Velikost pivovarů nerozhoduje
18.11.1998 | Hospodářské noviny
HN - 18.11.1998
Velikost pivovaru nerozhoduje
Koncentrace jednotlivých odvetví do velkých celku probíhající na celém svete neznamená pro pivovarnictví klíc k úspechu. V Evrope, kde je soustredeno nejvíce pivovaru, neexistuje jednotný pivní trh. Konzumenti totiž uprednostnují pivo vyrobené ve své zemi. Každý trh je pritom založen na místní tradici a chuti. Podle statistik predstavuje dovážené pivo v zemích EU prumernen méne než 7 % spotreby.
Menší spolecnosti mohou být úspešné v exportu, pokud mají dobrý výrobek, kvalitní distribucní sít a exportne orientovaný manažerský tým. Jako príklad muže sloužit Budejovický Budvar, který približne stejné množství prodává v CR i v zahranicí.
Podle vetšiny predstavitelu tuzemských pivovaru by vznik pivního gigantu na našem trhu (napr. spojením Prazdroje a Radegastu) nemel vliv na výši exportu, ale zejména na prodejní ceny. Takový subjekt by nejspíš své rozhodující postavení na trhu zneužíval, už proto, že vyeliminuje konkurencní prostredí.
Jako castý príklad toho, jak je nezbytné být velký, aby bylo možné prežít v rámci EU, bývá mnohdy zminován nizozemský Heineken. Jeho nedávné ovládnutí polského trhu, kde po schválené fúzi získal 40 % trhu, považuje Prazdroj za hrozbu pro tuzemské pivovary. Bez silných skupin jsou údajne v ohrožení! Nehovorí se však o tom, že fúze polských pivovaru Žywiec a Brewpole byla schválena pod podmínkou, že nová spolecnost bude i nadále vyrábet dosavadní sortiment regionálních znacek a že zprístupní distribucní sít konkurentum. Rovnež je vhodné pripomenout svetové statistiky. Heineken drží pouze približne ctyrprocentní podíl na trhu EU a má desetiprocentní podíl na trzích západní Evropy. To jen dokresluje, jak je pivní trh rozdroben. Ceští producenti souteží na domácím pivním trhu, nikoli na evropském, takže pomerovat jejich velikost s ostatními evropskými pivovary nelze. A tento stav se nezmení ani po vstupu naší republiky do EU.
Stanislav Šetina
Další články v kategorii Potravinářství
- Češi stále vyráží na nákupy do Polska. Nejčastěji kvůli cenám a větší nabídce (24.04.2024)
- Kvartální výsledky PepsiCo překonaly díky růstu cen a stabilní poptávce odhady (24.04.2024)
- Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout (24.04.2024)
- Svaz včelařů: Výnos medu může být letos oproti loňsku poloviční až třetinový (23.04.2024)
- Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější (23.04.2024)
- ČSÚ: Většina potravin v dubnu meziměsíčně zdražila, nejvíce jablka (23.04.2024)
- Obaly na ovoce z papíru i želé kostky. Firmy hledají alternativy k plastům (22.04.2024)
- Vědci sestavili rodokmen kávy arabica, je starší než Homo sapiens (22.04.2024)
- Teplé počasí hospodám pomohlo. Přesto musí lidé počítat se zdražováním (22.04.2024)
- Bezkofeinová káva dobývá svět. Dřívější skepsi nahradil rostoucí zájem (22.04.2024)