Šance pro jihozápad - Podpory EU a ČR (4. část)

CompAct Bohemia s.r.o.

Klatovy

AgAkcent s.r.o.

Ústalec

Šance pro jihozápad

(kompilace programu, studií a plánu v regionu pro jejich uvedení do života)

(4. cást)

Leden 1999

Motto:

Vytvorili jsme hmotné základy pro lidsky dustojný život a nerozumíme tomu, jak tento život žít. Jsme ve stavu získat celý svet a ztratit naše duše. Zamestnáváme se tolik tím, získat pomocí všech prostredku cas, že už nám nezbývá cas na veci, které za to opravdu stojí.

F.T.Wahlen

Autor: Ing. Ivo Šašek, CSc.

tel.: 0186/202 42

fax: 0186/204 29

CompAct Bohemia, s.r.o.

Podpory Evropské unie a Ceská republika

Program SAPARD

Rada Evropy prijala v prosinci roku 1997 usnesení, které by melo umožnit uplatnit zdokonalenou strategii pro prístupové zeme Strední a Východní Evropy a zvláštní predvstupní strategii pro Kypr. Na základe techto záveru navrhla Rada Evropy smernici na podporu predvstupních opatrení Spolecenství pro zemedelství a rozvoj venkova v prístupových zemích Strední a Východní Evropy v predvstupním období (Evropská komise, 1998). Predpokládá se, že tato smernice bude platit od 1.1.1998. Tato smernice ustanovuje rámec podpory pro udržitelné zemedelství a udržitelný rozvoj venkova v predvstupním období pro Bulharsko, Ceskou republiku, Estonsko, Madarsko, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Podpora Spolecenství bude v souladu s podmínkami stanovenými v rámci prístupových partnerství a bude se vztahovat zvlášte na rešení priorit a zvláštních problému trvalého prizpusobování zemedelského sektoru a venkovských oblastí v zemích, které žádají o pristoupení a na zavádení "acquis communautaire" týkající se spolecné zemedelské politiky a návazných politik.

Ceho se týká program SAPARD

V souladu s prioritami definovanými jednotlivými zememi by se podpora mela vztahovat na následující oblasti zemedelství a rozvoje venkova:

· investice do zemedelského podnikání

· zlepšení zpracování a marketingu zemedelských a rybích výrobku

· zlepšení struktur pro kvalitu kontroly jakosti a veterinární a rostlinolékarské kontroly, pro jakost potravin a ochranu spotrebitele

· zemedelských výrobních postupu urcených k ochrane životního prostredí a udržování krajiny

· rozvoj a diverzifikace hospodárských cinností umožnujících vícenásobné cinnosti a alternativní príjmy

· zakládání služeb pro ulehcení práce farmárum a služeb pro rízení farem

· zrizování sdružení výrobcu

· obnova a rozvoj vesnic a ochrana a zachování dedictví venkova

· zúrodnení pud a pozemkové úpravy

· zrízení a udržování katastru pozemku

· zlepšování úrovne odborného vzdelávání

· rozvoj a zlepšování venkovské infrastruktury

· vodní hospodárství v zemedelství

· lesní hospodárství, vcetne zalesnování zemedelských oblastí, investic do lesnictví soukromých vlastníku lesa, do lesnického podnikání, zpracování a marketing lesnických výrobku

· technická pomoc opatrením pokrytá tímto narízením, vcetne studií s cílem pomoci s prípravou a monitorováním programu, informacemi a publikacními kampanemi.

Akce Spolecenství budou doplnovat odpovídající národní akce nebo jim budou prispívat.

