Světové problémy s ropou pociťují i čeští motoristé

Svetové problémy s ropou pocitují i ceští motoristé

Do nerešitelná situace se mohou dostat malí a strední autodopravci. Nemohou snižovat své náklady ani zdražovat své služby. Dražší nafta proto muže hodne techto firem položit.

O približné tricet procent vzrostly za poslední rok ceny pohonných hmot v Ceské republice. V posledních dnech navíc vývoj na svetových trzích s ropou zpusobil další zdražení benzinu a nafty. Ceští motoristé proto budou muset opet sáhnout hloubeji do svých peneženek. Cena ropy se ve svete znovu po nekolika mesících vyšplhala pres tricetidolarovou úroven za barel a je u svých nejvyšších hodnot za posledních deset let. Nedostatek této suroviny má samozrejme neblahý vliv i na cenu ropných produktu, jako jsou benziny, nafta nebo topné oleje, na celém svete, tedy i v Ceské republice.

Nafta je stále dražší

Nejvetší zdražení zažila uplynulý týden nafta. Její cena vzrostla v tomto krátkém casovém období o dve koruny. Na zdražení ropy a ropných produktu na svetových a zejména evropských trzích zareagoval znovu v pondelí i nejvetší výrobce pohonných hmot v Ceské republice, spolecnost Ceská rafinérská. Cena, za kterou dodává svým odberatelum pohonné hmoty, byla zvýšena u nafty o ctyricet haléru na litr a u benzinu o 40 až 65 haléru. Cerpací stanice na tento krok zareagovaly jen cástecne. Zdražily vesmes pouze naftu. Její cena u pump se ted pohybuje okolo 25 až 27 korun za litr. Ceny benzinu ale zustávají približne na stejné úrovni. Napríklad natural stojí nyní približne 29 až 31 korun.

Blíží se krachy autodopravcu?

Snižování rozdílu mezi cenou nafty a benzinu nepoteší zejména majitele aut s dieselovými motory, velký dopad ale bude mít zdražení nafty zejména na zemedelce a dopravní firmy. Podle Martina Felixe, mluvcího sdružení podnikatelu v doprave Cesmad Bohemia, to muže dokonce zpusobit i krach menších a stredních autodopravcu. Ti totiž již nemohou snižovat své vstupní náklady a pro previs nabídky nad poptávkou nemohou ani zvýšit své ceny. Kapacita prepravních firem na ceském trhu prekracuje poptávku asi o tricet procent. Podobné problémy mají napríklad ridici kamionu ve Francii, kterí spustili rozsáhlé protestní akce. Blokádou rafinerií a ropných terminálu chtejí dosáhnout sníženi danového zatíženi pohonných hmot, které ve Francii patri k nejvyšším v Evrope. Cesmad, který sdružuje asi 2000 autodopravcu a ovládá asi 80 procent ceského trhu, však zatím podobné nátlakové akce jako Francouzi neplánuje.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info