Principy projektování organizačních systémů
20.09.2000 | Odborné konference
Principy projektování organizačních systémů.
Principles of Organisational Design.
Autora: Jan Hron
Abstrakt v češtině:
Rozvoj každého podnikatelského subjektu závisí na jeho schopnosti udržovat rovnovážný vztah k vnějšímu prostředí. Proto je pro reorganizaci nebo projektování nových organizačních systémů nutné využívat metod strategického řízení, modelování a organizačního výzkumu. Vhodným nástrojem projektování pak může být metoda postupného vytváření organizačního systému zahrnující jednotlivé kroky vytváření efektivních struktur, chování a podnikové strategie.
Abstrakt v angličtině:
Development of any business is dependent on its ability to find and maintain an equilibrium with its external environment. Thus for re-organisation and for design of new organisations strategic management methods as well as modelling and organisation research analysis should be applied. An effective designing tool can be a method of sequential formation including individual steps of creation of effective structures, behaviour and business strategy.
Klíčová slova:
strategické řízení, organizační výzkum, homeostáze
Keywords:
strategic management, organisation research, homeostasis
Úvod:
Rozvoj každé společnosti jako celku je podmíněn úrovní rozvoje jeho součástí, především lidí a vztahů mezi nimi. Vzdělanost národa, praktické znalosti a zkušenosti, jejich zdraví, jsou proto základními předpoklady rozvoje společnosti. V této souvislosti nabývá na důležitosti výživa národa, ochrana životního prostředí a tvorba krajiny, které naplňují poslání zemědělství. Jedná se dnes stále naléhavěji o obnovení a udržení rovnovážného stavu mezi člověkem a přírodou, mezi zemědělstvím a celým národním hospodářstvím, mezi vědou, výzkumem a užitím jejich výsledků.
Každý zemědělský podnik, definovaný jako organizační systém, se chová v prostředí národního hospodářství v závislosti na typu vlastnických vztahů, na přírodně technických a lidských zdrojích a na úrovni řídících procesů.
Cílem je vytvoření takového prostředí národního hospodářství, včetně pravidel fungování tržního mechanismu, aby každý organizační systém měl za předpokladu efektivního využívání svých zdrojů v souladu se společenskými požadavky nejen možnost “přežít”, ale také možnost se rozvíjet.
Cíle a metody:
Cílem předkládaných principů projektování podnikatelských subjektů je vytvoření prostoru pro :
a) efektivní fungování všech podnikatelských, rozhodovacích, správních, servisních a poradenských subjektů;
b) účelné využívání vlastnických vztahů, přírodně technických a lidských zdrojů a řídících procesů;
c) vytvoření rovnovážného vztahu mezi uvedenými subjekty a mezi těmito subjekty a vnějším prostředím, tzn. že změny ve vnějším prostředí po překročení určitého prahu citlivosti vyvolávají buď obranné mechanismy vnitřního prostředí v uvedených podnikatelských subjektech, nebo odpovídající změny v jejich vnitřním prostředí, především v jejich celkové struktuře a dílčích strukturách.
Metodické přístupy
Z hlediska metodických přístupů řešení projektů podnikatelských subjektů, východiskem zůstává teorie systémů, principy analogie, metody indukce, dedukce a modely chování. V návaznosti na tyto základní metody a přístupy lze využít i metody strategického řízení umožňující konkretizaci analýzy podmínek vnějšího a vnitřního prostředí podnikatelských subjektů a metod řešení odchylek od rovnovážného stavu podnikatelského subjektu s jeho vnějším a vnitřním prostředím. Tyto metody mohou řešit :
- určení budoucího dlouhodobého zaměření podnikatelského subjektu a přijímání rozhodnutí, která vedou k dosahování podnikových cílů;
- plánovaní, alokaci, organizaci a řízení podnikových zdrojů;
- řešení trajektorie chování podnikatelského subjektu a jeho prvků ve vztahu k cílovému stavu;
- postoj vedení podnikatelského subjektu k řešení otázek PROČ, S KÝM, KDE, CO, JAK, ZA JAKÝCH PODMÍNEK, ZAČ, a KDY v konkurenčním prostředí.
