Francouzský experiment je metlou na obchodníky

ZN 18.8.1999

Francouzský experiment je metlou na obchodníky

Praha - Od příštího týdne, jak sdělují britské Financial Times, budou francouzští obchodníci se zeleninou povinni označovat zboží dvojí cenou. První bude udávat, za kolik nakoupili od dodavatelů, druhá pak »krámskou« cenu. Systém si vynutily protesty producentů, kteří si stěžují, že obchodní řetězce ceny neúměrně zvyšují. Dvojí ceny se budou uvádět u devíti druhů zeleniny a ovoce - u jablek, meruněk, okurek, hroznového vína, melounů, nektarinek, broskví, hrušek a u rajčat. A to jak z domácí produkce, tak z dovozu. Odborníci tvrdí, že extrémně nízké ceny, které producentům v červnu vypláceli obchodníci, nelze odůvodnit ani nadprodukcí, ani konkurencí z dovozu. Farmáři uvádějí příklad broskví. Jejich produkční náklady letos činily 3,50 franku za kilo a tři franky za obal, tedy tj. 6,50 franku. Velkoobchodníci od nich tyto broskve pak vykupovali za pět franků, ale spotřebitel zaplatil 13 franků. Obchodníci se však brání s poukazem na dopravní náklady, skladování ap.

(am)

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info