Palírna U Zeleného stromu chce letos zvýšit export do asijských zemí
24.02.2025 | ČTK
Palírna U Zeleného stromu letos plánuje zvýšit export do asijských zemí o desítky procent, aby využila tamní rychle rostoucí poptávku po lihovinách. Vývoz prostějovské likérky má vzrůst hlavě do Číny, Japonska či na Tchaj-wan. Pomocí vyššího exportu chce palírna vynahradit pokles poptávky na českém trhu, který souvisí se zvýšením spotřební daně na lihoviny. ČTK to sdělil předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu Pavel Kadlec.
"Letos chceme v expanzi (na zahraničních trzích) pokračovat. Perspektivní je pro nás především asijský trh, kde rychle roste poptávka po prémiových lihovinách," uvedl Kadlec. Na konci loňského roku si vedení palírny předjednalo nové kontrakty na mezinárodních veletrzích v Šanghaji a Hongkongu. "Úspěšně jsme tam prezentovali především naše nejznámější značky, jako je Stará myslivecká nebo Heffron. V Asii se s velkým zájmem setkaly i ochucené verze rumu Heffron s kokosovou či kávovou příchutí," uvedla manažerka exportu palírny Martina Ďásková.
Spotřebu lihovin na tuzemském trhu podle Kadlece snížila rychle rostoucí spotřební daň z lihovin. Navyšovat se má tři roky po sobě, o deset procent se zvýšila loni, stejný nárůst platí od začátku letošního roku a v roce 2026 se zvýší o dalších pět procent. Tuzemští lihovarníci se podle Kadlece kvůli slabší poptávce potýkají s poklesem tržeb a obtížněji plánují své výrobní kapacity. Upozornil na to, že vyšší ceny také mění preference klientů a likérky kvůli tomu musí rozšiřovat nabídku nealkoholických a míchaných drinků.
"Právě expanze na zahraniční trhy je tak cestou, jak výpadky plynoucí z rostoucích spotřebních daní na domácím trhu nahradit. Český trh pro nás jednoznačně zůstává prioritou, budeme reagovat na měnící se preference zákazníků a budeme přinášet nové produkty odrážející tuto změnu chování. Ale zároveň chceme hledat nové příležitosti pro další růst palírny,“ podotkl Kadlec.
Legální prodeje lihovin podle Kadlece klesají, naopak se rozvíjí černý trh a Češi také stále častěji nakupují lihoviny v zahraničí. Výrobci lihovin se podle Kadlece vypořádávají s vyšší daňovou zátěží různě. Vyšší náklady mají za následek zdražení lihovin, někteří výrobci snižují obsah alkoholu v tradičních produktech. "Touto cestou jít rozhodně nechceme. Naopak vidíme, že roste poptávka po inovativních a prémiových lihovinách," dodal Kadlec.
Firma Palírna U Zeleného stromu vznikla v roce 2011 sloučením společností Granette a Starorežná Prostějov. Do jejího výrobního portfolia patří více než 100 produktů. V roce 2012 firma dokončila přesun výroby likérů z Ústí nad Labem do Prostějova, kde pět století funguje Palírna U Zeleného stromu.
beh hj
Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Další články v kategorii Potravinářství
- Slovenský producent vajec Babičkin dvor vloni zvýšil výnosy o 17 procent (14.04.2025)
- Cena vajec před Velikonocemi roste. Zvedá ji zájem lidí i epidemie ptačí chřipky (14.04.2025)
- Česká pošta chce rozšířit rozvoz potravin k zákazníkům COOP (13.04.2025)
- Čínská restaurace v Madridu servírovala holuby z ulice jako pekingskou kachnu. To nejhorší ale kontrolory ještě čekalo (11.04.2025)
- Bohemia Sekt Prestige slaví mimořádný úspěch v Japonsku. Od ryze ženské poroty získal nejvyšší ocenění (11.04.2025)
- BILLA vynáší trumf v podobě nové privátní značky piva (10.04.2025)
- Makrel v Atlantiku povážlivě ubývá. Jezte sardinky nebo sledě, zní výzva Britům (10.04.2025)
- "Tajný export" českého piva do Ruska roste. Nikdo se k němu nehlásí (10.04.2025)
- Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu (10.04.2025)
- Hermelín za třicet, ale i za dvojnásobek. Ceny v obchodech umějí překvapit (09.04.2025)