Výtah z programového prohlášení vlády ČSSD, o kterém se bude od

MF Dnes 7.8.1998

Výtah z programového prohlášení vlády CSSD, o kterém se bude od 18. srpna jednat ve snemovne

Vláda považuje za svuj integrální cíl prispet k tomu, aby se ceská spolecnost stala spolecností vzdelání, spoluúcasti a solidarity a v tomto smyslu se premenila v moderní spolecnost jedenadvacátého století. Vláda si je vedoma toho, že tohoto cíle nelze dosáhnout bez aktivní soucinnosti všech obcanu Ceské republiky, a je si vedoma i omezení vládní politiky, vyplývajících ze svobodné individuální cinnosti techto obcanu. Dlouhodobý proces nutné modernizace ceské spolecnosti krome toho nelze uskutecnit pouze v horizontu ctyrletého funkcního období této vlády. Presto je vláda presvedcena, že bez prítomnosti dlouhodobé vize rozvoje ceské spolecnosti by její politika byla nedostatecne zakotvena a že je její povinností pokusit se takovou vizi formulovat. Myšlenka spolecnosti vzdelání vychází z predpokladu, že základním produkcním faktorem se v soucasné dobe stává kvalifikace obcanu. Jen taková spolecnost bude dlouhodobe úspešná v mezinárodní souteži, která dokáže investovat do celoživotního vzdelání svých obcanu a v tomto smyslu do rozvíjení jejich schopností. Odmítáme myšlenku, že by naší základní komparativní výhodou v celosvetové souteži globalizované spolecnosti mohla být levná pracovní síla. Naopak, domníváme se, že mužeme prorazit efektivním využíváním kvalifikované a dobre placené pracovní síly s vysokou produktivitou práce. Sociální investice, investice do lidského kapitálu ci do rozvoje lidského potenciálu považujeme za nejúcinnejší formu vládních investic. Tuto formu, zejména v podobe investic do vzdelání, chceme vyjádrit i v našich rozpoctových prioritách tak, aby se naše spolecnost postupne stávala znalostní spolecností. Spoluúcast obcanu na správe vecí verejných pak pokládáme za zpusob lidského potenciálu, jeho odblokování oproti podmínkám odcizené, v podstate pasivní spolecnosti. Spoluúcast chápeme jako motivacní a inspiracní faktor, prispívající ke zvyšování produktivity práce rozšírením poctu nositelu inovací, ale i jako základnu pro sebevedomí obcanu, projevující se jejich participací na rízení politických celku. Spoluúcast vyžaduje decentralizaci, uplatnení principu subsidiarity, obvyklého v Evropské unii, komunikaci mezi zamestnanci a zamestnavateli, navazující mimo jiné na úspešné podnikatelské tradice batovského typu. Lze ríci, že práve spolecnost spoluúcasti je plnohodnotnou obcanskou spolecností. Konecne spolecnost solidarity je uplatnením principu sociální soudržnosti, vyhýbáním se zbytecným konfliktum pri jednostranné polarizaci zájmových skupin. Hlásíme se k zásade solidarity mladších se staršími, protože každý z nás jednou zestárne. Hlásíme se k solidarite zdravých s nemocnými , protože každý z nás muže onemocnet. Proklamujeme solidaritu bohatších s chudšími, protože nikdo nemuže být zbaven své lidské dustojnosti. Z tohoto hlediska chce vláda rozvíjet myšlenku trvalého a mnohostranného sociálního dialogu a jako jeden z partneru se tohoto dialogu aktivne úcastnit. Není možné, aby napríklad prístup ke vzdelání nebo poskytnutá zdravotní péce závisely na jiných parametrech, než jsou schopnosti uchazece o vzdelání nebo stav zdravotního ohrožení. Ekonomické možnosti zeme budou pritom samozrejme vždy omezovat kapacitu poskytovaných verejných služeb v techto oblastech.

