Diskuse členů FC k zavedení kvót na mléko a navrhovaná řešení
01.12.2000 | Farmářské centrum
Podstatná část diskuse členů FC k zavedení kvót na mléko a navrhovaná řešení
V pondělí 18. 9. 2000 jsem se zúčastnila jednání ministerské komoditní rady pro mléko. Mimo jiné se projednával návrh nařízení vlády o stanovení produkčních kvót mléka. Moji snahou bylo odmítnout takto špatně připravený návrh a zamezit jejich zavedení od 1. 4. 2000. Bohužel situace je taková, že pravděpodobně k zavedení kvót dojde. Ministerstvo je chce
zavést za každou cenu a žádné argumenty nepřijímá, na ně nereaguje. To bude katastrofa a pohroma pro české zemědělce.
(Marie Brodinová)
Mé důvody proti zavedení kvót :
1. Nařízení vlády je povrchní, neřeší jednotlivé problémy dostatečně jasně, pojmy a jednotlivé § si lze vykládat různými způsoby, osoby neznalé problematiky nepochopí smysl jednotlivých ustanovení.
[Slav. LJCH ] Ano, to je obecně pravda.
2. Není kompatibilní se systémem kvót v EU. Je v rozporu s EU:
- v penalizaci za překročení kvóty ve výši 115 % (proč, když nejsme členy EU a nemáme stanovenou národní kvótu)
[Slav. LJCH ] Penalizace je nezbytná, ale určitě ne v této výši, technických podrobnostech a pro první rok zavedení kvót. Vyžaduje to novelu zákona o SZIF, který určuje penalizaci, nejde to řešit vládním nařízením. Novelu lze zvládnout, do 4/2000 je na to čas. Novelu podá klub KDU-ČSL.
- v nemožnosti saldování
[Slav. LJCH ] To je zajímavé, včera se nediskutovalo, ale je to možné do pravidel
zavést.
- v nemožnosti kvóty v I. roce zavedení převádět, prodávat nebo pronajímat
[Slav. LJCH ] To nesouhlasím, roční stabilita pro počáteční problémy je nezbytná.
Trh s kvótami začneš s ročním odkladem a je to dobře. Upozorňuji na ostré stanovisko ASZ, která považuje trh s kvótami za černý.... Velké nepochopení toho, jak kvóty vypadají v EU...
- v EU nelze omezovat kvótou chovatele podle způsobu chovu krav (volné či vazné ustájení apod.)
[Slav. LJCH ] Možná by stačila nějaká preference
- ve stanovení minimální ceny, která nepokrývá výrobní náklady mléka (v EU stanovena směrná cena a SZIF má působit na trhu k jejímu udržení)
[Slav. LJCH ] Bez minimální ceny se to neobejde. Měla by ovšem být stanovena s
ohledem na cílové seny, které vláda má povinnost stanovit na 4 roky předem. Cílové ceny pak má ovlivnit minimální cenou, kompenzací a odkupem při poklesu referenční ceny na trhu.
- v nevyhlášení st. rezerva včas, ani záměrů na další období min. 4 roky
[Slav. LJCH ] Ano to je přesné, navrhli jsme zrušit pravomoc v přidělení rezervy, tu omezit jen na 5%, vrácené, čili nevyužité kvóty nenechat v pravomoci Fondu, ale držitele, aby je mohl za rok prodat, nebo pronajmout. Týká se i dědění kvót, protože kvóta je jasný majetkový problém. S tím souvisí také odmítnutí názoru ASZ na černý trh...
- v nevyhlášení referenční období před jeho započetím (období z kterého bude odvozena výše přidělené kvóty)
[Slav. LJCH ] To není správný názor, referenční období v návrhu je rok 2000. Já jsem
prosazoval tříleté pro jednání s EU, ale nebyl jsem úspěšný. Pro snahu soukromých rolníků dosáhnout nejlepšího okamžitého výsledku jejich snah o zvětšení rozsahu produkce. Oba názory mohou mít své plusy a své problémy. Doporučuji diskusi uvnitř Farmcentra a jasné vyjádření - základna 2000, nebo 1998-2000...
- v nedeklarovaní podpory horších oblastí a omezení odlivu kvót z těchto oblastí
[Slav. LJCH ] Stojí to za návrh Farmcentra - vyšší kvóty v LFA, tak jak jsou definovány pro dotační politiku.
- v nadměrné administrativní náročnosti pro chovatele - absence služby pro ně
[Slav. LJCH ] S tím se musíme vypořádat, podle mě existuje dostatek soukromých firem, které problém zvládnou.
- v zavedení dalšího článku v systému kvót - odbytových organizací
[Slav. LJCH ] To je spíš důsledek toho, že se jim nelze dnes vyhnout. Jestliže budou v
rukou zemědělců, nevidím v tom velký problém.
- v neřešení trhu s kvótami - burzy, výše ceny kvót
[Slav. LJCH ] Na to je rok čas a odklad trhu v zákoně o SZIF je také o tom. Podle mě
Brněnská plodinová burza obchod s kvótami může zavést dost snadno, ale spíš to bude věc bilaterální, jako u většiny objemů obchodu s obilím.
- v nerozlišení mlékáren v přístupu ke kvótám, pokud neplatí zemědělcům nebo jinak poruší systém (licence, vývoz, tuzemský trh)
[Slav. LJCH ] Tomu moc nerozumím, já bych žádná rozlišení mlékáren nedělal. Ale rozlišit
míru prohřešku a sankce za různý typ porušení pravidel, to je jistě možné
- ve způsobu stanovení státní rezervy
[Slav. LJCH ] Ano, to jsem komentoval výše.
