INTEGRAČNÍ SOUVISLOSTI VE VYUŽÍVÁNÍ PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ

Use of natural resources and its integration context

Miroslav Svatoš

Adresa autora:

PEF ČZU v Praze, 165 21 Praha 6 - Suchdol

Anotace:

Záměry ekonomického a společenského rozvoje jsou ve stále větší míře determinovány přírodními zdroji. Jedná se o vztah neomezenosti požadavků a potřeb na straně spotřebitelské a k ohraničenosti přírodních zdrojů na straně druhé. Problematika využívání přírodních zdrojů je tak ve stále větší míře provázána s rozšiřujícím se okruhem globálních problémů, s principem trvale udržitelného rozvoje a s intenzívními integračními procesy v evropském i celosvětovém měřítku.

Specifické postavení agrárního sektoru v těchto procesech se odvíjí od organického sepětí zemědělství s přírodou a neobnovitelným charakterem jeho četných vazeb.

Summary:

Goals of economic and social development are more and more determined by natural resources. It is a relationship between unlimited requirements and needs of consumers on one hand, and limited natural resources on the other. Thus, the issue of the utilization of natural resources is to a great extent tied in with a range of global problems, with the principle of sustainable development, and with the intensive integration processes in the European and the global context.

The specific position of the agrarian sector in these processes is based on the organic bond between agriculture and nature, and on unrenewable multiple links of that bond.

Klíčová slova:

Integrační procesy, přírodní zdroje, globální problémy, trvale udržitelný rozvoj, agrární sektor

Key words:

Integration processes, natural resources, global problems, sustainable development, agrarian sector

Využívání přírodních zdrojů velmi úzce a stále silněji souvisí s okruhem globálních problémů, s myšlenkou trvale udržitelného rozvoje a s integračními procesy soudobého světa. Přírodní zdroje se člení na obnovitelné a neobnovitelné s významnými ekonomickými aj. důsledky. Často se stává, že fungování trhu nevede k ochraně neobnovitelných (přírodních) zdrojů. V těchto případech se za selhání trhu přenáší zodpovědnost na vládu. Často však dochází i k selhání vlády (státu). Situace v případě obnovitelných zdrojů je kvalitativně jiná. Je nutno zdůraznit fakt, že v posledním období jsou předmětem ohrožení i přírodní zdroje považované tradičně za obnovitelné (půda, voda, vzduch, suroviny zemědělského původu a pod.).

Rozvoj internacionalizačních a interdependečních procesů ve světovém hospodářství vede k rozšiřování okruhu globálních problémů. Obecněji akceptovaná klasifikace vychází z členění globálních problémů na intersociální, antroposociální a přírodněsociální. Využívání přírodních zdrojů má úzkou spojitost se skupinou globálních problémů přírodněsociálních, které zahrnují zejména problém ekologický, surovinový, energetický, potravinový a populační.

Trvale udržitelný rozvoj a přírodní zdroje

Všeobecné přijetí myšlenky trvale udržitelného rozvoje (TUR) je spojováno s konferencí OSN o životním prostředí a rozvoji v Rio de Janeiro (1992). Zásadní dokument této konference, Agenda 21, je považován za “širokou” definici TUR. Z již klasické definice TUR, která vychází z požadavku zanechat příštím generacím stejné podmínky pro život a ekonomickou činnost, jaké má naše generace, vyplývá, že ekonomický rozvoj musí mít takovou podobu, která by nezničila základnu přírodních zdrojů a odpovídající kvalitu životního prostředí.

Agenda 21 (namísto původně zamýšlené Charty Země) představuje akční plán TUR (4 tématické sekce, 40 kapitol, 500 stran).

I.sekce: Sociální a ekonomické aspekty TUR

II.sekce: Ochrana a obhospodařování přírodních zdrojů

III.sekce: Rostoucí vliv důležitých institucí (skupin)

IV.sekce: Prostředky realizace TUR

V rámci druhé sekce, zaměřené na využívání a ochranu přírodních zdrojů, je ve 14 kapitolách pozornost tématicky orientována na atmosféru, nerostné, rostlinné a živočišné suroviny, lesy, pouště, horské oblasti, zemědělství, biodiverzitu, oceány, pitnou vodu, toxické chemikálie, odpady apod.

V osmi závěrečných kapitolách Agendy 21 zaměřených na prostředky realizace TUR se jedná o problematiku financí, technologií, informací, mezinárodního práva, mezinárodních institucí, vědy, výchovy a vzdělávání.