PET HLAVNÍCH CÍLU ZEMANOVA KABINETU

Vláda Ceské republiky se plne hlásí k myšlenkám spolecenské transformace, zahájené listopadovou revolucí 1989. Soucasne je odhodlána ve svém programu prispet ke korekci tech chyb a omylu, které se v prubehu této transformace nakupily, které prispely ke zmínené ztráte ekonomické dynamiky a narustajícímu sociálnímu napetí. V následujících subkapitolách uvádíme konkrétní navrhovaná opatrení v jednotlivých oblastech. Presto však považujeme za úcelné shrnout ta opatrení, jež vláda považuje za zásadní: A) Zesílení boje proti ekonomické kriminalite, která se projevuje danovými a úverovými podvody, praním špinavých penez, korupcí a dalšími formami. Odstranení situace, kdy dlužník je zvýhodnován pred veritelem a kdy neplatici jsou nedostatecne postihováni. Duslednejší kontrola kapitálového trhu s cílem zvýšení jeho pruhlednosti, zprísnení sankcí a vynutitelnosti zákonu, uzavrení legislativních mezer, umožnujících obohacování se v rozporu s tradicní podnikatelskou etikou. Proverení podezrelých financních operací vcetne minulých privatizacních caus. Zákonná úprava financování politických stran, bránící jejich závislosti na hospodárských nátlakových skupinách, boj proti politické korupci, provádený obdobným zpusobem jako v zemích Evropské unie (viz napríklad italská akce Cisté ruce). Vláda pritom jednoznacne zduraznuje, že tyto aktivity nesmí mít charakter jakýchkoli politických cistek. I proto považovala vláda za podstatné, aby ministrem spravedlnosti nebyl clen žádné politické strany. B) Reforma verejné správy, zahrnující predložení rady zákonu, naplnujících již prijatý ústavní zákon o vytvorení vyšších územne samosprávných celku. Odpolitizování státní správy prijetím zákona o státní službe tak, aby byl stabilizován státní aparát, zvýšena jeho výkonnost a odstranena jeho závislost na krátkodobých politických tlacích. Redukce státní správy v tech oblastech, kde se projevuje její byrokratická prebujelost. Predložení návrhu zákonu, umožnujících rozšírení spoluúcasti obcanu (referendum, ombudsman, zamestnanecká participace). Danová a rozpoctová reforma, posilující ekonomické kompetence místních a regionálních samospráv. C) Oživení ekonomického rustu aktivní prumyslovou, zemedelskou a proexportní politikou. Podpora vstupu zahranicních investic. Dokoncení privatizace bankovního sektoru do konce roku 2000 s využitím privatizacních výnosu predevším pro podporu bytové výstavby. Dokoncení deregulace cen do konce roku 2002 sociálne pruchodným zpusobem a na základe regulace prirozených monopolu. Zmena rozpoctových priorit zvýšením podílu výdaju na školství a infrastrukturní investice s vysokým multiplikacním efektem. D) Zrychlení adaptace naší legislativy na normy Evropské unie. Spolupráce v rámci NATO nejen ve vojenské oblasti, ale i v oblasti vedy, výzkumu a hospodárství vcetne uplatnení nových možností našeho zbrojního prumyslu. Rozšírení regionální stredoevropské spolupráce vcetne úsilí o vytvorení nadstandardních vztahu se Slovenskou republikou. E) Prijetí Sociální charty Rady Evropy. Zvýšení minimální mzdy takovým zpusobem, aby v souladu s touto chartou zajištovala život nezávislý na sociálních dávkách a motivovala k prijetí práce. Rozšírení nabídky pracovních príležitostí systematickou organizací verejne prospešných prací. Posílení mechanismu tripartitního vyjednávání a vytvorení trvalého sociálního dialogu s cílem zabezpecit i v obtížných ekonomických podmínkách sociální smír.

