Přes krizi vyrůstají obrovské nákupní ráje

MF Dnes 9.11.1998

Pres krizi vyrustají obrovské nákupní ráje

P r a h a - Ackoliv celý rok maloobchodní tržby mesíc co mesíc klesají a príjmy obchodníku se ztencují, rostou ve mestech další velká nákupní centra. Jen pocet hypermarketu behem posledního roku vzrostl trojnásobne, na dnešních dvacet . Investice do tuzemských obchodních center za posledních deset let století odhadují odborníci na 500 miliard korun. "Více než polovina z techto investic se pritom odehrává ted nebo prijdou v príštích dvou letech," odhaduje Tomáš Krásný z firmy Incoma, zabývající se výzkumem obchodu. "Ve spouste vecí jsme za unií pozadu, ale v maloobchode ji doženeme asi nejdrív," ríká. Vetšinu z techto projektu ovšem mají ve svých rukách silné nadnárodní firmy, které si domácí trh už v podstate rozdelily. Od roku 1990 vzrostla prodejní plocha z 0,3 plošného metru na obyvatele na dnešních 0,7 metru ctverecního - teprve behem dvou let má zeme srovnat krok s evropským prumerem okolo jednoho metru. Zákazníci do obrích center nechodí jenom za nákupy a výhodnými cenami. "Nakupuji tady, když mne dcerka premluví. Pro ni je to vždycky obrovský zážitek," ríká ctyriatricetiletá úcetní Jirina Filipová pred brnenským nádražím, kde ceká na autobus, který je obe doveze zadarmo k hypermarketu Hypernova v Modricích. "Když máme o víkendu deti u babicky, zaskocíme sem se ženou. Je to po ceste autem a zdejší kavárnu jsme si už oblíbili , " priznává Josef Doležal. "Je to nový spolecenský jev. Jak se vyprazdnují centra mest, lidé se dnes místo na námestích, v kavárnách ci kostelech setkávají v takových centrech," vysvetluje Krásný. Rozpor mezi propadem tržeb a razantním nárustem nových obchodních center je podle Krásného jen zdánlivý. "Myslím, že statistika není úplne presná a s tržbami to není tak zlé. A za druhé - stále existuje poptávka po podobných prodejních plochách, obchodní sít je porád nedostatecná," soudí. První skutecné nákupní centrum vyrostlo na pražském Cerném Moste. Firmu Intershop patrící do stejnojmenného švýcarského holdingu již stálo toto centrum ctvrtinu z plánovaných osmi miliard korun, které se zde chystá utratit. "I když se všude ozývá spousta nárku na slabý maloobchodní obrat, pro nás platí skoro cynické: cím hure, tím lépe," ríká obchodní reditel Intershopu Martin Machác s tím, že ted nastal nejpríhodnejší cas pro budování obrích obchodne- zábavních center. Jeho firma chce obdobné stredisko behem dvou let postavit za necelých šest miliard také v PrazeChodove. Okolo metropole se pritom po dobných center buduje hned nekolik. U dálnice na Brno je to napríklad obchodní stredisko okolo hypermarketu Hypernova a Makro, v západní cásti mesta Shopping park firmy IKEA, kde svuj první hypermarket již otevrelo Tesco a hned vedle roste konkurencní hyperobchod spolecnosti Globus. "Je to prirozené. Každé z techto center bude obsluhovat urcitou spádovou oblast," ríká Tomáš Krásný. Obchodní centra a hypermarkety - tech se má v tuzemsku behem dvou let postavit dalších padesát - však nejsou jen doménou hlavního mesta. Napríklad v Brne Modricích otevrela v zárí první cást svého strediska Olympia spolecnost TriStaniffer. "Ackoliv je kupní síla lidí slabší, je to pro nás investice do budoucnosti. Pokud ted neobsadí místo na trhu nekterá firma, težko bude svou pozici dohánet pozdeji," vysvetluje šéf TriStanifferu Luboš Kocí. "Lidé hledají už víc zábavu, potraviny nejsou nejduležitejší položkou jejich nákupu," dodává. Podle neho zmena životního stylu dává záruky, že se investorum vyplatí utrácet miliardy za gigantická strediska. V centru Olympia již funguje mamutí prodejna Hypernova a brzy zde vyrostou i další obchody, fitness ci kino. V Brne podobne jako v Praze funguje také Shopping park firmy IKEA nebo napríklad hypermarket Makro. Obrí prodejny lze nalézt také treba v Ostrave, Ústí nad Labem ci Plzni. V nákupních centrech vedle se be fungují velké univerzální obchody a malé, pomerne luxusní prodejny. Jak se takové prodejny uživí v dobe recese? "V každém centru musí být nejaký magnet, treba velký hypermarket nebo prodejna nábytku, a na ne se nabalí menší prodejny. Masa lidí, která jde za magnetem, pak dokáže uživit i tyto menší prodejny," ríká Tomáš Krásný. Zatímco hypermarket potrebuje ke své existenci miliony zákazníku, luxusní prodejnu uživí zlomek z nich. "Pro zákazníky je výhodná symbióza hypermarketu, kde levne nakoupí, s prodejnami ostatních nájemcu centra," potvrzuje marketingový manažer firmy Tesco Peter Varmuža.

Zdenek Fekar, Pavel Galík, Petr Šimunek

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info