Proč vůbec SAPARD?

Proc vubec SAPARD?

CR spolu s dalšími devíti kandidátskými zememi nezadržitelne smeruje do EU. Prestože je definitivní prijetí stále ješte relativne hodne vzdáleno od dnešních dnu, je zapotrebí se postupne pripravovat na adaptaci mechanismu fungování EU. Na naší pripravenosti bude záviset do jaké míry a jak efektivne budeme po vstupu do EU schopni využívat prostredku bruselské pokladny.

Jedním z nejduležitejších nástroju, pomocí nichž jsou financovány ruzné aktivity EU, jsou strukturální fondy.Strukturální fondy (Evropský sociální fond, Evropský fond regionálního rozvoje, Fond pro rybolov, Evropský zemedelský garancní a usmernovací fond (EAGGF) a od roku 1993 Kohezní fond) jsou využívány zejména k financování projektu smerujících k naplnení cílu regionální a strukturální politiky EU (RSP). Na naplnení techto cílu je dnes vydáváno okolo jedné tretiny rozpoctu EU. Prestože v souladu s Agendou 2000 dojde k urcité restrukturalizaci cílu RSP, základní podstata mechanizmu využíván prostredku strukturálních fondu zustane zachována. Vzhledem k tomu, že jde o nesmírne nárocný a komplikovaný mechanismus, rozhodla EU poskytnou pristupujícím zemím tzv. predvstupní nástroje pomoci pri príprave na využívání strukturálních fondu.

Základními nástroji predvstupní pomoci jsou tri programy. Za prvé je to program PHARE (pro všech deset kandidátských zemí poskytuje 1,56 mld ECU rocne, za druhé program ISPA, urcený pro oblast dopravy a životního prostredí (celkem 1,04 mld ECU rocne) a konecne program SAPARD urcený zemedelství a rozvoji venkova (520 mil ECU rocne). Zdrojem financních prostredku pro program SAPARD je garancní sekce strukturálního fondu EAGGF. Program SAPARD byl pripraven v souvislosti s Agendou 2000 pocátkem roku 1998 a je formulován v Návrhu narízení Rady (ES) o podpore Spolecenství pro predvstupní opatrení pro rozvoj zemedelství a venkova v žadatelských zemích strední a východní Evropy v predvstupním období. Program má vstoupit v platnost 1.1.2000 a kandidátskou zemí muže být využíván až do jejího vstupu do EU, nejdéle však do konce príštího fiskálního období EU - tedy do konce roku 2006.

Oblasti použití prostredku SAPARD

Návrh narízení Rady umožnuje podporu v následujících oblastech:

· investice do zemedelského podnikání

· zlepšení zpracování a marketingu zemedelských a rybích výrobku,

· zlepšení struktur pro kontroly jakosti a veterinární a rostlinolékarské kontroly, pro jakost potravin a ochranu spotrebitele,

· zemedelské výrobní postupy urcené k ochrane životního prostredí a udržování krajiny,

· rozvoj a diverzifikace hospodárských cinností umožnujících vícenásobné cinnosti a alternativní príjmy,

· zakládání služeb pro ulehcení práce farmárum, a služeb pro rízení farem,

· zrizování sdružení výrobcu,

· obnova a rozvoj vesnic a ochrana a zachování dedictví venkova,

· zúrodnování pud a pozemkové úpravy,

· zrízení a udržování katastru pozemku,

· zlepšování úrovne odborného vzdelávání,

· rozvoj a zlepšování venkovské infrastruktury,

· lesní hospodárství, vcetne zalesnování zemedelských oblastí, investic do lesnictví soukromých vlastníku lesa do lesnického podnikání a zpracování a marketingu lesnických výrobku,

· odborná pomoc pro opatrení pokrytá tímto narízením, vcetne studií s cílem pomoci s prípravou a monitorováním programu, informacemi a publikacními kampanemi,

Prostredky smerované do techto oblastí jsou v souladu s navrhovanou podobou Agendy 2000 a mely by splnovat základní priority EU:

· vytvárení nových pracovních príležitostí na venkove

· zlepšování konkurenceschopnosti podniku agrárního sektoru

· zlepšování kvality a plnení zdravotních standardu

Program však vylucuje jakékoliv použití prostredku na intenzifikaci výroby, která by vedla ke zvyšování produkce a hromadení zásob

Príprava a zabezpecení programu SAPARD

K tomu, aby CR mohla využívat prostredku v rámci programu SAPARD již od 1.1.2000 musí splnit nekolik základních podmínek.

