NÁZORY STUDENTŮ PEF ČZU V PRAZE NA ETIKU V PODNIKÁNÍ
24.09.1999 | Odborné konference
OPINION OF STUDENTS OF PEF ČZU OF BUSINESS ETHICS
Ludmila Paterová
Adresa autora:
Ludmila Paterová, Ing., katedra řízení PEF, ČZU v Praze, 165 21, Praha 6, e-mail: paterova@ pef.czu.cz
Anotace:
V současné době se etika projevuje ve všech oblastech činnosti člověka. Etické principy podnikatelské činnosti se stávají hlavními kritérii dlouhodobé prosperity a úspěšnosti každého podniku.
Na Provozně ekonomické fakultě ČZU proběhl v akademickém roce 1998/99 výzkum, zabývající se názorem studentů na podnikovou a podnikatelskou etiku.
Příspěvek pojednává zejména o názorech studentů na morální odpovědnost a morální chování podniků.
Summary:
Ethics is expressing in every area of human activity. Ethical principles of business became main criterion of long-term prosperity and success of every organization.
We made a research on PEF ČZU in academic year 1998/99 which is focused on opinion of students of business ethics.
My paper describes especially opinion of students od moral responsibility and moral behaviour of organizations.
Klíčová slova:
etika, podnikatelská etika, morální chování a odpovědnost
Key words:
ethics, business ethics, moral behaviour and responsibility
Úvod
Podnikatelská etika zahrnuje všechny materiální a procesuální normy založené na dialogové formě dorozumění mezi lidmi, kteří jsou s podnikem spjati v jeden celek. Cílem je, aby princip zisku, přinášející konflikty, byl ve svých nepříznivých důsledcích při řízení konkrétních podniků podstatně omezen (Heinen, 1989).
V podstatě tedy podnikatelská etika zahrnuje určité morální zásady a morální normy, které vymezují chování v oblasti podnikání. Mezi tyto morální zásady a normy patří skutečnosti jako jsou spravedlnost, objektivita, individuální svoboda i společenská odpovědnost vzhledem ke svým vlastním zaměstnanům i k okolí.
Charakteristiky výběrového souboru
Názory studentů na etiku v podnikání byly zjišťovány v rámci výzkumného projektu vedeného Doc.Ing. Marií Horalíkovou,CSc.
Z celkového počtu 483 studentů se dotazníkového šetření zúčastnilo 418 (86,5%). V tomto výběrovém souboru byli zahrnuti studenti 3.ročníku obor Provoz a administrativa v počtu 86 studentů (20,6%), 5.ročníku obor Informatika v počtu 30 studentů (7,2%) a 4.ročníku obor Provoz a ekonomika v počtu 302 studentů (72,2%).
Dotazníkového šetření se zúčastnilo více žen 287 (59,4%) než mužů 96 (40,6%). Respondenti jsou obyvateli hlavního města ve 163 případech (39%), dále následovali respondenti z měst nad 10 000 obyvatel v 77 případech (18,4%) a nakonec respondenti s trvalým bydlištěm na vesnici 39 (9,3%).
Názory studentů na etiku v podnikání a morální chování podniků
Nejprve jsme se respondentů zeptali, jaký je jejich osobní výklad či osobní definice pojmu etika v kontextu podnikatelské soutěže. Výsledek je zaznamenán v tabulce č.1.
Více než polovina respondentů - 51,7% chápe podnikatelskou etiku jako určitá podniková pravidla a standardy, 21,6% si pod tímto pojmem představuje společenská pravidla. Jako osobní postoje a normy specifikovalo etiku v podniku 10,8% respondentů.
Osobní definice etiky v kontextu podnikatelské soutěže tabulka č.1
Výrok: | % |
Osobní postoje a normy. | 10,8 |
Společenská pravidla. | 21,6 |
Statuty. | 0,7 |
Podnikatelská pravidla a standardy. | 51,7 |
Bezvýhradná osobní čestnost. | 10,1 |
Zájem o bližní. | 0,2 |
Jiné možnosti. | 0,7 |
Kombinace možností. | 4,2 |
Na otázku: “S kterými výroky o přenášení morální odpovědnosti z jednotlivců na podniky souhlasíte?” odpovídali respondenti následovně (tabulka č.2).
