Návrh na Směrnici Rady (EC) na podporu předvstupních opatřeních

Návrh na

Smernici Rady (EC) Císlo

na podporu predvstupních opatrení Spolecenství pro zemedelství

a rozvoj venkova v prístupových zemích Strední a Východní Evropy

v predvstupním období

Rada Evropské Unie

Podle Dohody o založení Evropského Spolecenství, zvlášte clánku 235

s ohledem na návrh Evropské Komise

s ohledem na názor Evropského Parlamentu

s ohledem na názor Ekonomického a Sociálního Výboru

s ohledem na názor Výboru pro Regiony

1) a jelikož, závery Rady Evropy z 12. A 13. prosince 1997 umožnují uplatnit zdokonalenou strategii pro prístupové zeme Strední a Východní Evropy a zvláštní predvstupní strategii pro Kypr,

2) a jelikož, ve svetle budoucího pokroku smerujícího k politickému rešení problému Kypru, který je soubežne sledován pod záštitou Spojených Národu, berouce v úvahu ekonomickou situaci která pak nastane na ostrove, snad bude vhodné, jak jednání o prístupu zeme, které budou prijímat podporu a za tímto úcelem zvažovat zvláštní prístupy pri aplikaci této smernice,

3) a jelikož, avšak, závery Rady Evropy zajištují, aby pomoc poskytovaná dle této smernice byla zarucena v pravý cas deseti prístupovým zemím Strední a Východní Evropy

4) a jelikož, Spolecenství prijalo rozhodnutí poskytnout zvláštní pomoc ve forme predvstupní podpory zemím žádajícím o pristoupení, podporit ekonomické a sociální reformy v techto zemích, pripravit a usnadnit integraci ekonomik techto zemí do hospodárství Spolecenství,

5) a jelikož, pomoc Spolecenství na predvstupní opatrení v zemedelství a rozvoji venkova v prístupových zemích Strední a Východní Evropy v predvstupním období, spolu s pomocí Spolecenství podle Smernice Rady .../... o Podpore Spolecenství podle ISPA (=Structural instrument for pre-accession=Strukturální predvstupní smernice) v predvstupním období by mela být koordinována v rámci Smernice Rady .../... o koordinaci pomoci zemím žádajícím o prijetí v rámci predvstupní strategie a mela by být porízena ustanovením Smernice Rady .../... o Pomoci zemím žádajícím o pristoupení v rámci predvstupní strategie a zvlášte o zrízení prístupových partnerství,

6) a jelikož rozhodnutí, že predvstupní pomoc Spolecenství musí rešit zvlášte prioritní problémy v prizpusobování ekonomik, jejich udržitelný rozvoj v prístupových zemích a tím usnadnit zavedení "acquis communaitaire" a zvlášte Spolecné zemedelské politiky,

7) a jelikož, predvstupní pomoc pro zemedelství by mela sledovat priority reformované Spolecné zem.politiky, a jelikož taková pomoc by mela být smerována do prioritních oblastí definovaných pro každou zemi, jako je zlepšení zpracování zemedelských výrobku, jejich distribuce, kontrola kvality potravin, rovnež veterinární a fyto kontroly, zakládání podniku výrobcu, a jelikož bude rovnež možné financovat integrované projekty rozvoje venkova, podporovat místní iniciativy a agro-enviromentální opatrení, zvyšování výkonnosti farem, prizpusobování infrastruktur v obcích, rovnež podporovat opatrení, která budou urychlovat strukturální prebudování,

8) a jelikož, podpora Spolecenství v zemedelství bude provádena pres víceleté programy vypracované podle pokynu a principu operacních programu aplikovaných v rámci strukturální politiky, usnadnit v prístupových zemích zavádení techto principu a postupu v platnost,

9) v jelikož, podle smernice Císlo .../99 (EC), muže být pomoc zarucena jen z jednoho financního zdroje Spolecenství v daném období, pokud jde o pomoc z Evropské Investicní Banky, ta má svá vlastní pravidla podpory,

10) a jelikož, fondy Spolecenství nenahrazují použitelné zdroje v zemích, které žádají o pristoupení, a jelikož pomoc Spolecenství pripívá k dokoncení projektu,