Regionální opatrení k programu SAPARD

Opatrení k rozvoji venkova budou predmetem plánu, vypracovaného na nejvíce vhodné regionální úrovni. Plány rozvoje venkova budou pokrývat období od 1.1.2000 na sedm let a budou obsahovat:

· kvantifikovaný popis soucasného stavu prokazující disparity, nedostatky potenciál pro rozvoj, hlavní závery drívejších vyhodnocení provedených s pomocí Komise, rozmístení financních zdroju a dostupné výsledky drívejších vyhodnocení

· popis navrhované strategie, kvantifikaci jejich cílu, zvolené priority rozvoje venkova, zemepisné zobrazení

· odhad ukazující ocekávané ekonomické, sociální a enviromentální dopady vcetne dopadu na zamestnanost

· názornou celkovou financní tabulku znázornující a sumarizující celkové národní Spolecenství a prokazatelné soukromé financní zdroje potrebné a odpovídající každé priorite rozvoje venkova prijaté v kontextu plánu

· dukazný financní rozvrh na každý rok trvání programu pro každý zdroj, který prispívá na program

· kde bude vhodné, uvést informaci o potrebe dalších studií, školení nebo jiné technické pomoci ve vztahu k príprave zavedení nebo prijetí programu

· jména kompetentních orgánu a úradu zodpovedných za uskutecnení programu, vcetne. "jediné agentury, pres kterou pujdou platby".

· definici "konecných príjemcu" podpory, mohou to být organizace nebo verejné a soukromé podniky zodpovedné za provedení programu. V prípadech, kde je zarucena verejná pomoc dalšími orgány verejné správy poverenými prístupovými zememi "konecnými príjemci" podpory budou instituce, které rozhodují a zarucují verejnou pomoc.

· popis opatrení zvažovaných pro provádení plánu, zvlášte doprovodných opatrení, vcetne bodu nutných pro stanovení pravidel souteže

· opatrení zajištující korektní provedení programu, vcetne monitorování, vyhodnocení a definice kvantitativních ukazatelu pro vyhodnocení a zásady pro kontroly a sankce.

· výsledky z konzultací a prijatá opatrení pro sdružené kompetentní úrady, orgány a další prizvané ekonomické, sociální a enviromentální partnery.

Financní príspevek Spolecenství v provádení plánu rozvoje venkova bude poskytován z Evropského zemedelského garancního a orientacního fondu, sekce garance, ve forme plateb predem. Financní pridelení každé prístupové zemi na pomoc v predvstupním období bude založena na objektivních kritériích jako:

· pocet zemedelcu

· výmera zemedelské pudy

· hrubý domácí produkt a kupní síla obyvatel v oblasti

· zvláštní podmínky v každé oblasti

Míra príspevku Spolecenství muže dosáhnout 75 % úplných prokázaných verejných výdaju. Na investice, pomoc z verejných zdroju muže dosáhnout 50 % úplných nákladu, ze kterých do 75 % muže být prideleno z Evropského zemedelského garancního a orientacního fondu.

Pokud se týká predvstupní pomoci EU, MZe CR bude moci využívat program SAPARD, na který po vstupu CR do EU bude navazovat využívání EAGGF (Evropský zemedelský zárucní a orientacní fond).

Program SAPARD je rozvržen na sedmileté období, pocínaje 1.1.2000, což znamená, že príprava bude soustredena predevším na rok 1999. Jeho tvorba a realizace sleduje mimo jiné overení metodických, administrativních a organizacních principu Strukturálních fondu EU a založení odpovídajících institucionálních struktur již v predvstupním období. K tomu je nezbytné splnit tyto nejduležitejší podmínky:

1. Pripravit zpracování programových dokumentu regionálního rozvojového plánu (RPD), který zahrne priority a cíle rozvoje regionu a na tento plán naváže i program SAPARD. V predbežné studii TOR (Term of Reference) byly odsouhlaseny s EK 3 programy, a to jeden regionální (ROP) ve spolupráci a pod koordinací MMR CR a dva sektorové (SOP). Jde o:

· program rozvoje venkova

· diverzifikace zemedelské a nezemedelské cinnosti

· podpora multifunkcního zemedelství v oblastech LFA

Etapy a vecné plnení techto programu by melo být soucástí Speciálního prípravného programu pro SAPARD. Tento program pripravuje každý resort, který bude využívat predvstupní pomoc.