JAK SE DOMOCI PRÁVA

Vláda je rozhodnuta v mezích všech dostupných prostredku zlepšit fungování justicní soustavy dríve než predloží legislativní návrhy k jejímu celkovému zefektivnení. V rámci nezbytné prestavby právního rádu zpracuje komplexní plán legislativní cinnosti na období ctyr let, pricemž mezi základní legislativní kroky, se kterými se obrátí na Parlament Ceské republiky, budou patrit i kroky vyžadující ústavní zákony: - prijetí Ceské republiky za rádného clena Evropské unie bude vyžadovat zmenu Ústavy, která vyjádrí princip priority evropského komunitárního práva pred právem vnitrostátním; - vláda predloží návrh na doplnení Ústavy o institut verejného ochránce lidských práv a svobod (takzvaný ombudsman), který bude stejne jako ve vetšine clenských státu Evropské unie soustavne sledovat stav a úroven dodržování lidských práv, bude navrhovat potrebné zmeny právního rádu a v konkrétních prípadech bude iniciovat rízení pred správním, obecným nebo ústavním soudem; - vláda pripraví celkovou reformu správního rízení a v návaznosti na ní i reformu správního soudnictví tak, aby bylo jednak obecne dostupne a aby prezkoumávalo i akty samosprávných celku (obcí i kraju). V této souvislosti zváží, zda bude nezbytné zrídit Nejvyšší správní soud, který Ústava predpokládá anebo zda požádá Parlament o jeho vypuštení z Ústavy s tím, že správní soudnictví zustane soucástí soustavy obecného soudnictví. V oblasti tvorby a aplikace právního rádu považuje vláda za hlavní prioritu posílení právního vedomí cestou nastolení skutecné vynutitelnosti práva. Hlavní prícinou soucasného zcela neprijatelného stavu vláda spatruje jednak v neprehledném a nesystematickém právním rádu a v nemenší míre i v neúnosných prutazích soudních rízení, které vedl y ke ztráte duvery obcanu v právo a porádek. Vláda je proto rozhodnuta pristoupit k rade opatrení vedoucích k zásadní zmene soucasného stavu. Pujde predevším o tyto kroky: - pri tvorbe právního rádu bude vláda preferovat nové komplexní zákony namísto neustálých novelizací, bude dbát na jejich soulad s ústavním porádkem a mezinárodními smlouvami o lidských právech a svobodách. Naváže na dosavadní práce na nových kodifikacích soukromého i trestního práva tak, aby návrhy nových kodexu mohly být predloženy Parlamentu do ctyr let. Tvorbu a transformaci právního rádu podrídí nepominutelnému požadavku na harmonizaci ceského práva s právem Evropské unie; - zlepšení situace v oblasti hospodárské i násilné kriminality a v boji proti organizovanému zlocinu hodlá vláda dosáhnout jednak legislativními zmenami (obnovení institutu trestního stíhání ve veci, zavedení trestnosti nedbalostních hospodárských deliktu, prenesení pravomoci k vyšetrování trestných cinu policistu na státní zastupitelství a obnovení institutu všeobecného dozoru státního zastupitelství v netrestní oblasti) a dále personálním posílením ozbrojených složek policie a duslednou kontrolou jejich cinnost. Od Policie CR i od všech orgánu státní správy bude požadován nekompromisní postup ke všem projevum rasismu a etnické nesnášenlivosti; - k naplnení ústavního práva na informace budou predloženy návrhy scházejících zákonu (o hromadných sdelovacích prostredcích, o rozsahu chránených osobních údaju a o kontrole informacních systému), které vytvorí prosto pro uplatnení práva na informace o cinnosti verejné správy a o hospodarení státu se spolecnými prostredky. Vláda podporí senátní návrh zákona o svobodném prístupu k informacím; - ke zvýšení úcinnosti soudní soustavy bude vláda na jedné strane podporovat vznik a rozvoj soudcovské samosprávy a na druhé strane nebude váhat i pred systémovými opatreními, která povedou ke zrychlení a zkvalitnení soudního rízení (novela obcanského soudního rádu a trestního rád eventuelne i novela zákona o soudech a soudcích a zákona o kárné odpovednosti soudcu) a ke sjednocení soudního rozhodování tak, aby se posílila duvera v právo a právní jistota. Kontrolu kvality soudních rozhodnutí v netrestní oblasti bude treba zajisti obnovením stížnosti pro porušení zákona anebo rozšírením právních podmínek i lhut pro dovolání; - novou právní úpravou vlastnictví státu a hospodarení s jeho majetkem, kontroly státní správy i orgánu místní samosprávy hodlá vláda zamezit libovuli, zneužívání pravomoci, obohacování a korupci státních úredníku i predstavitelu samosprávy; - vláda hodlá vytvorit specializované týmy na potírání hospodárské a kapitálové trestné cinnosti, tj. zrídit financní policii. Pro ochranu majetkových zájmu státu zrídí financní prokuraturu.