11) a jelikož, predvstupní pomoc zemedelskému sektoru musí být zarucena financemi z Evropského Zemedelského zárucní a Orientacního Fondu,(European Agricultural Guidance and Guarantee Fund) zvláštními pravidly uvedenými ve Smernici (EC) Císlo .../... (Zemedelská Financní Smernice),

12) a jelikož, pridelení zdroju Rozpoctovou Správou Spolecenství prístupovým zemím pred schválením této Smernice plne pocítá s národní prosperitou na bázi hrubého domácího produktu, bere v úvahu pocet pracovníku v zemedelství, obhospodarovanou zemedelskou pudu a je-li to nutné i územní zvláštnosti,

13) a jelikož, prístupové zeme by mely predložit Evropské Komisi své plány tak rychle jak je to jen možné, aby se tak vyhly oddálení zavádení predvstupních opatrení od 1. Ledna 2000,

14) a jelikož, vypracování tech programu, jejich schvalování a implementace a následující mechanismy by mely být prizpusobeny specifickým pravidlum Strukturálních fondu, aby se tak usnadnilo prevzetí "acquis communaitaire",

15) a jelikož, podrobné ex-ante vyhodnocení by melo být provedeno dríve než budou prevedeny zdroje Spolecenství, aby se tak zajistilo, že programy jsou ve shode s reálnými potrebami, aby zásahy Spolecenství v zavádení programu byly pružné, musí být posíleno monitorování a ex-post vyhodnocení a tak zajištena efektivnost ocekávaných dopadu,

16) a jelikož, Monitorovacímu Výboru musí být predložen požadavek asistovat Komisi pri sledování každého programu,

17) a jelikož, musí být prijata nutná rozhodnutí ve shode s postupy uvedenými v Clánku 49 Smernice Rady(EC) Císlo .../... (všeob. Smernice pro Strukturální Fondy) a pro zvláštní financní položky v souladu s postupy uvedenými v Clánku 13 Smernice (EC) Císlo .../... (Zemedelská Financní Smernice),

18) a jelikož, zprávy o pokroku dosaženého v implementaci zemedelské predvstupní pomoci musí být postupovány Rade, Parlamentu, Ekonomickému a Sociálními Výboru a Výboru pro Regiony,

19) a jelikož, behem prechodného období (od 1. Ledna 1999 do 31. Prosince 2001) veškeré postupování vecí na euro by melo být zvažováno jako postupování vecí na euro jako penežní jednotku ve shode s druhou vetou Clánku 2 Smernice Rady (EC) Císlo .../98 z .../1998,

20) a jelikož, je pravdepodobné, že zavádení techto opatrení prispeje k zabezpecení cílu Spolecenství, a jelikož, Dohoda nezvažuje žádné jiné mocenské prostredky než ty, uvedené v Clánku 235 Dohody ... pro predmetná opatrení

prijala tuto smernici

TITUL 1

Cíle a typy opatrení

Clánek 1

C í l e

1) Tato smernice ustanovuje rámec podpory pro udržitelné zemedelství a udržitelný rozvoj venkova v predvstupním období pro následující státy, které žádají o pristoupení: Bulharsko Ceská republika, Estonsko, Madarsko, Lotyšsko, Litevsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko

2) Podpora Spolecenství bude v souladu s podmínkami stanovenými v rámci prístupových partnerství a bude se vztahovat zvlášte na:

a) rešení priorit a zvláštních problému trvalého prizpusobování zemedelského sektoru a venkovských oblastí v zemích, které žádají o pristoupení

b) prispívání v zavádení "acquis communautaire" týkající se spolecné zemedelské politiky a návazných politik

Clánek 2

O p a t r e n í

1) V souladu s prioritami definovanými jednotlivými zememi a v souladu s Clánkem 4 (3), podpory pro zemedelství a rozvoj venkova se mohou vztahovat na nekolik následujících opatrení:

· investice zemedelských farem

· zlepšení zpracování a marketingu zemedelských a rybích výrobku

· zlepšení struktur pro kvalitu, veterinárních a rostlinolékarských kontrol

· zemedelských výrobních postupu urcených k ochrane životního prostredí a udržení krajiny v kulturním stavu

· rozvoj a rozmanitost ekonomických cinností opatrujících alternativní príjmy

· zakládání skupin výrobcu

· obnova a rozvoj obcí a ochrana kulturního dedictví venkova

· zúrodnení pud a pozemkové úpravy

· zrízení a udržování katastru pozemku

· zlepšení úrovne profesních školení

· rozvoj a zdokonalování venkovské infrastruktury

· vodní hospodárství

· lesní hospodárství, zalesnování pozemku, investice vlastníku lesa, zpracování a marketing výrobku ze dreva

