PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ VLÁDY CESKÉ REPUBLIKY

Predneseno v Poslanecké snemovne Parlamentu Ceské republiky dne 27. ledna 1998

Preambule

Vláda, která dnes predstupuje pred Poslaneckou snemovnu Parlamentu se žádostí o vyslovení duvery, je v poradí tretí vládou behem existence samostatné Ceské republiky. Zrodila se jako ústavní rešení složité vnitropolitické situace, jež v zemi vznikla po demisi vlády 30. listopadu 1997. Na rozdíl od vlád predchozích není tvorena výhradne koalicí nekolika politických stran. Této reality jsou si její clenové vedomi, stejne jako si uvedomují, že mandát této vlády je omezen vulí vetšiny parlamentních stran dospet k predcasným volbám v cervnu tohoto roku. V této souvislosti pak vláda jako celek znovu deklaruje, že trváním na spojení hlasování o duvere s predloženým zákonem o prodeji státní pudy pomuže vytvorit ústavní prostor pro vypsání predcasných voleb.

Vláda je odhodlána - a toto programové prohlášení je toho dukazem - zodpovedne pokracovat ve správe jednotlivých resortu a v politice žádoucích spolecenských a ekonomických premen. Je si vedoma, že nedokoncí radu úkolu, které je treba rešit, presto ale považuje za nezbytné jejich rešení neodkládat a zahájit práci, na niž bude moci budoucí kabinet navázat. Ve své cinnosti bude vláda vycházet ze základních zájmu Ceské republiky, k nimž patrí posilování demokracie a právního rádu, rozvíjení moderní tržní ekonomiky a další približování zeme evropským a euroatlantickým strukturám.

I. Základní východiska

Pri formulaci programových cílu se vláda nemuže vyhnout alespon strucnému zhodnocení své výchozí pozice. Ta je na jedné strane dána znacnou mírou kontinuity s cinností predchozího kabinetu, na strane druhé objektivní potrebou zmenit styl a metody práce.

Vláda chce ocenit úsilí vlád predchozích, které v nelehkém období po vzniku samostatné Ceské republiky položily základy ceské státnosti a soucasne pokracovaly v duležitých spolecenských a ekonomických reformách. V prosinci 1997 došlo k úspešnému dovršení jedné etapy integracních snah Ceské republiky, když na pravidelném zasedání Evropské rady v Lucemburku bylo naší zemi nabídnuto jednání o vstupu do Evropské unie a v bruselské centrále Severoatlantické aliance byl podepsán protokol o pristoupení CR do NATO.

Na druhé strane nelze nepriznat, že predchozí vláda tolerovala i urcité žití na dluh a že nyní prichází doba, kdy je tyto dluhy nutno zacít splácet. Jde predevším o to, že v hospodárské oblasti v posledních letech prevládala tendence spotrebovávat podstatne více, než kolik jsme dokázali vytvorit. Domácí poptávka dlouhodobe rostla rychleji než nabídka, což postupne vedlo k vysokému nárustu vnejší nerovnováhy. Rust reálných mezd po radu let výrazne prevyšoval rust produktivity práce. Podcenování nutné regulace financních trhu prispelo ke krizi duvery vuci bankovnímu sektoru a institucím kapitálového trhu. V širším slova smyslu pak lze za dluh oznacit i zpomalování privatizace a celkové snižování tempa hospodárských reforem. Dluhem svého druhu je i nedostatecná úcta k právu a jednostranné precenování ekonomického rozmeru života na úkor tradicních spolecenských hodnot, jakými jsou vzdelání a kultura.

II. Programové cíle

1. Zahranicní vztahy

Vnejší bezpecnost státu patrí mezi základní priority vlády Ceské republiky. Vláda je presvedcena, že pro její zajištení je nejduležitejší posilování vlastní obranyschopnosti. Za duležitý prostredek k dosažení tohoto cíle považuje clenství v Severoatlantické alianci. Proto již na své schuzi dne 21. ledna tohoto roku jednomyslne rozhodla o pristoupení CR k Washingtonské smlouve. V návaznosti na tento krok bude iniciovat co nejrychlejší projednání a schválení této smlouvy v Parlamentu CR. Zasadí se rovnež o vetší informovanost obcanu s cílem získat pro clenství v NATO širokou podporu verejnosti.

