Programové prohlášení vlády ČR 2. část - srpen 1998

Programové prohlášení vlády Ceské republiky

Praha, srpen 1998

2. cást (4.3. - 5.)

4.3 Sociální oblast

4.3.1 Sociální politika

Vláda považuje vyvážený sociální systém za klícový faktor zdravého rozvoje spolecnosti. V zájmu úzké spolupráce se sociálními partnery zvýší význam tripartitních jednání a hodlá s nimi uzavrít dlouhodobý pakt sociální stability. Vláda predloží Parlamentu CR urychlene ke schválení Evropskou sociální chartu. Pripraví návrh nového zákoníku práce.

Podporou vytvárení nových pracovních príležitostí bude vláda usilovat o co nejnižší míru nezamestnanosti. Zvláštní pozornost bude venovat regionum postiženým vysokou mírou nezamestnanosti a skupinám obcanu ohrožených dlouhodobou nezamestnaností. Vláda prizpusobí systém rekvalifikací novým potrebám trhu práce. Vytvorí komplexní systém vzdelávání, rehabilitace a celoživotní pracovní a spolecenské integrace zdravotne postižených obcanu.

Prioritami vlády v príjmové politice je dosažení stavu, kdy se na nákladech i na výnosech ekonomické transformace budou rovnomerneji podílet všechny skupiny obyvatelstva, a rust reálných mezd. Vláda spolu se sociálními partnery dohodne systém vyjednávání o platech v rozpoctové a príspevkové sfére. Vláda postupne zvýší minimální mzdu nad úroven životního minima. Vláda podporí zámer zvýšit úroven dávek nemocenského pojištení jejich prizpusobováním mzdovému vývoji a pripraví nový systém úrazového pojištení.

Vláda bude pri valorizacích usilovat o zvýšení kupní síly duchodcu a její postupný návrat na úroven roku 1989. Považuje prubežne financovaný základní systém duchodového pojištení za rozhodující nástroj pro zajištení dustojné životní úrovne lidí v duchodovém veku. Bude pritom pokracovat v odstranování jeho nedostatku a usilovat o jeho dlouhodobou stabilitu. Vláda oddelí financování a organizaci duchodového pojištení od státního rozpoctu pri zachování garancních funkcí státu. Umožní vznik zamestnavatelských penzijních fondu založených na neziskovém principu.

Vláda bude usilovat o odstranení všech forem diskriminace, zejména o to, aby ženy mely nejen právne, ale i reálne rovné príležitosti na trhu práce, v rodine i ve verejném živote. Stát se bude podílet spolu s rodici na vytvárení príznivých podmínek pro výchovu mladé generace a její úspešný start do života, proto mj. obnoví poskytování prídavku na díte všem detem.

Sociální pomocí bude prostupovat zásada vytvárení lidsky dustojných životních podmínek pri pozitivním principu svobodné volby sociálních služeb všem obcanum, vcetne etnických a ostatních menšin. Vláda zváží úpravu systému sociálních dávek a sociální pomoci tak, aby více motivoval ke vzdelávání, ke zvyšování kvalifikace a k úsilí o získání práce.

4.3.2 Vzdelání

Péci o vzdelávání považuje vláda za svou prioritu. Vytvárení podmínek k tomu, aby co nejvíce lidí mohlo, chtelo a umelo maximálne rozvíjet své schopnosti je klícem ke vzdelanostní a informacní spolecnosti tretího tisíciletí.

Vláda chápe vzdelanost jako výsledek optimální cinnosti institucí i osobního úsilí. Považuje ji za rozhodující faktor hospodárského rozvoje a za zdroj politické stability spolecnosti. Vnímá její urcující vliv na hodnotovou orientaci obcana, zpusob uvažování, chování a jednání. Proto se plne hlásí k odpovednosti za školskou a vzdelávací politiku i za její výsledky. Role státu pri vytvárení podmínek pro zajištení rovnosti v prístupu ke vzdelávání, kvality a koncepce vzdelávání i ochranu detí a mládeže pred nežádoucími vlivy je nezastupitelná.

Prioritu vzdelávání vláda konkrétne promítne do své rozpoctové politiky posilováním kapitoly školství s cílem dosáhnout do roku 2002 jejího 6 % podílu na HDP. Navýšené rozpoctové zdroje budou urceny zejména pro:

· rozvoj vedy a vysokého školství;

· rešení motivace a mzdové situace pedagogických pracovníku;

· rešení dlouhodobého deficitu a stabilizaci situace v oblasti provozních nákladu;

· posílení investic do infrastruktury.

Vláda bude usilovat o to, aby vzdelávací systém CR prispel svým dílem k získání plného clenství zeme v EU, a to zejména využitím úcasti ve vzdelávacích programech EU. Bude podporovat další rozvoj všeobecného i odborného vzdelávání s cílem usnadnit plné uplatnení kvalifikací na evropském trhu práce. Dopracuje transformaci školského systému tak, aby vyhovoval menícím se potrebám sociálne a ekologicky orientovaného tržního hospodárství a soucasne odpovídal pripravovanému regionálnímu usporádání CR.