· technická pomoc opatrením pokrytých touto Smernicí, vcetne studií o pomoci s prípravou a monitorováním programu, informacemi a zverejnováním výsledku

2) Další opatrení mohou být prijata v souladu s postupem stanoveným v Clánku 49 Všeobecné Smernice o Strukturálních Fondech. Tato podrobná pravidla pro zavedení tohoto titulu, v prípade nutnosti mohou být upravena v souladu s výše uvedeným postupem.

TITUL II

Metoda zasahování

Clánek 3

D o k o m p l e t o v á n í a t e c h n i c k á p o m o c

1) Akce Spolecenství budou doplnovat odpovídající národní akce, nebo jim budou prispívat. Bude se tak dít v tesné spolupráci Komise a prístupového státu, kompetentních orgánu, ekonomických a sociálních partneru na všech úrovních. Taková spolupráce zastreší prípravy, financování, vyšší podpory, monitorování a vyhodnocení opatrení.

2) V rámci technické pomoci se Komise ujme iniciativ a opatrení k zajištení podpory prioritních cílu Spolecenství zmínených v Clánku 1, bude to pridaná hodnota k národním iniciativám.

Clánek 4

P r o g r a m o v á n í

1) Opatrení k rozvoji venkova budou predmetem plánu, vypracovaného na nejvíce vhodné zemepisné (regionální( úrovni. Plán bude pripraven kompetentními orgány urcenými prístupovou zemí a bude touto zemí postoupen Komisi, poté co kompetentní orgány a organizace byly na príslušné úrovni odkonzultovány.

2) Plány rozvoje venkova budou pokrývat období od 1. ledna 2000 na sedm let a zámer k aplikaci dle Clánku 1 (2) bude obsahovat

· kvantifikovaný popis soucasného stavu prokazující disparity, nedostatky, potenciál pro rozvoj, hlavní závery drívejších vyhodnocení provedených s pomocí Komise, rozmístení financních zdroju a dostupné výsledky drívejších vyhodnocení

· popis navrhované strategie kvantifikaci jejich cílu, zvolené priority rozvoje venkova, zemepisné zobrazení (mapy)

· pred-odhad ukazující ocekávané ekonomické, sociální a enviromentální dopady, vc. Dopadu na zamestnanost

· názornou celkovou financní tabulku znázornující a sumarizující celkové národní Spolecenství a prokazatelné, soukromé financní zdroje potrebné a odpovídající každé priorite rozvoje venkova prijaté v kontextu plánu, vc. Pokud bude nutné i opatrení financované Evropskou Investicní Bankou, prípadne uvést další mezinárodní financní nástroje

· dukazný financní rozvrh na každý rok trvání programu pro každý zdroj, který prispívá na program

· kde bude vhodné, uvést informaci o potrebe dalších studií, školení, nebo jiné technické pomoci ve vztahu k príprave, zavedení, nebo prijetí opatrení programu

· jména kompetentních orgánu a úradu zodpovedných za uskutecnení programu, vc. "jediné agentury, pres kterou pujdou platby"

definici "konecných príjemcu" podpory, mohou to být organizace, nebo verejné a soukromé podniky zodpovedné za provedení programu. V prípadech kde je verejná pomoc zarucena dalšími orgány verejné správy poverenými prístupovými zememi "konecnými príjemci" podpory bude instituce, které rozhodují a zarucují verejnou pomoc

- popis opatrení zvažovaných pro provádení plánu, zvlášte doprovodných opatrení, vcetne bodu nutných pro stanovení pravidel souteže

- opatrení zajištující korektní zavedení programu, vcetne monitorování, vyhodnocení a definice kvantitativních ukazatelu pro vyhodnocení a zásady pro kontroly a sankce

- výsledky z konzultací a prijatá opatrení pro sdružené kompetentní úrady, orgány a další prizvané ekonomické, sociální a environmentální partnery

3) Ve svých plánech rozvoje prístupové zeme zajistí, že priorita se dává opatrením, které povedou ke zlepšení tržní výkonnosti, kvality a zdravotních standardu, udržení pracovních míst a vytvorení nových pracovních príležitostí ve venkovských oblastech ve shode s opatreními na ochranu životního prostredí

