NOVÉ PŘÍSTUPY V ROZHODOVÁNÍ PODNIKOVÉHO MANAGEMENTU

new admission to the decision making of corporational management

Emil Svoboda

Adresa autora:

Doc. Ing. Emil Svoboda, CSc., ústav managementu PEF MZLU v Brně, Zemědělská 5, 613 00 Brno, tel. 05/45132032, e-mail esvob@mendelu.cz nebo svoboda@telecom.cz

Anotace:

Vědecký příspěvek uvádí poznatky výzkumu autora EP 7260 (1997-1999) a FRVŠ 0043/99 v oblasti nových přístupů ve strategickém rozhodování podniků s využíváním moderních technických prostředků, zejména počítačové sítě. Příspěvek navazuje na publikované příspěvky na vědeckých konferencích ČZU PEF Praha (1998), SPU FEM Nitra (1998, 1999), MZLU Brno (1998, 1999), IAES Edwardswille (1999), Rome (1998), Vienna (1999), Montreal (1999). Je formulován algoritmus tvorby, implementace a řešení dynamických změn podnikatelských strategií, a to s reagováním na změny vnějšího a vnitřního prostředí managementu. Příspěvek umožňuje výsledky aplikovat v praxi podnikatelských subjektů při řešení jejich strategického rozhodování. V příspěvku jsou charakterizovány postupy směřující ke zvýšení efektivnosti podnikového managementu.

Summary:

The paper shows results of author's research EP 7260 (1997-1999) and FRVŠ 0043/99 in the area of new admissions to the strategical decision making using computer network. The paper reassumes papers presented at the conferences of ČZU Prague (1998), SPU Nitra (1998, 1999), MUAF Brno (1998, 1999), IAES Edwardswille (1999), Rome (1998), Vienna (1999), Montreal (1999). Algorithm of creation, implementation and solving of dynamic business strategies is formulated. Results are exploitable in practice of companies.

Klíčová slova:

management, marketing, rozhodování, strategie, řízení zásob, integrace.

Key words:

management, marketing, decision making, strategy, management of supplies, integration.

Úvod

Řízení podniku je do značné míry ovlivňováno kvalitou rozhodovacích procesů, které jsou v podnikovém managementu řešeny v jejich vzájemné hierarchii v posloupnosti od rozhodování strategického po rozhodování operativní.

Strategické řízení každého podniku má své nezastupitelné místo v řešení jeho dlouhodobě orientovaných rozhodovacích procesů, které jsou výchozími a nosnými problémy pro jejich rozpracování v kratších časových intervalech. Složitost strategického řízení spočívá především ve vytyčování strategických cílů reagujících na vnější prostředí, kdy jde o snahu o určitý rovnovážný stav tohoto prostředí s podnikovými cíli. Má-li být strategické rozhodování efektivní, musí být schopno vhodně reagovat na postupné změny tohoto prostředí, tj. musí splňovat požadavky na zpětnou vazbu ke změnám celkového prostředí, tj. prostředí externího i interního. V současném období půjde zejména o akceptování požadavků, které souvisejí s přípravou ke vstupu ČR do EU a přizpůsobení se těmto požadavkům.

Cílem tohoto příspěvku je uvedení metodiky tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií, tj. formulace možných postupů, které lze pro řešení uvedených rozhodovacích procesů využít. Strategie jsou chápány jakožto výsledek strategického rozhodování a plní současně dvě základní funkce, a to jednak formulují podnikové cíle a jednak jsou z hlediska podniku metodou konkurence v celkovém ekonomickém prostředí. Na metodiku strategického rozhodování navazují algoritmy, které toto rozhodování postupně zpřesňují až po řízení v reálném čase.

Metodika strategického rozhodování má poskytnout manažerům, kteří tuto problematiku prakticky uskutečňují, výběr vhodných metod a postupů, které jim mohou posloužit jako podklad při jejich složitém rozhodování. Strategii přitom chápeme jako dlouhodobě stanovený cíl s možnými prostředky jeho realizace. Strategie zahrnují různou šíři od zaměření celého podnikatelského subjektu a jeho dílčích částí (výrobkové) přes další specifické oblasti jako např. strategie v oblasti výroby a prodeje, strategie v oblasti dílčích aktivit, v oblasti přístupů k realizaci stanovených cílů a v oblasti prosazování zájmů podnikových zájmových skupin (vlastníků, manažerů a zaměstnanců). Metodika strategického rozhodování je rozpracovávána v jednotlivých časových horizontech do dalších souvisejících oblastí, a to zejména do oblasti marketingu, řízení lidských zdrojů a do oblasti řízení zásob. V této metodice bude postup zvolen od strategického rozhodování přes marketingovou činnost až po řízení zásob.

