Celní správa ČR a příprava vstupu do EU

Zhruba od poloviny měsíce října 1999 jsou ve všech typech sdělovacích prostředků velmi frekventovaně předkládány informace o obsahu druhé "Pravidelné zprávy Komise Evropské Unie (KEU) o pokroku ČR v přípravě na vstup do EU" za rok 1999. Prezentováno je zejména označování ČR jako téměř nejhoršího kandidáta na vstup do EU a přemílají se neustále jména ministrů současné vlády a jejich resortů, kteří jsou za údajný negativní obraz v očích KEU odpovědni. Ale postupně a jen za oblast v gesci celní správy.

Celní správa ČR nebo přesněji MF-GŘC jako jedna z vůbec prvních institucí státní administrativy ČR již v druhé polovině roku 1997, tedy ihned po zveřejnění tzv." Posudku KEU k žádosti ČR o přijetí do EU" v červenci 1997, přistoupilo v úzké spolupráci s orgány KEU k výraznému a systémovému posílení svých aktivit v oblasti přípravy na vstup do EU, která byla označena souhrnným názvem Kapitola 25 - Celní unie. Posílení těchto aktivit navázalo na dlouholetou, úzkou a velmi úspěšnou spolupráci s relevantními mezinárodními organizacemi a s orgány KEU zejména. Tento postup dále posílil existující aktivity celní správy prováděné v rámci plnění závazků ČR vyplývajících z "Evropské dohody".

Byly provedeny požadované institucionální změny v organizační struktuře MF-GŘC a vytvořena funkce náměstka generálního ředitele, do jehož výhradní působnosti a zodpovědnosti byla svěřena vnitřní i vnější koordinace celé problematiky přípravy na vstup do EU. Součástí těchto změn bylo i vytvoření referátu pro Evropskou integraci v odboru 9, Kanceláře generálního ředitele MF-GŘC a přeřazení mezinárodního oddělení do téhož odboru. Následně byly výrazně posíleny nebo nově vytvořeny institucionální a komunikační vazby jak uvnitř celní správy, tak vně, t.j. k existujícím evropským strukturám v ČR i v EU jako takové.

Hlavními úkoly takto vytvořené organizační struktury bylo zpracování koncepce řešení celé složité a rozsáhlé oblasti přípravy celní správy na vstup ČR do EU. V dubnu 1998 byla podepsána "Deklarace Vlády ČR a KEU o podpoře strategie přípravy celní a daňové správy", na jejímž základě byla zpracována a přijata "Předpřístupová strategie Celní správy ČR" a v ní identifikované základní strategické cíle byly postupně zapracovány do Národního programu přípravy ČR na vstup do EU, přijatého vládou. "Národní program...", a dokument KEU "Přístupové partnerství" tvoří základní závazné řídící a kontrolní nástroje přípravy na vstup do EU, které jsou pravidelně s roční periodicitou aktualizovány. Shodný princip aktualizace je uplatňován MF-GŘC i pro vlastní "Předpřístupovou strategii", kde je významně využívána úzká spolupráce všech odborných útvarů samotného MF-GŘC a všech celních ředitelství. Paralelně je nadále velmi výrazně využíváno všech dalších "evropských" nástrojů a programů orientovaných na problematiku rozšíření EU - Phare, Twinning, Customs 2000, Mattheus, bilaterální spolupráce, Blueprints atd.

K 1. říjnu 1998 byl pro Kapitolu 25 ukončen první skutečný krok na cestě ČR do EU, t.j. "SCREENING" (podrobné prozkoumání) legislativy s jednoznačným výsledkem hodnotícím velmi vysoko dosažený stupeň harmonizace celní legislativy v ČR s "ACQUIS" (souhrn právních aktů) Evropské unie. Současně byly identifikovány oblasti, které musí celní správa ke dni vstupu do EU (referenční datum je 1.1.2003) i ve spolupráci s některými dalšími resorty splnit. Definitivní obraz výsledků screeningu kapitoly 25 je obsažen v dokumentu " Společná pozice ČR a KEU" k této kapitole, který byl na programu jednání konference zástupců (Delegace ČR a EU) v Bruselu dne 12.11.1999. V tomto dokumentu je nadále uvedena i problematika další existence "Celní unie ČR a SR", i když je zde jasně řečeno, že náleží do kapitoly 26 - Vnější vztahy. Gestorem této kapitoly je v ČR ministerstvo průmyslu a obchodu. Dokument dále obsahuje text požadavků KEU, které budou zahrnuty do smlouvy o přijetí a které je celní správa připravena a schopna splnit v požadovaném čase.

