České hotely čeká začlenění do nadnárodních řetězců

MF Dnes 29.11.1999

Ceské hotely ceká zaclenení do nadnárodních retezcu

Praha - Samostatne hospodarící hotely v Ceské republice mají dve šance na prežití - bud se stanou soucástí mezinárodní síte, nebo budou muset nabízet netradicní služby. "Hotelové retezce se propojují, a stávají se tak stále vetšími, zatímco samostatný hotel stále více ztrácí," míní Pavel Kotek, reditel ceské odnože hotelového retezce Choice Hotels International. Podle odborníku v hotelnictví stejne jako v oblasti obchodu nakonec prežijí na jedné strane velké retezce a vedle nich malé hotely poskytující kvalitní služby na okrajových trzích. "Takovým prípadem muže být napríklad rodinný penzion zamerený na stálou klientelu s kapacitou asi do dvaceti pokoju," soudí Jirí Legner, generální reditel spolecnosti Top Spirit vlastnící v Cechách desítku hotelu. Podobný tlak na koncentraci je cítit i v západní Evrope. Tam je sice trh konsolidovanejší než v Cechách, stále však nedosahuje úrovne obvyklé ve Spojených státech, kde retezce provozují tri ctvrtiny podniku. Napríklad v Nemecku je to pouhá jedna petina. "Kdo nebude do trí až peti let soucástí mezinárodního uskupení, ten bude z trhu vytlacen," uvedl Stephan Gerhard z firmy Treugast. Až donedávna nebyl v ceských podmínkách tlak na sdružování vlastníku a provozovatelu hotelu príliš silný. Podle Pavla Kotka si zatím silneji než pražští hoteliéri uvedomují potrebu zaclenení do nekterého retezce v regionech, kde mají vetší potíže se shánením klientely. "Turistický boom mírne poklesl a nyní roste význam mezinárodní obchodní klientely, která klade duraz na znacku a vernostní programy se zvláštními bonusy pro stálé zákazníky," ríká Kotek. Pri zaclenování do mezinárodních struktur se zrejme neuskutecní zásadní majetkové presuny. "Situace se asi príliš nezmení v tom smyslu, že by nekdo skupoval. To se možná dotkne nekterých vybraných lokalit, ale spíše se bude využívat systém, kdy materský retezec nabyvatelum licence poskytuje služby jako je školení personálu, využití mezinárodne zavedené znacky, marketingová podpora a propagace a zapojení do celosvetového rezervacního systému," míní reditel konzultantské firmy Jaromír Beránek. Z pražských hotelu touto cestou šly hotely Holiday Inn a Inter-Continental, které oba využívají znacek a služeb retezce Bass Hotels & Resorts. O konsolidaci ceského trhu usilují i dve nejvýznamnejší svetové firmy - Choice Hotels a Days Hotels. Obe však v zemi pusobí teprve krátce a zatím do své síte zaclenily jen nekolik hotelu - Choice dva a Days jeden.

TOP 5 mezinárodních hotelových spolecností

(podle poctu pokoju v roce 1998)

Firma Pocet pokoju Pocet hotelu

Cendant Corp. 528 896 5 978

Bass Hotels & Resorts 461 434 2 738

Mariott International 328 300 1 686

Choice Hotels International 305 171 3 670

Best Western International 301 899 3 814

Pramen: Hotels magazine

TOP 5 ceských hotelu

(podle obratu v roce 1998)

Hotel Obrat v mil. Kc

Hilton Prague 1011,6

InterContinental Praha 740,9

Renaissance Prague Hotel 497,7

Corinthia Towers Hotel 420,0

Hotel Diplomat 331,0

Pramen: Food Service

TOMÁŠ VENTURA

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info