Proto vláda:

· provede - v soucinnosti se sociálními partnery na regionální úrovni - takové zmeny v síti škol a oborech vzdelávání, které odpovídají reálným požadavkum s durazem na rozvoj technického a ucnovského školství a potrebám trhu práce;

· predloží zákon o vzdelávání, kterým bude rešit problematiku regionálního vzdelávání komplexne a nahradí opakovane novelizované tri školské zákony;

· v návaznosti na letos prijatý zákon o vysokých školách dokoncí legislativní a organizacní zmeny v oblasti vysokoškolského vzdelávání.

4.3.3 Veda a výzkum

Schopnost spolecnosti nalézat nové poznatky a osvojovat si je, využívat moderní technologie a vychovávat odborníky na svetové úrovni je predpokladem zvyšování hmotné i duchovní úrovne státu.

Vláda proto spolecne s vedeckou obcí, podniky a uživateli pripraví národní politiku výzkumu a vývoje vycházející z mezinárodne prijatých závazku, která bude srovnatelná s politikami vyspelých zemí a bude orientována zejména na:

· nalezení priorit výzkumu a vývoje, zamerených v prumyslu na proexportne nejvýkonnejší obory a na obory nezbytné pro dlouhodobý ekologicky orientovaný hospodárský rozvoj;

· podporu oboru s vysokou mezinárodní úrovní zejména na vysokých školách, potrebných pro rozvoj vzdelanosti národa, zdraví a bezpecnosti obcanu a dalších potreb spolecnosti;

· podporu transferu vedeckých a technických poznatku;

· sladení systému státní podpory a legislativy s Evropskou unií formou nového zákona o výzkumu a vývoji a zajištení podmínek pro jeho dodržování.

4.3.4 Telesná výchova a sport

Vláda si je vedoma významu sportu a telesné výchovy. Považuje je za významný spolecenský fenomén a prostredek prevence zdraví obcanu, tedy i nižších nároku na zdravotní péci. Z tohoto duvodu bude podporovat aktivní provozování sportu jako prostredku úcelného využívání volného casu se zvláštním zretelem na aktivity mládeže, který významnou merou napomáhá v prevenci sociálne patologických jevu. Sportovní reprezentaci státu chápe jako významný prostredek propagace Ceské republiky i jako motivacní faktor národní hrdosti a vlastenectví. Vzhledem ke smerování do EU považuje za nezbytné pristoupit k Evropské charte sportu. Aktivity telovýchovných sdružení a sportovních svazu bude podporovat predevším úpravou legislativy i danové soustavy tak, aby uspokojovala povahu sportovních organizací jako neziskových a usnadnovala financne jejich cinnost, zejména provozování telovýchovných a sportovních zarízení. Za prvoradý úkol proto považuje, v návaznosti na reformu verejné správy, pripravit ucelený systém podpory sportu a telesné výchovy i oblasti mimoškolní zájmové cinnosti detí a mládeže (vcetne dorešení majetku spravovaného FDM) se všemi legislativními, financními a institucionálními nástroji.

4.3.5 Zdravotnictví

Zdraví obcanu vláda chápe jako verejný zájem, zdroj a bohatství spolecnosti a podmínku dobré kvality života, nikoli pouze jako soukromý zájem a statek. Cíle stanovené Svetovou zdravotnickou organizací pro evropské zeme pokládá za závazné, zejména dosažení vetší rovnosti jednotlivých skupin obcanu ve zdraví. Významnejší omezení solidarity ve financování zdravotní péce je proto pro vládu ve vztahu k obcanum s nízkými príjmy, nemocným a starým, neprijatelné. Naproti tomu odmítá solidaritu pri poskytování prostredku a služeb z verejných prostredku urcených na zdravotnictví, pokud jsou prepychové nebo významne neprispívají k zachování života a udržení zdraví.

Rustu nákladu a poklesu kvality poskytované péce chce vláda zabránit racionalizacními opatreními. Prioritou bude odstranení trvajícího chaosu a libovule. Verejné prostredky vkládané do zdravotnictví musí být pod duslednou verejnou kontrolou. Proto vláda bude dbát na hospodárnost zdravotnických zarízení v nakládání s verejnými prostredky. Vláda hodlá zavádet standardizaci dostupnosti, personálního a materiálního vybavení a kvality poskytované péce. Bude klást duraz na racionalizaci síte zdravotnických zarízení s koncentrací nákladné péce s jejich jasným postavením a definovanou odpovedností. Vláda bude prosazovat zákonné garance dostupnosti zdravotní péce s odpovedností státu a príslušných územních celku a úcelnou rajonizaci zdravotnických zarízení pri zachování možnosti svobodné volby zdravotnického zarízení. Zvláštní pozornost bude venovat racionalizaci v oblasti lékové politiky. Plánování a regulace síte musí být korektní s objektivními pravidly. Vláda bude dbát na zajištení dostupnosti služeb a poskytnutí možností pracovního uplatnení kvalifikovaných zdravotníku i po event. zrušení zarízení.

Vláda bude klást duraz na dlouhodobý rozvoj péce na základe koncepce jednotlivých oboru a systematické celoživotní vzdelávání zdravotníku.