4) Pokud nebude dohodnuto jinak, plány rozvoje budou prístupovou zemí postoupeny Komisy nejpozdeji do šesti mesícu od nabytí úcinnosti této Smernice

5) Na základe plánu každé prístupové zeme, Program Rozvoje Venkova bude schválen Komisí, ve shode s postupem v Clánku 49 (Všeobecné Smernice pro Rozvoj Venkova), do šesti mesícu od prevzetí plánu, za podmínky, že budou dostupné všechny duležité informace. Komise posoudí navržený plán zvlášte aby zjistila, zda navržený plán je v souladu s touto Smernicí

6) Program muže, bude-li to nutné, být revidován, nebo doplnen jako výsledek:

· socio.ekonomického rozvoje, duležitých nových informací a výsledku vyvozených z provádení akcí programu, nebo z výsledku monitorování a vyhodnocení

· se zretelem na akce podniknuté v rámci prístupových partnerství a národního programu pro prijetí "acquis communaitaire"

· z potreby upravit cástky dostupné pomoci, zvlášte jako výsledek prístupu zeme ke Spolecenství dle Clánku 1 (1) této Smernice, s ohledem na efektivnost a výsledky hodnocení predvstupních opatrení

Clánek 5

E x - a n t e v y h o d n o c e n í, m o n i t o r o v á n í a z h o d n o c e n í

1) Z duvodu sledování prínosu, opatrení na podporu rozvoje venkova budou podrobena pred a prubežnému vyhodnocení, prubežnému monitorování a ex-post zhodnocení, vyhodnotí se úspech a dopad opatrení s ohledem na stanovené cíle.

2) Komise a prístupová zeme bude monitorovat provádení programu. Toto monitorování bude provádeno spolecne schválenými postupy se zretelem na specifikované environmentální a financní ukazatele schválené predem.

3) Monitorovací výbor bude zrízen pro každý Program Rozvoje Venkova v souladu s Clánkem 34 Všeobecné Smernice o Strukturálních Fondech

Clánek 6

K o m p a t i b i l i t a

Opatrení garantovaná podporami Spolecenství budou vyhovovat zákazníkum prijatým v prístupovém partnerství a budou v souladu se zásadami národního programu pro prijetí "acquis communautaire"

Opatrení financované podle této Smernice budou v souladu s opatreními Evropských dohod, vcetne opatrení k provádení techto dohod a s ohledem na vlastní pomoc každého Státu.

TITUL III

Financní opatrení

Clánek 7

Z d r o j e

1) Financní príspevek Spolecenství v provádení plánu rozvoje venkova bude poskytován z Evropského Zemedelského Garancního a Orientacního Fondu, Sekce Garance, ve forme plateb predem, cástecných plateb a vubec v souladu se zásadami uvedenými v Cláncích 28 a 29 Všeobecné Smernice o Strukturálních Fondech

Platby financní pomoci mohou mít formu záloh na provádení programu nebo plateb podle skutecných výdaju

2) Financní pridelení každé prístupové zemi na pomoc v predvstupním období z Evropského Zemedelského Fondu, Sekce Garance bude založena na objektivních kritériích, jako

· pocet zemedelcu

· výmera zemedelské pudy

· hrubý domácí produkt a kupní síla obyvatel v oblasti

· zvláštní podmínky v každé oblasti

3) Pro období dle Clánku 4 (2), do 2% rocního pridelení z fondu muže být použito na financování opatrení podniknutých z iniciativy Spolecenství na prípravná studia, návštevy, vyhodnocení a kontroly

Clánek 8

M í r a p r í s p e v k u S p o l e c e n s t v í

1) Míra príspevku Spolecenství muže dosáhnout 75 % úplných prokázaných verejných výdaju

Míra Príspevku Spolecenství na opatrení zmínená v poslední odrážce Clánku 2 (1) a Clánku 7 (3) muže dosáhnout 100% úplných prokázaných nákladu

2) Na investice, pomoc z verejných zdroju muže dosáhnout 50 % úplných nákladu, ze kterých do 75 % muže být prideleno z Evropského Zemedelského Garancního a Orientacního Fondu. V každém prípade príspevek z tohoto fondu i v kumulaci s pomocí Státu bude do horních mezí stanovených každým Státem

3) Financní podpory a platby budou vycísleny v mene euro

Clánek 9

F i n a n c n í k o n t r o l a

1) Financní podpora bude ve shode se zásadami stanovenými ve Smernici (EC) Císlo ... (Zemedelská Financní Smernice).

