Připomínky MŽP ČR ke koncepci agrární, lesnické a vodohospodářsk

Agrární deník (Agroweb) 14.1.2000

Pripomínky Ministerstva životního prostredí CR ke koncepci agrární, lesnické a vodohospodárské politiky CR do doby vstupu CR do Evropské unie

V koncepci agrární i lesnické politiky nejsou stanoveny optimální podíly orné pudy, luk, pastvin a lesa pro jednotlivé regiony CR v souladu s principy trvale udržitelného rozvoje a limitní kapacitou environmentálního prostoru.

V koncepci je zcela opominuta úloha Ministerstva životního prostredí a Ministerstva financí pri príprave zásad správné zemedelské praxe.

Získání podpory hospodarení ve znevýhodnených oblastech neobsahuje podmínku dodržování zásad správné zemedelské praxe.

Nejsou zde rešena rizika, která vznikají používáním chemických, fyzikálních a biologických faktoru, a které mohou mít nepríznivý dopad na životní prostredí a prostrednictvím potravin i na lidské zdraví.

Lépe definovat pojem "ekologické palivo" (Etapa Revitalizace - strana 15 pilír B - Environmentální opatrení), není jasné, zda je míneno palivo splnující prísnejší standardy než ty, které jsou požadovány prílohou I. a II smernice c. 98/70/EC o jakosti benzínu a motorové nafty, prípadne zda je tím, a to zcela správne, míneno použití alternativních paliv.

Nesouhlasíme se zavedením tzv. "zelené nafty" (úleva spotrební dane pro zemedelství na základe normativní spotreby nafty). Jedná se o nástroj, který je celoplošný a který omezí príjmovou složku státního rozpoctu. Úcinnost tohoto nástroje je na základe zahranicních zkušeností velmi problematická a ve svém dusledku omezí možnost cíleného poskytování financních prostredku na ostatní dobre pripravené programy.

Do predikované spotreby "zdroju bílkovin" doplnit do výctu techto zdroju a kvantifikovat (prozatím cervené maso, drubež, ryby, vejce, lušteniny a orechy) i bílkovinové koncentráty (z luštenin - napr. sojové, z obilovin - napr. lepek ci gluten, z plodnic vyšších hub, z kvasnic apod.). Obdobne je nutno doplnit kvantifikaci jednotlivých druhu (resp. forem) cukru a to i pridaných.

Zcela chybný je na str. 7 Koncepce lesnické politiky druhý úkol "zakotvit v zákone c. 114/1992 Sb oprávnené financní nároky vlastníka lesa pri zákonem stanoveném hospodarení. Toto ustanovení v zákone zakotveno je, ovšem nikoli explicitne pro vlastníka lesa, ale pro jakéhokoli dotceného vlastníka pozemku.

V kap. 1. 4. uplatnenou formulaci o rozsahu a potrebe zabezpecení mimoprodukcních funkcí lesa nepovažujeme za vhodnou. Nezbytnost techto funkcí nelze vymezit pouze na lesy zvláštního urcení.

Koncepci lesnické politiky, kap. 3. 3. bod "Cílu" navrhujeme doplnit takto:,… a podporu verejných funkcí lesa". Uvedená "opatrení" navrhujeme doplnit o postavení Ústavu pro hospodárskou úpravu lesu též jako zpracovatele a úpravu náplne del hospodárská úprava lesu neomezovat jenom na oblastní plány rozvoje lesu.

V koncepci lesnické politiky kap. 5 str. 19 je opomenuta nezbytnost spolecného zpracování "Národního lesnického programu" obema ministerstvy (MŽP a MZe).

Text tretího odstavce v kap. 4. str. 16 o vlivu melioracních a zpevnujících drevin na efektivnost lesního hospodárství, prodloužení obmytí apod. považujeme za neprokázaný názor autoru.

Koncepce vodohospodárské politiky neobsahuje program osvety verejnosti a vzdelávání pracovníku sektoru vodního hospodárství.

Stanovení resortní pusobnosti navržené bez jakékoliv zduvodnení v príloze 2 Koncepce vodohospodárské politiky neodpovídá trendum vycházejícím z integrované struktury rízení vodní politiky EU ani požadavkum obsaženým v Rámcové smernici EU o vodní politice, ze které návrh Koncepce resortní politiky MZe vychází. V navrhovaném usporádání by nebyl splnen základní požadavek EU na zajištení integrované ochrany jakosti, množství a prostredí vod. Navrhované rozdelení naopak ve svém dusledku brání sjednocení výkonu státní správy v ochrane vod v jejich prírodním prostredí.

Koncepce MZe se vubec nezabývá rešením problematiky podzemních vod.

Pripomínky k "Posouzení vlivu"

Str. 13, 2 odst. zdola: "S realizací tohoto úkolu je úzce svázán i program prodeje státní pudy, který by mel být realizován tak, aby nedocházelo k rozporum se zájmy ochrany prírody a krajiny (OPK) " - veta dvakrát mylná. Nejde zaprvé o program, ale o naplnování zákona c. 95/1999 Sb. Tento zákon je v prímém rozporu se zájmy OPK, nebot z prodeje státní pudy nevylucuje 3. zóny národních parku a zcela pomíjí 1. zóny CHKO, které jsou z ekologického hlediska srovnatelné s 2. zónami národních parku (jež jsou z prodeje vylouceny).

Str. 28, první odstavec shora - citovány jsou "mezinárodní smlouvy", uvedeny jsou však pouze smernice EU.

Podmínky

Souhlasné stanovisko MŽP (s výše pripomínkovanými koncepcemi - pozn. Agrární deník) predpokládá, že pri realizaci koncepce bude vytvárena taková orientace sektoru zemedelství, lesnictví a vodohospodárství, která bude šetrná k prírode, krajine, prírodním zdrojum a místnímu životnímu prostredí dotcených obcí.

Cíle, vcetne nástroju a opatrení nezbytných k jejich prosazení a institucionálního zázemí, jsou v koncepci formulovány prevážne v obecné poloze, tedy bez uvedení príslušných termínu a konkrétní zodpovednosti. Pro dosažení potrebné akceschopnosti posuzované koncepce je nezbytné, aby pro tyto nástroje a opatrení byly stanoveny termíny a uloženo jejich plnení jednotlivým príslušným resortum a orgánum státní správy. Požadavek stanovení odpovednosti za splnení hlavních cílu této koncepce s uvedením odpovídajících termínu v rámci usnesení vlády je zásadní podmínkou vydání souhlasného stanoviska.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info