V príprave na prevzetí svého dílu odpovednosti, plynoucího z budoucího clenství v NATO, bude vláda pokracovat v nezbytných krocích približujících naši zemi standardum teto organizace. Predloží Parlamentu branné zákony - v prípade zákona o utajovaných skutecnostech tak již ucinila, prijme dokument k národní bezpecnostní strategii a projedná koncepci výstavby resortu obrany do roku 2003.

Ve vztahu k Evropské unii vláda urychlene projedná program národní prípravy pripojení. Nejpozdeji do zacátku brezna se seznámí s resortními pozicními dokumenty, které budou dukladne analyzovat dusledky našeho budoucího clenství v Evropské unii. Na jejich základe bude vypracován a vládou schválen mandát ceské delegace pro jednání o clenství v Evropské unii.

Vláda se bude podílet na práci regionálních a mezinárodních organizací. Bude prispívat k vytvárení evropské bezpecnostní architektury, k respektování lidských práv, ale i ke zlepšování exportních možností ceské ekonomiky. V bilaterálních vztazích bude sledovat národní zájmy, kde z hlediska budoucího zaclenení Ceské republiky do evropských struktur považuje za zvlášt duležitou spolupráci s Polskem, Madarskem a dalšími kandidátskými státy. Vláda rovnež deklaruje svuj zájem na dobrých vztazích se Slovenskem a na zachování oboustranne výhodné celní unie.

2. Právo a vnitrní bezpecnost

Vláda si uvedomuje, jaký význam mají právo, právní rád a spravedlnost pro svobodného a odpovedného obcana. Považuje tedy za základní úkol posílení duvery obcanu v zákonnost a právo. Zvýší proto svoji aktivitu pri vytvárení fungujícího právního státu a pri harmonizaci našeho práva s právem Evropské unie.

V rámci své zákonodárné iniciativy vláda zahájí ocistu právního rádu, jejímž prvním krokem bude revize všech provádecích právních predpisu, které již nemají oporu v platných zákonech. Ve vztahu k moci soudní bude hledat zpusoby, jak zefektivnit její fungování. Pripraví návrhy zákonu, které zjednoduší soudní rízení a umožní rychlejší výkon soudního rozhodnutí. V oblasti obchodního soudnictví vytvorí organizacní a personální podmínky pro úcinnejší a rychlejší fungování obchodního rejstríku. Pokracovat budou i práce na príprave nových obcanskoprávních a trestneprávních kodexu.

Vláda považuje cinnost policie a ostatních bezpecnostních služeb za základ ochrany práv a svobod obcanu. Za zvlášt nebezpecné jevy považuje úplatkárství, organizovaný zlocin a rasove motivované násilí. Do konce února proto pripraví novelu trestního zákona, která bude ve vetší šíri a prísneji vymezovat korupci verejných cinitelu. Vláda se nehodlá smírit ani s majetkovou trestnou cinností vcetne drobné poulicní kriminality.

Vláda se prihlašuje k myšlence reformovat verejnou správu a je pripravena pro její realizaci ucinit maximum. Pres casovou vymezenost svého mandátu rovnež nehodlá rezignovat na své povinnosti vyplývající z prípravy potrebných právních norem. Mezi své úkoly radí i prípravu právní úpravy financování politických stran, jejímž cílem bude zvýšit pruhlednost a verohodnost hospodarení politických stran. Je také pripravena Parlamentu predložit koncepci protidrogové politiky.

3. Hospodárská politika

V oblasti ekonomiky vláda vychází z presvedcení, že obnovení a udržení makroekonomické stability a financní disciplíny predstavuje v dlouhodobejším horizontu nezbytný predpoklad pro udržitelný hospodárský rust a zvyšování životní úrovne obcanu. Je presvedcena, že stávající míra otevrenosti naší ekonomiky má pozitivní vliv na její restrukturalizaci, a proto bude pokracovat v dotvárení liberálního prostredí v souladu s prijatými mezinárodními závazky. Vzhledem k významu cenové stability pro dlouhodobou prosperitu bude vláda podporovat úsilí Ceské národní banky o snižování inflace.

Soucasná vláda prebírá schválený vyrovnaný státní rozpocet, který bude dusledne dodržovat. Uvolnení fiskální politiky by ve stávající makroekonomické situaci považovala za nezodpovedný krok, který by vedl k opetovnému prohlubování vnejší ekonomické nerovnováhy, a ve svém dusledku by vyústil v další oslabení ceské koruny a ve zvýšení inflace. Vláda bude pokracovat v úsilí o zdokonalení výberu daní a cel, a to jak organizacními zmenami financních orgánu, tak duslednejším postupem vuci neplaticum daní a pojistného.

