Podruhé se snaží vstoupit do stejné řeky

MF Dnes 2.11.1999

Podruhé se snaží vstoupit do stejné reky

Plzen - Krátce po listopadu 1989 založil spolecnost Avokádo, postupne z ní udelal nejvetší domácí firmu na nákup, zpracování a prodej korení. Koncem roku 1997 ji musel kvuli zadlužení prodat. Zdánlive další z mnoha príbehu o vzestupu a pádu, v nemž hlavní roli tentokrát hraje plzenský podnikatel Antonín Klement. Na rozdíl od jiných se však Klement nevzdal a do své "branže" se vrátil. Loni se stal prodavacem korení v obchode svých príbuzných a nyní prišel s novým nápadem - chce rozšírit jeho prodej prostrednictvím internetu. "Když jsem pred dvema lety z Avokáda musel odejít, bylo mi mizerne. Nejaký cas jsem se uzavrel sám do sebe a skoro nechodil na verejnost. Ted jsem v obchode, v jedné osobe nákupcím a prodavacem a mám na starosti i jeho rozvoj," ríká Klement. V internetu vidí budoucnost. První obchody má firma již za sebou. "Naší ideou je vybudovat zásilkovou službu s tím nejkvalitnejším korením, které se v normálních obchodech neprodává," lící podnikatel. "První zákazníci platili složenkou, ale dnes již obchodujeme bezhotovostne prostrednictvím specializované banky. Jsme ve svém oboru první a to nám dám dává šanci na slušný rozvoj," dodává Klement. V zacátcích své podnikatelské dráhy Klement prodával na nejrušnejší plzenské tríde ovoce a zeleninu. Brzy zmenil sortiment - zeleninu mel kdekdo a Klement tušil, že k úspechu je treba najít povestnou díru na trhu. Zkusil to s korením. "Zacínal jsem v pronajaté garáži. Nakupoval jsem nejdrív pres tehdejší podniky zahranicního obchodu a postupne se propracoval až do Hamburku, kde se v prístavu obchoduje s nejlepším zbožím. Odberateli byly hlavne restaurace," vzpomíná. Avokádo se rozrustalo a postupne se stalo nejvetší tuzemskou firmou v oboru - krome velkoobchodu vybudovalo i vlastní úpravnu a balírnu korení ve Zbuchu u Plzne. Tržby i zisk se od roku 1990 každorocne zdvojnásobovaly. "Nákupy stroju byly hrazeny hlavne z úveru. Se splácením jsme ale nemeli problémy. Tehdy v Avokádu platilo jedno pravidlo - neprodávat na dluh, ale jen za hotové. Tak jsme prežili období velkých neplaticu," ríká Klement. Na vrchol se Avokádo dostalo v roce 1995. "Tržby byly dve ste milionu korun, porád ješte jsme nemeli dluhy," vzpomíná Klement. V té dobe už bylo korení od Avokáda k dostání snad v každé tuzemské prodejne potravin a znacka vešla do obecného povedomí. Pád byl pomerne rychlý a netrval déle než jeden rok. Zpusobila jej nezvládnutá expanze do Nemecka. "Nekdy koncem roku 1995 za mnou prišli dva nemectí podnikatelé s nápadem na prodej našeho korení v tamních obchodech. Založili jsme tam dcerinou firmu, investovali mnoho milionu korun do nových obalu pro tamní trh, rozšírili strojní vybavení. Jenže prodeje byly mizerné, vlastne skoro na nule," priznává Klement. Kde se stala chyba? "Špatný marketing. Chteli jsme prorazit nízkou cenou, ale trh byl obsazený silnými firmami. Dnes už je situace podobná i u nás, karty jsou rozdané a noví hráci musejí platit velké sumy, aby se dostali do obchodu," ríká Klement. Utopené miliony nastartovaly Klementuv pád. "V roce 1996 už chybely peníze, zacali jsme se opoždovat s platbami, banky prestaly úverovat. Firma se rozrostla až na 160 lidí a zacaly i organizacní potíže," vypráví Klement. Avokádo nutne potrebovalo posílit kapitál a Klement zahájil jednání o kapitálovém vstupu rakouské firmy Kotányi. "S panem Kotányim už jsme stáli kousek pred podpisem smlouvy o prevodu firmy za nekolik desítek milionu korun," uvádí Klement. Nevyšlo to. Závazky Avokáda dále rostly, nebylo na výplaty. Klement prišel s posledním plánem - premenou firmy na akciovou spolecnost, do níž by dali obchodní partneri peníze. I to ztroskotalo a Klement koncem roku 1997 zadluženou firmu zadarmo prevedl pražskému podnikateli. Ten znacku Avokádo obratem prodal a na firmu byl vyhlášen konkurs. Klementovi zustaly dluhy. "Prišel jsem o veškerý majetek a nyní bydlíme s manželkou u jejích rodicu," ríká. Ovšem ani v dobách nejvetší slávy si nepotrpel na okázalost. "Jezdil v ojetém fordu a na jednání chodil bud v radovém obleku, nebo kožené bunde. Žil trochu v oblacích. Jeho plusem bylo, že mel neotrelé nápady. Postupne se ale na nej nabalili lidé, kterým príliš duveroval a jim šlo spíše o vlastní prospech," ríká jeden z Klementových nekdejších obchodních partneru. Po nuceném odchodu z Avokáda nekolik mesícu prekonával zahorklost, pak vše hodil za hlavu a zacal znovu od zacátku. "Stálo me to dost premáhání," ríká. Znovu se postavil za pult, tak jako v roce 1990. Korení od Antonína, jak se nová firma jmenuje, startuje prodej prostrednictvím internetu. "Už se nechceme tlacit nikam do obchodních retezcu. Ty chtejí co nejlevnejší produkty a takovou cestou nepujdeme. Necháme si v Plzni jednu prodejnu," uzavírá Antonín Klement.

MAREK PRAŽÁK

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info