1. Další duležitou podmínkou je pripravit dofinancování programu SAPARD, to znamená vyclenit prostredky, které budou predstavovat urcité procento navýšení nad dosavadním objemem dotacních prostredku. Tato podmínka sleduje dosažení alespon 25 % spoluúcasti kandidátské zeme na úhradu nákladu vynaložených na splnení cílu programu.

2. Nezbytnou podmínkou pro získání prostredku z predvstupních fondu je zajištení tak zvaných realizacních struktur, a to na centrální i regionální úrovni. Znamená to pro každý program rídící a monitorovací výbor, který posoudí úroven predložených projektu vázaných na programy a posoudí absorpcní schopnost resortu na možnou výši pridelených prostredku.

Souhrn požadovaných prostredku bude za celý resort promítnut do tak zvaného Rámce podpory spolecenství (CSF), který ve vazbe na RPD stanoví, kolik prostredku bude možné

v jednotlivých regionech cerpat. Programy se rozpracovávají na úrovni NUTS II. a III. (Systém národních územních jednotek).

Priority rozvoje

Již zmínený regionální plán rozvoje venkova má zajistit v resortu zemedelství tyto priority:

· rozvoj cinností (aktivit) v zemedelství smerující k udržení kulturní zemedelské krajiny a k obnove plnohodnotného zemedelského prostoru, zvýšení jeho atraktivnosti za úcelem rozvoje agroturistiky

· zlepšení postavení zemedelských podnikatelských subjektu v znevýhodnených oblastech, snížení jejich príjmových disparit, udržení stability osídlení a zajištení jejich ekonomické a sociální rovnováhy.

· rozšírení nevýrobních funkcí zemedelství ve prospech mimoprodukcních

· a enviromentálních funkcí predevším v oblastech LFA (méne príznivých oblastech pro zemedelství) restrukturalizace ve prospech extenzifikace výroby v techto oblastech

· zachování zemedelství v nekonkurencních oblastech

· zavedení moderních technologií za úcelem rozšírení využití obnovitelných zdroju energie

Po vstupu naší republiky do EU bude program SAPARD vystrídán strukturálními fondy. Zamerení pomoci strukturálních fondu podléhá prísným ustanovením a pravidlum formulovaným v Narízeních Rady EU a souvisí s vytýcenými cíly strukturální politiky ve vazbe na priority regionálne politických opatrení. Z puvodních šesti stanovených cílu se predpokládá od roku 2000 redukce na dva regionální cíle a jeden horizontální pro lidské zdroje.

Z hlediska resortu zemedelství je rozhodující Evropský zemedelský zárucní a orientacní fond (GAGEM), z jehož podpurné sekce se podporuje predevším:

· zachování životaschopných podnikatelských subjektu v oblastech LVA, zejména podhorských a horských

· hospodarení mladých farmáru (do 40 let)

· pozemkové úpravy

· konverze a diverzifikace cinnosti

· kvalita zemedelské produkce

· rozvoj multifunkcního zemedelství, ochrana životního prostredí a krajiny, obnova vesnic a další.

MZe CR bude koordinátorem a odpovedným pracovištem za EAGGF. Zdroje strukturálních fondu je možné používat až po prokázání nárocných principu, které s využíváním souvisejí. Mezi ne patrí predevším princip programování. Jde o princip, kdy ze strukturálních fondu se neprispívá na financování jednotlivých akcí, ale na podporu rozvojových programu, které mají návazné projekty clenené podle priorit a opatrení. Jejich struktura zahrnuje analýzu a strategii rozvoje vymezeného území a definování podmínek pro realizaci programu. Z dalšího textu vyplývá, že program SAPARD bude fungovat podle stejných principu jako strukturální fondy, které byly popsány v predchozí kapitole o Evropské unii.