Vláda bude dbát na minimalizaci neefektivních nákladu, napr. spojených se správou fondu pojištení a to i cestou sloucení zdravotního a nemocenského pojištení.

Vláda bude podporovat rozvoj využívání informacních technologií ve zdravotnictví pri zajištení ochrany osobních dat.

Vláda bude zlepšovat podmínky pro uplatnování prevence, propagaci zdravého životního stylu, podporu zdravého životního prostredí a jejich kontrolu. Vláda bude prosazovat evropské normy práv pacientu do legislativy a praxe. Cílem vlády je, aby zdravotnictví kvalitne sloužilo obcanum, aby byla zarucena odbornost, etické jednání a respektována lidská dustojnost pacientu.

Vláda bude usilovat o priblížení pomeru mezd zdravotníku ve vztahu k prumerné mzde k pomeru, který je obvyklý v zemích Evropské Unie.

4.3.6 Kultura

Ceská kultura je svobodná a demokratická, neuveritelne široká, pestrá a mnohovrstevná. Zdaleka pritom nejde pouze o kulturní aktivity podporované státem, jehož úkolem samozrejme nadále zustává vytváret podmínky pro pluralitu kultury a pro její rozvoj, vcetne kultury neprofesionální.

I když v soucasné težké hospodárské situaci není možno ocekávat podstatný nárust financních prostredku do resortu kultury, na strane druhé si ale vláda uvedomuje, že snižování rozpoctu na kulturu by mohlo vážne ohrozit samotnou existenci nekterých státních kulturních organizací, ješte více zhoršit soucasné nedostatecné financování obnovy a údržby památkového fondu, zpusobit rozpad kulturní infrastruktury a vyradit ze života spolecnosti základní kulturní funkce.

Pred vládou tak stojí jeden ze základních úkolu v oblasti kultury a to je zajištení jejího vícezdrojového financování. Z tohoto duvodu hodlá vláda predložit parlamentu zákony, které by tuto situaci pomohly rešit a jejichž prijetí by umožnilo financování kultury i ze zdroju mimo státní rozpocet.

Dalším duležitým úkolem vlády bude vnést rád a porádek do oblasti legislativy zabývající se kulturou, doplnit chybející právní normy, novelizovat prežité reálne socialistické zákony a zajistit kompletní vypracování mediální legislativy vcetne stanovení úcinné kontroly médií parlamentem, aniž by byla na strane druhé ohrožena jejich nezávislost a zároven zajistit kompatibilitu všech techto zákonu s podmínkami EU.

Pred vládou stojí v oblasti kultury také zásadní transformace všech jejich rozpoctových a príspevkových organizací a to již s výhledem na zrízení VÚSC.

Pokud se týce záchrany kulturního dedictví, stojí pred vládou sice nepopulární, ale nutné rozhodnutí. Kritériem pro posouzení nemovité kulturní památky by nemelo být pouze její stárí, ale také její kulturne historická hodnota. Vláda v režimu památkové péce nebude delat rozdíly mezi památkami církevními a ostatními a plne bude v tomto smeru respektovat odborná posouzení. V této souvislosti odmítá jakékoli ideové ci ideologické ovlivnování a politizaci tohoto problému.

Vláda nehodlá pokracovat v exekutivním prevodu státního majetku na církve s výjimkou arizovaného majetku. Prevod podminuje prijetím zákona o státním majetku. Vyzývá církve k dialogu a diskusi, jejichž výsledkem by mel být i legislativní návrh rešení vztahu státu a církví vcetne zpusobu jejich financování.

4.3.7 Životní prostredí

V ochrane životního prostredí bude vláda prosazovat princip trvale udržitelného rozvoje pri soucasném respektování souvislostí ekonomických, sociálních a mezinárodních. Na základe jednoho z principu zemí Evropské unie - principu integrity ochrany životního prostredí s ekonomickými aktivitami - zahrne aspekty ochrany životního prostredí v pripravovaných hospodárských koncepcích.

Vláda naváže na vše pozitivní, co bylo dosud vykonáno v oblasti životního prostredí a šetrného nakládání s prírodními zdroji. Uvedomuje si však, že stanovení konkrétních, adresných kroku práve v oblastech hospodarení se surovinami ci v programech úspor energií nás teprve cekají. Tak, jako nelze žít nad pomery, není ani v oblasti nakládání s prírodními zdroji prípustné žít na úkor príštích generací. Proto jako první opatrení pri novelizaci právních predpisu urcujících nakládání s neobnovitelnými prírodními zdroji - nerostnými surovinami - bude vláda novelizovat zákon o ochrane a využití nerostného bohatství a zákon o geologických pracích. Tím zdurazní racionální využití nerostných surovin a zároven posílí vliv obcí i majitelu pozemku na rozhodování o pruzkumu a težbe ložisek nerostných surovin.

V oblasti odpadového hospodárství a využití druhotných surovin je nezbytné vedle úpravy nakládání komunálním odpadem definovat v rámci novely stávajícího zákona o odpadech pojem druhotná surovina. Tímto nezbytným krokem napomuže vláda v podmínkách tržního hospodárství k využití odpadu.

