Hodnotící zpráva Evropské unie (zemědělský sektor)

Agrární noviny (Agroweb) 15.10.1999

Hodnotící zpráva Evropské unie (zemedelský sektor)

Situace v zemedelství

Podíl zemedelství na HDP se snížil ze 3 % v roce 1997 na 2 % v roce 1998. Podíl zemedelství na zamestnanosti se snížil z 4,3 % na 4,2 %. V témže období vzrostla hrubá zemedelská produkce, predevším v dusledku zvýšení rostlinné produkce.

Vývoz zemedelských a potravinárských výrobku z EU od CR se v roce 1998 nadále zvyšoval a dosáhl 955 milionu EUR. To odpovídá míre rustu 1,7 % v porovnání s rokem 1997 a reprezentuje 5,6 % celkového exportu EU do CR.

Agrární export CR, po období rustu v letech 1996 a 1997 se snížil v roce 1998 o 3,5 %, poklesl na 297,5 mil. EUR, což predstavuje 2 % z celkového exportu CR do EU. Aktivní saldo Unie v agrárním obchodu s CR dosáhlo 658 mil. EUR.

V breznu 1999 Rada EU zmocnila Komisi k zahájení jednání s pridruženými zememi s cílem nových vzájemných koncesí v oblasti zemedelství, které by napomohly postupné a systematické liberalizaci bilaterálního obchodu.

Zemedelská politika

Podpora zemedelství je zajištována pro zlepšení zemedelské výroby, restrukturalizaci a méne príznivé oblasti. Soucasný systém vývozních a dovozních licencí se liší od systému užívaného v Unii. Systém tržní intervence (výkup, skladování) je kombinován s exportními subvencemi. Nicméne oba systémy zatím nejsou v souladu s úpravou EU.

Pokud jde o pudní registr, 60 % pudy je registrováno katastrálne, nicméne delimitace pozemku není presná. Mapy jsou aktualizovány. Abecední identifikace farmáru byla dokoncena v roce 1998. Právní spory týkající se pozemku a stanovení vlastnických práv znesnadnují proces privatizace.

Existující veterinární a fytosanitární kontrolní mechanismy nejsou v souladu s acquis (souboru platných norem a pravidel prijatých od doby vzniku Evropských spolecenství do dneška).

Veterinární proverky jsou provádeny na skotu v karanténních zarízeních. Poplatky za hranicní proverky byly uvedeny do souladu s úrovní poplatku vyžadovaných EU, a to prijetím nového veterinárního zákona v cervenci 1999. Tento zákon rovnež obsahuje ustanovení týkající se ochrany zdraví zvírat a lidí. Existující systém mimorádných veterinárních opatrení umožnující zastavení dovozu ze specifikovaných tretích zemí není v souladu s acquis. Spolufinancování výdaju ve vztahu k závažným epidemiím a eradikacní opatrení se významne liší od požadavku EU.

Hranicní proverky a kontroly dovozu neodpovídají požadavkum EU. V roce 1998 byl zaveden systém identifikace a registrace skotu. Pocítacové databáze existují pouze pro identifikaci a registraci nekterých druhu zvírat pro úcely šlechtení. Pro destrukci zvírat existují nezbytné kapacity a proces jejího provádení je v souladu s acquis.

Pro všechna onemocnení existují národní referencní laboratore, a také koncepcní plány, s výjimkou úseku rybárství.

Cást podniku vyrábejících produkty živocišného puvodu zatím nesplnuje požadavky EU týkající se hygieny a verejného zdraví. Vetšina podniku zpracovávajících vysoce nebezpecné odpady pracuje v souladu s požadavky EU.

Je treba zmenit zbývající cást legislativy a monitorovat sít programu s cílem zajistit plnou implementaci. Legislativa pro oblasti zootechniky není zatím v souladu s acquis. Cástecne jsou již zpracována opatrení týkající se ochrany zvírat.

V oblasti fytosanitární byla prijata rada narízení uvádejících do souladu požadavky na hnojiva, vzorky a analýzy jakož i na skladování a použití hnojiv.

V kvetnu 1999 vláda schválila "Koncepci odvetvové politiky v období pred vstupem CR do EU", která urcuje hlavní smery predvstupní politiky v oblasti zemedelství a potravinárského prumyslu.

Na ministerstvu zemedelství byl v zárí 1999 zrízen odbor platební agentury, který bude zpracovat predvstupní pomoc (SAPARD). Vláda rozhodla o systematizaci a financování.

Plán rozvoje zemedelství a venkova na léta 2000 - 2006 byl predložen Komisi v zárí. Obsahuje nekolik opatrení, která jsou podobná existujícím postupum ve EU (podpora farmáru ve znevýhodnených oblastech, údržba krajiny a agroenviromentální opatrení). Podpora investorum a mladým farmárum je zajištena bezúrocnými dotacemi. Podpora marketingu a zpracování zemedelských produktu je zajištena všeobecným systémem investic. V soucasnosti neexistují víceleté programy. Soucasné vymezení znevýhodnených oblasti je treba prizpusobit kritériím EU.

Lesnické statistiky jsou zpracovány v souladu s acquis. Nicméne je treba upravit zákon o lesnictví tak, aby bylo dosaženo plného souladu s legislativou EU. Neexistuje podpora zalesnování ani režim ochrany lesu pred znecištením z ovzduší. Legislativa týkající se obnovitelného lesního materiálu je cástecne v souladu s acquis.

Prozatím neexistují klícové mechanismy pro rízení spolecných tržních organizací. Existuje tržní informacní systém, ale sber a distribuci dat je treba zlepšit. Exitující právní rámec pro organizace výrobcu není v souladu s acquis. Nicméne od ledna 1999 vláda podporuje zrizování marketingových organizací výrobcu. Je poskytována podpora pro zlepšení šlechtení mlécného a masného skotu. V sektoru mléka mohou být vývozní subvence získány pouze v prípade, že zpracovatelé hradí výrobcum minimální cenu stanovenou vládou. Neexistují kvóty na mléko ani intervencní systémy. Chovatelum krav s vysokou mlécnou užitkovostí jsou vypláceny prémie. V sektoru veprového masa je podpora zamerena na zlepšení genetických zdroju.

Záver

Bylo dosaženo pokroku ve sbližování legislativy a pri vytvárení a upevnování provádecích mechanismu. Je treba zvýšil úsilí zvlášte pokud jde o tržní organizace a úsek veterinárních a fytosanitární.

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info