Soucástí vládní politiky vyrovnanosti soustavy verejných rozpoctu bude "inventura" skrytých forem deficitního hospodarení, a to v zájmu dosažení co nejvetší pruhlednosti verejných financí. Vláda je rovnež pripravena odstranit roztríštenost a neefektivnost práce institucí, které spravují obtížne vymahatelné pohledávky, vzniklé v rámci vládou schválených programu v prubehu transformacního procesu. V obecné rovine se pak vláda zasadí o realizaci opatrení namírených proti rostoucímu zadlužování, a to zejména mest a obcí.

Za základní podmínku zrychlení hospodárského rustu vláda považuje kontinuitu nezbytných reformních kroku, vcetne pokracování privatizace. Bude klást duraz na její pruhlednost a o svých privatizacních aktivitách je pripravena prubežne informovat Poslaneckou snemovnu i verejnost. Soucasne bude zdokonalovat svoji spoluúcast na výkonu vlastnických práv státu v dosud ne zcela privatizovaných podnicích.

Vláda považuje za nezbytné pokracovat ve vytvárení standardních podmínek na kapitálovém trhu, a to zejména posílením jeho regulatorního rámce. V zájmu efektivnejšího fungování financních trhu budou vytvoreny podmínky pro zahájení práce Komise pro cenné papíry a urychlí se práce na novelizaci zákonu o dluhopisech a cenných papírech.

Za duležitý transformacní krok vláda považuje pokracování nápravy cenových deformací tak, aby se regulované ceny stávaly nositelem spolehlivé informace pro spotrebitele i investory. V této souvislosti bude vždy zvažovat úpravu podmínek pro priznávání sociálních dávek a soucasne nepripustí, aby regulované a usmernované ceny byly nástrojem zneužívání monopolního postavení firem na domácím trhu. Proto vláda prisuzuje znacný význam úcinnému regulacnímu rámci v oblasti energetiky, telekomunikací a zásobování teplem a vodou. Hledat bude rovnež vhodné formy regulace pro podnikání v doprave s cílem vytvorit rovné podmínky pro všechny subjekty podnikající v této oblasti. Za duležitý úkol vláda považuje dosažení výrazného postupu v restrukturalizaci Ceských drah, jež bude doprovázena sociálním programem. Cílovým stavem musí být transformace tohoto podniku do podoby, ve které bude spolu se silnicní dopravou plnit ocekávání kladená na dopravní obslužnost.

V rámci principu vyrovnanosti státního rozpoctu bude vláda podporovat efektivní programy pomoci v tech cástech ekonomiky, kde aktivní vládní politika muže úcinne doplnit pusobení tržních sil. Jednou z priorit v tomto smeru bude praktické naplnení již pripravené proexportní politiky. Vláda rovnež hodlá prijmout koncepci podpory prímých zahranicních investic, která by ucinila ceskou ekonomiku pritažlivejší pro príliv dlouhodobého zahranicního kapitálu.

Vláda bude pracovat na odstranování prekážek volné konkurence. Vedena bude rovnež snahou o odbourávání prekážek v podnikání a o zlepšování celkového podnikatelského klimatu. Pocítá i s návrhem nové formy podpory malých a stredních podniku.

V oblasti zemedelství je vláda pripravena realizovat zejména program podpory mimoprodukcních funkcí zemedelství s durazem na horské a podhorské oblasti. Vláda poskytne náhrady tem podnikatelum v zemedelství, kterým prikázaný režim hospodarení pusobí újmu. Pokracovat bude i v programech exportní podpory zemedelských produktu a podporí i dokoncení transformace majetkových vztahu v zemedelství.

4. Sociální oblast, zdravotnictví a bytová politika

Vláda nezastírá, že dusledky úsporné politiky vyhlášené predešlým kabinetem v kvetnu lonského roku budou nepríznive pusobit na rust životní úrovne obcanu. Vzhledem k výsledkum, dokládajícím postupnou obnovu ekonomické rovnováhy, však nepocítá s dalšími kroky, které by šly nad rámec již existujících opatrení. Zduraznuje v této souvislosti, že provede valorizaci duchodu a životního minima, pokud pro tento krok budou naplneny zákonem stanovené podmínky.

Vláda si uvedomuje, že musí pokracovat v pomoci oblastem postiženým lonskými nicivými záplavami. Také se soustredí zejména na preventivní opatrení, která by v budoucnu omezila tragické následky podobných prírodních katastrof.