Uvážlivé využití krajiny a cerpání prírodních zdroju je podmínkou trvale udržitelného života jednotlivce, obce i celé spolecnosti. Proto bude prehodnocena pusobnost ústredních orgánu státní správy v územním plánování a lesním a vodním hospodárství s durazem na vyvážené prírodní podmínky akceptující využití stále vzácnejšího prírodního zdroje - prostoru. Ve vazbe na toto prehodnocení bude predložen nový zákon o vodách. V souladu s tím, vláda predloží návrh zmeny zákonné úpravy územního plánování, která nove vymezí pusobnost ministerstva životního prostredí ve využívání území. Takto zákonem danou regulací využití území, provázanou s dalšími složkami životního prostredí - ochranou pudy a vodním hospodárstvím - je možné zprísnit pravidla pro využívání území vcetne zátopových ploch.

V rámci posuzování dopadu cinností a staveb na životní prostredí bude predložen nový zákon o posuzování vlivu na životní prostredí.

Ceský prumysl nemá na nutnou obnovu technologií, které by méne cerpaly prírodní zdroje a znecištovaly životní prostredí, dostatecné financní zdroje. Ke snížení úverové záteže na tyto úcely bude v mnohem vetší míre než doposud využit stávající mimorozpoctový zdroj - Státní fond životního prostredí.

Jedním z nástroju, jimiž lze podporit zároven ochranu životního prostredí i efektivitu výroby jsou environmentální systémy rízení podniku. Vláda podporí zavádení techto systému a predloží právní úpravu prevence prumyslových havárií.

Budou prijaty nové zásady poskytování financní pomoci pri živelných pohromách. Budou prijaty predpisy, které zaclení ochranu prírodních zdroju do pripravovaného zákona o krizových situacích. Zákon o krizových situacích bude zahrnovat nejen ochranu lidských životu, ale bude popisovat i ochranu duležitých prírodních zdroju, jako jsou napr. zdroje vod.

V ochrane prírody zamerí vláda svou cinnost na zkvalitnení role státu. Predloží napríklad zákon o správe chránených krajinných oblastí. Po zvážení navrhne další velkoplošná chránená území, jako je napr. návrh na zrízení národního parku Ceské Švýcarsko. Vláda bude prosazovat ochranu ekosystému.

Minulá léta nám však zanechala i zásadní a doposud nerešené otázky. Jednou z nejsložitejších je otázka dostavby jaderné elektrárny Temelín. Vláda bude pri svém rozhodování vycházet predevším ze záveru komise, ustavené na základe usnesení vlády c. 465 z 1. cervence t.r. a složené z našich i zahranicních expertu.

4.4 Vnitrní bezpecnost, obrana, zahranicní politika

Jmenováním povereného místopredsedy vláda vytvorila základní predpoklad pro úzkou a trvalou koordinaci odpovedných rezortu pro tuto oblast.

Prioritou je projednání a schválení Národní bezpecnostní strategie a z ní vycházejících legislativních opatrení. Jsou to predevším zákony navazující na ústavní zákon o bezpecnosti CR. Tím se vyreší jeden z dluhu predcházejících vlád. Bezpecnostní rada státu bude pripravovat a predkládat kvalifikované podklady pro rozhodování vlády v oblasti zahranicní politiky, obrany a vnitrní bezpecnosti.

4.4.1 Bezpecnost

Ochrana práv obcanu, jejich svobod, života, zdraví a majetku je jednou ze základních povinností státu a vláda je pevne rozhodnuta tuto povinnost splnit. Stejne rázne však bude chránit i zájmy celospolecenské, zájmy státu, vcetne ochrany státního majetku a zájmy zahranicních subjektu, osob, investoru a státu v rámci plnení mezinárodních závazku.

Vláda urychlene pripraví novelizace a prijetí príslušných zákonu za úcelem zrychlení a zkvalitnení trestního rízení a zvýšení možnosti postihu ekonomických trestných cinu, organizovaného zlocinu a obchodu s drogami, jakož i zákonu chránících kapitálový trh, malé i velké investory a vkladatele. Vláda bude usilovat o zvýšení soucinnosti vyšetrovacích a soudních orgánu, aby došlo ke zkrácení doby rozhodnutí o vine a trestu od skoncení vyšetrování a predání obvineného soudu.

Vláda uciní opatrení ke zlepšení cinnosti policie, jejího personálního složení a odborné prípravy a také sociálního a financního zajištení policistu. Uskutecní razantní opatrení proti prebujelému byrokratickému aparátu Ministerstva vnitra a policie, odstraní dvoukolejnost v jejich cinnostech a zajistí naopak spolupráci jejich složek. K zajištení tohoto úkolu budou vytvoreny príslušné systémové, organizacní i personální podmínky.

Vláda zajistí trvalý a úcinný boj proti korupci na všech úrovních a bude trvat vždy na vyvození trestneprávní, financní a politické odpovednosti. Zajistí, aby boj proti obchodu s drogami a organizovanému zlocinu byl prováden se vší rozhodností odpovídající svetovým standardum. Zajistí, aby v prípadech privatizacních a jiných rozhodnutí o prevodech majetku státu, ve kterých byl ke škode takového majetku zákon porušen, byly vyvozeny príslušné právní dusledky. Zajistí, aby taková šetrení a opatrení nenarušila jistoty majetkových vztahu v CR.