POSTUPNÝ KONEC MONOPOLU

Základním predpokladem dosažení žádoucího obratu ve vývoji ekonomiky je podstatné zvýšení transparentnosti ekonomického prostredí a ekonomických vztahu v ceské ekonomice. Vedle nastolení vlády práva patrí mezi podstatné prvky vytvorení transparentního ekonomického prostredí, urychlené dobudování státního informacního systému (SIS), který zprístupnením údaju o všech podnikatelských subjektech, jejich aktivitách a majetkových vazbách, který je bežný v zemích EU významne zlepší postavení podnikatelské a obcanské verejnosti pri uzavírání obchodních a dalších hospodárskoprávních vztahu. Vláda zároven zásadním zpusobem zpruhlední verejné financní toky vcetne dotací, vládních garancí za úvery a financní toky v tzv. transformacních institucích, granty, a rovnež verejné financní toky z nevládních zdroju vcetne zdroju EU (v rámci programu PHARE a v budoucnosti z dalších fondu EU). Duležitou soucástí zvýšení transparentnosti ekonomických vztahu bude politika postupné deregulace tzv. prirozených monopolu a vytvorená konkurencního tržního prostredí. V oblasti tzv. prirozených monopolu (zejména rozvody energie, tepla, voda apod.) bude vláda prosazovat právní úpravu, která umožní právne regulovat ceny tak, aby nebyly neprimerené, a výhledove navrhne legislativní úpravu, která umožní podnikání v techto oblastech i na neziskovém principu a zachová rentabilitu v závislosti na množství, kvalite produktu a co nejnižší cenu pro spotrebitele. V oblasti ostatních monopolu se vláda zasadí o dusledné dodržování predpisu soutežního práva a ochranu trhu antidumpingovým zákonem. Oba druhy monopolu bude treba dusledne cenove i nákladove kontrolovat. Vláda urychlene pripraví vytvorení efektivního regulacního rámce a zrídí instituci nezávislého regulátora v oblasti telekomunikací a v oblasti výroby a distribuce elektrické energie a plynárenství. Regulace lokálních monopolu ve výrobe tepla bude prenesena v maximální možné míre na orgány regionální samosprávy. Na tyto kroky naváže uvolnení vstupu konkurence do uvedených odvetví a postupná cenová deregulace. Predpokladem pro uskutecnení deregulací takzvaných prirozených monopolu bude zpracování dlouhodobých státních koncepcí rozvoje uvedených oblastí. K zajištení uvedených úkolu predloží vláda v roce 1999 nový telekomunikacní a energetický zákon.