V průběhu celého období, které nyní můžeme posuzovat, t.j. do konce roku 1999, byla v návaznosti na strategické cíle definované v "Předpřístupové strategii..." řešena celá řada konkrétních úkolů legislativní i nelegislativní povahy, které jsou již splněny nebo se průběžně plní. Příkladem jsou následující oblasti:

· novely prováděcích vyhlášek k celnímu zákonu, vydané v pololetí 1999,

· příprava další novely tohoto zákona (paragrafované znění novely připraveno pro meziresortní připomínkové řízení dle legislativního plánu vlády), včetně posílení funkcí inspektorátů celní a finanční stráže v boji proti podloudnictví,

· zákon č. 191/99 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů, tzv. protipirátský zákon (v účinnosti od 1.12.1999),

· zdokonalování celní statistiky ve spolupráci s ČSÚ,

· další rozvoj mezinárodní spolupráce v celní oblasti,

· spolupráce s MZE na přípravě kontrolních funkcí systému Společné zemědělské politiky,

· zahájení projektu převzetí systému společného celního sazebníku EU (TARIC),

· úprava existujícího systému vzdělávání celníků a zahájení profesní a jazykové přípravy specializované expertní skupiny pro budoucí spolupráci s institucemi EU,

· postupné uzavírání smluvních vztahů s ekonomickými operátory (koncovými uživateli),

· zapojení ČR v systému panevropské kumulace původu zboží, do kterého je však ČR zapojena již od roku 1997, ale od ledna 1999 se jedná o plné zapojení vzhledem k plné účasti dalších zemí v tomto systému,

· pokračování modernizace informačního systému celní správy. Existence komunikační sítě celní správy pro potřeby celního řízení - WAN síť v provozu od ledna 1999 nahrazující satelitní komunikační systém. Je zdůrazněno zapojení ČR jako jediné kandidátské země do pilotního projektu KEU pro komputerizaci společného tranzitu - NCTS - spolu se zeměmi EU a Švýcarskem (celkem jen 5 pilotních zemí), což dokazuje v praxi vysoký stupeň komputerizace v celní správě.

Na různých fórech byly všechny tyto aktivity vždy hodnoceny zástupci KEU velmi kladně.

Nyní zpět k druhé "Pravidelné zprávě KEU o pokroku v procesu přípravy České republiky na přistoupení" za rok 1999, vydané v říjnu letošního roku, a jak se vše výše uvedené v této zprávě odrazilo. Nejprve bude podle mého názoru nejužitečnější uvést prostý překlad (bez úprav) a pro porovnání i anglický originál částí textu, které se přímo oblasti celnictví dotýkají. K tomuto účelu je použit překlad vydaný společně Delegací EU v Praze, Ministerstvem zahraničních věcí ČR a dvou Nadací za finanční podpory programu Phare. Oblast celnictví je uvedena v následujících částech:

3.8. Vnější vztahy (výňatek)

Cla

Legislativní sbližování v oblasti cel značně pokročilo. V červenci 1999 vstoupily v platnost novely obou nařízení z roku 1998 o osvobození od dovozních cel. V září 1999 schválil parlament právní úpravu ochrany hranic v oblasti padělaného a pirátského zboží, která je z velké části v souladu s acquis.

Česká republika se plně účastní celoevropského systému kumulace původů, který se uplatňuje od ledna 1999.

Česká republika buduje svoje správní struktury a provozní kapacitu. Čtvrtá verze Předvstupní strategie české celní správy z března 1999 určuje hlavní priority, které mají být vyřešeny. Zahrnuje zdokonalování infrastruktury hraničních přechodů k zajištění ochrany autorských práv a práv průmyslového vlastnictví a boje proti hospodářské kriminalitě a organizovanému zločinu. Byl zaznamenán pokrok ve fungování celní správy a bylo vyvinuto úsilí ke zlepšení administrativní spolupráce a vztahů s konečnými uživateli.

