Diskuse členů FC k zavedení kvót na mléko a navrhovaná řešení

Podstatná část diskuse členů FC k zavedení kvót na mléko a navrhovaná řešení

V pondělí 18. 9. 2000 jsem se zúčastnila jednání ministerské komoditní rady pro mléko. Mimo jiné se projednával návrh nařízení vlády o stanovení produkčních kvót mléka. Moji snahou bylo odmítnout takto špatně připravený návrh a zamezit jejich zavedení od 1. 4. 2000. Bohužel situace je taková, že pravděpodobně k zavedení kvót dojde. Ministerstvo je chce

zavést za každou cenu a žádné argumenty nepřijímá, na ně nereaguje. To bude katastrofa a pohroma pro české zemědělce.

(Marie Brodinová)

Mé důvody proti zavedení kvót :

1. Nařízení vlády je povrchní, neřeší jednotlivé problémy dostatečně jasně, pojmy a jednotlivé § si lze vykládat různými způsoby, osoby neznalé problematiky nepochopí smysl jednotlivých ustanovení.

[Slav. LJCH ] Ano, to je obecně pravda.

2. Není kompatibilní se systémem kvót v EU. Je v rozporu s EU:

- v penalizaci za překročení kvóty ve výši 115 % (proč, když nejsme členy EU a nemáme stanovenou národní kvótu)

[Slav. LJCH ] Penalizace je nezbytná, ale určitě ne v této výši, technických podrobnostech a pro první rok zavedení kvót. Vyžaduje to novelu zákona o SZIF, který určuje penalizaci, nejde to řešit vládním nařízením. Novelu lze zvládnout, do 4/2000 je na to čas. Novelu podá klub KDU-ČSL.

- v nemožnosti saldování

[Slav. LJCH ] To je zajímavé, včera se nediskutovalo, ale je to možné do pravidel

zavést.

- v nemožnosti kvóty v I. roce zavedení převádět, prodávat nebo pronajímat

[Slav. LJCH ] To nesouhlasím, roční stabilita pro počáteční problémy je nezbytná.

Trh s kvótami začneš s ročním odkladem a je to dobře. Upozorňuji na ostré stanovisko ASZ, která považuje trh s kvótami za černý.... Velké nepochopení toho, jak kvóty vypadají v EU...

- v EU nelze omezovat kvótou chovatele podle způsobu chovu krav (volné či vazné ustájení apod.)

[Slav. LJCH ] Možná by stačila nějaká preference

- ve stanovení minimální ceny, která nepokrývá výrobní náklady mléka (v EU stanovena směrná cena a SZIF má působit na trhu k jejímu udržení)

[Slav. LJCH ] Bez minimální ceny se to neobejde. Měla by ovšem být stanovena s

ohledem na cílové seny, které vláda má povinnost stanovit na 4 roky předem. Cílové ceny pak má ovlivnit minimální cenou, kompenzací a odkupem při poklesu referenční ceny na trhu.

- v nevyhlášení st. rezerva včas, ani záměrů na další období min. 4 roky

[Slav. LJCH ] Ano to je přesné, navrhli jsme zrušit pravomoc v přidělení rezervy, tu omezit jen na 5%, vrácené, čili nevyužité kvóty nenechat v pravomoci Fondu, ale držitele, aby je mohl za rok prodat, nebo pronajmout. Týká se i dědění kvót, protože kvóta je jasný majetkový problém. S tím souvisí také odmítnutí názoru ASZ na černý trh...

- v nevyhlášení referenční období před jeho započetím (období z kterého bude odvozena výše přidělené kvóty)

[Slav. LJCH ] To není správný názor, referenční období v návrhu je rok 2000. Já jsem

prosazoval tříleté pro jednání s EU, ale nebyl jsem úspěšný. Pro snahu soukromých rolníků dosáhnout nejlepšího okamžitého výsledku jejich snah o zvětšení rozsahu produkce. Oba názory mohou mít své plusy a své problémy. Doporučuji diskusi uvnitř Farmcentra a jasné vyjádření - základna 2000, nebo 1998-2000...

- v nedeklarovaní podpory horších oblastí a omezení odlivu kvót z těchto oblastí

[Slav. LJCH ] Stojí to za návrh Farmcentra - vyšší kvóty v LFA, tak jak jsou definovány pro dotační politiku.

- v nadměrné administrativní náročnosti pro chovatele - absence služby pro ně

[Slav. LJCH ] S tím se musíme vypořádat, podle mě existuje dostatek soukromých firem, které problém zvládnou.

- v zavedení dalšího článku v systému kvót - odbytových organizací

[Slav. LJCH ] To je spíš důsledek toho, že se jim nelze dnes vyhnout. Jestliže budou v

rukou zemědělců, nevidím v tom velký problém.