DANE - NEKDE PRIDAT, JINDE NE

V oblasti verejných financí bude vláda usilovat o dlouhodobe vyrovnanou soustavu verejných rozpoctu. Zároven vláda pripraví nezbytnou reformu systému verejných financí. Pro reformy soustavy verejných financí vláda navrhne základní právní rámec, definovaný novými rozpoctovými pravidly pro stát, regiony i obec. Integrální soucástí rozpoctu budou nekolikaleté rozpoctové výhledy. Zcela nezbytné je korektne stanovit výši státního dluhu a jednoznacná pravidla pro jeho obsluhu, stejne jako v rámci inventarizace soucasné hospodárské situace CR kvantifikovat rozsah takzvaného skrytého, vecného zadlužení ekonomiky, spocívajícího zejména v dlouhodobé podkapitalizaci verejné infrastruktury. Zásadním prvkem reformy verejných financí bude reforma danové soustavy. Cílem reformy danové soustavy je vedle zohlednení pripravovaného vzniku samosprávných regionu predevším aproximace ceské danové soustavy k postupne harmonizovaným danovým soustavám v EU. Regiony budou ve velké míre financovány prímo, a to prostrednictvím podílu na prímých daních. Vláda nezamýšlí zvyšovat sazby dane z príjmu. V dlouhodobém horizontu za predpokladu dostatecné míry samofinancování regionálních a místních samospráv hodlá vytváret pro jejich prípadné snížení. Pritom alokace výnosu dane z príjmu fyzických osob ze závislé cinnosti bude provádena podle místa stálé provozovny zamestnavatele; obdobný klíc bude použit rovnež v prípade cásti výnosu dane z príjmu právnických osob. Vláda bude prosazovat rychlé zavedení systému zrychleného odpisování investic a podstatné zvýhodnení leasingu komplexních investic ( vcetne stavební cásti ) . U dane z pridané hodnoty bude vláda usilovat o postupnou harmonizaci sazeb s normami EU. Strategickým cílem vlády je pritom posun sazeb dane z pridané hodnoty do pásma, odpovídajícího príslušným smernicím EU. Dan z nemovitostí jakožto jeden z významných príjmu obcí bude vládou prehodnocena tak, aby tento zdroj byl posílen, nikoliv však na úkor neúmerných sociálních dopadu. V souladu s dovršením danové reformy do podoby vyhovující smernicím EU vláda predpokládá využití mechanismu ekologických daní. Spolu s reformou danové soustavy vlády pripraví zásadní zefektivnení správy daní a poplatku. Vedle novelizace zákonné úpravy je treba uskutecnit dusledné organizacní zmeny ve správe daní s postupným prechodem k modelu nezávislého státního orgánu. Soucástí reformy správy daní bude i obnovení majetkových priznání u majetku presahujících 10 mil. Kc formou vládního návrhu novely zákona o správe daní a poplatku. Dále vláda navrhne zákon o povinném zavedení registracních pokladen s cílem minimalizace úniku dane z pridané hodnoty. Pro zjednodušení výberu dane z príjmu fyzických osob vláda navrhne uplatnení danových paušálu. V této souvislosti považuje vláda za nezbytné predložit Parlamentu CR návrh zákonné úpravy povinného bezhotovostního platebního styku nad hranici stanovenou podle analogických úprav v clenských zemích Evropské unie. Další zásadní kultivaci vyžadují financní trhy, o jejichž úcinnou regulaci a další rozvoj bude vláda intenzívne usilovat. Zdokonalení regulace a právní úpravy financních trhu si vyžádá rozsáhlou legislativní práci (bankovní zákon, zákon o pojištovnictví, zákon o dluhopisech, zákon o cenných papírech a rada dalších). V této souvislosti je rovnež treba zduraznit nutnost další privatizace cásti stávajících podílu státu v komercních bankách, jejichž základním kritériem bude zajištení dlouhodobých národních zájmu CR v rámci její integrace do EU. Mezi prední úkoly resortu financí bude konecne patrit kontrola sporných prípadu privatizace a boj s korupcí. Duraz na dlouhodobé zakotvení vládní politiky hodlá vláda demonstrovat tím, že v prípade vyslovení duvery rozpracují jednotlivá ministerstva do konce prvního ctvrtletí 1999 dlouhodobé rozvojové koncepce svých resortu vcetne ctyrletého legislativního plánu. Vláda navrhne novelizaci zákona o nabývání a pozbývání ceského státního obcanství tak, aby mohli získat ceské obcanství všichni bývalí ceskoslovenští obcané, kterí v dobe rozpadu CSFR žili a dodnes žijí na území Ceské republiky. V souladu s existující právní úpravou vláda považuje za nepochybné ceské státní obcanství nekolika desítek tisíc Cechu, kterí po rozpadu Ceskoslovenska nabyli volbou také slovenské státní obcanství. Soucástí reformy správy daní bude i obnovení majetkových priznání u majetku presahujících deset milionu korun. Dále vláda navrhne zákon o povinném zavedení registracních pokladen, aby se zmenšil únik dane z pridané hodnoty. Pro zjednodušení výberu dane z príjmu fyzických osob vláda navrhne uplatnení danových paušálu.