Názory respondentů na přenášení morální odpovědnosti z jednotlivců na podniky
tabulka č.2
Výrok | Souhlasím | Nesouhlasím |
Společenské kontrolní mechanismy jsou u podniků neúčinné. | 49,3 | 50,7 |
Na společenských hodnotách se lze dohodnout jen obecně, pro řízení firmy se nehodí. | 25,7 | 74,3 |
Některé tradiční přístupy osobní odpovědnosti jsou nepoužitelné u firem. | 59,7 | 40,3 |
Firmy mohou svou progresivností v přijímání pravidel předstihnout společnost jako celek. | 79,8 | 20,2 |
Jiné možnosti - uvedlo 12 osob. | 41,7 | 58,3 |
Nejvíce respondentů - 79,8% se ztotožnilo s výrokem, že firmy mohou svou progresivností v přijímání pravidel předstihnout společnost jako celek, 59,7% pak podpořilo tvrzení, že některé tradiční přístupy osobní odpovědnosti jsou u firem nepoužitelné. Naopak 74,3% respondentů zásadně nesouhlasí s výrokem, že na společenských hodnotách je možno se dohodnout jen obecně a pro řízení firmy nejsou vhodné.
Závěrem byla položena otázka týkající se blufování a podvádění v obchodě - je-li podle názoru respondentů etické či nikoliv. Výsledky zaznamenává tabulka č.3.
Názory respondentů na blufování a podvádění v obchodě tabulka č.3
Výrok: | % |
Blufování či podvádění je v obchodě etické. | 0,3 |
Naopak, je neetické. | 21,7 |
Je to součást obchodní strategie, jistý druh hry. | 16,1 |
Kdo chce uspět v obchodě, musí ovládat principy blufování i podvodné hry. | 8,6 |
Je to porušení etických ideálů lidské společnosti, nejen principů etiky podnikání. | 28,5 |
Etika v práci je jiná než v soukromém životě. | 21,8 |
Jiné možnosti. | 3,0 |
Na tom, že je blufování a podvádění neetické se shodlo 21,7% respondentů. Více než 28% dotazovaných se domnívá, že podvádění a blufování v obchodě je kromě porušení principů etiky podnikání zároveň porušením etických ideálů celé společnosti. Naopak zarážející je skutečnost, že 16,1% studentů považuje podvádění za součást obchodní strategie.
Závěr
Ve svém příspěvku jsem se zaměřila na problém podnikatelské etiky. Jedná se však o nastínění pouze části jmenované problematiky. Studenti ve své většině definovali etiku v kontextu podnikatelské soutěže jako určitá podnikatelská pravidla a standardy. Etická pravidla podniku by podle nich měla vycházet z obecných společenských norem a měla by být modifikována na podmínky konkrétního podniku. Blufování a podvádění je podle jejich názoru neetické, nicméně více než 16% respondentů se vyjádřilo v tom smyslu, že je to součást obchodní strategie, jistý druh hry mezi obchodními partnery.
Použitá literatura
1. Heinen, E.: Unternehmenskultur. Stuttgart 1989.
2. Nový, I.: Podniková kultura a identita. VŠE. Praha 1993.
3. Šroněk, I.: Etika a etika v podnikání. Management Press. Praha 1995.
Další články v kategorii Zemědělství
- Účinnost přípravků proti škůdcům klesá, uvedl výzkumník (04.05.2024)
- Agrární komora chce kvůli mrazům peníze také pro pěstitele zeleniny či brambor (03.05.2024)
- Zpráva o erozi: Bahna z polí ubylo, ale farmářům se musí utáhnout šrouby (03.05.2024)
- Sněmovna schválila vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy (03.05.2024)
- Vinaři nepožadují po státu kompenzace za škody způsobené mrazy (03.05.2024)
- Agrární komora příští týden rozhodne o uspořádání protestů 22. května v Praze (02.05.2024)
- Musíme podpořit spotřebu biopotravin, apelují některé organizace (02.05.2024)
- Polní dny regenerativního zemědělství (02.05.2024)
- ASZ ČR jednala nejen o inovativním pastevním projektu s Výzkumným ústavem živočišné výroby (02.05.2024)
- Pojišťovny odhadují škody na plodinách po mrazech na stovky milionů korun (30.04.2024)