ZPRACOVÁNÍ PRODUKTŮ EKOLOGICKÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ A ROZVOJ TRHU S BIOPRODUKTY V ČR

z pohledu firmy pro-bio

Ing. Martin Hutař

PRO-BIO obchodní spol. s r.o.

1. Historie

Obchodní a zpracovatelskou společnost PRO-BIO, s r.o. založil svaz v roce 1992 ve Starém Městě pod Sněžníkem za účelem výkupu, zpracování a prodeje bioproduktů. Začátky byly velmi skromné. Firmu tvořili jen dva lidé a kromě základních vkladů společnost neměla žádný kapitál. Dnes je v PRO-BIO zaměstnaných 26 lidí a objem produkce roste v posledních letech o 40 % ročně. V původně krmivářské sýpce byla vybudována univerzální linka na čištění, loupání, mletí a balení širokého sortimentu plodin, především obilnin, luštěnin a některých speciálních plodin.

2. Cinnost spolecnosti PRO-BIO

· Výkup

· Zpracování

· Prodej

· Výzkum

Společnost si zajišťuje produkci u ekologicky hospodařících zemědělců smluvně. Sortiment vykupovaných a zpracovávaných plodin je poměrně široký a počítá se s jeho dalším rozšiřováním především o plodiny v současném zemědělství méně tradiční.

Přehled nejdůležitějších zpracovávaných plodin

Pohanka setá

Oves bezpluchý

Pšenice špalda

Hrách

Pšenice ozimá

Hrách “Kapucín”

Žito seté

Hořčice

Ječmen

Pšenice dvouzrnka apod.

Firma zajišťuje široké služby zemědělcům:

· osivo pohanky, špaldy, dvouzrnky

· posklizňovou úpravu (čištění, množení)

· uskladnění

· poradenství při pěstování a posklizňové úpravě

Rok

Sklizeň (t)

Prodej osiva (t)

1994

108

2,0

1995

208

15,0

1996

263

19,6

1997

325

31,8

1998

450

38,0

1999 (odhad)

620

42,0

Pestování netradicních plodin

Je zřejmé, že pěstování těchto plodin bude vyžadovat více trpělivosti, odborných znalostí a zkušeností, než je potřeba u klasických tržních plodin. Při rozhodování je potřeba vzít v úvahu jistá rizika, výhody i nevýhody:

Výhody:

· možnost vyššího zisku

· rozložení pěstitelských i ekonomických rizik na více plodin

· zvýšení diverzity osevního postupu

· stálý odbyt (na základě smluvních vztahů)

Nevýhody:

· vyšší pěstitelská rizika

· menší zkušenosti s agrotechnikou

· menší sortiment odzkoušených genotypů

· menší dostupnost kvalitních osiv

· vysoké nároky na kvalitu produktů

· jednostranná realizace (v případě nedosažení prvotřídní kvality, mohou nastat problémy s odbytem a tím i ekonomická ztráta)

Je zřejmé, že tyto plodiny nebudou vytvářet pro zemědělce rozhodující část příjmů. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že mohou být zajímavé především pro malé a střední farmy.

U nově zaváděných plodin je trend cenové politiky orientován tak, aby se ohodnotila “průkopnická” práce prvovýrobců.

Následující tabulka uvádí trend cenové politiky pohanky a špaldy pěstovaných v ekologickém zemědělství. Obě tyto plodiny jsou vhodné do oblastí¨, kde se jen výjimečně dosahuje potravinářské jakosti pšenice, žita či sladovnického ječmene.

Výkupní cena v Kč/t

--

Rok

“bio” pohanka

“bio” špalda

1994

-

-

1995

8.700

3.600

1996

9.000

4.200

1997

9.200

4.500

1998

10.000

4.800

1999

10.200

5.200

Při diskusích o pěstování a především prodeji méně tradičních plodin je většina zpracovatelů velmi skeptická. Zkušenosti společnosti PRO-BIO, s r.o. ukazují opak.

Např. cena mouky z pšenice špaldy je díky pluchatosti a nákladnosti zpracování značně vysoká. (V porovnání s pšeničnou moukou je vyšší cca o 100 %). Přesto se zvyšuje nárůst prodeje špaldové mouky ročně o 80 %.

Prodejní zkušenosti u pohanky a pšenice špaldy byly inspirací k systematickému rozšiřování sortimentu o další netradiční plodiny. Kromě těchto dvou plodin jsou zajímavé:

· hrách kapucín

· cizrna

· proso

V rámci spolupráce s VÚRV Praha se ověřují možnosti pěstování, zpracování a odbytu dalších plodin:

· pšenice dvouzrnka (na trhu od roku 1999)

· ječmen nahý (gengel)

· bér vlašský

· ježatka obilná

· rosička krvavá, ap.

Další možnosti pro pěstování a prodej tvoří:

· různé formy luštěnin (krajové barevné fazole, hrách, lupina sladká, ap.)

· plodiny na klíčení (vojtěška, ředkev, len olejný, ředkvička, hořčice ap.)

Prodej bioproduktu

Většina bioproduktů se realizuje na domácím trhu. Export se ukázal jako nejistý a závislý na celních opatřeních především v EU. Vývoj spotřeby bioproduktů na domácím trhu ukazuje obrázek:

Nárůst množství bioproduktů zpracovávaných v PRO-BIO, s r.o. pro domácí trh

Image1.jpg

Nejen výrobu, ale i veškerý rozvoz bioproduktů na 2/3 území ČR, v minulosti zajišťovala sama společnost. Pro velkoobchody s racionální výživou byly totiž atraktivní pouze některé komodity a o ostatní neměly zájem. V současné době se bioprodukty dodávají do cca 180 maloobchodů, 7 velkoobchodů a 3 hypermarketů.

Soucasný sortiment bioproduktu:

· - vlastní výrobky (zrno, mouky, krupice ap.) 30 druhů

· - výrobky ve službě (těstoviny, čaje, vločky ap.) 42 druhů

· - výrobky od jiných výrobců (koření, čaje, víno, pekařské výrobky) 76 druhů

· - import bioproduktů cca 80 druhů

Výzkum spolecnosti PRO-BIO

· společně s VÚRV Praha participuje na řešení projektu Mze ČR (EP2737): Využití diverzity GZ vybraných rostlin ke zlepšování kvality a rozšíření sortimentu surovin pro výrobu potravin

· je nositelem plodinových programů (špaldový, pohankový program)

Vzhledem k současným výživovým trendům stoupají požadavky spotřebitelů na spektrum a kvalitu výrobků na domácím i zahraničním trhu.

Cílem společnosti PRO-BIO, s r.o. systematicky nabízet spotřebitelům pestrý sortiment nejen plodin, ale i kvalitních produktů z nich připravených. Hlavní pozornost věnovat domácímu trhu.

Současným cílem je také zvyšování ekonomické a ekologické stability spolupracujících farem a celkové posílení konkurenční schopnosti českého ekologického zemědělství.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info