VETŠÍ PODPORA ZEMEDELCUM

Vycházejíc z principu Spolecné zemedelské politiky EU vláda zpracuje koncepci agrární politiky smerující ve svých cílech predevším k: - zabezpecení potravinové bezpecnosti z domácích zdroju; - vyrovnání nerovnoprávného postavení zemedelských prvovýrobcu jako cenových príjemcu na trhu; - zohlednení podnikatelského znevýhodnení zemedelství daného stanovištními podmínkami, omezeními z duvodu verejného zájmu a prikázanými režimy hospodarení; - podpore mimoprodukcních a environmentálních funkcí zemedelství vcetne ekologického zemedelství a nepotravinárského využití zemedelské produkce. Soucástí koncepce agrární politiky bude rovnež zvýšení úcinnosti a rozsahu podpor a dotací sloužících jako systémový mimocenový nástroj úhrady multifukcnosti zemedelství, stabilizace cen potravin a udržení príjmu zemedelcu. V rámci srovnání podmínek s EU bude navrženo prijetí tzv. zelené nafty.

VÍC INVESTIC DO BYDLENÍ

Byt a bydlení jsou pro rozvoj obcana nezastupitelnou hodnotou, kterou nelze prenechat jen živelnému pusobení trhu. Zabezpecení bydlení je zájmem verejným i soukromým. Trh s byty musí být proto trhem státem usmernovaným. Naše politika bydlení vychází z povinnosti státu ucinit vše pro zabezpecení dostupného a prijatelného bydlení pro všechny obcany. Soucástí zámeru vlády je rozsáhlá právní úprava bydlení, která je obvyklá ve všech vyspelých státech. Prvoradým úkolem je prekonání dlouhodobé krize bytové výstavby pri respektování všech forem vlastnictví. Proto budeme usilovat o výrazné zvýšení podílu investic do bydlení na HDP formou neprímé i prímé podpory výstavby soukromých nájemních a družstevních bytu. Zároven predložíme návrh zákona na zrízení státního fondu rozvoje bydlení a prijmeme opatrení k širšímu využití fondu rozvoje bydlení v obcích.

ZVÝŠÍME KUPNÍ SÍLU DUCHODU

Vláda považuje vyvážený sociální systém za klícový faktor zdravého rozvoje spolecnosti. V zájmu úzké spolupráce se sociálními partnery zvýší význam tripartitních jednání a hodlá s nimi uzavrít dlouhodobý pakt sociální stability. Vláda predloží Parlamentu CR urychlene k ratifikaci evropskou sociální chartu. Pripraví nový zákoník práce. Podporou vytvárení nových pracovních príležitostí bude vláda usilovat o co nejnižší míru nezamestnanosti. Zvláštní pozornost bude venovat regionum postiženým vysokou mírou nezamestnanosti a skupinám obcanu ohrožených dlouhodobou nezamestnaností. Vláda prizpusobí systém rekvalifikací novým potrebám trhu práce. Vytvorí komplexní systém vzdelávání, rehabilitace a celoživotní pracovní a spolecenské integrace zdravotne postižených obcanu. Prioritami vlády v príjmové politice je dosažení stavu, kdy se na nákladech i na výnosech ekonomické transformace budou rovnomerneji podílet všechny skupiny obyvatelstva, a rust reálných mezd. Vláda spolu se sociálními partnery dohodne systém vyjednávání o platech v rozpoctové a príspevkové sfére. Vláda postupne zvýší minimální mzdu nad úroven životního minima. Vláda podporí zámer zvýšit úroven dávek nemocenského pojištení jejich prizpusobováním mzdovému vývoji a pripraví nový systém úrazového pojištení. Vláda bude pri valorizacích usilovat o zvýšení kupní síly a její postupný návrat na úroven roku 1989. Považuje prubežne financovaný základní systém duchodového pojištení za rozhodující nástroj pro zajištení dustojné životní úrovne lidí v duchodovém veku. Bude pritom pokracovat v odstranování jeho nedostatku a usilovat o jeho dlouhodobou stabilitu. Vláda oddelí financování a organizaci duchodového pojištení od státního rozpoctu pri zachování garancních funkcí státu. Umožní vznik zamestnavatelských penzijních fondu založených na neziskovém principu.

