Zemědělci pomalu reagují na vnější změny

Profit (Agroweb) 28.7.1999

Zemedelci pomalu reagují na vnejší zmeny

Pri rozvoji svého rezortu a v jednáních s Evropskou unií chce ministr zemedelství Jan Fencl prosazovat ceský zájem a proto chce i nadále poskytovat dotace a regulovat trh. Tuzemský zemedelec totiž podle nej pri své práci vytvárí jednak soukromé statky, které zužitkuje sám a prodává je na trhu, ale také verejné statky, které znamenají udržování krajiny. "Za to mu musí stát zaplatit. T o je vlastne typický evropský model hospodarení, ke kterému smerujeme," ríká ministr.

* Stát v rade komodit intervenuje na trhu. Jak dlouho bude ješte trvat potreba takových zásahu, které ovlivnují konkurencní prostredí?

Pro nás by bylo úplne nejlepší, kdyby se proces integrace do Evropské unie odehrával ve dnech, ne v rocích. Mohli bychom nabízet produkci na trhu s 350 miliony zákazníku a záleželo by jen na šikovnosti ceských zemedelcu, jak by dokázali uspet a jak by ustáli svoje pozice pri výrobe konkrétní komodity. Skoncilo by znevýhodnování celní ochranou, nebyli by znevýhodnováni podporou, která v soucasné dobe je charakterizována jako souboj rozpoctu mezi EU a CR. V soucasné dobe jsou ochranná opatrení EU dvaapulkrát nevýhodnejší pro ceskou stranu. Proto regulujeme trh s mlékem, potravinárskou pšenicí, pripravujeme cukerný porádek, pripravujeme mlécné kvóty - jde jen ale o cást z toho, co reguluje Evropská unie. V okamžiku pristoupení budeme muset zavést regulacní opatrení u dalších komodit.

* To bude zase znamenat zásah do volnosti na trhu a jeho urcitou deformaci, která se dotkne rady hospodáru.

V této souvislosti je jasné, že v nekterých komoditách ceští zemedelci nemusí být konkurenceschopní. Nedosáhnou srovnatelných výnosu a nákladu, nekteré plodiny treba prestanou pestovat. Ale jsem presvedcený, že radu komodit budou umet vyrobit a nabídnout ve srovnatelné kvalite i cene.

* Které komodity se podle vás na trhu prosadí a kde bude výhodnejší dovoz?

Urcite umíme pestovat cukrovou repu a vyrábet bílý cukr. Umíme uvarit dobré pivo a pripravit pro ne kvalitní slad a chmel. V živocišné výrobe je už nyní úroven velkochovu prasat a drubeže na srovnatelné až špickové úrovni. Pravdepodobne nebudeme schopni konkurovat v nekterých druzích zeleniny a ovoce, dríve bežne pestovaných na ceských polích a sadech.

* Opet to souvisí s tím, kdo dokáže vyrobit kvalitne a s nižšími náklady. Ten, kdo to umí, vytlací z trhu jiného, u nás i v cizine. Pokud jsou pravidla na trhu stejná pro všechny.

Zatím nejsou a to je duvod, proc regulujeme trh. Jen regulace muže umožnit státu intervenovat na trhu v objemu zdroju, které uvolní státní rozpocet. Treba u mléka stát nemuže intervenovat v celém rozsahu momentální produkce mléka práve pro nedostupnost zdroju a také v souvislosti se zhroucením svetových cen u mlécných produktu.

* Myslíte, že všechna podobná opatrení jsou zcela prodiskutována, vyzkoušena v praxi? Není prece jen neco, co by mohlo pomoci, co by stálo za vyzkoušení pro zvýšení odbytu doma i v zahranicí?

Nejsem naklonený tomu, abychom vymýšleli nekterá nová rešení, protože si myslím, že rešení overená v rámci Evropské unie jsou pro nás urcite nejprijatelnejší. Vycházím z filozofie, že pokud jsme se rozhodli vstoupit do Evropské unie, pak musíme prijmout pravidla tohoto exkluzivního klubu. Problém je jen v tom, že všechny ty principy a pravidla nemužeme prijmout hned ted. I proto, že systém je nesmírne drahý a nemáme na to, abychom témer polovinu rozpoctu venovali na zemedelství. Snažíme se rešit nejžhavejší problémy jednotlive. Cas od casu musíme nekterá dílcí rešení korigovat nebo modifikovat.

* Prece jen se ale nyní v souvislosti s jednáním s EU hovorí o novince, tak zvané variante nula-nula. Jde o pokracování snahy napravit nevýhodný stav z prvních vyjednáváních o ceských komoditách pro trh EU?

Došlo k jakémusi soubehu zájmu z obou stran. V dobe, kdy naši vyjednavaci cestovali do Bruselu s variantou, která sice ješte nemela pojmenování nula-nula, ale která navrhovala rešit problém cel a subvencí, tak vyvinul soukromou iniciativu Franz Fischler, komisar pro zemedelství Evropské unie. Ni cméne Evropská unie je ochotna jednat o variante odstranení celních bariér a dotací postupne u trí skupin zemedelských komodit. U rady komodit by obe strany odbouraly celní ochranu a prestaly podporovat vývoz. Jde o záležitosti, které by pro nás mely být velice prijatelné a mela by je prijmout i unie. Pro nás je predevším duležité, že odbourání bariér znamená prístup na trh a zvýšení konkurencní schopnosti ceského zemedelství ve stejne nastaveném prostredí ostatních producentu. Melo by to i zlevnit potravinárské zboží na pultech obchodu.

* Jak velký význam mají odbytové organizace, které vznikly nedávno a ministerstvo jejich pusobení podporuje?

Návrat ke kooperaci a sdružování do odbytových center a družstev dnes prináší první výsledky. Jen se domnívám, že celý proces trvá príliš dlouho. Ztráty, které utrpeli zemedelci v posledních letech a na zacátku letošního roku tím, že kooperativnost postupuje pomalu, jsou obrovské. Jsou citelné u veprového masa, u mléka a u dalších komodit. Na trhu veprového masa se napríklad odbytová družstva zasadila o to, aby se nákupní ceny vrátily do úrovne, kdy umožnují úhradu nákladu ci minimální zisk pro chovatele. U mlékarských družstev, která stále hledají svou pozici na trhu, už v soucasné dobe zacínám zaznamenávat užití principu solidarity. Pri nem se družstvo postará o své cleny, když cást jejich produkce není hned uplatnitelná na trhu.

* V systému státní regulace je na každém postu státní úredník, který nemá až tak velkou pravomoc o necem rozhodnout. V tomto smyslu muže vypadat odvolání reditele Státní veterinární správy Antonína Kozáka za malou ochranu vnitrního trhu jako urcitý alibismus.

V poslední dobe byli producenti ale i zpracovatelé a spotrebitelé nespokojeni s ochranou vnitrního trhu. Zmenu na postu reditele veterinární správy jsem zameril na príchod nového muže do úradu. Je dobre etablovaný ve strukturách Evropské unie, je jazykove velmi dobre vybavený a má dlouholetou zkušenost v oboru. Ocekávám, že zacne s mnohem vetší energií a lépe rešit všechny zmínené problémy. A to na úrovni uzavrených dohod, v mezích zákonu a platné celní ochrany. Jsem si zároven vedom, že za odcházejícím reditelem Kozákem zustala dobrá práce, ale je obvyklé, že po case lidé odcházejí na jiné posty a nahrazují je jiní.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info