Výsledky:
Každý organizační systém, tedy i podnikatelský subjekt, prochází řadou stádií životního cyklu - dětství, mládí, zralost a stárnutí. Podmínkou jejich úspěšného rozvoje je dodržování určitých zásad přípravy jejich projektů a realizace. Samotné zpracování projektu podnikatelského subjektu je velmi náročné a mělo by být výsledkem týmové práce. I když existují rozdílné přístupy respektující jak principy strategického řízení, tak i modelování organizačních systémů, lze na základě získaných zkušeností doporučit následující přístup k projektování podnikatelských subjektů zahrnující 10 fází :
1. Identifikace podnikatelského subjektu.
Tato základní a výchozí fáze zahrnuje vymezení
- iniciátora vzniku podnikatelského subjektu
- jeho kapitálovou a odbornou vybavenost či dostupnost
- vymezení základních zájmových skupin
2. Formulování vize a cílů.
Vize a mise podnikatelského subjektu vymezují jeho účel a smysl jeho existence.
Vize vyjadřuje prostřednictvím manažerů představy vlastníků či iniciátorů vzniku podnikatelského subjektu o tom “ kdo jsme, odkud přicházíme a kam jdeme”.
Mise pak konkretizuje tyto představy v odpovědích na otázky důvodu existence, smyslu existence, závazků vůči různým zájmovým skupinám, způsobu uspokojování jejich potřeb, vymezení hlavních procesů a produktů, ekonomickou a hodnotovou orientaci, rámec podnikové kultury.
Cíle podnikatelského subjektu jsou potom konkretizací částí mise, a to jak v horizontálním, tak i vertikálním členění. Cíle podnikatelského subjektu jsou operativním vymezením záměrů, konkretizující způsoby realizace.
3. Analýza vnějšího prostředí.
Úspěšný rozvoj podnikatelského subjektu je podmíněn vytvářením rovnovážného stavu s vnějším prostředím. Proto je nezbytná jeho důkladná znalost. Společným znakem je jak kvalitativní, tak i kvantitativní hodnocení vnějšího prostředí, převod kvalitativních charakteristik na kvantitativní a vzájemné srovnávání a hodnocení.
Podmínkou proto zůstává týmový přístup k této analýze vnějšího prostředí.
4. Analýza vnitřního prostředí.
Uvedený soulad podnikatelského subjektu s vnějším prostředím je vlastně podmíněn souladem mezi využíváním zdrojů podnikatelského subjektu a jeho procesů s vývojovými tendencemi prostředí.
Tato analýza zahrnuje
- analýzu úrovně současných zdrojů, jejich uspořádání, procesů a to v případě reorganizace
- analýzu potenciálních zdrojů a procesů
Závěry analýzy vnitřního prostředí jsou podkladem pro formulování silných a slabých stránek podnikatelských subjektů, které lze vztáhnout k vnějšímu prostředí a usuzovat na budoucí úspěšnost ve vzájemném vztahu a to například s využitím SWOT analýzy.
5. Určení základních parametrů zdrojů a procesů.
Každý podnikatelský subjekt je charakterizován
- útvarovou strukturou, která je charakteristická především pro zdrojový přístup a
- procesní strukturou, která naopak vychází z cílového přístupu.
6. Určení organizační a řídící struktury s využitím metod teorie organizace.
7. Definování základních organizačních norem, které vytvářejí fázový prostor pro realizaci jednotlivých útvarových a procesních struktur.
8. Výběr účelné varianty projektu a strategie.
Zdrojový a cílový přístup, hledání konkurenční výhody prostřednictvím nákladovosti či diferenciace vedou nutně k variantnímu řešení. Účelovou variantu lze vybrat pomocí řady rozhodovacích metod.
9. Vymezení trajektorie dosažení stanovených cílů.
10. Formulace poslání podnikatelského subjektu, které velmi stručně a jasně zahrnuje to, oč podnikatelský subjekt usiluje, jaká je jeho vize budoucnosti, vymezuje způsoby dosažení vytýčených cílů, způsoby uspokojování potřeb zákazníků, vztah k zájmovým skupinám, formy získávání konkurenční výhody.
Diskuse:
Provedené stimulace a aplikace projektů prokázaly, že reakce a výsledné chování podnikatelských subjektů v zásadě závisí :
- na kapitálových možnostech vlastníků podnikatelských subjektů,
- na schopnostech vlastníků nebo jejich manažerů využívat přírodně technických a lidských zdrojů,
- na úrovni uplatňování interakcí s vnějším prostředím pomocí marketingového managementu.
