Pivní cenová válka drtí malé výrobce, ti však věří, že přežijí

MF Dnes 19.10.1998

Pivní cenová válka drtí malé výrobce, ti však verí, že prežijí

Praha (ciz)- Trh doslova zaplavený pivem, cenovou válkou financne vycerpaní pivovárci, jimž nezbývá na investice, malé šance prosadit svuj zlatavý mok v hospodách a obchodech - to je neveselý obrázek soucasného stavu domácích malých pivovaru. "Stací pripomenout jenom lonský nucený prechod všech pivovaru na nový typ lahví, který stál malé provozy šílené peníze," pripomnel šéf Meštanského pivovaru v Policce Karel Witz. "Pritom místo na slunci tady malé pivovary mají," ríká analytik Patria Finance Daniel Martinu, "jejich šance samozrejme není v klasické desítce a dvanáctce, ale ve speciálních druzích piva, které dokáží zákazníka oslovit. " Celý domácí pivní trh se dnes vcetne velkých producentu potácí v zacarovaném kruhu nízké ceny piva spojené s rozmachem tech nejlevnejších druhu. "Ví m, že to všem pripadá jako vecný nárek malých pivovaru, ale není prece normální prodávat pivo za necelé ctyri koruny a podobné ceny," ríká Daniel Váša, sládek a reditel pivovaru v Nové Pace, jemuž prinesla lonská produkce 55 tisíc litru piva tržby 60 milionu korun, ale také ztrátu. Odborníci mu pritom dávají za pravdu, že dokud bude existovat pretlak na trhu, cena se príliš zvyšovat nebude. Vysvetlení proto mají všichni podobné. "Díky novému oznacení konzumní pivo se totiž nikdo porádne nedozví, co pije. A spotrebitele nezajímá ani tak více zlata a stríbra na etikete, ale nejnižší cena," tvrdí Witz, jehož pivovar skoncil lonské hospodarení na nule. Krome nízké ceny piva trápí pivovary také rozmáhající se neplatici. "Spousta firem prestává platit. Pripadá mi to trochu jako epidemie. Pritom mezi nimi jsou i známé obchodní retezce. Do rady z nich jsme dokonce musely prestat pivo dodávat," posteskl si šéf Svazu malých a nezávislých pivovaru a majitel stejnojmenného humpoleckého provozu Stanislav Bernard. Malí producenti piva tak stojí pred rozhodnutím, zda do obchodního retezce prestat dodávat a složite znovu hledat uplatnení pro své pivo, anebo zustat v obchodní síti a riskovat další nezaplacení svých dodávek. "Zapojit se do obchodního retezce je totiž pro malý pivovar prakticky nemožné. Když už se to podarí, musí pristoupit na radu nepríjemných podmínek - velké slevy, príspevky na promocní akce nebo dlouhé, až devadesátidenní lhuty splatnosti," stýská si šéf pivovaru Náchod Josef Hlavatý. Obtížne hledají odbytište malí producenti ceského národního nápoje nejen v obchodních sítích, ale také v restauracích. "Napríklad do Policky pricházejí zástupci financne silnejších pivovaru a nabízejí témer nebo zcela zdarma vybavení hostincu.Tomuto trendu, se kterým zacaly Krušovice, se nedokázal postavit ani antimonopolní úrad," stežuje si Witz. "Rozhodnutí Belehrádkova úradu je naprosto nepochopitelné. Nejprve nekterým pivovarum smlouvy vázané na odber piva zakázal, a hned nato jim prodloužil lhutu na jejich zrušení až na pet let," dodává jednatel znojemského pivovaru Hostan Petr Dvorák, jehož pivovar loni uvaril 192 tisíc hektolitru piva a vydelal pres deset milionu korun. Pres soucasný nepríznivý vývoj odborníci verí ve zlepšení. "Ani cenová válka na tuzemském trhu nemuže trvat vecne, " uzavírá Martinu.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info