Je třeba zdůraznit, že TUR má normativní charakter a má tudíž vztah k lidským hodnotám. Naplnění ideje TUR a jeho chápání jsou proto spojeny se změnami lidských hodnot a s determinujícím vlivem kulturních a historických tradic, jakož i přírodních, ekonomických, sociálních, politických aj. podmínek.

Transformace k trvale udržitelnému rozvoji má globální, dlouhodobý a multidimenziální charakter. TUR představuje integraci čtyř složek: lidské, institucionální, ekonomické a ekologické. Moldan3) charakterizuje na základě Deklarace z Ria de Janeiro (27 zásad) ekonomický a ekologický rozměr TUR následovně:

Ekonomická dimenze

· integrace ochrany životního prostředí do procesu ekonomického rozvoje

· změna neudržitelných vzorců spotřeby

· nové technologie

· otevřený ekonomický systém, spravedlivé podmínky mezinárodního obchodu

· zvláštní situace rozvojových zemí

· internalizace nákladů spojených s ochranou ŽP a užívání ekonomických nástrojů

· princip znečišťovatel platí

Ekologická dimenze

· život v harmonii s přírodou

· šetrné a správné využívání přírodních zdrojů

· odpovědnost vůči jiným společnostem

· odpovědnost vůči příštím generacím

· společná, ale rozdílná odpovědnost jednotlivých zemí

· princip předběžné opatrnosti

Trvale udržitelné zemědělství

Existuje široký konsensus o různých dílčích aspektech trvale udržitelného zemědělství, ačkoli všeobecně platná definice trvale udržitelného zemědělství dosud neexistuje:

· mezigenerační spravedlnost

· ochrana základů výroby a zamezení zatěžování životního prostředí

· udržení biologické rozmanitosti, minimalizace újmy přírodních ekosystémů

· ekonomická životaschopnost zemědělských podniků, podpora zaměstnanosti v zemědělství a zachování venkovské struktury

· odpovědnost zemědělství za zabezpečení kvalitní výživy

· zodpovědnost za trvale udržitelný rozvoj v globálním měřítku

Christen1) uvádí příklad definice zahrnující zmíněná kritéria (dle Allena): “Trvale udržitelné zemědělství je ekologicky snesitelné, ekonomicky životaschopné, sociálně zodpovědné, chránící zdroje a sloužící jako základna pro příští generace. Jeho jádrem je interdisciplinární přístup, který respektuje rozdílné vzájemně propojené faktory. To platí pro celé zemědělství stejně jako pro zpracovatelský průmysl v lokálním, regionálním, národním a mezinárodním měřítku”.

Závažnější přípomínky ke koncepci trvale udržitelného zemědělství se vztahují na chybějící aspekt produktivity a na nejasnou váhu jednotlivých dílčích cílů.

Významnou skutečností na úrovni výrobních systémů v zemědělství je fakt, že zachování půdní úrodnosti je naprosto primárním předpokladem trvalé udržitelnosti.

Uplatnění agrárně politických požadavků “Agendy 21” v EU

Rok 1998 je rokem faktického zahájení prvé fáze jednání o vstupu asociovaných (kandidátských) zemí do EU. Evropský integrační proces má svou historii, prokázal životaschopnost a pružnost.

Spolu s obchodem a dopravou patří zemědělství mezi nejsložitější oblasti tzv. komunitárního práva (acquis communautaire). Právní úprava společné zemědělské politiky, která utváří evropský model zemědělství, představuje v souhrnu více než 3500 nařízení, předpisů a technických norem.

V tomto smyslu je proto nutno připravovat české zemědělství na integraci do EU a rozvíjet jej jako multifunkční odvětví s ohledem nejen na funkci produkční , ale též na funkci sociální, regionální a ekologickou tzn. s ohledem na princip trvalé udržitelnosti.

Dominujícím cílem trvale udržitelného zemědělství ve smyslu “Agendy 21” je dlouhodobě zabezpečená výživa stále rostoucího počtu obyvatel světa. Základní přehled agrárně politických požadavků či opatření je v této souvislosti uveden v tabulkové formě v příloze. Z tohoto “katalogu” opatření vyplývá nezbytnost trvalého propojení ekonomických procesů výroby, sociálních procesů vyrovnávání s únosností pro ekologické systémy. Tato strategie celkového propojení byla označena jako princip retinity.