Informační systémy v celní správě jsou průběžně modernizovány. V lednu 1999 byla uvedena do provozu komunikační síť pro účely celního informačního systému. Česká republika prokázala, že je technicky připravena na připojení k novému počítačovému tranzitnímu systému pomocí společné komunikační sítě společného systémového rozhraní (CCN/CSI).

Customs

Legislative alignment in the area of customs is well-advanced. In July 1999, amendments to the two 1998 decrees on duty relief entered into force. In September 1999, Parliament approved legislation on border enforcement in the area of counterfeited and pirated goods, which is largely in line with the acquis. The Czech Republic fully participates in the Pan-European System of Cumulation of Origin which has been applied since January 1999. The Czech republic is building up its administrative structures and operational capacity. The 4th version of the Pre-accession strategy of the Czech Customs Administration of March 1999 identifies the main priorities to be tackled. These include improvements to border crossing infrastructure to ensure the protection of copyrights and industrial property rights and addressing the fight against economic and organised crime. Improvements have been noted in the functioning of the customs administration and efforts have been made to improve the internal administrative co-operation and relations with end-users. Information systems in the customs administration are being continuously modernized. A communication network for the purpose of the custom information system came into operation in January 1999. The Czech Republic has proved to be technically ready for connection to the New Computerised Transit System by using the Common Communications Network/Common System Interface (CCN/CSI).

Závěr

Česká republika dosáhla vysokého stupně slučitelnosti mezi svou celní legislativou a odpovídajícím acquis. Důležité je, aby toto úsilí dále pokračovalo. Česká republika soustřeďuje nyní své úsilí na zavedení a posílení svých správních kapacit. Její příprava na připojení k novému počítačovému tranzitnímu systému (NCTS) představuje dobrý pokrok v zavádění výpočetní techniky do celní správy.

Conclusion

The Czech Republic has reached a high level of compatibility between its customs legislation and the relevant acquis. It is important that these efforts are pursued. The Czech Republic is now concentrating its efforts on implementation and on the strengthening of its administrative capacities. Its preparation for connection in the new computerised transit system (NCTS) demonstrates good progress in the field of computerisation of the customs administration.

4.2. Kapacita veřejné správy a soudnictví - klíčové oblasti implementace acquis (výňatek)

Cla: Celní správa je součástí ministerstva financí. Ředitelství cel má 9 400 zaměstnanců a 8 krajských ředitelství, 91 celnic a 17 inspektorátů. Ředitelství cel se člení na 10 odborů včetně útvaru pro zavádění výpočetní techniky a útvaru pro boj proti podvodům. Zavádění výpočetní techniky postupuje velmi dobře. Byla vypracována organizace vzdělávání zaměstnanců.

Česká celní správa odpovídá za cla, celní politiku, celní tarify a celní statistiku, jakož i správu spotřebních daní, daně z přidané hodnoty u dovozu a silniční daně pro cizince. Celní správa se skládá z Generálního ředitelství cel v rámci ministerstva financí, krajských ředitelství, 91 celnic (se 133 pobočkami) a 17 inspektorátů. Celkový počet 9 300 pracovníků je rozdělen mezi celníky (asi 7750) a civilní zaměstnance. Samotné Ředitelství cel se člení na 10 odborů včetně útvaru pro zavádění výpočetní techniky a útvaru pro boj proti podvodům. Zavádění výpočetní techniky postupuje dobře. Komplexní systém vzdělávání zaměstnanců byl zaveden ve 4 státních a 7 krajských střediscích.

Česká celní správa je dobře organizovaná instituce s obecně dobrou výkonností. Bude třeba vyvinout úsilí ke zrychlení odbavení obchodní přepravy na hranicích. Ochrana hranic z hlediska ochrany práv průmyslového a duševního vlastnictví a boje proti hospodářské trestné činnosti a organizovanému zločinu musí být posílena.

