Sítě rychlého občerstvení se dále rozšiřují

MF Dnes 3.12.1999

Sítě rychlého občerstvení se dále rozšiřují

Praha - Milovníci hamburgerů, hranolků a smažených kuřat budou mít v blízké době stále více příležitostí pro nákup svých oblíbených pokrmů. Počet restaurací rychlého občerstvení by se měl totiž v průběhu příštích let značně zvýšit. "Zdejší trh ještě zdaleka není nasycen. Chceme počet našich restaurací zvýšit na stovku," říká mluvčí společnosti McDonald's Drahomíra Jiráková. Tohoto počtu chce firma dosáhnout v průběhu zhruba šesti let. Další rozvoj své sítě chystá i Quick Service Restaurants, která v tuzemsku provozuje restaurace KFC a Pizza Hut. "Máme v plánu postavit několik dalších restaurací v Praze a vyhledáváme i atraktivní mimopražské lokality," sděluje zástupkyně firmy Daniela Adamíková. McDonald's i Quick Service Restaurants jsou v nabídce rychlého občerstvení v tuzemsku hlavními hráči. "V posledních dvou letech nevstoupila na český trh žádná nová společnost provozující mezinárodní síť restaurací, která by byla naší konkurencí," míní Adamíková. Nové restaurace porostou především v blízkosti nákupních a zábavních center a na dálničních odpočivadlech. "Města nad sto tisíc obyvatel jsou pro nás nejzajímavější, možnosti poskytují i frekventované dálnice," říká Adamíková. Nepsaným kritériem pro výstavbu nové provozovny McDonald's je podle Jirákové počet obyvatel přesahující 50 tisíc v daném místě, současně však hraje roli například i stupeň rozvoje cestovního ruchu. "Přihlíží se i ke kupní síle místního obyvatelstva a k míře nezaměstnanosti v oblasti," dodává Jiráková. Prostor pro rozvoj sítí vidí i ředitel poradenské společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. "Zaměření na turisticky atraktivní oblasti je správné. McDonald's navíc vsadil na marketingovou orientaci na děti, které pak k návštěvám často přesvědčí i rodiče," míní. Na tržbách se letos výrazně neodrazil ani pokles přílivu zahraničních návštěvníků v prvním pololetí. "To se dotklo pouze některých restaurací ve vyloženě turistických lokalitách. Jinak jsme plán na letošní rok splnili, našimi zákazníky jsou totiž z 90 procent obyvatelé České republiky," vysvětluje Jiráková. Tržby McDonald's dosáhnou letos 1,5 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 10,6 procenta. Firma zaznamenala zvýšení počtů českých zákazníků, na těchto výsledcích se odrazil i provoz pěti nových restaurací. KFC a Pizza Hut naopak horší ekonomickou situaci domácností pocítili. Tržby Quick Service Restaurants se letos zvýší asi o tři procenta. I přes expanzi zahraničních společností existuje na tuzemském trhu s rychlým občerstvením příležitost i pro české firmy. "Prosadit by se mohlo české lahůdkářství v moderním pojetí, řekněme něco na způsob salátů s prodlouženou trvanlivostí. Hlavní překážkou vytvoření konkurenceschopného řetězce je však nejspíš nedostatek potřebného kapitálu," soudí Beránek. S tím souhlasí i Adamíková. "Náročné je i vyhledávání správných lokalit, školení zaměstnanců a marketing," dodává. Prezident Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Sylvio Spohr vnímá jako jeden z problémů také špatně nastavenou daň z přidané hodnoty. "Nákup surovin je zatížen pěti procenty, z poskytovaných pohostinských služeb si však stát bere dvacet dva procent. To samozřejmě ztěžuje situaci i velkým společnostem, jako je McDonald's, natož případnému začínajícímu tuzemskému podnikateli," říká Spohr.

(ven)

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info