Základní principy programu

Duležitou soucástí programu je pak vymezení financního rámce, které tvorí jak prostredky EU, státu, regionu a také další financní prostredky, jakož i prostredky soukromého sektoru

a podobne. V zásade jde o splnení principu doplnkovosti (adicionality), kdy prostredky ze strukturálních fondu jsou pridávány ke státnímu rozpoctu.

Dalším principem je princip koncentrace, který predpokládá soustredení techto prostredku do oblastí, kde se ocekává nejvyšší zhodnocení a prínos vložených prostredku. EU sleduje zámer, aby zdroje nebyly rozmelnovány do rady malých projektu, ale na projekty prinášející maximální efekt pro problémový region.

Mimorádne významným a casto zduraznovaným principem je partnerství, jehož uplatnení hraje pri výberu projektu rozhodující roli. Predpokládá úzkou spolupráci jak mezi EK a odpovídajícími orgány na národní, regionální a místní úrovni, ale i místními subjekty, príjemci podpor (regiony mesta, obce, soukromé subjekty), pro než jsou financní zdroje urceny.

Na základe predložených rozvojových plánu pro regiony patrící pod Cíl 1 bude zpracován tzv. Rámec podpory Spolecenství (CSF - Community Support Framework), ve kterém je definováno:

· jaké priority mají být ze spolecných prostredku EU a príslušného státu rešeny

· rozsah a formy spoluúcasti financního zabezpecení

· rozsah podpor a období pro jejich poskytování

Po schválení tohoto rámce bude možné predložit operacní programy, a to regionální sektorové - odvetvové. Operacní programy musí obsahovat podrobný popis oblasti, priority

a cíle rešení, návrh rozpoctu k jeho realizaci.

Po schválení operacních programu EK musí být ustanoveny rídící komise, které budou rozhodovat o financování jednotlivých projektu navržených v rámci každého operacního programu. Také bude ustanoven monitorovací výbor s úcastí zástupce EK sledujícího realizaci programu.

Program Phare

Dalším programem pusobícím v agrárním sektoru je program Phare. Program Phare byl puvodne založen na podporu restrukturalizace ekonomiky Polska a Madarska, v roce 1990 byl rozšíren i na další zeme strední a východní Evropy. Zmíneným zemím byla zachována urcitá priorita vyjádrená pridelovanými objemy financních prostredku, v nichž nezanedbatelná cást byla urcena pro zemedelství.

V Ceskoslovensku se zpocátku program omezil na dve oblasti - životní prostredí a vzdelávání (program Tempus pro vysoké školy). V dalším období byla již pomoc rozšírena i na podporu reformního procesu, zejména restrukturalizaci ekonomiky a vybudování soukromého sektoru. V tomto období Evropská komise vystupovala pouze v roli dárce a ceská strana v roli príjemce s nevýrazným vlivem na výber prioritních oblastí.

Od roku 1993 docházelo k postupným zmenám v orientaci programu až k dnešní prioritní orientaci na podporu reformního procesu. Ve víceletém "Indikativním programu 1995 - 1999", schváleném vládou CR i Evropskou komisí, byly formulovány základní priority programu - podpora legislativní a institucionální integrace, podpora infrastrukturní integrace a podpora sociálne ekonomického rozvoje.

V poslední dobe se stává program Phare významnou soucástí celkových a mnohem širších asociacních iniciativ jako zdroj jejich významné podpory. V tomto období získává ceské zemedelství významný podíl na programu, což je vyjádrením jeho postavení v asociacním procesu. Ministerstvo zemedelství je gestorem približne jedné tretiny právním predpisu obsažených v "Bílé knize", pricemž lze predpokládat gesci k cca 50 % právních predpisu EU v rámci celého acquis communautaire.