Agrární politika a tudíž i implementace agrárně politických požadavků “Agendy 21” je v kompetenci EU (zejména obchodní a příjmová politika) i jednotlivých členských zemí (princip subsidiarity, mechanismus kofinancování). V posledním desetiletí byl v EU zaznamenán významný posun k širšímu zahrnování potřeb životního prostředí do politiky. Tento trend se spolu s vnitřními (rozpočtovými) a vnějšími tlaky (Uruguayské kolo) projevil ve změně v zaměření agrární politiky. Reforma agrární politiky vedla k odklonu od politiky podpory cen dále k subvenčnímu mechanismu odpoutanému od produkce.

Uskutečnila se reforma strukturální politiky, rozšířila se regulace ochrany ŽP, jakož i projektů na jejich ochranu. Reforma agrární politiky EU a širší orientace na otázky ŽP však představují pouze první kroky v dlouhém a nutném procesu implementace “Agendy 21”. Tento proces měl dosud spíše informační a koncepční charakter.

V rámci reformy agrární politiky EU byl v oblasti tzv. vedlejších doprovodných opatření (vedle oblasti ekonomických pravidel) vytvořen zákonný rámec pro zemědělský program životního prostředí (výnos 2078/92). V rámci tohoto programu byly hlavní cíle vymezeny následovně:

· zlepšení ekologické situace ve sféře vlivu zemědělské činnosti (spodní vody, půda, druhová rozmanitost, struktura venkova ap.)

· udržení a podpora extenzívních a ekologických produkčníchh procesů

· snížení nadprodukce formou extenzifikace a uvedením části zemědělské půdy do klidu

· dosažení citlivého přístupu rolníků při provozování zemědělství a jejich ekologická výchova

V jednotlivých členských zemích EU existuje výrazná diferenciace ve využití naplnění cílů tohoto programu.

K určitým pozitivním změnám však dochází i pokud vycházíme z paralely 5. akčního programu ŽP EU “Towards Sustainability” a “Agendy 21”. Jiným projevem těchto trendů je stanovení přísných ekologických standardů pro vstup asociovaných zemí do EU a zdůvodňování nových forem agrárního protekcionismu “ekologickým dumpingem”, založeným na tvrzení o nedodržování vysokých standardů ŽP.

Exploze lidské populace a konzumu v tomto století změnila základní poměr mezi přírodou a lidstvem. V současnosti roste spotřeba a znečištění rychleji ve srovnání s kapacitou obnovy přírody. Tempo spotřeby dále roste a příroda se stává stále více závislá na lidstvu a lidstvo se stává zodpovědným za přírodu.

Dosavadní vývoj vede k rychle pokračující destrukci přírody a životního prostředí člověka v globálním, regionálním a lokálním měřítku. Důsledkem jsou kyselé deště, narušování ozónové vrstvy, změna klimatu, rychlé a prakticky nevratné čerpání neobnovitelných přírodních zdrojů, snižování vitality a ničení lesů, desertifikace půdy v důsledku eroze, zasolování, vysychání, pokles obsahu humusu v půdě, snížení genetické diverzity aj.

Vědomí nutnosti zásadních změn se v diferencované podobě postupně prosazuje ve všech částech světa. Zmíněná strategie TUR představuje základní směr dalšího vývoje lidstva. Bylo formulováno osm principů trvale udržitelného rozvoje. Jsou to: oživení hospodářského růstu, změna kvality růstu, uchování a obohacení báze přírodních zdrojů, zajištění udržitelné populace, reorientace techniky a technologií, integrace ekonomických a ekologických aspektů při rozhodování, reforma mezinárodních hospodářských vztahů a posílení mezinárodní spolupráce.

x x x

Evropské či celosvětové integrační procesy musí v zájmu rozvojové strategie akceptovat imperativ urychlené transformace silně integrované technické civilizace, která exploatuje celou zeměkouli.

Dynamický chaos je v našem světě pravidlem. Minulost je neměnná (daná) a budoucnost zůstává neznámá (otevřená). Zdá se, že je vyvrácen starý mýtus o předvídatelnosti a determinismu. Tato situace však dává vcelku optimistické možnosti. Naše činy mohou ovlivnit pouze budoucnost, nikoli minulost. Máme tudíž paměť, avšak nikoli schopnost poznání budoucnosti.

Čas je jediný majetek, který se nedá vlastnit, natož rozmnožit. Čas je nejprospěšnější poradce člověka. Dbejme jeho rad a to i v souvislostech integračních procesů a využívání přírodních zdrojů.

