V pití piva jsou Češi stále kabrňáci

Podle odhadů se loni v českých pivovarech vyrobilo asi 18 miliónů hektolitrů piva. S průměrnou spotřebou 160 litrů na osobu a rok (zbylých 20 litrů představuje export) tak Česká republika stále zaujímá první místo na světě.

Podle nového průzkumu agentury Median vypije alespoň dvě lahvová piva za týden 27,7 procenta lidí starších osmnácti let. Jen asi 14 procent respondentů však týdně zkonzumuje více než deset piv. "Věříme, že spotřeba piva se nebude snižovat a že se nám postupně podaří prosadit, aby více lidí pilo pivo málo a častěji, než aby méně pivařů pilo příliš mnoho," řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Ivo Trojan. Spotřeba piva u nás rostla nepřetržitě až do roku 1990. Zatímco v roce 1950 se ho vypilo v přepočtu na obyvatele a rok po odpočtu exportu méně než 100 litrů, v roce 1990 činila tuzemská spotřeba piva bezmála 172 litrů. Při koupi lahvového piva dávají zákazníci spíše než kvalitě piva přednost ceně. Přes proklamace řady pivovarníků o ukončení pivní cenové války tak levné lahvové pivo jde stále dobře na odbyt. Maloobchodní řetězce vyšly spotřebitelům vstříc a nabízejí lahvová piva už od čtyř korun, v krátkodobých akcích občas io korunu laciněji. Podle odborníků může mít pivovar, který prodává desetistupňové pivo pod pět korun, jen minimální zisk. Prodělek přinesou výrobcům piva ceny pohybující se kolem čtyř korun. "Samozřejmě že bychom neprodávali s prodělkem," tvrdí Právu ekonomický náměstek Pivovaru Nymburk Josef Janoušek. Cena je podle něj stanovena na základě dohody s odběratelem. Pokud by k dohodě nedošlo, velkým obchodním sítím by prodával někdo jiný.

Pivovary bojují o své zákazníky

Velká nákupní střediska mají v nabídce i osmistupňová a devítistupňová piva. Ta jsou velmi levná a spotřebitel se tak často naláká na cenu, aniž by si uvědomil, že kupuje nízkostupňové pivo. Například devítistupňové pivo z Nymburka prodával discontní řetězec Penny Market před vánočními svátky za 3,90 korun. "Desetistupňové pivo Classic jsme nabízeli za 4,50 Kč v rámci naší reklamní kampaně, kdy jsme na trh uváděli novou značku," podotkl pracovník obchodního oddělení pivovaru Zlatovar Opava, který nechtěl být jmenován. Opavský pivovar distribuuje do řetězců Tesco, Carrefour a Globus. "Když jim nabídneme levné pivo, dostaneme se do řetězce i s dražšími značkami," poznamenal. Podle něj některé sítě hypermarketů a supermarketů prodávají svým zákazníkům vybraná piva za zhruba stejnou cenu, za kterou je nakupují. Další z pivovarů, který nabízí laciná piva také pro český řetězec Coopcentrum a síť Jednot, je Pivovar Svitavy. Loni podnik i díky tomu zvedl výstav o 17 procent, ale bez většího finančního efektu. "Prodej v řetězcích je pro nás důležitý, letos však chceme zvyšovat podíl tradičních piv a speciálů, jako je například pivo Doktor," uvedl ředitel pivovaru Luboš Lopaur. Měšťanský pivovar v Poličce řídká nízkostupňová piva vůbec nevyrábí. "Kvalita je pro nás zásadní věcí. Podíl extraktu původní mladiny je u našich piv vyšší než deklarovaná stupňovitost, tomu odpovídá i chmelení žateckým chmelem," řekl Právu Karel Witz, předseda představenstva poličského pivovaru. Zdejší výstav přesto loni vzrostl o 13,75 procenta na bezmála 73 tisíc hektolitrů. Skupina Plzeňského Prazdroje, kam se řadí pivovary Plzeňský Prazdroj, Radegast a Velké Popovice, prodává nejlevnější pivo za 5,50 koruny. "Pivovary produkující superlevná piva na tom v žádném případě nevydělají, spíše prodělají," sdělil Právu tiskový mluvčí skupiny Jaroslav Pomp a dodal, že výrobci velmi levných piv se spíše snaží naplnit své výrobní kapacity. To byl také důvod, proč i pivovar ve Velkých Popovicích jeden čas tato piva vyráběl. Po začlenění do skupiny Plzeňského Prazdroje ale od nich upustil. "V současnosti sice trvá zájem o superlevná piva, ale zároveň se zvyšuje poptávka po dražších značkách a kvalitních ležácích," upřesnil Pomp s tím, že se v poptávce po pivě odráží také konkrétní ekonomická situace zákazníků. Podle předpokladů Českého svazu pivovarů a sladoven se cena piva v České republice bude v příštích letech pozvolna zvyšovat. I když se zatím nedá předvídat, kdy a o kolik, doba lahvových piv za tři čtyři koruny tak dříve či později skončí.

NEJVĚTŠÍM VÝROBCEM piva na světě jsou stále USA (s produkcí okolo 235 mil. hl ročně). Na Američany se však rychle dotahuje Čína, kde předloni prodali již okolo 230 miliónů hektolitrů piva. Následují Německo s pivní produkcí okolo 110 mil. hl, Brazílie (asi 90 mil. hl) a Japonsko (něco přes 70 mil. hl). Česku s produkcí 18 miliónů hektolitrů patřilo 16. pořadí.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info