V posledním ctvrtletí roku 1998 zahajuje ministerstvo zemedelství 5 projektu, financovaných v rámci tzv. Operacního programu Phare 1997, v celkové hodnote 1. milion ECU:

1. Poradenská jednotka v zemedelství. Jednotka bude pracovat na ministerstvu zemedelství a jejím obecným úkolem bude pomáhat ministerstvu pri príprave zemedelského sektoru na integraci do EU. V praxi to znamená poskytování podpory vyjednávacímu týmu a pri nem vytvoreným pracovním skupinám.

2. Pomoc pri vytvárení marketingových organizací výrobcu. Projekt poskytne odborné znalosti EU v oblasti zakládání, organizace a rízení marketingových organizací výrobcu s cílem dosáhnout takového stupne koncentrace, který by umožnoval zemedelským výrobcum provádení více marketingových funkcí (seskupování produkce, trídení, balení, doprava, skladování). To povede ke zlepšení vyjednávací pozice zemedelcu na trhu a ke zvýšení efektivnosti zemedelského trhu. V rámci projektu bude poskytnuta podpora pri založení pilotních marketingových organizací ve vybraných komoditách.

3. Podpora pri vytvárení národní poradenské služby. Projekt navazuje na práce financované MZe v oblasti budování systému komunikace mezi poradci, výzkumnými a vzdelávacími pracovišti. Experti Evropské unie se budou aktivne podílet svými zkušenostmi na vybudování informacní síte s potrebnými informacemi pro práci poradcu. Do roku 2002 by mel být za pomoci tohoto projektu a dalších aktivit financovanými MZe CR vytvoren systém prenosu informací z výzkumu do zemedelství.

4. Zaclenení ceské rostlinolékarské služby do systému EUROPHYT. Ceská republika má v rámci Evropské dohody závazky plnit normy bránící šírení nemocí rostlin a musí se proto prizpusobovat standardum a metodám Evropské unie o šírení informací. Projekt poskytne podporu pri harmonizaci profylaktických procedur a potrebné vybavení pro napojení CR na systém EUROPHYT.

5. Pomoc pri aproximaci a harmonizaci práva Ceské republiky s právem ES. Aproximace a harmonizace práva CR s Právem ES je jednou ze základních podmínek prijetí CR do EU. Predmetem projektu bude expertní právní podpora, která by mely usnadnit zvládnutí této velmi rozsáhlé a komplikované práce.

12.10.1998 podepsal Van den Broek, komisar pro vnejší vztahy EK a pan Ing. Svoboda ministr financí CR, financní memorandum "Národního PHARE 1998", kterým se zlegalizovaly prípravné projektové fiše pro tento rok. Projektové fiše MZe CR má hodnotu 3 miliony ECU a zahrnuje 5 projektu:

1. Restrukturalizace MZe CR a ustanovení tržní intervencní agentury

2. Podpora Státní veterinární správy

3. Podpora Ceské zemedelské a potravinárské inspekce

4. Budování tržního informacního systému a síte testovacích podniku

5. Studie konkurenceschopnosti a restrukturalizace potravinárského prumyslu

Pro tyto projekty budou nyní zpracována podrobná zadání podle metodiky EK a po jejich schválení budou zahájeny. Predbežne je možno ríci, že projekt císlo 1. bude realizován formou tzv. "twinning". V podstate se jedná o spolupráci státních institucí zeme prijímající pomoc Phare s institucemi clenských zemí EU. V praxi to bude dlouhodobé pusobení vybraných státních úredníku ze zemí EU ve vybraných organizacích státní správy CR.

Projekty 2. a 3. budou zamereny na posílení kontrolní cinnosti uvedených organizací v souladu se standardy Evropské unie financováním dodávek prístrojového vybavení vcetne expertní pomoci, zaškolování atd. Projekty 4. a 5. budou realizovány jako expertní pomoc vybraných specializovaných konzultacních firem.