Metodika:

Pro realizaci stanovených cílů byl ve výzkumu využit postup pro analýzu podnikových systémů vybraných podniků směřující k vypracování :

· charakteristiky současného stavu ve zkoumané oblasti v literatuře a praxi, v němž bylo navazováno na předchozí výzkum a publikace autora na vědeckých konferencích ČZU PEF Praha, SPU PEF Nitra, MZLU Brno, AR Szczecin a PAN Warszawa,

· analýzy vybraného souboru podnikatelských subjektů se zaměřením na podnikatelské strategie; Analýza byla zaměřena na středně velké a velké podniky s převažující organizačně právní formou družstva a obchodní společnosti,

· modelu řešení tvorby podnikatelských strategií, jejich praktické realizace a řešení potřebných změn v praxi vybraných podnikatelských subjektů.

Podrobná analýza byla zaměřena na podniky, které splňovaly tyto požadavky:

· vysoká kvalita podnikového managementu,

· vybavenost moderními technickými prostředky řízení včetně zpracování a přenosu informací (počítačová síť a připojení na Internet),

· poznatky výzkumu se ověřují v praxi a podílejí se na jeho financování podle přínosů, které výzkum podniku přináší.

Ve spolupráci s podnikovými managementy byl dopracovány zásady fungování podnikových informačních systémů pro potřeby informačního zabezpečení rozhodování podnikového managementu.

Ve výzkumu byly uplatněny metody analyticko syntetická , PEST a SWOT analýza, řízeného rozhovoru, anketová metoda, Ischikawův diagram příčin a následků, metody krizového managementu a poznatky autorů Peters - Watermann (1993) a B. Gatese (1996).

Výsledky a diskuze

Na základě provedeného výzkumu lze konstatovat, že současný stav v oblasti strategického řízení je v praxi podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti na velmi rozdílné úrovni, a to jak při klasifikaci podle jednotlivých organizačně právních forem podnikatelských subjektů, tak i z hlediska klasifikace podle vyjádření vlivu jednotlivých zájmových skupin podniků, tj. skupin vlastníků, manažerů a zaměstnanců, i při klasifikaci podle velikostních skupin podniků, jež lze definovat podle základních hledisek výrobních faktorů, tj. podle rozsahu a kvality práce, kapitálu a u zemědělských podniků také půdy. Podobně je tomu i při členění z dalších aspektů jako např. podle stupně vertikální a horizontálního propojení tj. integrace s jinými podnikatelskými subjekty Naproti tomu je jednoznačně prokazatelná skutečnost, že dobře fungující strategické rozhodování TOP managementu přispívá ke konkurenční výhodě a pozici podniku na trhu a k celkově dobře stanoveným cílům podniku a možnostem provádění jejich změn v souvislosti se změnami prostředí managementu.

Formulace metodiky

Metodiku tvorby podnikatelských strategií, její implementaci a změny, která byla ve výzkumu zformulována, sestává z následujících kroků, jejichž sled udává současně i algoritmus jejího řešení.

Tvoří ji následující kroky:

1. Určení stádia životního cyklu podniku, v němž se analyzovaný subjekt nachází ve vazbě na životní cyklu jednotlivých výrobků podniku:

· vznik (nový podnikatelský subjekt),

· dětství,

· růst,

· dospělost,

· pokles,

· oživení,

· krize.

1. Určení stádia možností rozvoje (útlumu) podniku z hlediska obecných strategických alternativ:

· stabilizace (1),

· expanze (2),

· omezení (3),

· kombinace (1-3), a to v souvislosti se stavem a změnami prostředí managementu analyzovaného metodami PEST a SWOT,

1. Analýza stěžejních faktorů z hlediska rozvoje podniků (Ischikawův diagram příčin a následků)

1. Provedení ekonomické a finanční analýzy dle tzv. Evropského standardu (64 ukazatelů + Cash flow),

2. Z analýzy výchozího stavu ukazatelů formulace stavů očekávaných (simulační model stanovení objemu produkce, její nákladovosti a ziskovosti),

3. Určení podnikatelských strategií vyhraněných

· minimálních nákladů (1),

· inovace (2),

· imitace (3),

· diverzifikace (4),

· úzkého zaměření (5),

· kombinace (1-5), a

· určení metod jejich hodnocení :

· strategická tabulka,

· korelační tabulka,

· koncepce strategického okna,

· komplexní proměnné.