Vláda považuje prevenci za úkol všech složek obcanské spolecnosti. Pozornost bude venovat zejména ohroženým a problémovým skupinám a teritoriím se zvýšenou zlocinností. Vláda pripraví systém usnadnující zaclenení propuštených odsouzených osob do spolecnosti. Vláda bude dusledne postupovat proti projevum rasismu, xenofobie a jiným projevum nesnášenlivosti.

Prizpusobí také vízovou a pristehovaleckou politiku evropským standardum ochrany zájmu státu a podnikne nezbytná opatrení k odhalování trestné cinnosti mezi cizineckými komunitami.

Vláda zajistí využití možností široké mezinárodní spolupráce na všech úsecích boje proti kriminalite a praní špinavých penez.

Vláda zajistí trvalou pripravenost a akceschopnost integrovaného záchranného systému, složek civilní obrany a Správy státních hmotných rezerv ke zvládnutí prumyslových havárií a prírodních katastrof. Pripraví systém trvalého výcviku záchranáru a týmu poskytujících humanitární pomoc. Pro splnení tohoto cíle budou predloženy Parlamentu príslušné zákonné normy a na Ministerstvu vnitra bude vybudováno koordinacní centrum Integrovaného záchranného systému.

Podstatnou podmínkou pro vstup do NATO je dusledné naplnení nového zákona o ochrane utajovaných skutecností, který vstoupí v platnost na podzim tohoto roku. V této souvislosti je vláda pripravena prijmout zásadní opatrení, která se týkají zrízení, postavení a vlastního chodu Národního bezpecnostního úradu, který bude garantovat odpovídající systém ochrany utajovaných skutecností. Tento systém bude vyžadovat plnení úkolu kvantitativne i kvalitativne odlišných od tech, které byly dosud v oblasti ochrany utajovaných skutecností realizovány.

Zjednodušení a zefektivnení zpravodajského systému bude srovnatelné s obdobnými systémy evropských státu. Vláda predloží návrhy novel zákonu o zpravodajských službách, o Bezpecnostní informacní službe, o Vojenském obranném zpravodajství a návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb Parlamentem CR.

Vláda bude využívat zpravodajský aparát k boji proti organizovanému zlocinu, hospodárské a financní kriminalite, šírení jaderných, chemických a biologických materiálu, nelegálnímu obchodu s konvencními zbranemi a mezinárodnímu terorismu.

K tomuto cíli je nutné zdokonalit systém koordinace a úkolování zpravodajských služeb.

Na základe výše stanovených priorit a pro zefektivnení cinnosti zpravodajských služeb a vytvorení komplexního legislativního rámce pro jejich cinnost vláda:

· zpracuje analýzu efektivity hospodarení zpravodajských služeb;

· zpracuje analýzu struktury zpravodajského systému a navrhne jeho rekonstrukci z hlediska stanovení jednoznacné politické odpovednosti za cinnost jednotlivých zpravodajských služeb;

· zlepší spolupráci mezi parlamentními kontrolními orgány a vládou;

· navrhne optimální zpusob zapojení zpravodajských služeb do systému krizového rízení;

· predloží Parlamentu návrhy novel zákonu týkajících se zpravodajských služeb;

· predloží Parlamentu návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb Parlamentem;

· navrhne jednotný legislativní rámec upravující všechny oblasti týkající se zpravodajských služeb zpusobem kompatibilním se standardy NATO a EU.

4.4.2 Obrana

Za prvoradé pri zajištování vnejší bezpecnosti státu považuje vláda vstup Ceské republiky do struktur Severoatlantické aliance v roce 1999 a její následné plnohodnotné clenství. Ceská republika pritom bude vycházet ze závazku prijatých v prubehu akcesních rozhovoru v roce 1997 a ze závazku vyplývajících z Washingtonské smlouvy. Spolu s clenskými státy NATO bude usilovat o uchování míru a stability ve svete. Bude poskytovat potrebné síly pro kolektivní obranu a jednotlivé mise aliance vcetne primereného zapojení do její vojenské struktury a kolektivního plánování obrany. V souladu s novými úkoly NATO se bude podílet na humanitárních operacích Aliance.

Ceská republika bude pokracovat v podpore programu Partnerství pro mír a v rozvoji spolupráce se všemi státy, se kterými nás spojují spolecné demokratické principy. Zvláštní pozornost bude vláda venovat rozvoji vztahu s Polskou republikou a Madarskou republikou. Spolu s temito státy bude rešit konkrétní otázky ve vojenské oblasti, které mají bezprostrední vztah ke vstupu našich trí zemí do euroatlantických a evropských integracních struktur.