Příloha 1

Výběr opatření pro trvale udržitelné zemědělství podle “Agendy 21”

Oblast působení

Opatření (kapitola vAgendě 21)

Zahraniční obchod

· V uznání výsledků Uruguayského kola podporovat otevřený, vyvážený, bezpečný, nediskriminační a spočitatelný multilineární obchodní systém (2)

· Podporovat “masivní a kontinuálně pokračující odbourávání subvencí a výpomocí pro zemědělství, kčemuž patří i vnitrohospodářská opatření kpřístupu na trh a exportní subvence...” (2)

· Provést opatření ke zlepšení přístupu na trh, především pro rozvojové země, m.j. odpovídajícím strukturálním pžizpůsobením vprůmyslových zemích. Odbourání celní eskalace. Uzavření dohod srozvojovými zeměmi o surovinách, jež šetří životní prostředí. (2)

Obchod a ŽP

· Uvést do souladu politiku ŽP a obchodní politiku (2, 39, 14)

· Zamezit, aby opatření obchodu, motivující ochranu ŽP, která mají zlepšit efektivnost regulací vztažených k ŽP, neměla za následek neoprávněné a znetvořující účinky na obchod. (2, 39)

· Opatření, jež se týkají mezinárodních problémů ochrany ŽP se mají opírat o mezinárodní konsensus. (2, 39)

· Dbát na to, aby platné normy k ŽP v průmyslových zemích nepřinášely s sebou nespravedlivé sociální a hospodářské náklady v rozvojových zemích. (2)

Tržní a cenová politika

· Zvyšování produkce potravin trvale udržitelným způsobem kdlouhodobému zabezpečení světového zásobení potravinami (14)

· Integrovat význam ŽP a trvale udržitelného rozvoje do relevantních politických analýz (14)

· “Podporovat mechanismy stanovení cen, opatření obchodu, daňové podněty a jiné politické nástroje, které rozhodování jednotlivého rolníka” pozitivně ovlivňují směrem k trvale udržitelnému zemědělství (8, 2)

· Podporovat cenovou politiku, která usiluje o internalizaci nákladů na ŽP. (8)

Nalezení rozhodnutí

· Zamezit a odstraňovat byrokratické průtahy, zbytečné kontroly a pohrdání tržními podmínkami a zvýšit transparentnost ve správě a nalézání rozhodnutí. (8, 2)

Spotřeba a produkce

· Podporovat vzory spotřeby a produkce, které vedou k poklesu zatížení ŽP a k uspokojování základních potřeb člověka, např. označování výrobků, recyklové technologie ap. (4, 21, 14)

Výrobní metody

· Podporovat zlepšení metod sklizní, skladování, zpracování, rozdělování a zpeněžování zemědělských výrobků (14)

· Podporovat růst produktivity zemědělských podniků trvale udržitelným způsobem a zvyšovat diversifikaci, efektivnost a zemědělské příjmy při současné minimalizaci nebezpečí pro ekosystémy (14)

· Podporovat integrované technologie podnikových managementů jako je zavádění spr. Osevních postupů, organického hnojení, úsporná spotřeba agrochemikálií i efektivní využívání externích vstupů (14)

Ochrana rostlin

· Vytvoření věcně správné integrované ochrany rostlin např. převzetí praktik alternativního zemědělství a podpora integrovaných forem boje proti škůdcům. (14, 19)

Hnojení

· V rámci podpory integrované výživy rostlin sestavovat národní bilance přísunu a ztrát živin, stanovit strategii zachování půdní úrodnosti a optimalizovat užití živin zjišťováním jejich potřeb v rostlinách. (14, 19)

Energie

· Dále podporovat využití energetických zdrojů zemědělství, avšak při respektování celkového životního koloběhu. (14, 9)

Klima, nepotravinové suroviny

· Podporovat trvale udržitelné obhospodařování kališť a skládek pro skleníkový plyn, vč. Biomasy a ekosystémů, jakož i ochranu zemědělství před škodlivým ultrafialovým zářením. (4, 9, 14)

Zalesňování

· Zalesňování zemědělsky ohrožených půd zejména vhorských regionech evtl. jako prevenci proti půdní erozi (11)

Horské oblasti

· Podpora šetrného obhospodařování zdrojů a socio-ekonomického rozvoje v horských regionech. (13)

Půdní zdroje

· Vytvořit regulace kzamezení degradace půd, např. systémy zpeněžování, struktury agrárních cen, regulace pachtů a užívání půd, programy na zachování půd a meliorační programy, podpora stanovištím vyhovujících technologií. (13, 10)

· Připojit neobdělávané půdy se zemědělským výnosovým potenciálem pro trvale udržitelné využití (12)

· Podporovat zemědělskou výrobu, zaměřenou na trvale udržitelnou půdní úrodnost (14)

