Sociální podmíněnost přinese jen zbytečnou administrativu, byrokracii a nové sankce

Pracovní skupina Monitorovací výbor Strategického plánu Společné zemědělské politiky v současné době projednává na ministerstvu zemědělství materiál s požadavky, které se týkají systému tzv. sociální kondicionality. Jedná se o zavedení zcela nové podmínky z oblasti sociálních předpisů, pracovně právních předpisů a pracovních norem a způsobu jejího zapracování do podmínek pro poskytování zemědělských podpor jako další novou podmínku podmíněnosti.

Dodržování norem tohoto typu má být další podmínkou pro poskytování zemědělských podpor v plné výši od 1. ledna 2025. Asociace soukromého zemědělství ČR sice obecně považuje sociální, pracovní a bezpečnostní normy za zásadní, nicméně tyto standardy jsou již v Česku dostatečně  sledované, kontrolované a případně sankcionované. Další nová pravidla vložená v tomto smyslu do podmínek pro čerpání zemědělských dotací tedy přinesou pouze další naprosto zbytečnou administrativu pro zemědělce a kontrolní orgány, duplicitu pravidel a neuvěřitelné zdvojení sankčního systému pro zemědělské podniky.

Pro lepší představu lze uvést, že systém sociální kondicionality by měl fungovat v podobném režimu jako podmínky zahrnující např. standardy DZES a celkově podmínky podmíněnosti věnující se klimatu, ochraně vody, půdy a obecně životního prostředí. Nyní je projednáváno nejenom samotné nastavení systému, ale také nezbytné kroky, které je nutné zajistit během roku 2024. Úkoly, které povedou k podmínění poskytování zemědělských dotací dodržováním norem pracovního práva a bezpečnosti práce, mají být vyřešeny nejpozději do 1. ledna 2025.

Oficiální zdůvodnění zavedení podmínek sociální podmíněnosti vychází z preambule (45) nařízení EPaR 2021/20116, v níž je uvedeno, že cílem je „přispět k rozvoji sociálně udržitelného zemědělství prostřednictvím zvyšování povědomí příjemců podpory poskytované v rámci SZP o pracovních a sociálních normách“. Provázanost plného čerpání přímých plateb v rámci SZP s „dodržováním základních standardů, které se týkají pracovních podmínek a podmínek zaměstnávání pro pracovníky v zemědělství a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci“ vychází ze standardů „podle směrnice Rady 89/391/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 2009/104/ES a (EU) 2019/1152 (preambule (46) nařízení EPaR 2021/20116)“. Případné sankce spočívající v krácení zemědělských dotací jsou pak navrhovány v návaznosti na nařízení (EU) 2021/2116 a preambuli (47) nařízení EPaR 2021/20116.

Zúčastnil jsem se 16. dubna jednání pracovní skupiny, která projednávala možnosti implementace těchto nařízení. Na tomto setkání jsem přednesl stanovisko ASZ ČR, které lze shrnout ve třech kritických bodech. Zaprvé, zavedení takového systému by způsobilo další nežádoucí zvýšení byrokratické zátěže. Již v současné době jsou jedním ze zásadních problémů tuzemské agrární sféry právě neustále rostoucí administrativní pravidla a požadavky, jejich nejasnost a nepřehlednost. Navrhované kondicionality nemají zatím vůbec promyšleně naplánované zavedení do praxe, rozdělení pravomocí mezi instituce, ani detailně rozvržené procesy, které by dohled nad novými pravidly zajišťovaly. Toto další byrokratické zatížení by také jednoznačně dopadlo nejenom na samotné zemědělce, ale rovněž na příslušné úřady a kontrolní instituce.

Zadruhé, ASZ ČR považuje plánovaný systém sociální kondicionality za duplicitu pravidel. V současné době má totiž česká státní správa řadu funkčních a dostatečných nástrojů, jak dohlížet na sociální normy a na pravidla bezpečnosti práce. Navrhované novinky by k již existujícím a fungujícím podmínkám dodávaly další vrstvu pravidel a systémů, která by sama o sobě nepřinášela nové reálné přínosy k udržování sociálních a bezpečnostních standardů. S tím souvisí také třetí bod, a sice poukázání na to, že zvažované aplikace by zavedly dvojí sankční systém. Už nyní existuje řada norem, podle nichž lze – a v mnoha případech vcelku přísně – sankcionovat nedodržení sociálních a bezpečnostních standardů v ČR. Podle ASZ ČR nemá valného smyslu dodávat ještě další sankce v podobě snižování dotací. Na jednání pracovní skupiny jsem formuloval tyto kritické body, načež se k těmto výtkám posléze přidaly i další nevládní zemědělské organizace.

Podstatné je rovněž to, že dodržování sociální podmíněnosti bylo schváleno na evropské úrovni, nicméně z tohoto samotného faktu nevyplývá plošný a jasně definovaný způsob implementace pro jednotlivé státy, kterým byla poskytnuta určitá volnost v tom, jak se s tímto vypořádají. V současné době by tedy především nemělo nastat zbrklé zavádění za každou cenu. Spíše je na řadě vyjednávání nezbytné podoby implementace a především je potřeba předat na evropskou úroveň stanovisko zemědělské veřejnosti: sociální podmínky a bezpečnost práce jsou zásadní oblasti, které jsou ale v Česku již nastavené a jejich dodržování je hlídáno. Tento systém považuje ASZ ČR za efektivní a funkční, a to včetně již nyní potenciálních sankcí, a není tedy třeba dalších pravidel ani administrativních komplikací. V tomto smyslu plánuje ASZ ČR kriticky reflektovat i další projednávání sociální kondicionality.

Ing. Jan Štefl, místopředseda ASZ ČR

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info