LEGISLATIVA EKOLOGICKÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ V ČR

Ing. Ivan Landa, CSc.

Ministerstvo zemědělství ČR

Odbor strukturální politiky a ekologie

Oddělení ekologie

A. Analýza soucasného stavu

Ekologické zemědělství je uznávanou součástí zemědělských systémů prakticky na celém světě. V současnosti se tato forma zemědělského hospodaření uplatňuje s celkově narůstajícím zájmem i v České republice, což dokazuje vývoj růstu jak zemědělských subjektů hospodařících ekologicky, tak nárůst ekologicky obhospodařovaných zemědělských ploch (v roce 1990 byly evidovány 3 ekologické farmy hospodařící na 480 ha, v roce 1998 bylo evidováno celkem 340 ekologicky hospodařících subjektů na výše jak 71 tis. ha zemědělské půdy, což představuje téměř 1.7 % z celkové plochy zemědělské půdy v ČR, rok 1999 tento trend růstu potvrzuje). Lze předpokládat, že zájem o ekologické zemědělství v ČR bude dále významně narůstat, a to vlivem příznivé dotační politiky státu, která podporuje rozvoj ekologického zemědělství v ČR v rámci programů podpory a pomoci vyhlášených v nařízení vlády č. 341/1997 Sb., resp. 24/1999 Sb., kterými se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny a programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí, a které jsou zároveň v souladu s dlouhodobými agro-environmentálními programy EU podporovanými v souvislosti s nařízením č. 2078/92/EEC. Tento poměr je více méně srovnatelný s průměrným stavem ve vyspělých státech EU, kde plocha ekologicky obhospodařované půdy činí více jak 2 % z celkové rozlohy zemědělské půdy (Ekologické zemědělství se v EU rozvíjí mírou nárůstu 25 % za rok. V období od roku 1993 do 1998 se plocha obhospodařovaná ekologickým způsobem více jak ztrojnásobila, tj. z 890 000 ha na 2,9 mil. ha. Pokud jde o prognózu růstu obchodu s produkty v EU pocházejících z ekologického zemědělství předpokládá se, že vzroste ze současných 2 % na 5-10 % do roku 2005).

B. Charakteristika platné právní úpravy týkající se ekologického zemedelství

V současné době je v České republice celá oblast ekologického zemědělství bez cílené právní úpravy.

Dosud se poměrně dobře fungující systém ekologického zemědělství opírá pouze o Metodický pokyn pro ekologické zemědělství čj. 655/93-340 ze dne 22. června 1993 (ve znění pozdějších doplňků), který vydalo Ministerstvo zemědělství České republiky (dále jen “MZe”). Z věcného hlediska vychází Metodický pokyn pro ekologické zemědělství ze dvou základních mezinárodně respektovaných dokumentů, jednak nařízení (Rady) EHS č. 2092/91, týkající se organické zemědělské výroby a značení takto vyráběných zemědělských výrobků a potravin, jednak mezinárodní směrnice pro organické zemědělství vypracované Mezinárodní federací hnutí organického zemědělství (IFOAM - International Federation of Organic Agriculture Movements).

V současné době již existují tři právní předpisy, které se přímo či nepřímo dotýkají problematiky systému ekologického zemědělství. K těmto právním předpisům patří:

Nařízení vlády č. 24/1999 Sb., kterým se stanoví na rok 1999 podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny a programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí. V rámci tohoto nařízení, které bylo vydáno k provedení § 2 odst. 5 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, je pro rok 1999 poskytnuta finanční podpora nebo pomoc ekologicky hospodařícím zemědělcům na zemědělských pozemcích v ČR za podmínek splnění určitých kritérií. Mezi tato kritéria mj. patří i : “zařazení žadatele do seznamu, v němž jsou uvedeni zemědělci, kteří zemědělsky hospodaří zvláště šetrným způsobem a dbají o ochranu všech složek životního prostředí ”(§ 11 odst. 3 písm.a) nařízení vlády č. 24/1999 Sb.).

Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů a jeho prováděcí vyhlášky. V návaznosti na § 18 písm. a) zákona stanoví MZe vyhláškou č. 324/1997 Sb., o způsobu označování potravin a tabákových výrobků, zásady (§ 7 písm. f) výše citované vyhlášky), podle kterých se nesmí na obalu uvádět údaje, že:“ charakter nebo původ potraviny je ekologický nebo biologický přidáním předpony “eko” nebo “bio” před název potraviny, nejde-li o potravinu pocházející z těchto systémů produkce nebo výroby ”.

Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech), konkrétně jeho ustanovení § 7 odst. 2 stanoví : “ Není dovoleno uvádět údaje označující hnojivo výrazy jako “ekologické” nebo “biologické”, a to ani použitím zkratek “eko” nebo “bio” .”

Všeobecné podmínky pro podnikání ve výrobě, zpracování, balení, skladování a uvádění na trh všech zemědělských výrobků včetně zemědělských výrobků pocházejících ze systému ekologického zemědělství upravuje obchodní zákoník, živnostenský zákon a některé další právní předpisy (hygienické, veterinární, rostlinolékařské, atd.).

Z výše uvedeného vyplývá, že právní úprava v ČR nepokrývá cíleně problematiku ekologického zemědělství a označování bioproduktů a biopotravin pocházejících z těchto systémů, což může být zdrojem rizika ze strany zajištění ochrany domácích ekopodnikatelů a spotřebitelů, včetně jejich ochrany před nekalou konkurencí a klamavým označováním výrobků. S ohledem na nezbytnost zajistit právní jistotu zemědělců hospodařících v tomto systému, ale také se zřetelem k mezinárodním závazkům České republiky MZe iniciovalo přípravu zcela nového zákona o ekologickém zemědělství, který by tuto problematiku komplexně řešil. Příprava zákona dle legislativních pravidel má dvě fáze, tj. schválení věcného záměru zákona o ekologickém zemědělství a předložení paragrafovaného znění vládě ČR.

Vecný zámer zákona o ekologickém zemedelství.

Návrh věcného záměru zákona o ekologickém zemědělství byl schválen usnesením vlády ČR č. 483/99 ze dne 17. května 1999. Současně bylo uloženo zpracovat resortu MZe ve spolupráci s resortem MŽP a vládě podle Plánu legislativních prací vlády předložit návrh zákona ve smyslu schváleného věcného záměru zákona o ekologickém zemědělství.

Paragrafované znení zákona o ekologickém zemedelství

Dle plánu legislativních prací vlády bude paragrafované znění zákona o ekologickém zemědělství předloženo do vlády v termínu prosinec/1999. Předpokládaný termín nabytí účinnosti tohoto zákona je říjen/2000. V současné době se na Ministerstvu zemědělství dokončuje návrh paragrafovaného znění zákona, který bude předložen do připomínkového řízení (vnitřní a vnější) a po zapracování všech připomínek bude v souladu s harmonogramem předložen do vlády. Připravovaný zákon o ekologickém zemědělství, který stanoví pravidla pro pěstování rostlin a chov hospodářských zvířat, dále zpracování, dovoz a vývoz, označování bioproduktů a biopotravin včetně všeobecných požadavků a kontrolních postupů bude v souladu s legislativou EU, tj. nařízením č. 2092/91/EEC včetně doplňku tohoto nařízení, tj. nařízení č. 1804/99/EEC, týkajícího se chovu hospodářských zvířat v ekologickém zemědělství.

Závěrem lze konstatovat, že zavedením legislativy stanovující pravidla ekologického zemědělství v ČR a zvláště pak pravidla stanovující normy a certifikační procedury pro produkty pocházející z ekologického zemědělství napomůže chránit zájmy spotřebitelů a producentů biopotravin a zajistí transparentnost trhu s těmito produkty. Zároveň je však nutné zdůraznit, že vysokou úroveň důvěryhodnosti a integrity organické produkce lze udržet pouze zavedením přísných norem pro produkci a přísnými požadavky na kontrolu, které jsou zároveň v souladu s efektivním přístupem pro udržení cílů a principů spojených s ekologickým zemědělstvím. Tyto zásady bude připravovaný zákon o ekologickém zemědělství v ČR obsahovat a respektovat.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info