3. Neexistence jakéhokoliv kontrolního orgánu (na příděl výše kvót, rozdělení státní rezervy)
[Slav. LJCH ] To není přesné, protože teď se jedná o orgánech SZIF. Kontrolní funkce
dozorčí rady bude silná - zastoupení bude poslanci.
4. Není stanoven způsob odvodů penalizace - jejich výběr, kdo je odvede, jestli mlékárny nebo přímo zemědělec a jakým způsobem, jak donutí zaplatit, jak postihne toho, kdo penále neodvedl.
[Slav. LJCH ] O tom je možné jednat při předložení novely zákona o SZIF
5. Kvótový systém zavádí tvrdý ekonomický nástroj na zemědělce ve státě, který nedokáže právo prosadit penále vybrat. Nesolidní opět zvýhodní, slušné respektující zákony poškodí.
[Slav. LJCH ] Celkové právní prostředí je mizerné, ale ztráta kvóty je veliký trest, který určitě bude fungovat na nesolidní firmy.
6. Není určeno, že peníze vybrané z pokud za překročení mléčných kvót musí být použity zase pouze k řešení problémů na trhu s mlékem.
[Slav. LJCH ] To je správný návrh, doporučuji za celé Farmcentrum.
7. Kvótový systém zvýší náklady na výrobu mléka o cenu kvót na černém trhu, i později na oficiálním trhu).
[Slav. LJCH ] Žádný černý trh, ale trh. Zvýšení nákladů prodejem nebude nijak vysoké, a bude v podstatě jednorázové. Cílem je dostat cenu výš i na spotřebním trhu, abychom neměli obrovskou diferenci v době v stupu do EU. Tohoto důsledku prodeje a pronájmu kvóta se není třeba obávat. Obvyklá cena v IRE je za prodej dvojnásobek ceny litru mléka na trhu a za pronájem polovina ceny litru na trhu. Podle mě těchto hodnot nebude dosaženo, cena bude nižší, odhaduji v řádu třetina ceny při prodeji.
8. Nereaguje na zvýšení nákladů na výrobu mléka v souvislosti s cenou nafty - stanovení minimální ceny na rok.
[Slav. LJCH ] Ano, návrh komise KDU-ČSL i zákon o SZIF hovoří o povinnosti vlády
stanovit cílové ceny a přizpůsobit regulaci možnostem státního rozpočtu. To také znamená nákladům na trhu mléka. Jde výrazně o stanovení referenční ceny pro regulaci SZIF.
9. Stanovuje penále 115% za každý litr dodaný nad kvótu z ceny 7,60 Kč přesně bez ohledu na neustále se zvyšující náklady výroby mléka.
[Slav. LJCH ] O penále výše.
Zároveň neurčuje kvůli státnímu rozpočtu výši kompenzačních plateb a dotací. Stát rychle umí přísně trestat zemědělce, ale jak a kdy je podpoří neví.
[Slav. LJCH ] To není pravda - kompenzační platby jsou určeny ve vládním návrhu a
to na 3,70 CZK/Lt a další rozpětí od 0.50 do 0.90 CZK vpodstatě pro LFA. Názor komise KDU-ČSL je stanovit kompenzační platby až po přijetí státního rozpočtu s ohledem na stanovené cílové ceny jak ukládá vládě zákon o SZIF.
Můj návrh na řešení :
Takto připravený návrh konkretizovat a dopracovat ve smyslu blížícímu se co nejvíce EÚ. Zavést od 1.4.2001 jen zkušebně, bez penalizace za překročení kvóty.
[Slav. LJCH ] Odpovídá názoru KDU-ČSL. Nicméně je to zavedení a nikoliv zkušební, je
to ostré zavedení, ale bez sankcí.
V dalších letech vylepšovat systém kvót a penalizaci zavést až těsně před vstupem do EU - podle výše vyjednané státní kvóty mléka pro ČR.
[Slav. LJCH ] Jsem pro, aby penalizace byla zavedena po roce spolu s tržním prostředím
prodeje a pronájmu. Jestliže bude mít podnikatel tržní svobodu, pak má prostředky jak dodržet podmínky kvótního systému.
Stanovisko M. Brodinové podáno písemně MZe a zveřejněno v Agrisu
21.9.2000
Další články v kategorii Venkov
- Na sršně asijské se začínají líčit pasti podél D5. Jde o nejrizikovější místo (03.05.2024)
- Ochranná pásma kvůli africkému moru prasat na Liberecku se znovu rozšířila (02.05.2024)
- Sladké potěšení na balkoně: Převislé jahody zdobí a také skvěle chutnají (02.05.2024)
- Africký mor se potvrdil u dalších dvou prasat z Hrádku nad Nisou a Mníšku (30.04.2024)
- Jarní výstavu Flora Olomouc navštívilo 50.000 lidí, o něco méně než loni (29.04.2024)
- Rybářství Třeboň stouply tržby meziročně o šest procent, zvýšil se i zisk (29.04.2024)
- Útraty Čechů za květiny loni klesly o 7,2 procenta na 15 mld. Kč (26.04.2024)
- Obce se zlepšují v třídění komunálního odpadu, ukazují data MŽP (23.04.2024)
- USA čeká největší invaze cikád za desetiletí, mohou jich být biliony (22.04.2024)
- Kladrubský hřebčín chce v září předvést jízdu s rekordním 24spřežím (17.04.2024)