Pro rok 1999 pripravuje ministerstvo zemedelství jeden projekt v hodnote 1. milionu ECU "Podpora ceské fytosanitární služby", který bude rozdelen na dve cásti: 50 % hodnoty projektu bude realizován formou "twinning", 50 % budou predstavovat dodávky prístrojové techniky na vybavení pracovišt Státní rostlinolékarské správy Ceské republiky. Podmínkou Evropské komise pro pridelení prostredku na vybavení pracovišt Státní rostlinolékarské správy bylo spolufinancování ceské strany ve stejné výši, která byla pro tento úcel pridelena Evropskou komisí. Požadavek bylo nutné respektovat a dá se duvodne predpokládat, že v budoucích letech bude Evropská komise tuto praxi nadále používat. Predpokládaný termín podpisu financního memoranda je již pocátkem roku 1999.

Z uvedeného casového prubehu je zrejmé, že Evropská komise postupne zkracuje realizacní skluz, jenž je zpusoben velkou administrativní nárocností a schvalovacími procedurami jenž je mnohdy z ceské strany kritizován. Ke zkracování intervalu vede stále stoupající význam programu Phare jako programu podporujícího vstup Ceské republiky do Evropské unie. Zmínené urychlování programu však neznamená snížení administrativní nárocnosti, procedury dané pro program je nutné i do budoucna bezpodmínecne dodržovat.

Jednou z duležitých procedurálních podmínek je výber dodavatele, jak expertních služeb, tak dodávek verejným výberovým rízením, vypisovaným podle podmínek Evropské komise. Od roku 1998 byl tento postup Evropskou komisí cástecne zjednodušen výberem konsorcia ATA, kterému jsou zadávány k realizaci schválené projekty pro zemedelství, jejichž hodnota nepresahuje 300 000 ECU. Konsorcium ATA (Agriconzulting Temporary Association - docasné sdružení zemedelských konzultacních firem) je složeno z 15 firem zemí EU, ale i firem zemí pomoc Phare prijímající, vcetne firmy ceské. Jedna, prípadne i více firem konsorcia predkládá na základe projektu nabídku, po jejímž schválení ministerstvem zemedelství je

s firmou uzavren kontrakt.

Program Phare neposkytuje prímou podporu jednotlivým zemedelským podnikatelum, ale prispívá k usnadnení vstupu ceského zemedelství do spolecného trhu a spoluvytvárí podmínky pro maximální snížení prípadného negativního dopadu na ceské zemedelce. Zároven by v budoucnu mel program postupne prejít na podporu pri zapojení Ceské republiky do využívání ruzných strukturálních fondu EU. Urcitá forma zapojení Ceské republiky je spoluúcast ceských expertu v realizacních týmech vybraných konzultacních firem.

MZe CR se podílí ješte na dalších programech jako je:

· Program CBC (Cross Border Cooperation preshranicní spolupráce - v príhranicních oblastech s Nemeckem a Rakouskem). Spolufinancování výstavby mestských kanalizací

· a cisticek odpadních vod, obnova poškozených lesu, rozvoj vinarství na jižní Morave. Je použitelný ve všech pohranicních okresech v jihozápadních Cechách.

· Program PRAQ III. - porádání školení a semináru pro vybrané odborníky z oblasti rízení kvality, norem apod.

· Program vzdelávání státních úredníku v záležitostech EU

· Program pomoci v aproximaci a harmonizaci práva CR s právem ES.

Program Twinnings

Projekt Twinnings vznikl na základe návrhu témat projektu ze strany ministerstva zemedelství CR, které byly predloženy v Bruselu. Tato témata byla predložena clenským zemím a ty vypracovaly návrh kontraktu v rámci kterého má být daná problematika rešena. V prípade tématu "Zmena struktury ministerstva zemedelství a Intervencní organizace" byla ve výberovém rízení ceskou stranou zvolena nemecká nabídka jako nejvíce odpovídající našim potrebám. V soucasné dobe (ríjen 1998) je projekt ve fázi pro pripomínkování "technické smlouvy". Po podepsání takto upravené naší stranou by ji nemecká strana mela predložit

v Bruselu. V prípade odsouhlasení by mela konkrétní spolupráce zacít od ledna 1999.