Obranu Ceské republiky vláda nepovažuje za záležitost pouze armády, ale za úkol celé spolecnosti, všech obcanu. Proto predpokládá zachování branné povinnosti. K zajištení úkolu obrany bude vláda prosazovat budování moderní armády, která bude schopna zabezpecit suverenitu státu, plnení jeho mezinárodních závazku a bude kompatibilní s armádami clenských státu NATO. Bude realizovat závazek postupného zvyšování vojenských výdaju o 0,1% rocne tak, aby dosáhly v roce 2000 výši 2% HDP. Pritom bude vytváret podmínky pro rozvoj domácího obranného prumyslu.

Vláda prijme zásadní dokumenty týkající se bezpecnostní, obranné a vojenské strategie Ceské republiky a koncepci výstavby rezortu obrany (do roku 2003 s výhledem do roku 2008). Predloží Parlamentu návrh komplexní právní úpravy týkající se obrany státu, ozbrojených sil a vojáku. Vcasné prijetí techto základních dokumentu a jejich praktická realizace prispeje i k hodnovernosti Ceské republiky jako budoucího clena NATO.

Hlavním úkolem armády bude príprava velitelského sboru a vojsk k realizaci úkolu souvisejících s jejím zaclenením do vojenských struktur NATO, a taková modernizace výzbroje a techniky, která zajistí její kompatibilitu s výzbrojí NATO. Soucasne se budou realizovat sociální programy, které povedou k celkové zmene vojenského prostredí tak, aby se podmínky pro službu a život vojáku postupne priblížily na úroven srovnatelnou s armádami NATO.

4.4.3 Zahranicní politika

Základním úkolem ceské zahranicní politiky je obhajoba a prosazování národních zájmu Ceské republiky. Vláda bude usilovat o to, aby se CR zaradila mezi aktivní cinitele evropské, a v mezích možností, i svetové politiky na bázi spolupráce, solidarity, lidských práv a kooperativní bezpecnosti.

Vláda se hlásí k vizi sjednocené, demokratické, prosperující a mírové Evropy bez napetí a konfliktu, Evropy svobodných obcanu a spolupracujících regionu.

Vláda se zamerí na zkvalitnení informacní cinnosti tak, aby byla zahranicní politika výrazne podporena ceskou verejností, zejména pokud jde o zaclenení CR do Severoatlantické aliance a Evropské unie. Spolu s dobrými a stabilními vztahy k sousedním státum jsou zaclenení CR do Evropské unie a clenství v Severoatlantické alianci hlavními prioritami ceské zahranicní politiky.

Vláda bude usilovat o to, aby dojednané podmínky vstupu do Unie odpovídaly ceským národním zájmum. Vstup do Evropské unie ovlivní všechny oblasti života ceské spolecnosti i každého obcana. S ohledem na závažnost tohoto kroku je vláda rozhodnuta predložit ke schválení ústavní zákon o referendu a posléze iniciovat referendum o pristoupení CR k Evropské unii.

Vláda rozpracuje strategii vstupu do Evropské unie s cílem orientovat jednotlivá odvetví na ocekávané zmeny. Naváže na existující národní program prípravy CR na clenství v EU, pricemž krátkodobé i strednedobé priority v príprave na clenství v Unii budou každorocne zpresnovány . Vláda zajistí plné a efektivní využití zvýšené hospodárské pomoci, kterou Evropská unie poskytne CR v rámci programu Agenda 2000. Zejména vytvorí podmínky pro vznik samosprávných regionálních orgánu, jejichž existence je nezbytná pro to, aby CR získala a byla schopna absorbovat príspevky ze strukturálních fondu Unie. Vláda je též rozhodnuta plne využít možností, které byly vytvoreny v Evropské investicní bance k financování projektu v zemích, které požádaly o clenství v Evropské unii.

Vláda bude pokracovat v zaclenování CR do Západoevropské unie.

Vláda dokoncí prípravy CR na vstup do NATO. Je rozhodnuta ucinit vše nezbytné, aby se CR stala plnohodnotným clenem této organizace a mohla se aktivne zapojit do jednání o strategické koncepci NATO. Vláda bude prosazovat politiku otevrenosti aliance.

Vláda prikládá velký význam dobrým vztahum se všemi sousedními státy. Zamerí se na rozvíjení nadstandardních styku se Slovenskem, s nímž nás spojují spolecná historie i spolecné zájmy a ekonomické vazby. Zásadní význam pro CR mají vztahy s Nemeckem. Vláda sdílí myšlenku, že perspektiva vzájemných cesko-nemeckých vztahu spocívá v jejich zamerení do budoucnosti a zakotvení na dorozumení a vzájemné shode v rámci mírové, demokratické a prosperující Evropy. Vláda pritom vychází z nezpochybnitelnosti výsledku druhé svetové války.

Vláda bude pokracovat v rozvíjení a dalším rozširování dosavadních dobrých vztahu s Polskem a s Rakouskem. Spolecne s Polskou republikou a Madarskou republikou bude koordinovat prípravu na vstup do NATO a EU. Zasadí se o rozvíjení všestranné spolupráce se státy strední Evropy, zejména o prohloubení a rozšírení Stredoevropské dohody o volném obchodu (CEFTA).

