Sušický Spak chce rozšířit výrobu, prodej roste v Česku i cizině

Sušický výrobce kečupů, dresinků, omáček, majonéz nebo hořčice Spak Foods připravuje rozšíření kapacity výroby až o 30 procent. Do jara 2021 přistaví výrobní a skladovací objekt a za další rok ho vybaví technologií. Náklady budou přes 20 milionů korun. Trvale zisková firma, která funguje od roku 1991, investovala dosud v Sušici asi půl miliardy korun, řekl dnes ČTK 74letý zakladatel firmy Hans Peter Spak z Vídně. Jeho rodinná firma má ve Vídni další závod se 45 lidmi, menší než závod v Sušici.

Podnik teď produkuje od nedělního večera do pátku na třech linkách asi 60 tun výrobků denně. Pokud by zavedl nepřetržitý provoz, mohl by vyrábět až dvojnásobek. "Nechceme ale sahat do stávajících rezerv. Rozšířením kapacity chceme zvýšit výkonnost, kapacitu, efektivitu i flexibilitu, a přitom zůstat na třech směnách," řekl provozní ředitel Čeněk Kohoušek. "Rychlost výstavby záleží na procesu schvalování," doplnil k přístavbě. Následné rozšíření linek potrvá až rok, protože se jedná o složitější akci.

Spak Foods loni utržil za své výrobky přes 500 milionů korun, meziročně o jednotky procent více. "Nejvíce, o pět až deset procent meziročně, posilujeme už zhruba pět let na českém trhu, kde prodáme 30 až 35 procent produkce," uvedl Spak.

Zbytek produkce vyváží firma do více než deseti zemí, zejména do Rakouska, Itálie, Maďarska, Švédska a na Slovensko. Novým silným trhem je Albánie a první dodávky zamířily nově do USA. Dalšími zájmovými trhy jsou Španělsko, Dánsko a Norsko. Firma chce podle Spaka postavit ve střednědobém horizontu další sklad hotových výrobků, na něj už má stavební povolení, a exportovat ze Sušice do všech evropských zemí.

Spak postavil v Sušici v roce 2011 zcela nový závod a produkuje 650 druhů výrobků. "Polovinu produkce tvoří kečupy. Hlavní surovinou je rajčatový protlak, který dovážíme výhradně z italské plně automatizované firmy, která odebírá rajčata od farmářů, a ne ze skleníků," řekl Kohoušek. Řepkový olej a jogurty kupuje firma v Česku.

Na druhém místě v objemu výroby jsou dresinky a omáčky, třetí majonézy a následují hořčice. Stejně jako v zahraničí je také v Česku stále větší poptávka po výrobcích bez chemických konzervantů a barviv. Firma se 140 lidmi, kde jsou kromě jednotek agenturních pracovníků výhradně stálí zaměstnanci, má i vlastní vývojovou a testovací laboratoř.

Václav Prokš ver

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info