7. Implementace - 2 možnosti:

· nově vzniklý subjekt (1),

· ve stádiu vývoje podniku (2):

· životní cyklus podniku (stádium pokles),

· životní cyklus výrobku (stagnace),

7. Zvážení možností uplatnění vertikální integrace směrem k zákazníkovi a integrace zpětné

8. Uskutečnění strategie a proces řízení potřebných změn v reakci na změny prostředí managementu.

Podrobnější uvedení algoritmu bude předmětem vystoupení na vědecké konferenci.

Závěrem uvedeme hlavní faktory, které byl zjištěny ve výzkumu, jež rozhodují o kvalitě a účinnosti strategického managementu. K nim patří zejména :

· priorita ve strategickém rozhodování podniku patří vlastníkům majetku a její uplatňování je závislé na zvolené organizačně právní formě podnikatelských subjektů a metodách řešení vztahů vlastníků k manažerům a zaměstnancům,

· kvalita manažerské práce a v ní zejména úroveň marketingové činnosti,

· kvalita stanovených strategií, jež je určována metodami tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií a jejich správným algoritmem,

· účelné využívání disponibilních zdrojů podniku,

· včasné předvídání a reagování na změny prostředí podnikovým TOP managementem, tj. flexibilita v oblasti strategického rozhodování.

Splnění výše uvedených opatření může výrazně přispět k účinnému řízení podniku.

Literatura:

1. Donelly, J. H.: Management. Grada, 1997.

1. Gates, B.: Úspěšnost manažera. Internet, www.microsoft.com

2. Gozora, V.: Transformačné a integračné procesy v poĺnohospodársko - potravinárskom komplexe. Habilitační spis. Nitra, 1995. s. 124.

3. Hron, J. a kol.: Strategické řízení. ČZU PEF Praha, 1995. s. 221

4. Porter, M.E.: Konkurenční strategie. Victoria Publishing. Praha, 1994, s. 403

5. Peters, T.J. - Watermann, R.A.: Hledání dokonalosti. Svoboda-Praha, 1993.

6. Porter, M.E.: Konkurenční výhoda. Victoria Publishing. Praha, 1994, s. 626

7. Svoboda, E.: Important problems of transformation of agricultural enterprises in the Czech Republic in various organizational legal forms of market economy. In: Restructuring of agriculture towards integration of Central and Eastern Europe with European community. Szcecin, 1993, s. 19-21.

8. Svoboda, E.: Přístupy, nástroje a metody TOP managementu při realizaci podnikatelských strategií.In: Podnikatelské zdroje a strategie v zmenených podmienkach hospodárenia poĺnohospodárskych podnikov. VŠP Nitra, 1994, s. 138-142.

9. Svoboda, E.:Podnikové strategie ekonomických subjektů s udržitelným rozvojem zemědělství. In: Agrární perspektivy III. VŠZ PEF Praha, 1994, s. 295-297.

10. Svoboda, E.: Analysis of entrepreneurial strategies of economical subjects operating in the field of agriculture in the Czech Republic. In: Transition to advanced market institutions and economies. Systems Research Institute, Polish Academy of Science, Warsaw, 1997, s. 413-417.

11. Svoboda, E.: Interactive methods of teaching management and marketing using computer network. In: The importance of mathematical subjects in educational programmes and research at agricultural universities and agricultural faculties of universities. Szcecin, 1997, s. 129-131.

12. Svoboda, E.: Nové přístupy v rozhodování podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti. Výroční zpráva výzkumu - Grant NAZV EP 7260. Brno, 1998, s. 1-69.

13. Svoboda, E.: Nové přístupy strategického rozhodování TOP managementu podnikatelských subjektů v agrárním sektoru. In: Podnikanie v poĺnohospodárstve a rozvoj regionov. Mezinárodní vědecká konference - II. Medzinárodné vedecké dni 98. KEM SPU Nitra, 1998.

14. Svoboda, E.: Restructuring the Agricultural and Alimentary Sectors Including Marketing and Distribution. In:IAES Conference Rome, 1998, s. 21

15. Svoboda, E.: Strategical Decision Making of Economical Subjects in the Czech Republic.In: IAES Conference Vienna, s. 26

16. Whitelay, C.: Podnik řízený zákazníkem. Victoria Publishing, Praha, 1994.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info