- v neřešení trhu s kvótami - burzy, výše ceny kvót

[Slav. LJCH ] Na to je rok čas a odklad trhu v zákoně o SZIF je také o tom. Podle mě

Brněnská plodinová burza obchod s kvótami může zavést dost snadno, ale spíš to bude věc bilaterální, jako u většiny objemů obchodu s obilím.

- v nerozlišení mlékáren v přístupu ke kvótám, pokud neplatí zemědělcům nebo jinak poruší systém (licence, vývoz, tuzemský trh)

[Slav. LJCH ] Tomu moc nerozumím, já bych žádná rozlišení mlékáren nedělal. Ale rozlišit

míru prohřešku a sankce za různý typ porušení pravidel, to je jistě možné

- ve způsobu stanovení státní rezervy

[Slav. LJCH ] Ano, to jsem komentoval výše.

3. Neexistence jakéhokoliv kontrolního orgánu (na příděl výše kvót, rozdělení státní rezervy)

[Slav. LJCH ] To není přesné, protože teď se jedná o orgánech SZIF. Kontrolní funkce

dozorčí rady bude silná - zastoupení bude poslanci.

4. Není stanoven způsob odvodů penalizace - jejich výběr, kdo je odvede, jestli mlékárny nebo přímo zemědělec a jakým způsobem, jak donutí zaplatit, jak postihne toho, kdo penále neodvedl.

[Slav. LJCH ] O tom je možné jednat při předložení novely zákona o SZIF

5. Kvótový systém zavádí tvrdý ekonomický nástroj na zemědělce ve státě, který nedokáže právo prosadit penále vybrat. Nesolidní opět zvýhodní, slušné respektující zákony poškodí.

[Slav. LJCH ] Celkové právní prostředí je mizerné, ale ztráta kvóty je veliký trest, který určitě bude fungovat na nesolidní firmy.

6. Není určeno, že peníze vybrané z pokud za překročení mléčných kvót musí být použity zase pouze k řešení problémů na trhu s mlékem.

[Slav. LJCH ] To je správný návrh, doporučuji za celé Farmcentrum.

7. Kvótový systém zvýší náklady na výrobu mléka o cenu kvót na černém trhu, i později na oficiálním trhu).

[Slav. LJCH ] Žádný černý trh, ale trh. Zvýšení nákladů prodejem nebude nijak vysoké, a bude v podstatě jednorázové. Cílem je dostat cenu výš i na spotřebním trhu, abychom neměli obrovskou diferenci v době v stupu do EU. Tohoto důsledku prodeje a pronájmu kvóta se není třeba obávat. Obvyklá cena v IRE je za prodej dvojnásobek ceny litru mléka na trhu a za pronájem polovina ceny litru na trhu. Podle mě těchto hodnot nebude dosaženo, cena bude nižší, odhaduji v řádu třetina ceny při prodeji.

8. Nereaguje na zvýšení nákladů na výrobu mléka v souvislosti s cenou nafty - stanovení minimální ceny na rok.

[Slav. LJCH ] Ano, návrh komise KDU-ČSL i zákon o SZIF hovoří o povinnosti vlády

stanovit cílové ceny a přizpůsobit regulaci možnostem státního rozpočtu. To také znamená nákladům na trhu mléka. Jde výrazně o stanovení referenční ceny pro regulaci SZIF.

9. Stanovuje penále 115% za každý litr dodaný nad kvótu z ceny 7,60 Kč přesně bez ohledu na neustále se zvyšující náklady výroby mléka.

[Slav. LJCH ] O penále výše.

Zároveň neurčuje kvůli státnímu rozpočtu výši kompenzačních plateb a dotací. Stát rychle umí přísně trestat zemědělce, ale jak a kdy je podpoří neví.

[Slav. LJCH ] To není pravda - kompenzační platby jsou určeny ve vládním návrhu a

to na 3,70 CZK/Lt a další rozpětí od 0.50 do 0.90 CZK vpodstatě pro LFA. Názor komise KDU-ČSL je stanovit kompenzační platby až po přijetí státního rozpočtu s ohledem na stanovené cílové ceny jak ukládá vládě zákon o SZIF.

Můj návrh na řešení :

Takto připravený návrh konkretizovat a dopracovat ve smyslu blížícímu se co nejvíce EÚ. Zavést od 1.4.2001 jen zkušebně, bez penalizace za překročení kvóty.

[Slav. LJCH ] Odpovídá názoru KDU-ČSL. Nicméně je to zavedení a nikoliv zkušební, je

to ostré zavedení, ale bez sankcí.

V dalších letech vylepšovat systém kvót a penalizaci zavést až těsně před vstupem do EU - podle výše vyjednané státní kvóty mléka pro ČR.

[Slav. LJCH ] Jsem pro, aby penalizace byla zavedena po roce spolu s tržním prostředím

prodeje a pronájmu. Jestliže bude mít podnikatel tržní svobodu, pak má prostředky jak dodržet podmínky kvótního systému.

Stanovisko M. Brodinové podáno písemně MZe a zveřejněno v Agrisu

21.9.2000

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info