1) Vybudování vlastní struktury SAPARD

2) Vytvorení platební agentury a zajištení její akreditace

3) Sladení právního rámce EU a CR

4) Ustanovení monitorovacího výboru

5) Zdroje pro kofinancování

6) Vypracování objektivní a efektivní metodiky pro posuzování projektu

7) Vypracování plánu rozvoje venkova pro období 2000 až 2006

Ad1) Rízením programu SAPARD bylo povereno MMR a MZe. Vuci EU hlavním koordinátorem programu SAPARD je MMR. Pro prípravu a implementaci programu SAPPARD, byla vytvorena pracovní komise složena ze zástupcu MMR, MZe, MŽO, která zahájila cinnost 1.10.1998.

Aby akce v rámci resortu zemedelství neprobíhaly izolovane a roztríštene, byl na MZe vytvoren nový Odbor strukturální politiky a ekologie, jež by se mel stát garantem fungování programu SAPARD a koordinátorem jednotlivých akcí.

Ad2) Vytvorení platební agentury (dále jen PA) a její úspešná akreditace do konce letošního roku, bude jedním z klícových momentu realizace programu SAPARD. PA bude jediným místem, pres který budou smerovat financní toky pro podporu CR, v rámci predvstupní pomoci a po pristoupení k EU, ze strukturálních fondu. PA musí rídit kofinancování v rámci principu doplnkovosti z domácích zdroju a odesílat peníze konecným príjemcum. Fungování bude probíhat následujícím zpusobem. Z EAGGF budou probíhat platby predem, v PA doplneny o domácí zdroje a následne budou vyplaceny príjemcum, kterí musí splnit stanovená kritéria. PA musí zpetne deklarovat výdaje EAGGF, v opacném prípade by musela poskytnuté prostredky z EU navrátit. Cinnost PA musí vyhovovat právním normám EU týkajících se financování aktivit EU (napr. narízení Rady i financování SZP) a její cinnost bude každorocne auditována nezávislou instituci.

Ad4) Hlavním úkolem monitorovacího výboru, bude koordinovat ruzné formy strukturální pomoci ze zdroju EU a z domácích zdroju, sledovat uskutecnování plánu rozvoje venkova a monitorovat naplnování cílu programu SAPARD. Monitorovací výbor bude složen ze zástupcu zainteresovaných ministerstev, Evropské investicní banky a predsedou bude clen Generální reditelství VI, což je výkonný orgán EU zabývající se zemedelstvím.

Ad5) Zásadou pro financování projektu v rámci programu SAPARD je financní spoluúcast clenské zeme. Návrh Narízení uvádí, že Výše príspevku Spolecenství muže dosáhnout 75% celkových prokázaných verejných výdaju. Pokud jde o investice vytvárející zisk, pomoc z verejných zdroju muže dosáhnout 50 % celkových prokázaných nákladu, ze kterých príspevek Spolecenství muže dosáhnout 75%. Príspevek Spolecenství na odbornou pomoc pri príprave a monitorování programu muže dosáhnout až 100 %.

Ad6) Duležitou podmínkou pro využití programu SAPARD bude vypracování metodiky a prípravu a výber projektu. Je zapotrebí zejména odhadnout rozsah nových projektu a stanovit kritéria pro jejich výber.

Ad7) Velmi duležitým úkolem, který je treba splnit již behem prvního pololetí tohoto roku, je vypracování plánu rozvoje venkova ve strednedobém horizontu do roku 2006. Gestorem vypracování tohoto plánu je MMR a MZe se bude podílet ve forme subdodávky 40 % podkladu.

Záver

Základním cílem programu SAPARD je príprava na využívání strukturálních fondu. Kandidátská zeme si bude moci odzkoušet v dostatecném casovém predstihu všechny potrebné instituce, organizacní a technické nástroje potrebné k efektivnímu využití fondu. Duraz není kladen na objem prostredku financní pomoci, ale na prípravu jak podnikatelu tak Státní správy, na využívání zcela nových možností financování projektu zemedelství a pri rozvoji venkova. Toto je zásadní odlišností od existujícího programu PHERE.

Dalším prínosem programu SAPARD bude detailní vyhodnocení stavu zemedelství a na nem navazujících aktivit, posouzení silných a slabých stránek regionu a postupné sladování priorit naší agrární a regionální politiky s prioritami EU.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info