Tři ročníky století se nezdají už ani vinařům

Tři z posledních čtyř let byla vína natolik kvalitní, že je domácí vinaři prohlásili za ročníky století. Skutečně byly tyto roky výjimečné, nebo jde jen o šikovný prodejní tah vinařů? "Byl bych trochu opatrný v tom označovat vína z let 1997, 1999 a 2000 za ročníky století, ale pravda je, že podmínky pro dozrání hroznů byly nejlepší za poslední stovky let," říká Pavel Vajčner, šéf Znovínu Znojmo, který vlastní jeden z největších archivních sklepů v tuzemsku. "Když jsem hledal v našich kronikách, podobnou souhru tří brzy po sobě jdoucích silných ročníků jsem našel až někde okolo roku 1499," dodává Vajčner.

I kdyz vinari vyuzili dobrých rocníku k asi desetiprocentnímu zdrazení vín, vetšina z nich jedním dechem dodává, ze skvelé pocasí se automaticky nerovná dobré víno. Je nutné vybírat. "Dobrý vinar totiz dokáze udelat dobré víno i ze špatného rocníku, a stejne tak i špatný vinar svede dobrý rocník pokazit," pripomíná zástupkyne jednoho z nejvetších dovozcu francouzských vín Vin de France Luisa Krameriusová. Na rozdíl od Moravy a Cech totiz Francie nedostatkem slunícka netrpí, proto rocníky století vyhlašuje s vetším odstupem. Presto i Francouzi, stejne jako tuzemští vinari, oznacují rocník 1997 za velmi vydarený. Proc? "Byl to první vydarený rok po dlouhé dobe," ríká obchodní reditel Bohemia Sektu Dalibor Šebela. Vinarum se totiz podarilo presvedcit obchodníky i konzumenty vína, ze se vyplatí pít kvalitní vína. "Zacalo se vyrábet více drazších kvalitních vín, zacalo se více premýšlet o cenách," ríká Jindrich Sobota ze spolecnosti Soare.

ULOZIT, NEBO VYPÍT?

Co delat s rocníky století? Ulozit do sklepa, nebo prodat, dokud si lidé rocníky století pamatují? "Nakoupit víno, uskladnit ho a pocítat s tím, ze se casem zhodnotí, samozrejme lze, ale v tuto chvíli chybí dostatek penez. Takze to delají spíš výrobci vína a trochu obchodníci. U ostatních je to víceméne konícek," míní Šebela. Priznává však, ze pribývá i lidí, kterí si delají své soukromé archivní sbírky. "Tyto rocníky si o uskladnení prímo ríkají. Pocet privátních zákazníku neustále roste," pripouští Josef Svoboda z Révovínu ve Velkých Bílovicích. Ve znojemském Znovíne dokonce pro milovníky vín udelali ve vlastních sklepích soukromé boxy, kde vybraná vína zájemcum uchovávají. Nejstarší vína ve znojemském sklepení mají etikety z let 1945 a 1947, tedy rocníku, které vinari povazovali také za velmi vydarené. Za maximální dobu zrání vína v lahvi však vinari povazují hranici peti let. "Samozrejme, ze se dají najít i vína desetiletá, na nichz si lze pochutnat, ale je to spíš výjimka," míní Svoboda. "Je to stejne jako se vším zivým, v urcitém bode se i víno zlomí a ztrácí na kvalite," míní Michlovský.

VÍNO MADE IN CR: VE SVETE NEZNÁMÉ

Ackoliv uz dnes za vyhlášené rocníky obchodníci a výrobci chtejí i nekolik tisíc korun, hodnotu mají podle odborníku mnohem menší. A nepomuze jim ani uskladnení. "Ceský trh je moc malý na to, aby se vína výrazneji zhodnocovala. Nejsou tu zádné aukce, na nichz by se dala pozdeji se ziskem prodat," ríká Krameriusová. "Navíc se nedají prodat ani v zahranicí, protoze ceská vína vlastne nikdo nezná. Já osobne bych za dobré domácí víno z dobrého rocníku nedala více nez tisíc korun," dodává. Místní vinari by šetrili dokonce více. Shodují se priblizne na polovine. "Rozumné se mi zdají ctyri az sedm set korun," ríká Michlovský, který se snazí vína príliš nearchivovat. "Pro príklad. Kdybych prodal za rok dve ste padesát tisíc lahví dvouletých vín po sto dvaceti korunách, vydelám víc, nez kdybych je nechal pet let v zemi. Zvýším cenu, ale neprodám ani polovinu," dodává Michlovský.

CO S ROCNÍKEM 2000?

Pavel Vajcner tvrdí, ze investice do vína rocníku 2000 se nemuze nevyplatit. "Prinejhorším si pochutnáte na dobrém víne," tvrdí Vajcner. "Kvalitou úrody i menším mnozstvím je predurcen rocník 2000 k tomu být dobrou investicí, ale všechno ukáze az cas. Jak se podarí víno zpracovat, které odrudy vyjdou," míní Sobota. Na jednom se shodují ovšem všichni vinari, poslední tri rocníky "století" výrazne postavily vinarství na nohy. "Vinari se naucili víno lépe prodávat, priklánejí se ke kvalite. Z toho duvodu je dobre, ze prišly tri silné rocníky," tvrdí Krameriusová. Potvrzuje to i reakce milovníku vína. Spotreba stále roste a kvalitních vín, tedy s prívlastkem nebo odrudových, se napríklad jen v obchodních sítích Teska prodalo trikrát více nez loni. Lidové noviny 13.11.200

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info