NÁZORY STUDENTŮ PEF ČZU V PRAZE NA ETIKU V PODNIKÁNÍ

OPINION OF STUDENTS OF PEF ČZU OF BUSINESS ETHICS

Ludmila Paterová

Adresa autora:

Ludmila Paterová, Ing., katedra řízení PEF, ČZU v Praze, 165 21, Praha 6, e-mail: paterova@ pef.czu.cz

Anotace:

V současné době se etika projevuje ve všech oblastech činnosti člověka. Etické principy podnikatelské činnosti se stávají hlavními kritérii dlouhodobé prosperity a úspěšnosti každého podniku.

Na Provozně ekonomické fakultě ČZU proběhl v akademickém roce 1998/99 výzkum, zabývající se názorem studentů na podnikovou a podnikatelskou etiku.

Příspěvek pojednává zejména o názorech studentů na morální odpovědnost a morální chování podniků.

Summary:

Ethics is expressing in every area of human activity. Ethical principles of business became main criterion of long-term prosperity and success of every organization.

We made a research on PEF ČZU in academic year 1998/99 which is focused on opinion of students of business ethics.

My paper describes especially opinion of students od moral responsibility and moral behaviour of organizations.

Klíčová slova:

etika, podnikatelská etika, morální chování a odpovědnost

Key words:

ethics, business ethics, moral behaviour and responsibility

Úvod

Podnikatelská etika zahrnuje všechny materiální a procesuální normy založené na dialogové formě dorozumění mezi lidmi, kteří jsou s podnikem spjati v jeden celek. Cílem je, aby princip zisku, přinášející konflikty, byl ve svých nepříznivých důsledcích při řízení konkrétních podniků podstatně omezen (Heinen, 1989).

V podstatě tedy podnikatelská etika zahrnuje určité morální zásady a morální normy, které vymezují chování v oblasti podnikání. Mezi tyto morální zásady a normy patří skutečnosti jako jsou spravedlnost, objektivita, individuální svoboda i společenská odpovědnost vzhledem ke svým vlastním zaměstnanům i k okolí.

Charakteristiky výběrového souboru

Názory studentů na etiku v podnikání byly zjišťovány v rámci výzkumného projektu vedeného Doc.Ing. Marií Horalíkovou,CSc.

Z celkového počtu 483 studentů se dotazníkového šetření zúčastnilo 418 (86,5%). V tomto výběrovém souboru byli zahrnuti studenti 3.ročníku obor Provoz a administrativa v počtu 86 studentů (20,6%), 5.ročníku obor Informatika v počtu 30 studentů (7,2%) a 4.ročníku obor Provoz a ekonomika v počtu 302 studentů (72,2%).

Dotazníkového šetření se zúčastnilo více žen 287 (59,4%) než mužů 96 (40,6%). Respondenti jsou obyvateli hlavního města ve 163 případech (39%), dále následovali respondenti z měst nad 10 000 obyvatel v 77 případech (18,4%) a nakonec respondenti s trvalým bydlištěm na vesnici 39 (9,3%).

Názory studentů na etiku v podnikání a morální chování podniků

Nejprve jsme se respondentů zeptali, jaký je jejich osobní výklad či osobní definice pojmu etika v kontextu podnikatelské soutěže. Výsledek je zaznamenán v tabulce č.1.

Více než polovina respondentů - 51,7% chápe podnikatelskou etiku jako určitá podniková pravidla a standardy, 21,6% si pod tímto pojmem představuje společenská pravidla. Jako osobní postoje a normy specifikovalo etiku v podniku 10,8% respondentů.

Osobní definice etiky v kontextu podnikatelské soutěže tabulka č.1

Výrok:

%

Osobní postoje a normy.

10,8

Společenská pravidla.

21,6

Statuty.

0,7

Podnikatelská pravidla a standardy.

51,7

Bezvýhradná osobní čestnost.

10,1

Zájem o bližní.

0,2

Jiné možnosti.

0,7

Kombinace možností.

4,2

Na otázku: “S kterými výroky o přenášení morální odpovědnosti z jednotlivců na podniky souhlasíte?” odpovídali respondenti následovně (tabulka č.2).

Názory respondentů na přenášení morální odpovědnosti z jednotlivců na podniky

tabulka č.2

Výrok

Souhlasím

Nesouhlasím

Společenské kontrolní mechanismy jsou u podniků neúčinné.

49,3

50,7

Na společenských hodnotách se lze dohodnout jen obecně, pro řízení firmy se nehodí.

25,7

74,3

Některé tradiční přístupy osobní odpovědnosti jsou nepoužitelné u firem.

59,7

40,3

Firmy mohou svou progresivností v přijímání pravidel předstihnout společnost jako celek.

79,8

20,2

Jiné možnosti - uvedlo 12 osob.

41,7

58,3

Nejvíce respondentů - 79,8% se ztotožnilo s výrokem, že firmy mohou svou progresivností v přijímání pravidel předstihnout společnost jako celek, 59,7% pak podpořilo tvrzení, že některé tradiční přístupy osobní odpovědnosti jsou u firem nepoužitelné. Naopak 74,3% respondentů zásadně nesouhlasí s výrokem, že na společenských hodnotách je možno se dohodnout jen obecně a pro řízení firmy nejsou vhodné.

Závěrem byla položena otázka týkající se blufování a podvádění v obchodě - je-li podle názoru respondentů etické či nikoliv. Výsledky zaznamenává tabulka č.3.

Názory respondentů na blufování a podvádění v obchodě tabulka č.3

Výrok:

%

Blufování či podvádění je v obchodě etické.

0,3

Naopak, je neetické.

21,7

Je to součást obchodní strategie, jistý druh hry.

16,1

Kdo chce uspět v obchodě, musí ovládat principy blufování i podvodné hry.

8,6

Je to porušení etických ideálů lidské společnosti, nejen principů etiky podnikání.

28,5

Etika v práci je jiná než v soukromém životě.

21,8

Jiné možnosti.

3,0

Na tom, že je blufování a podvádění neetické se shodlo 21,7% respondentů. Více než 28% dotazovaných se domnívá, že podvádění a blufování v obchodě je kromě porušení principů etiky podnikání zároveň porušením etických ideálů celé společnosti. Naopak zarážející je skutečnost, že 16,1% studentů považuje podvádění za součást obchodní strategie.

Závěr

Ve svém příspěvku jsem se zaměřila na problém podnikatelské etiky. Jedná se však o nastínění pouze části jmenované problematiky. Studenti ve své většině definovali etiku v kontextu podnikatelské soutěže jako určitá podnikatelská pravidla a standardy. Etická pravidla podniku by podle nich měla vycházet z obecných společenských norem a měla by být modifikována na podmínky konkrétního podniku. Blufování a podvádění je podle jejich názoru neetické, nicméně více než 16% respondentů se vyjádřilo v tom smyslu, že je to součást obchodní strategie, jistý druh hry mezi obchodními partnery.

Použitá literatura

1. Heinen, E.: Unternehmenskultur. Stuttgart 1989.

2. Nový, I.: Podniková kultura a identita. VŠE. Praha 1993.

3. Šroněk, I.: Etika a etika v podnikání. Management Press. Praha 1995.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info