Výrazné zdražení pečiva a chleba nehrozí

Celoplošný růst cen základních pekárenských výrobků - pečiva a chleba - o desítky procent na domácím trhu zřejmě nehrozí. Alespoň podle některých výrobců. Akciová společnost Odkolek například podle svého ředitele Martina Turínka počítá po zdražení s cenou rohlíku mezi 80 až 90 haléři za kus bez DPH (v současné době prodávají pekárny do obchodů rohlíku zhruba za 70 haléřů), bochník chleba šumavy hodlá Odkolek prodávat po úpravě cen za 13 až 15 korun, zatímco v současné době je to kolem 12 korun za kus. "Nebude to dramatické," domnívá se Turínek. Trochu jiná situace je ale podle jeho slov v ostatním sortimentu jemného a cukrářského pečiva, kde by se měl cenový nárůst projevit výrazněji. Jak ale Turínek upozornil, diktát pekařských výrobců není možný. "Obchodní řetězce jsou našimi partnery a musíme s nimi dojít ke shodě," konstatoval představitel nejstarší tuzemské velkopekárny. Turínek se přitom nedomnívá, že by se zvýšení cen pekárenského zboží projevilo razantním poklesem spotřebitelské poptávky. Základní pekárenské zboží je totiž v zásadě nenahraditelné a rezervy v šetření s těmito potravinami se již podle jeho slov v podstatě vyčerpaly před lety. Turínek přitom se svým názorem daleka není osamocen - o výrazném nárůstu cen pekárenského zboží není přesvědčen ani ministr zemědělství Jan Fencl. "Zatím si myslím, že je dostatek prostoru k tomu, aby byl tento náraz cen utlumen. Pokud by to byl ale vzkaz pekařů českým zemědělcům, že jim zaplatí o 35 procent více než nyní, tak by to těmto podnikatelům určitě udělalo radost," řekl nedávno ministr.

S tezí o zdražení pekárenských produktů přišel uplynulý týden Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů České republiky. Podle svazu se totiž výrazně zvýšily ceny vstupů, zejména energií, ke kterým se nyní přidává nárůst cen obilí a tedy mouky. Svaz upozorňuje, že za poslední tři roky poklesly ceny pekařských a cukrářských produktů o 40 procent.

Podle našich informací ale v samotném svazu jednotný názor na cenový nárůst v řádu 35 procent neexistuje. Ve hře jsou totiž především obchodní sítě, které mezi sebou bojují o zákazníka, a o odbyt svých výrobků do řetězců zase bojují jednotlivé pekárny. Vzájemná konkurence je tak velmi účelnou brzdou jakýchkoli cenových skoků. Příliš vysoké ceny by se navíc pekárnám vrátily paradoxně ve zvýšení vlastních nákladů, zejména dopravu. Obchodníci si totiž budou v takovém případě objednávat méně zboží a podle potřeby jej přiobjednávat, což je sice dobré pro spotřebitele, dodavatel zboží má ale s jeho transportem vyšší náklady.

Současná cena potravinářské pšenice jako základní suroviny pro výrobu se pohybuje od 3400 do 4000 korun za tunu, v loňském roce to bylo kolem 3100 až 3300 korun. Všechny dostupné signály přitom avizují další cenový nárůst této komodity.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info