Vláda bude spolupracovat s odborovými a zamestnavatelskými svazy. Se svými sociálními partnery bude konzultovat zejména pripravované právní úpravy v oblasti zamestnanosti, odmenování a konecné znení vládního návrhu zákona o sociální pomoci. Provede rozbor soucasného systému duchodového pojištení a zpracuje variantní koncepce jeho reformy. Pokracovat budou práce na príprave nového pracovne právního kodexu a návrhu zákona o sociálne právní ochrane detí. Vláda bude aktivne prosazovat programy a projekty v rámci politiky zamestnanosti a bude se zasazovat o podporu úplné rodiny.

Nový impuls musí dostat reforma zdravotní péce, orientovaná na odstranení soucasné nerovnováhy mezi financními zdroji na její úhradu a rozsahem a kvalitou jejího poskytování. Vláda proto bude pokracovat v restrukturalizaci zdravotnických zarízení, jejichž výsledná sít musí být primerená rozsahu i typu poskytované péce. Vláda zesílí dohled nad lékovou politikou a hospodarením nemocnic. Bude pokracovat v pracích na vymezení okruhu zdravotní péce hrazené ze zdroju verejného zdravotního pojištení. Akreditaci nemocnic bude prosazovat v závislosti na kvalite jejich cinnosti.

Vláda si klade za cíl pokracovat v prijaté koncepci bytové politiky, která sleduje zvýšení dostupnosti bytu pro všechny príjmové skupiny obyvatel, a to zejména cestou podpory rozvoje trhu s byty pomocí zvýhodnených hypotecních úveru, záruk danových úlev. Bude pokracovat v podpore investicních aktivit obcí a prostrednictvím regionální politiky úcinneji reagovat na prohlubující se rozdíly v hospodárském a sociálním rozvoji jednotlivých oblastí. Duležitý význam prisuzuje prijetí zásad regionální politiky v souladu s praxí Evropské unie.

5. Školství, kultura, národnostní a ekologická politika

Vláda zváží ustavení Národní rady pro vzdelávání a systém kariérního rustu ucitelu. Optimalizace síte škol bude pokracovat vecneji a pruhledneji a dotkne se i státní správy ve školství. Pritom bude dbát na to, aby profesní skladba absolventu škol a ucilišt lépe odpovídala potrebám trhu práce. Vláda bude podporovat spolupráci vysokých škol s Akademií ved Ceské republiky a dalšími národními kulturními institucemi, zformuluje vední politiku státu a zásady státní podpory výzkumu a vývoje. Za duležité pokládá prijetí vysokoškolského zákona a také rozvoj sportu a telovýchovy.

Vláda se zamerí na zdokonalení institucionální a legislativní ochrany svobody umelecké tvorby a práv autoru. Bude pokracovat v príprave legislativy, která presneji upraví právo obcanu i sdelovacích prostredku na prístup k informacím. Prijme koncepci péce o památky a zasadí se o prísnejší regulaci vývozu starožitností i úcinnejší ochranu sbírek.

Ve své politice bude vláda vycházet z presvedcení, že ekonomický rozmer života musí být v souladu s ekologickým principem udržitelného rozvoje. Uvedomuje si význam ekologicky stabilního prostredí pro kvalitu lidského života a bude proto pokracovat v úsilí smerujícím ke snížení znecištení ovzduší a vod, ozdravení krajiny a využívání obnovitelných zdroju energie. Na základe výsledku svetové konference o zmene klimatu je vláda pripravena pristoupit k Protokolu o snížení emisí skleníkových plynu.

Za jeden z hlavních cílu své politiky vláda považuje vztah státu k národnostním menšinám. Bude proto usilovat o zmenu prístupu vetšinové populace k romské minorite, který je dosud ovládán radou neprátelských a xenofobních stereotypu, pricemž se zasadí o rychlý a zákonný postih všech diskriminacních a rasistických projevu. Vláda se ztotožnuje se závazkem vybudovat na míste bývalého romského internacního tábora v Letech u Písku dustojný památník.

Záver

Toto vládní prohlášení je oproti programum vlád predešlých strucnejší, což odpovídá poslání této vlády. Všichni clenové této vlády si uvedenou skutecnost uvedomují. Jsou však presvedceni, že predstupují s programem reálným, který bude mít podporu vetšiny obcanu této zeme. Jsou také pripraveni ucinit pro jeho splnení maximum.

Vážené poslankyne, vážení poslanci,

s odvoláním na prednesený program se na Vás obracím se žádostí o vyslovení duvery této vláde.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info