Velkoplošné prodejny poprvé oblíbenější než malé obchody

HN 22.6.1999

Velkoplošné prodejny poprvé oblíbenější než malé obchody

Praha (dz) - Malé samoobsluhy a pultové prodejny již přestaly být hlavním nákupním místem potravin pro české domácnosti. Tuto roli od nich převzaly velkoplošné prodejny - supermarkety, hypermarkety a diskonty. Takový je závěr výzkumu Supermarket ''99, který společně uskutečnily Incoma Praha a GfK Praha.

Ve velkoprodejnách nakupuje většinu potravin a základního zboží denní potřeby 52 procent tuzemských domácností. V minulém roce to bylo 40 procent (v roce 1991 zhruba 19 procent). Výrazný růst za poslední měsíce přisuzují autoři výzkumu zejména rychle akcelerující expanzi hypermarketů. Nejpočetnější z velkoprodejen je však skupina supermarketů, jejichž počet podle výzkumu vloni překročil 600. Obliba velkoprodejen roste s velikostí sídla, s dosaženou úrovní vzdělání i s příjmovou hladinou domácností, naopak klesá s rostoucím věkem.

"Tradiční" nákupní místa svojí pozici stále ztrácejí a hlavním místem nákupu jsou nyní pro 48 procent domácností. Malé samoobsluhy tak klesly z loňských 45 na zhruba 37 procent (v počátku devadesátých let to bylo 60 procent), na 11 procent se mírně snížil i podíl pultových prodejen.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info