Obraty rozvozců jídla a potravin jsou proti době před covidem několikanásobné

Obraty rozvozců jídla a potravin jsou podle analýzy společnosti Dateio několikanásobné proti době před koronavirovou krizí. Češi si objednávky nákupů a hotových jídel v době pandemie a souvisejících uzávěr oblíbili, poptávka ani po uvolnění opatření ale výrazně neopadla. Vzrostl i podíl nákupů knih na internetu ve srovnání s předcovidovým obdobím. K těmto závěrům dospěla firma Dateio analýzou platebních dat zhruba milionu klientů tří českých bank. Výsledky zveřejnila dnes v tiskové zprávě.

Rozvozci jídla zaznamenali podle Dateio letos v dubnu zhruba šestinásobný nárůst obratů ve srovnání s dobou před pandemií. Byly ještě přibližně o pětinu vyšší než loni v dubnu. Vrcholem bylo období první uzávěry v dubnu roku 2020, kdy v souvislosti se zavřenými restauracemi měli obraty až devítinásobné.

Obraty rozvozců potravin se podle dat drží na trojnásobku předcovidového období. Této úrovně rozvážkové firmy dosáhly loni i letos v dubnu, v prvním roce pandemie evidovaly až šestinásobný růst obratů.

"I přes následný pokles analýza zřetelně ukazuje, že nešlo pouze o jednorázový výkyv, ale že si zákazníci zvykli objednávat potraviny on-line pravidelně. V následujících pololetích se totiž obraty stabilně pohybovaly okolo trojnásobku výchozích hodnot, zatímco u supermarketů a dalších kamenných prodejen potravin stouply jen zhruba o polovinu," uvedl spolumajitel společnosti Dateio Ondřej Knot.

Dateio zkoumalo také proměnu nákupů knih. Před vypuknutím pandemie tvořil podíl nákupů na internetu asi 20 procent ve srovnání s kamennými prodejnami. V dubnu roku 2020, kdy musela být knihkupectví uzavřena, se dostal na 90 procent. Češi se ale vrátili do kamenných obchodů, v současné době v nich uskuteční 60 procent nákupů. Knot současně upozornil, že i u knih se internetové prodeje začaly více prosazovat, když ve srovnání s předkrizovou dobou stouply na dvojnásobek.

Zmíněná data nebyla očištěna o míru inflace ani změny cen.

Společnost Dateio vznikla jako start-up v roce 2013. Založili ji Ondřej Knot a Ivan Dovica, kteří do té doby pracovali jako konzultanti. Na základě analýz transakčních dat z platebních karet firma pomáhá bankám zvyšovat aktivitu klientů v používání platebních karet a obchodníkům k dosažení vyšších tržeb prostřednictvím řízení nákupního cyklu zákazníka.

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info