Vodní zdroje

· Opatření ke zlepšení kvality vod (např. snížení externích inputů, zvážit zákaz škodlivých agrochemikálií) (6, 18, 17)

· Opatření ke snížení spotřeby vody lepšími systémy zavlažování a zeměd. recyklací komunálních odpadních vod. (14, 19)

Rostlinné a živočišné genetické zdroje

· Uchování rostlinných genetických zdrojů nutno zabezpečit odpovídajícími programy. Například prostřednictvím genových bank a šetrným hospodařením, kčemuž patří i podpora tradičních zemědělských metod. (14)

· K ochraně živočišných genetických zdrojů: Akční programy na identifikaci a ochranu ohrožených druhů a ochránit domácí druhy (rasy) před vytěsňovacím křížením (14)

· Na podporu uchování biologické rozmanitosti použít účinná hospodářská a sociálně podněcující opatření (13, 15)

Biotechnologie

· Podporovat biotechnologii při dodržování mezinárodních dohod o bezpečných postupech a hraničních kontrolách, aby se zlepšila m.j. produktivita, kvalita výživy a skladovací schopnost a stálost potravin a krmiv. (16)

Indikátory zeměd. ŽP a datové báze

· Vytvořit indikátory zeměd. ŽP především ve vztahu ke kvalitě ŽP, kvalitě života, trvalé udržitelnosti využití půd, jakož i spotřeby zdrojů u výrobků /během celkového výrobního cyklu), zejména na mezinárodní úrovni (8, 14)

· Shromažďování, analýza a aktualizace dat a informací o zemědělství a ŽP

Výzkum, vzdělávání, tvorba vědomí

· Zintenzívnit výzkum shora uvedených aspektů trvalé udržitelnosti, nejlépe při interdisciplinární spolupráci

· Vzdělávání voblastech životního prostředí a rozvoje nutno zvlášť zesíleně podporovat a také probudit veřejné vědomí o významu a nutnosti trvale udržitelného rozvoje. (Všechny kapitoly)

Participáce

· Do nalézání rozhodnutí, pokud jde o trvale udržitelné zemědělství, nutno podporovat zapojení rolníků, venkovských žen, nevládních organizací, vědy a techniky (32, 27, 28, 31 aj.)

Jiná opatření

· V “Agendě 21” jsou dále uvedeny agrárně-politické požadavky, které mají uskutečňovat trvale udržitelné zemědělství mimo území EU vrozvojových zemích. Jde přitom o technickou spolupráci na rozvoji, o opatření speciálně určená pro rozvojové země a o transfer technologií pro trvale udržitelný rozvoj. (Všechny kapitoly)

Pramen: [2]

Příloha 2

Podnikatelská charta pro trvale udržitelný rozvoj

(16 zásad pro řízení ochrany ŽP v podniku z hlediska TUR)

1. Společná priorita - environmentální management

2. Integrovaný management

3. Proces zdokonalování

4. Vzdělávání zaměstnanců

5. Předběžné posouzení dopadu na ŽP

6. Výrobky a služby

7. Rady zákazníkům

8. Závody a zařízení

9. Výzkum

10. Preventivní přístup

11. Smluvní partneři

12. Připravenost čelit mimořádným událostem

13. Přenos technologií

14. Příspěvek ke společnému úsilí

15. Otevřenost u otázek vyvolávajících znepokojení

16. Zajišťování informovanosti

Pramen: [4]

Literatura:

1. Christen O.: Trvale udržitelné zemědělství, Berichte ü ber Landwirtschaft, 1996

2. Kolloge S.: Trvale udržitelné zemědělství v “Agendě 21” (Uskutečňování akčního programu OSN v agrární politice EU), Berichte ü ber Landwirtschaft, 1996

3. Moldan B.: Indikátory trvale udržitelného rozvoje, Centrum pro otázky ŽP, UK, Phare, Praha 1996

4. Remtová K.: Trvale udržitelný rozvoj a strategie ochrany životního prostředí, VŠE v Praze, Phare, Praha 1996

5. Svatoš M., Bielik P., Podolák A., Hron J., Tvrdoň J., Okenka I., Grznár M.: Ekonomika zemědělství a evropská integrace, vysokoškolská učebnice, Praha - Nitra, 1996

6. Svatoš M., Boháčková I., Svatošová L.: Ekonomické a environmentální limity rozvoje agrárního sektoru, grant PEF ČZU v Praze, Praha 1997

7. Dokumenty EU, Ústav mezinárodních vztahů, Delegace evropské komise, Praha 1998

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info