Vláda prikládá velký význam rozvoji bilaterálních vztahu s ostatními zememi, jak velmocemi, tak menšími státy. Trvalou pozornost bude venovat rozvíjení tesných prátelských vztahu s USA. Nebude opomíjet rozvoj partnerských vztahu s Ruskem, Ukrajinou a státy SNS. Naváže na tradicní spolupráci s rozvojovými zememi.

Vláda je rozhodnuta posílit multilaterální dimenzi ceské zahranicní politiky.

V rámci své evropské politiky se bude CR aktivne podílet na cinnosti Rady Evropy. Podepíše Evropskou úmluvu o státním obcanství a Úmluvu o ochrane osob pri automatickém zpracování osobních údaju. Pristoupí k Fondu sociálního rozvoje Rady Evropy.

Vláda podporí reformní snahy k posílení autority OSN. Je pripravena podílet se v rámci svých možností na mírových operacích schválených Radou bezpecnosti OSN a posílit národní program humanitární a rozvojové pomoci .

CR bude aktivneji využívat Organizaci pro bezpecnost a spolupráci v Evrope jako významného fóra pro preventivní diplomacii a kooperativní bezpecnost.

Pro zvýšení úrovní a úcinnosti ceské zahranicní politiky bude dbát na zajištení potrebné koordinace jak mezi ústavními ciniteli, tak mezi jednotlivými resorty. Zajistí, aby ceská zahranicní služba byla úcinne zapojena do vnejších ekonomických vztahu a orientována zejména na podporu dvoustranné hospodárské spolupráce.

Vláda se bude aktivne podílet na cinnosti mezinárodních hospodárských organizací jako jsou Svetová obchodní organizace, OECD, a i Evropská banka pro obnovu a rozvoj, Svetová banka, Mezinárodní menový fond a jiné.

Príslušné orgány vlády budou udržovat tesné kontakty s krajany v zahranicí.

Vláda prijme opatrení ke zvýšení profesionální úrovne a stability v zahranicní službe. Za významný nástroj k tomu považuje zákon o zahranicní službe, který predloží Parlamentu CR ke schválení.

Pri naplnování tezí zahranicní a bezpecnostní politiky je vláda rozhodnuta usilovat o konsensus se všemi rozhodujícími politickými silami zeme a vytvorit k tomu potrebné predpoklady. Hlásí se k otevrenému stylu zahranicní politiky. V oblasti zahranicní a bezpecnostní politiky bude respektovat kontrolní funkci Parlamentu.

4.5 Verejná správa

Nejnaléhavejším úkolem vlády i Parlamentu Ceské republiky je v oblasti verejné správy naplnení ústavního zákona o zrízení vyšších územních celku (kraju) tak, aby nebyl ohrožen termín jeho úcinnosti stanovený na 1.1.2000. Vláda proto neprodlene zahájí práce na potrebných územních zmenách i na vytvárení potrebného materiálního zázemí pro krajské orgány. Skutecný tvar i podobu mohou budoucí samosprávné kraje získat pouze prijetím celé rady zákonu, které vymezí zejména jejich financování a hospodarení, pravomoci v oblastech jejich samostatné i prenesené pusobnosti, strukturu krajských orgánu a zpusob voleb do nich, jakož i pusobnost a postavení dosavadních územních orgánu státní správy vcetne okresních úradu, které dosud plní zcela nezastupitelnou roli v oblasti výkonu územní státní správy. Vláda si je vedoma rozsahu tohoto úkolu a pokud zjistí, že stav prípravných prací provedených predchozí vládou neumožní odpovedné dokoncení legislativních i organizacních prací tak, aby bylo možno ve stanoveném termínu odpovedne prikrocit k naplnení ústavního zákona, bude o tom informovat verejnost i Parlament, který v takovém prípade požádá o odložení úcinnosti ústavního zákona. Pro takový krok si stanoví termín projednání návrhu státního rozpoctu na rok 1999.

Vláda má v oblasti verejné správy v úmyslu zastavit trend k neoduvodnenému nárustu a zároven byrokratizaci verejné správy predevším temito opatreními:

· presným a verejne kontrolovatelným vymezením kompetencí obou linií verejné správy, tj. samosprávy a státní správy na úrovni centra, kraje i obce. Státní správe ponechá pouze ty kompetence, které zajištují jednotný zpusob provádení presne vymezených cinností na území celého státu. K dosažení racionální delby kompetencí bude vláda postupovat od obcana a jeho potreb k vláde a parlamentu, nikoliv naopak;

· posílením koncepcní úlohy vlády, která se cítí být fakticky odpovednou za další vývoj spolecnosti a prosazování pozitivních vývojových trendu v ekonomické, sociální a politické úrovni zeme. Tuto úlohu hodlá vláda prosazovat bez dalšího nárustu pracovníku, a to predevším tím, že dojde k nové delbe kompetencí mezi vládou centrální, krajskou a místní;

· vláda je rozhodnuta ve svém funkcním období vytvorit a dusledne zavést jednotný státní informacní systém, prístupný obcanum i institucím, který povede k celkové racionalizaci státní správy i rozhodovacích procesu v jejím rámci. S vytvorením státního informacního systému hodlá vláda spojit i propracování komplexního systému profesionální i laické verejné kontroly a podstatne tak zvýšit její úcinnost bez nárustu poctu orgánu ci pracovníku;

· v systému centrálních orgánu hodlá vláda výhledove poverit pouze jedno místo pécí o celkovou kvalitu verejné správy, vcetne rešení otázek její apoliticnosti, odbornosti a koordinace. Jedním z prvních a hlavních úkolu je vytvorení a realizace programu zmen ve verejné správe, které naše zeme nezbytne potrebuje nejen v souvislosti s naší prípravou a vstupem do Evropské unie.