Komise bude podle této Smernice uhrazovat výdaje v souladu s Financní Smernicí platnou pro hlavní rozpocet Evropského Spolecenství na základe financního memoranda prijatého mezi Komisí a prístupovou zemí

2) Komise prijme metody pro rízení programu, opatrení pro monitorování a kontrolu, systémy proti a kontrolující podvody prijme zásady pro navrácení nepatricných plateb. Tato opatrení budou prijata jako predbežná pred schválením programu dle Clánku 4 (6)

3) Bez predsudku ke kontrolám provádeným zemí, která prijímá pomoc, Komise a Sbor Auditoru smí, pres své vlastní agenty, nebo pres poverené zástupce, vykonat na míste technický, nebo financní audit, vcetne namátkových kontrol a konecných auditu

Clánek 10

S n í ž e n í , o d k l a d a z r u š e n í p o m o c i

1) Jestliže se pri kontrolách zjistí, že prostredky na urcité opatrení byly prideleny neoprávnene, Komise provede rádné prozkoumání opatrení, zvlášte si vyžádá od prístupové zeme, nebo orgánu zeme poverených zavedením opatrení rádné vysvetlení v urcitém case

2) Po prozkoumání, Komise muže snížit, nebo odložit podporu opatrení pokud se prokáže nepatricnost, nebo duležitá zmena, která ovlivní podmínky provedení opatrení, nebo se jedná o opatrení, které nebylo Komisí odsouhlaseno

3) Shledaný preplatek musí být vrácen Komisi. Neprovedené vratky budou predmetem úroku na opoždené platby v souladu s zásadami Financní Smernice

Clánek 11

Komise pridelí disponibilní zdroje prístupové zemi pro provedení opatrení dle Clánku 7 (2). Do trí mesícu od prijetí této Smernice Komise sdelí své rozhodnutí o zduvodneném financním pridelení zdroju každé prístupové zemi na sedm let.

TITUL IV

Provádecí pokyny

Clánek 12

1) Komise prijme podrobné pokyny pro provedení této Smernice v souladu s postupem stanoveným v Clánku 49 Smernice (EC) Císlo ... Všeobecná Smernice pro Strukturální Fondy.

2) Komise prijme podrobná financní pravidla v souladu s postupem Clánku 13 Smernice (EC) Císlo ... Zemedelská Financní Smernice. Tato pravidla se budou zvlášte vztahovat na príslušné opatrení k zajištení rozpoctové disciplíny

TIUTL V

Další ustanovení

Clánek 13

Z p r á v y

Každé dva roky Komise predloží zprávu o podpore Spolecenství garantované touto Smernicí Evropskému Parlamentu, Rade Evropy, Ekonomickému a Sociálnímu Výboru a Výboru pro Regiony

V techto zprávách Komise zvlášte naznací pokrok, kterého bylo dosaženo v naplnování cílu stanovených v Clánku 1.

TITUL VI

Záverecná ustanovení

Clánek 14

I n f o r m a c e a p u b l i c i t a

1) Programy vypracované podle Clánku 4 (5) budou predmetem rádného zverejnení v prístupových zemích

2) Zverejnení bude zvlášte znamenat

· bude informovat potencionální príjemce podpory a profesní organizace o dostupností podpory

· bude informovat širokou verejnost o roli Evropského Spolecenství a podpore, kterou poskytuje

Prípadné návrhy verejnosti a prijatá opatrení dle tohoto Clánku bude postoupena Komisi

Clánek 15

Po pristoupení k Evropskému Spolecenství zeme ztratí právo na podporu podle této smernice.

Komise prerozdelí dostupné zdroje mezi jiné príjemce

Clánek 16

N a b y t í ú c i n n o s t i

Tato Smernice nabude úcinnosti dnem zverejnení v Úredním Vestníku (Official Journal) Evropského Spolecenství.

Smernice bude aplikována od 1. ledna 2000.

Tato Smernice bude závazná a ve své úplnosti prímo aplikovatelná ve všech Clenských státech.

Vykonáno v Bruselu, dne

Za Radu

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info