Realizace změn v řízení zemědělských podniků spočívá především ve změnách :
- typu informačního působení,
- hierarchie kritérií rozhodování a podnikových funkcí,
- chování lidí.
Základem řídících procesů jsou procesy rozhodovací. Jedním z nejdůležitějších prvků rozhodovacích procesů jsou kritéria. V současné době se prosazuje kritérium ekonomické před kritériem sociálním a výrobním. V rámci uvedených kritérií se prosazuje stále více kritérium ekologické a v budoucnosti bude určitě rozhodující.
Změny v hierarchii kritérií a postavení podnikových funkcí vedou ke zdrojovému nebo cílovému přístupu. V prvním případě na základě disponsibilních zdrojů se vytváří výrobní struktura, ve druhém případě se jedná o racionální využití disponsibilních nebo získaných zdrojů, nutných ke splnění vytyčeného cíle.
Rychlost a efektivnost jednotlivých změn je závislá na chování lidí. Jejich zapojení v uvedených procesech má zpětnou vazbu, a proto musí dojít i ke změnám v jejich chování. Vlastní realizace změn by měla být součástí zpracovatelské strategie podnikatelských subjektů.
Tato strategie by měla vycházet :
a) z podmínek vnějšího prostředí, kam patří faktory :
- mezinárodní,
- společensko-kulturní,
- politicko-právní,
- ekonomické,
- technologické;
b) z podmínek vnitřních, kam patří :
- typ vlastnických vztahů,
- úroveň přírodních a technických zdrojů,
- úroveň technologických procesů,
- kvalifikace manuálních pracovníků,
- úroveň podnikového managementu,
- úroveň marketingového managementu
- strukturální uspořádání jednotlivých prvků.
Každá strategie musí respektovat i faktor času. Protože zemědělství je podmíněno biologickými procesy, je časové zpoždění projevující se v chování organizačních systémů podniků a charakterizované zpožděním od zavedení změny do jejího projevení se ve výsledném chování velmi důležité.
Změny v řízení podniků jsou spojeny se změnami ve výrobních, organizačních a řídících strukturách. Charakteristickým rysem budoucího vývoje bude zastoupení všech velikostních skupin podniků a organizačních forem, které budou závislé na :
- možnostech vlastníků (především kapitálových),
- schopnostech vlastníků nebo jejich manažerů.
Na velikost podniků působí celá řada faktorů, které působí často protichůdně a v různých podmínkách společenského, ekonomického a přírodního prostředí se prosazují různě. Působí na zvětšování podniku, nebo naopak působí na změnšování velikosti podniků.
Lze konstatovat :
- Výsledná velikost podniku je dána výslednicí působení jednotlivých faktorů v konkrétních podmínkách prostředí, a to v rámci podnikatelského prostoru, daných možností a schopností vlastníků.
- Se zvětšující se velikostí podniků musí růst samostatnost vnitropodnikových jednotek.
- Rozhodující je velikost základních výrobních jednotek.
Pro vytváření organizačních jednotek je třeba respektovat tato kritéria :
a) zvládnutelnost pracovníků,
b) vybavenost výrobními prostředky,
c) určení typu organizační struktury (územní, odvětvový, technologický).
Literatura:
Heene, A., Sanchez, R.: Competence-Based Strategic Management, John Wiley &
Sons, 1997
Hron, J. a kol. : Principy a mechanismy virtuálních organizací, PEF ČZU Praha, 1996
Hron, J. : Projektování organizačních systémů podnikatelských subjektů, Zemědělská ekonomika, 6/1992
Checkland, P. : Systems Thinking, Systems Practice, Jonh Wiley & Sons, New York, USA, 1981
Martin, J. : Cybercorp, American Management Association, 1996
Thomaas, H., O´Neal, D., Kelly, J. : Strategic Reneissance and Business Transformation, John Wiley & Sons, 1995
Van der Woude-Lewis J. : E.C. Competition (Law Handbook), Sweet and Maxwell, 1994
Další články v kategorii
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Park České Švýcarsko plánuje nové projekty, chce nové návštěvnické centrum (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)

Tweet



