Zvýšené dovozy cukru hrozí likvidací domácí produkce cukr. řepy

Materiál "CUKR" - argumentace proc rešit situaci a nikoliv nechat

vecem volný prubeh

Zvýšené dovozy cukru hrozí likvidací domácí produkce cukrové repy

· Tvrzení, že se dramaticky nezvýšily dovozy z Polska je naprosto nepravdivé. Dovozy cukru dosáhly v lonském roce hodnoty 40,2 tis. Tun, což predstavuje témer 10 % z celkové hodnoty domácí spotreby. Dovozy jen ze samotného Polska cinily 13 100 tun, t.j. tretina dovezeného množství (ze Slovenska se dovezlo 19 300 tun, což je 48 % z celkových dovozu, nicméne se Slovenskem byl dovoz vyrešen celní kvótou ve výši 3500 tun za rok). Pokud se týká dovozu z Polska, tak ty probíhaly v posledních dvou mesících roku 1998 a jejich podíl na celkových dovozech v prosinci vzrostl na 67 %.

Dramatizaci nárustu dovozu cukru z Polska dokládají i údaje za leden letošního roku, kdy k nám vylo dovezeno 3,88 tis. Tun cukru z Polska, což predstavuje 96,7 % všech dovozu cukru k 31.1.1999. Výrazne negativním rysem dovozu z Polska je jeho nízká cena. Prumerná dovozní cena za rok 1998 dosáhla hodnoty 7 Kc/kg a v letošním roce poklesla dále na 6,27 Kc/kg.

· V prípade nerešení vysokých dovozu a nedání záruky cukrovarum, že budou moci prodávat na domácím trhu vlastní cukr, dojde k pomernému snížení kontrahovaného množství dodávek cukrové repy od pestitelu cukrovaru pro letošní kampan. Pokud budeme považovat ztrátu na príjmech zemedelcu z jedné tuny nevyrobeného cukru na zhruba 7000 Kc, pak je lehké si spocítat o kolik pricházejí zvýšenými dovozy. Snížením pestebních ploch cukrové repy by bylo navíc nezbytné hledat náhradní plodinu a to již v sobe skrývá jistá nebezpecí vzniku prebytku na trzích ostatních komodit. Jiným rešením by bylo ponechání pudy ladem, což ovšem zpusobí nárust nezamestnanosti v postižených oblastech a pravdepodobne i sociální nepokoje. Proto je nutné, aby MZe okamžite vyslalo smluvním stranám jasný signál o ochote rešit situaci.

Reforma cukrovarnictví

Casto se objevují názory, že dosavadní regulacní systém pro komoditu cukr uplatnovaný v EU je neudržitelný a je treba ho zrušit alespon reformovat. Prestože tento požadavek bude pravdepodobne predmetem jednání Singapurského kola WTO a je do jisté míry i oprávnený. EU do svého návrhu reformy SZP predloženého v rámci Agendy 2000 nezahrnula žádnou úpravu tržního rádu pro cukr. Proto nelze ocekávat, že bude brzy odstranena.

· Vzhledem k tomu, že naším základním cílem je zachování dlouhodobé stability a prosperity agrárního sektoru i po vstupu CR do EU, je treba v CR zavést obdobný systém jako existuje v EU. Navíc prípadné další snižování pestebních ploch cukrové repy behem období pred vstupem CR do EU by melo po adaptaci na soucasní tržní rád EU neblahý dusledek v podobe trvalého zafixování nízkého výmeru pestebních ploch cukrovky CR.

Vývoj dovozu cukru z Polska (tuny, FCO, FCO + clo 40%) ve vztahu k cenám cukru krystal - CPV v CR v r. 1998.

Mesíc I. II. II. IV V VI VII

tuny 0 3 12 34 4 10 5

dovoz Kc/kg 0 29,7 40,7 41,1 34,7 28,6 31,4

Kc/kg + clo 0 41,6 57,0 57,6 48,6 40,0 44,0

CPV-CR CPV-CR 12,76 12,9 12,9 13,0 13,51 13,59 13,59

Mesíc VIII IX X XI XII 1998

tuny 1 1 837 5 621 6 656 13 185

dovoz Kc/kg 27,6 27,6 7,0 7,0 6,8 7,1

Kc/kg + clo 38,6 41,3 9,8 9,8 9,5 9,9

CPV-CR CPV-CR 14,82 14,72 14,51

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info