NA VZDELÁNÍ ŠEST PROCENT HDP

Péci o vzdelávání považuje vláda za svou prioritu. Vytvárení podmínek k tomu, aby co nejvíce lidí mohlo, chtelo a umelo maximálne rozvíjet své schopnosti, je klícem ke vzdelanostní a informacní spolecnosti tretího tisíciletí. Vláda chápe vzdelanost jako výsledek optimální cinnosti institucí i osobního úsilí. Považuje ji za rozhodující faktor hospodárského rozvoje a za zdroj politické stability spolecnosti. Vnímá její urcující vliv na hodnotovou orientaci obcana, zpusob uvažování, chování a jednání. Proto se plne hlásí k odpovednosti za školskou a vzdelávací politiku i za její výsledky. Role státu pri vytvárení podmínek pro zajištení rovnosti v prístupu ke vzdelávání, kvality a koncepce vzdelávání i ochranu detí a mládeže pred nežádoucími vlivy je nezastupitelná. Prioritu vzdelávání vláda konkrét ne promítne do své rozpoctové politiky posilováním kapitoly školství s cílem dosáhnout do roku 2002 jejího šestiprocentního podílu na HDP.

CÍRKEVNÍ MAJETEK SE ZATÍM NEVRÁTÍ

Pokud se týce záchrany kulturního dedictví, stojí pred vládou sice nepopulární, ale nutné rozhodnutí. Kritérium pro posouzení nemovité kulturní památky by nemelo být pouze její stárí, ale také její kulturne historická hodnota. Vláda v režimu památkové péce nebude delat rozdíly mezi památkami církevními a ostatními a plne bude v tomto smeru respektovat odborná posouzení. V této souvislosti odmítá jakékoli ideové ci ideologické ovlivnování a politizaci tohoto problému. Vláda nehodlá pokracovat v exekutivním prevodu tohoto majetku na církve s výjimkou arizovaného majetku. Prevod tzv. církevního majetku podminuje jednak prijetím zákona o státním majetku a prijetím príslušného výctového zákona. Vláda vyzývá církve k dialogu a diskusi o techto problémech, jejichž výsledkem by mel být i legislativní návrh rešení vztahu státu a církví vcetne zpusobu jejich financování.

TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ PROSTREDÍ

V ochrane životního prostredí budeme prosazovat princip trvale udržitelného rozvoje pri soucasném zohlednení souvislostí ekonomických, sociálních a mezinárodních. Na základe jednoho z principu zemí Evropské unie - principu integrity ochrany životního prostredí s ekonomickými aktivitami - zohledníme aspekty ochrany životního prostredí v pripravovaných hospodárských koncepcích. V ochrane prírody zameríme naši cinnost na zkvalitnení státní ochrany prírody. Predložíme napríklad zákon o správe správ chránených krajinných oblastí. Vláda po zvážení navrhne další velkoplošná chránená území, jako je napr. návrh na zrízení Národního parku Ceskosaské Švýcarsko. Pri ochrane prírody bude vláda klást duraz na druhovou ochranu. Minulá léta nám však zanechala i zásadní a doposud nerešené otázky, kdy jednou z nejsložitejších je otázka dostavby jaderné elektrárny Temelín. Vláda bude pri svém rozhodování vycházet predevším ze záveru komise, ustavené na základe usnesení vlády c. 465 z 1. cervence t. r. a složené z našich i zahranicních expertu.

