Metody evaluace na Pef ČZU

Pef Czu: methods of evaluation

Autor: Gruber Jan

Abstrakt v češtině:

Článek se týká možných metod evaluace na ČZU. Ta má být prováděna několika nezávislými metodami. Výsledky potom budou shrnuty v přehledné zprávě. Mezi navrženými metodami převládají metody kvalitativní, vycházející zejména z neverbálních technik, metaforické analýzy a mentálních map.

Abstrakt v angličtině:

The article is speaking about the possible methods of evaluation in ČZU. The evaluation should by realized by independent methods. Solutions will be summered in lucid review. Among suggestioned methods prevail qualitative methods based on non-verbal methods, metaphorical analysis and mind maps.

Klíčová slova:

evaluace, kvalitativní metody, metaforická analýza, psychologická metodologie

Keywords:

evaluation, qualitative methods, metaphorical analysis, psychological methodology

Na jaře 2000 se vedení Pef Čzu obrátilo na Katedru psychologie s předběžnou žádostí o sestavení metod evaluace. Tento příspěvek se týká jejich nástinu. Vycházíme z představy, že každou organizaci lze popsat jako systém a zároveň metaforou k systému se vztahující. Analýzou metafor produkovaných probandy potom můžeme dospět k informacím požadovaným v rámci evaluace. Je to především:

- Image fakulty jako celku, ve srovnání např. s ostatními VŠ, v očích absolventů, uchazečů o studium, cizích studentů a především našich studentů.

- Hodnocení jednotlivých subsystémů fakulty studenty, jako jsou katedry, předměty (ve smyslu předmětu-příběhu, odehrávajícího se během semestru), oddělení, vedení atp..

- Filosofie a ”firemní kultura” (podniková kultura je kouzelné zaříkadlo, které šeptají poradci pro řízení do uší amerických ředitelů - Kubr 1991), fakulty, vnímané studenty, včetně jejího spoluvytváření, přičemž prioritou by mělo být poskytnout jim vysokou QWL (quality of work life, tj. mít dobré lektory, dobré pracovní podmínky, vhodné podmínky ke studiu a podnětné, pro praxi užitečné studium) Weather, Davis 1992

Při výběru metod navržených pro použití při evaluaci vycházíme z parametrů zadaných vedením Pef. To upřednostňuje pestrost, zajímavost metod před jednotným evaluačním postupem zaměřeným na kvantitativní veličiny. Volíme tedy postup, při kterém aplikujeme u různých skupin probandů různé metody sběru dat, které dávají dohromady výsledný obraz Pef. Jsou to zejména:

- Mentální mapy, postupy zaměřené na ztvárnění daného problému symbolickou formou, s následnou analýzou.

- Metaforická analýza - rozbor asociací pocházejících z reakcí na podnětový materiál slovního nebo neverbálního charakteru.

- Téma evaluace vypsané pro vypracování seminárních prací oborů psychologie nebo sociologie, s použitím různých metod.

- Dotazník zjišťující spokojenost studentů s daným předmětem.

- Celofakultní akce zaměřené na dobrovolnou činnost studentů.

Výhodou výše uvedených metod je utváření právě těch veličin, které zkoumají, a to v pozitivním smyslu - takže v souvislosti se zjišťováním ”firemní kultury” Pef můžeme mluvit i o jejím spoluvytváření, což je v úzké návaznosti na požadavky vedení Pef. Máme zkušenost s tím, že aplikace podobných metod v souvislosti s probíhajícím seminářem má charakter auditu - tj. dojde nejen k rozkrytí stávajících problémů v komunikaci a nedorozumění, ale i k jejich odstraňování a do značné míry i k nápravě. Techniky, zejména z oblasti metaforické analýzy a mentálních map, ”pročistí atmosféru” a svým zaměřením přispějí k odbourání bariér mezi studenty a lektorem semináře.

Výsledkem aplikace souboru metod bude seřazení výsledků a jejich interpretace do ”zprávy o stavu fakulty” -písemného materiálu, který bude periodicky informovat o různých pohledech na problematiku, seřazených do modelu (např. Kubr 1991). Materiál použitý pro tuto zprávu by nejspíše zahrnoval písemné zprávy o pozorování a rozhovorů se studenty od lektorů při proběhlých metodách v seminářích, stejně jako další výstupy, a to s důrazem na specifické metody kódování (Strauss, Corbinová 1999).

Literatura:

Kubr, M. a kol,: Poradenství pro podnikatele a managery, Capa, Praha 1991

Strauss, A., Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu, Albert, Brno 1999

Werther, W.B. Davis, K.: Lidský faktor a personální management, Viktoria publishing, Praha 1992

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info