Customs: The customs administration is part of the Ministry of Finance. The Directorate for Customs has a staff of 9,400 and 8 regional directorates, 91 customs offices and 17 inspectorates. The Customs Directorate is divided into 10 departments, including to dealing with computerisation and the fight against fraud. Computerisation continues to progress very well. Staff training has been organised.

The Czech Customs Administration is responsible for customs, customs policies, customs tariffs and customs statistics as well as the administration of exercise taxes and value-added tax on imports and road taxes for foreigners. The administration consists of the General Directorate of Customs within the Ministry of Finance, regional directorates, 91 customs offices (with 133 subsidiary branches) and 17 Inspectorates. Staff totals 9,300 divided between Customs Officers (approximately 7,750) and civil servants. The Customs Directorate itself is divided into 10 departments, including those dealing with computerisation and the fight against fraud. Computerisation continues to progress well. A comprehensive system of staff training has been put in place with 4 national and 7 regional training centres.

C. ZÁVĚR (výňatek

Vysoké úrovně přiblížení bylo dosaženo v celní oblasti a v legislativě přijaté na zvýšení ochrany hranic (padělané a pirátské zboží), ve spojení s trvalým zaměřením na modernizaci informačních systémů.

C. Conclusion

The Czech customs administration is a well organised administration, which in general performs well. Efforts are necessary to reduce delays in processing commercial traffic at the border. Border enforcement for the protection of industrial and intellectual property rights and the fight against economic crime and organised crime still needs to be reinforced.

D. Přístupové partnerství a Národní program přijímání acquis: celkové hodnocení jeho realizace (výňatek)

Česká republika začala dosahovat jistého pokroku v řešení svých střednědobých priorit Přístupového partnerství z roku 1998. Ve výčtu jsou uvedeny pouze ty střednědobé priority, které byly splněny. (V jednom z mnoha odstavců je následující):

· Posílení institucionální a správní kapacity: Pokračovat v provádění politiky modernizace veřejné správy jako v ...., celní správa, ....., reforma celní a daňové pro zajištění připravenosti na provádění acquis, .......

Některé nepřesnosti ve výše uvedeném překladu, ale i v anglickém originálu, byly oficiálně oznámeny ministerstvu zahraničních věcí, s cílem zjednat nápravu. Pro účely tohoto článku není však tato skutečnost vůbec rozhodující, alespoň podle mého názoru. Pokud jste dočetli až sem, pak si Vám dovoluji navrhnout, abyste si přečetli onu druhou "Zprávu ..." celou, pro celkové vlastní "národní" porovnání. Co se týče úrovně hodnocení činnosti celních správ je rovněž velmi užitečné seznámení se s obsahem všech vydaných zpráv, tedy i pro zbývající kandidátské země. Mohu Vám prozradit dopředu, že z tohoto pohledu je hodnocení české celní správy vypracované KEU za rok 1999 snad vůbec nejlepší.

Navíc si dovolím tvrdit, že takové hodnocení není prvním a ojedinělým příkladem oficiálního názoru KEU na dosavadní činnost Celní správy ČR. Jistě postačí pouze pohled do první "Zprávy ..." vydané za rok 1998.

Domnívám se, že kdo umí číst a chce rozumět psanému textu, musí podle výše uvedeného zařadit Celní správu ČR a její dosavadní činnost v přípravě na vstup do EU mezi nemnoho (ne-li vůbec jedinou) z vysoce kladně hodnocených částí státní administrativy. Přidám pouze následující krátké sdělení, týkající se plnění jednoho z doporučení KEU v oblasti reformy celní a daňové správy.

MF-GŘC již předložilo návrh postupné změny samotného systému správy SPD dle standardů EU a převod kompetencí v této správě do výhradní působnosti Celní správy České republiky. Tento návrh byl dne 25.10.1999 přijat ve vedení úseku 05 MF a předložen náměstkem ministra JUDr. Dvořákem dne 20.12.1999 poradě vedení ministerstva financí ke schválení. Závěry navržené v tomto návrhu jsou zařazeny do koncepčního materiálu ministerstva financí s názvem: "Základní směry vývoje daňové oblasti v horizontu vstupu do Evropské unie".

Ing. Jaroslav Broďák

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info