Vláda vynaloží maximální úsilí na zastavení tendencí vedoucích k podcenování až pohrdání verejnou správou a prispení k obratu od verejné správy jako byrokratického orgánu, který obtežuje obcany, k verejné správe, která obcanovi slouží pri vytvárení podmínek jeho individuálního života i jeho života jako clena spolecnosti. K docílení tohoto stavu vláda:

· predloží zákon o státní službe, který bude na jedné strane klást vysoké nároky na profesionální pracovníky ve verejné správe, ale zároven je chránit pri výkonu jejich nárocné cinnosti;

· vypracuje systém vzdelávání pracovníku ve verejné správe, a to jak budoucích pracovníku na stredních a hlavne na vysokých školách, tak stávajících pracovníku v systému celoživotního vzdelávání. Systém vzdelávání bude koordinován z toho orgánu, který bude poveren pécí o kvalitu verejné správy;

· na úrovni územních orgánu verejné správy vláda soustredí pozornost na kvalitní propracování delby kompetencí ve verejné správe, tedy jak v samospráve, tak ve státní správe mezi centrálními orgány, krajskými a místními orgány. Pri delbe techto kompetencí se bude vláda rídit zásadou, že státní správa má rídit to, co je treba zajistit plošne, tedy v celé spolecnosti a na celém území státu stejne. Ostatní bude postupne svereno do kompetencí samosprávy. Na úrovni místních orgánu verejné správy hodlá vláda podstatne posílit prímo v zákonu o obcích kompetence obcí tak, aby mohly úcinneji vytváret, prípadne zasahovat do vytvárení podmínek pro uspokojování potreb obcanu. Týká se to predevším procesu sestavování a naplnování územního plánu, povolování podnikatelských aktivit a nakládání se zarízeními sociální a technické infrastruktury. Vláda považuje za nezbytné vymezit v zákone pojem "základní majetek obce" a podstatne zprísnit a zpruhlednit pravidla pro nakládání s majetkem obcí, zejména vymezit druhy majetku, které obec nemuže odprodat ci zastavit bez odpovídající náhrady. V této souvislosti bude vláda zvažovat, zda by zákon nemel stanovit strop míry zadluženosti obcí;

· pri úprave danového zákonodárství zamýšlí vláda upravit zpusob danového urcení tak, aby vzrostla jak absolutní výše príjmu obcí (vzhledem k nárustu jejich kompetencí), tak míra pravdepodobnosti, že nastane danová povinnost, tedy že obec peníze získá. Rozšírit možnost výberu místních daní a poplatku a zvážit možnost rozšírení podpory podnikání obcí v obecne prospešných oblastech, zejména pri výstavbe a správe bytového fondu;

· cestou podpory sdružování obcí k výkonu urcitých cinností, a to podpory predevším ze strany krajských orgánu samosprávy hodlá vláda postupne vytváret podmínky pro dobrovolné spojování obcí do vetších celku tak, aby došlo ke snížení stávající rozdrobenosti struktury obcí ve prospech lepšího výkonu jejich kompetencí.

V rízení verejného sektoru z úrovne verejné správy hodlá vláda:

· zpracovat celkovou koncepci verejného sektoru a jeho jednotlivých bloku i odvetví a vyhodnotit podmínky jeho efektivnosti. Tato zpracovaná a stále obnovovaná koncepce bude sloužit jako rozhodující podklad pro sestavování dlouhodobejších rozpoctových programu;

· postavit bariéry tendencím k prohlubujícím se rozdílum mezi jednotlivými kraji a okresy vytvorením systému standardu vybavenosti území zarízeními sociální a technické infrastruktury, garantované verejnou správou. Standardy podrobovat soustavné analýze a chápat je jako dynamické;

· prepracovat danový systém tak, aby podporoval prijatou koncepci rozvoje verejného sektoru a posílil financní nezávislost územních a místních samosprávných orgánu. Tedy zahájit politiku odvozování verejných príjmu od prijaté koncepce verejných výdaju.

5. Záver

Vláda Ceské republiky predpokládá, že o plnení tohoto programového prohlášení bude Poslaneckou snemovnu každorocne informovat. Vláda je pripravena k nejširší komunikaci s odbornými výbory Poslanecké snemovny pri príprave návrhu zákonu. Vláda verí, že po uplynutí jejího ctyrletého funkcního období bude moci své nástupkyni predat zemi v podstatne lepším stavu, než v jakém ji prevzala.

Pramen: http://www.vlada.cz/vlada/dokumenty/prohlas.win.htm

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info