Predmetem projektu je jednak poradenská cinnost v souvislosti se zmenou struktury ministerstva a zakládáním intervencní organizace a jednak školení pro budoucí klícové pracovníky ministerstva zemedelství a intervencní agentury v Nemecku. Celý projekt má tedy výhradne poradenský a vzdelávací charakter.

Délka projektu je stanovena na 34 mesícu tím, že první doporucení týkající se struktury MZe CR by mela být známa do cervna 1999, první praktické kroky by být provedeny v breznu 2000 a kompletní zmeny dokonceny do roku 2001.

Fond aktivních opatrení trhu práce - program PALMIF

PALMIF je fond podporovaný Evropskou unií prostrednictvím programu PHARE. Cílem tohoto programu je podporit politiku restrukturalizace trhu práce v procesu postupného sbližování s mechanismy evropských strukturálních fondu, pusobit jako katalyzátor podpory nových, komplexních a experimentálních opatrení na trhu práce, zejména na regionální a místní úrovni, aktivne ovlivnovat žádoucí rozvoj efektivní zamestnanosti

a zabranovat zvyšování nezamestnanosti.

Fond bude podporovat projekty zamerené na nová aktivní opatrení na trhu práce, která budou v maximální míre respektovat priority vytypované Ministerstvem práce a sociálních vecí

a vytipované programem Phare Evropské unie, tvorící rozhodující vazbu mezi opatreními státní politiky zamestnanosti a cíly programu Phare Evropské unie na regionálních a místních trzích práce.

Jde o následující priority:

· profesní integraci dlouhodobe nezamestnaných

· o profesní integraci mladistvých

· o integraci obcanu vyloucených z trhu práce

· o prosazování stejných možností pro všechny obcany na trhu práce

· o adaptaci zamestnaných delníku na strukturální zmeny

· o stabilitu a rust zamestnanosti

· o podporu školících a vzdelávacích systému

· o podporu zamestnanosti v malých a stredních podnicích

Uvedené priority je možné uplatnit v ruzném rozsahu a v ruzných oblastech pusobení na príslušný trh práce. Jedná se napríklad o podnecování a vytvárení nových pracovních príležitostí, vcetne procesu kvalifikacní prípravy zájemcu o jejich obsazení, kombinace cílené prípravy ohrožených skupin obyvatelstva a jejich následné umístování, nové prístupy a formy zamestnanosti v nove vznikajících malých a stredních podnicích, netradicní modelová rešení nezamestnanosti. Zásadne však lze s podporou z fondu PALMIF pocítat maximálne po dobu dvou let od podpisu smlouvy, pricemž maximální financní objem grantu je do výše 75 % celkových nákladu na projekt, v maximálním limitu 50 000 ECU (minimální limit ciní 20 000 ECU). Konkrétne priznaná výše grantu bude záviset na rozsahu, kvalite a délce trvání grantu. Projekty orientované na oblast vytvárení nových pracovních míst musejí respektovat minimální pocet 15 nových pracovních príležitostí vzniklých v rámci realizace projektu. Obecne pro všechny návrhy projektu platí, že cím kvalitnejší a pocetnejší jsou konkrétní výstupy z projektu, tím vetší je pravdepodobnost uspet ve výberovém rízení. Nelze však opomenout podrobné zdokumentování reálnosti a prínosnosti projektu.

Z grantu lze hradit:

· technickou (neinvesticní) pomoc poskytovanou žadatelum externími odborníky, firmami, institucemi a podobne

· mzdové náklady do výše dvojnásobku minimální mzdy bez pojistného

· administrativní náklady související s provozováním projektu

· kapitálové (investicní) náklady na vybavení pracovište ci studijních prostor, a to maximálne však do výše 20 % prideleného grantu.

Bližší informace o fondu PALMIF podají úrady práce.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info