Trh s biopotravinami stále stagnuje, nejen kvůli krizi
03.02.2012 | E15 on line
Trh s biopotravinami v posledních dvou letech oproti původním optimističtějším předpovědím stagnoval a podle předpovědi agentury Incoma GfK tomu tak bude i v budoucnu. Vyplývá to z vyjádření zástupců trhu na konferenci Retail Summit 2012. Důvodem přitom není jen vliv krize.
Podle posledních dostupných údajů agentury Green marketing Češi utratili v roce 2009 za biopotraviny 1,77 miliardy korun, tedy zhruba stejně jako o rok dříve.
Počet ekozemědělců podle údajů občanského sdružení Pro-Bio sice překonal hranici čtyř tisíc a samotných biovýrobců je přes 450, trh ale i podle Kateřiny Nesrstové z Pro-Bia neklesá ani neroste. „Co prodej biopotravin ,zabíjí‘, je cena a nedostupnost. Bohužel i maloobchody si přirážejí neúměrnou část ceny,“ řekla.
Také podle průzkumu agentury Momentum v posledních dvou letech trh stagnuje. „Možná to souvisí s tím, že se část zákazníků zklamala, že není takový rozdíl mezi klasickým produktem a bioproduktem a nechtělo se jim připlácet,“ uvedl zástupce agentury David Čermák.
Podle analytika Zdeňka Skály z Incomy GfK jsou očekávání od biovýrobků ze strany nakupujících dvojí – že bude chutnat a bude zdravý. „Ale takto ekozemědělství postaveno není, základním slibem je chovat se šetrně k životnímu prostředí. Chuť a zdraví to může, ale nemusí přinést – a kromě ceny je to jeden z důvodů, proč biopotraviny začaly stagnovat. Očekávání se míjí s tím, jak je celý smysl produktu nastaven,“ uvedl Skála. V posledních dvou letech je navíc vidět, že klesá i podíl lidí, kteří kupují bioprodukty nejčastěji, tedy matek s dětmi.
Podle obchodního ředitele oddělení čerstvých potravin Teska Marka Doležala před pěti lety biopotravinám řetězec velmi věřil. „Nyní jednoznačně vidíme úpadek, zákazník v tuto chvíli bio nekupuje. Důvodem je cena a občas má problém najít kvalitu, za kterou si platí navíc a kterou od bia očekává,“ podotkl.
Prodej biopotravin v prodejnách Albert byl loni na stejné úrovni jako v roce 2010. „Nejoblíbenější kategorií v biopotravinách jsou mléčné výrobky, kde jsme zaznamenali dokonce mírný nárůst,“ řekla mluvčí řetězců Albert Simona Caidlerová.
Další články v kategorii Potravinářství
- FAO: Světové ceny potravin se dál zvyšují, zdražily zejména rostlinné oleje (05.04.2025)
- Na výskyt viru slintavky vyšetřil ústav zatím 17 vzorků mléka, všechny negativní (04.04.2025)
- Vejce jsou luxus. Každý třetí Američan si je už nemůže dovolit, ukázala studie (03.04.2025)
- Zákaz dovozu se rozšíří i na potraviny rostlinného původu, řekl Výborný (03.04.2025)
- Průzkum: Češi mají velkou důvěru v bezpečnost potravin (02.04.2025)
- Pekárny OSN v Pásmu Gazy zastavují provoz kvůli nedostatku surovin (02.04.2025)
- Řetězec Hooters vyhlásil v USA bankrot (02.04.2025)
- Vývozu vajec do USA brání hygienické normy. Trus a peří na skořápkách by neprošly (01.04.2025)
- Nová metoda dokáže po léta zachovat cenné látky léčivých bylin (01.04.2025)
- Archeologický park v Pompejích chce oživit tradici výroby vína ve městě (31.03.2025)