Bionafta se na dráze neprosadila

České dráhy budou muset sáhnout hluboko do rezerv, protože příští rok dostanou z rozpočtu nižší dotaci. Jednou z možností, jak ušetřit, je pohon motoráků na bionaftu. Tento krok však vedení podniku odkládá.

Praha - Národní železniční dopravce - České dráhy - si stěžuje na stále dražší motorovou naftu. "Za první pololetí nám z tohoto důvodu stouply náklady o třetinu," uvedl Pavel Tesař z tiskového oddělení podniku. Měsíčně projedou motorové vozy a lokomotivy přes 10 milionů litrů nafty. Představitelé ministerstva dopravy už dříve doporučovali Českým drahám, aby zejména lehkou motorovou trakci převedly na levnější bionaftu. Viděli v tom možnou úsporu stovek milionů korun ročně. Přesto však vlaky ČD dodnes spalují pouze minerální palivo. "Ukončili jsme zkoušky u motoráků. Nyní pokračuje testování bionafty u dieselelektrických lokomotiv," sdělil Tesař. Přestože zkoušky trvají už přibližně dva roky, rozhodnutí změnit druh pohonných hmot na dráze dosud nepadlo. Soukromé železniční společnosti však s úspěchem používají ekologické palivo už několik let. Jizerská dráha provozovala motorové vozy i v náročných stoupáních po celou dobu své činnosti. Úzkokolejné vlaky jindřichohradeckých místních drah spalují bionaftu stále. "Všechno u nás jezdí na bionaftu včetně drezíny a nákladního automobilu," uvedl včera podnikatel Jan Šatava. Bionafta jen loni ušetřila provozovateli na trati mezi Jindřichovým Hradcem, Novou Bystřicí a Obrataní rovný milion korun, tedy asi čtvrtinu nákladů na pohonné hmoty. "Neměli jsme jedinou závadu nebo provozní komplikaci způsobenou ekologickým palivem," konstatoval Šatava. Upozornil však, že úzkokolejka jezdí pouze na značkový Naturdiesel. "Vybrali jsme si ho na základě referencí o zkouškách výrobku," řekl Šatava. Vedení Českých drah se pokoušelo získat daňově zvýhodněnou modrou naftu. Vláda však úlevy odmítla. "Když stát bude krýt veškeré ztráty z osobní dopravy, není ani modrá nafta nutná," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. V rozpočtu na rok 2001 má státní podnik dostat přibližně poloviční dotaci, tedy 5,7 miliardy korun.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info