Pivovar Nymburk si i letos udrží zisk a dál zvýší výstav Postřiž

Pivovar Nymburk si i letos udrží zisk a dál zvýší výstav Postřižinského piva

Zdražení piva je s ohledem na rostoucí náklady nezbytné, ale pivovar jen zareaguje na velké výrobce.

Letošní zářijová novinka v produkci nymburského pivovaru třináctistupňový světlý ležák Bogan s přídavkem směsi bylin - se na trhu dobře ujala. Ředitel Pivovaru Nymburk, s.r.o., Pavel Benák ovšem konstatuje, že firma i nadále za těžiště své výroby považuje světlá výčepní piva, která tvoří zhruba 80 procent celkového výstavu. Nosnou značku pivovaru mezi celkem sedmi druhy piva je Pepinova desítka s obsahem alkoholu 4,1 procenta objemu.

Nymburský pivovar přes své lokální zaměření si pro standardní stálou kvalitu udržuje velmi dobré jméno a díky svolení spisovatele Bohumila Hrabala vaří svůj pěnivý mok pod obchodním názvem a registrovanou ochrannou známkou jako Postřižinské pivo. To se dodává odběratelům na Nymbursku i v částech okresů Kolín, Jičín, Praha-Východ či Mladá Boleslav. Sám Benák Postřižinské pivo označuje za poněkud hořčejší a světlejší. Například obsahem nitrosaminů, tedy běžně nezjistitelných látek, splňuje i nejpřísnější britské normy.»Stejně jako mnohé další regionální pivovary vaříme pivo s osobitou chutí, o němž rozhodně nelze tvrdit, že by bylo pivem „šňůrovým“ a průmyslovým,« shrnuje ředitel.

Pivovar za letošní tři čtvrtletí uvařil 131 tisíc hektolitrů piva, tedy o 11 tisíc hektolitrů více než ve stejném období uplynulého roku. Benák očekává, že tržby za celý rok 2000 dosáhnou 110 miliónů korun, což by bylo o asi 11 procent více než loni. Pivovar bude také opět v mírném zisku, který se už řadu let pohybuje okolo hranice 100 tisíc korun.

Postřižinské pivo si u svých odběratelů v podobě několika obchodních řetězců, ale i z řad hostinců a restaurací, stejně jako mezi menšími prodejci udržuje postavení nejen stálou kvalitou. Ředitel za součást strategie společnosti označuje také pro odběratele přijatelnou cenu piva a hlavně operativnost, spolehlivost a rychlost, s nimiž pivovar řeší všechny i okamžité požadavky zákazníků.

Za největší současný problém pivovarníků kromě dlouholeté až třicetiprocentní nevyužité kapacity tuzemských pivovarů Benák označuje zejména letošní, proti loňsku až o třetinu vyšší ceny sladovnického ječmene, který navíc obvykle nedosahuje ani potřebné kvality. Ředitel o tom hovoří i na základě zkušenosti svého pivovaru, neboť ten má vlastní sladovnu. »Ječmen, resp. Suroviny, přitom tvoří téměř třetinu všech výrobních nákladů při vaření piva,« dodává Benák. Podobně nepříjemné pro pivovar jsou mj. také rostoucí ceny nafty. Dosavadní vývoj letošního roku tedy nepřekvapil a pro pivovarníky je pouze dalším potvrzením dlouhodobého trendu snižování rentability vaření piva. V nymburském pivovaru zatím pro nejbližší týdny nepředpokládají zvýšení ceny svého produktu. Se zdražením piva, možná až o deset procent, však počítají, ale hodlají pouze kopírovat kroky velkých výrobců.

Pivovar v podstatě naplňuje svoji výrobní kapacitu, mírné rezervy v porovnání se stáčením piva do lahví vidí Benák ještě při výrobě a prodeji sudového piva. I s ohledem na vývoj pivovarnictví nymburský pivovar pro nejbližší období neplánuje žádné větší investice do výroby. Jediné, do čeho se nyní ještě vyplácí investovat, je podle Benáka podpora prodeje.

Nymburský pivovar pod registrovanou ochranou značkou Gold Bohemia Beer zhruba pět procent své produkce exportuje. Do Německa a Španělska zejména ležáky, do Švédska naopak pivo nejslabších druhů.

Autor: Ivan Ryšavý

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info