DO UNIE S REFERENDEM, DO NATO BEZ NEJ

Za prvoradé pri zajištování vnejší bezpecnosti státu považuje vláda vstup Ceské republiky do struktur Severoatlantické aliance v roce 1999 a její následné plnohodnotné clenství. Ceská republika pritom bude vycházet ze závazku vyplývajících z washingtonské smlouvy. Obranu Ceské republiky vláda nepovažuje za záležitost pouze armády, ale za úkol celé spolecnosti, všech obcanu. Proto predpokládá zachování branné povinnosti. K zajištení úkolu obrany bude vláda prosazovat budování moderní armády, která bude schopna zabezpecit suverenitu státu, plnení jeho mezinárodních závazku a bude kompatibilní s armádami clenských státu NA-TO. Bude realizovat závazek postupného zvyšování vojenských výdaju o 0,1% rocne tak, aby dosáhly v roce 2000 výši 2% HDP. Pritom bude vytváret podmínky pro rozvoj domácího obranného prumyslu. Vláda prijme zásadní dokumenty týkající se bezpecnostní, obranné a vojenské strategie Ceské republiky a koncepci výstavby resortu obrany (do roku 2003 s výhledem do roku 2008). Predloží parlamentu návrh komplexní právní úpravy týkající se obrany státu, ozbrojených sil a vojáku. Vcasné prijetí techto základních dokumentu a jejich praktická realizace prispeje i k hodnovernosti Ceské republiky jako budoucího clena NATO. Vláda se hlásí k vizi sjednocené, demokratické, prosperující a mírové Evropy bez napetí a konfliktu, Evropy svobodných obcanu a spolupracujících regionu. Vláda bude usilovat o to, aby dojednané podmínky vstupu do unie odpovídaly ceským národním zájmum. Vstup do Evropské unie ovlivní všechny oblasti života ceské spolecnosti i každého obcana. S ohledem na závažnost tohoto kroku je vláda rozhodnuta predložit ke schválení ústavní zákon o referendu a posléze iniciovat referendum o pristoupení CR k Evropské unii. Vláda prikládá velký význam dobrým vztahum se všemi sousedními státy. Zamerí se na rozvíjení nadstandardních styku se Slovenskem, s nímž nás spojují spolecná historie i spolecné zájmy a ekonomické vazby. Zásadní význam pro CR mají vztahy s Nemeckem. Vláda sdílí myšlenku, že perspektiva vzájemných ceskonemeckých vztahu spocívá v jejich zamerení do budoucnosti a zakotvení na dorozumení a vzájemné shode v rámci mírové, demokratické a prosperující Evropy. Vláda pritom vychází z nezpochybnitelnosti výsledku druhé svetové války.

VZNIK KRAJU SE MOŽNÁ ODLOŽÍ

Nejnaléhavejším úkolem vlády i Parlamentu Ceské republiky je v oblasti verejné správy naplnení ústavního zákona o zrízení vyšších územních celku (kraju) tak, aby nebyl ohrožen termín jeho úcinnosti stanovený na 1. ledna 2000. Vláda proto neprodlene zahájí práce na potrebných územních zmenách i na vytvárení potrebného materiálního zázemí pro krajské orgány. Vláda si je vedoma rozsahu tohoto úkolu a pokud zjistí, že stav prípravných prací provedených predchozí vládou neumožní odpovedné dokoncení legislativních i organizacních prací tak, aby bylo možno ve stanoveném termínu odpovedne prikrocit k naplnení ústavního zákona, bude o tom informovat verejnost i parlament, který v takovém prípade požádá o odložení úcinnosti ústavního zákona. Pro takový krok si stanoví termín projednání návrhu státního rozpoctu na rok 1999. V rízení verejného sektoru z úrovne verejné správy hodlá vláda: - zpracovat celkovou koncepci verejného sektoru a jeho jednotlivých bloku i odvetví a vyhodnotit podmínky jeho efektivnosti; - postavit bariéry tendencím k prohlubujícím se rozdílum mezi jednotlivými kraji a okresy vytvorením systému standardu vybavenosti území zarízeními sociální a technické infrastruktury, garantované verejnou správou; - prepracovat danový systém tak, aby podporoval prijatou koncepci rozvoje verejného sektoru a posílil financní nezávislost územních a místních samosprávných orgánu. Tedy zahájit politiku odvozování verejných príjmu od prijaté koncepce verejných výdaju. (Redakcne zkráceno, mezititulky MF DNES) Vláda zajistí trvalý a úcinný boj proti korupci na všech úrovních a bude trvat vždy na vyvození trestneprávní, financní a politické odpovednosti. Zajistí, aby boj proti obchodu s drogami a organizovanému zlocinu byl prováden se vší rozhodností odpovídající svetovým standardum. Vláda bude usilovat o to, aby dojednané podmínky vstupu do Evropské unie odpovídaly ceským národním zájmum.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info