Nový projekt podporuje regionální potraviny Plzeňského kraje

Čerstvé jídlo od regionálních farmářů, řezníků, pekařů, mlékařů a dalších producentů propaguje nový projekt Skvělé jídlo Plzeňského kraje. Kromě drobných dodavatelů a výrobců cílí na podporu života na venkově. Aktivita je zaměřena na obyvatele Plzeňského kraje i turisty, jejichž zájem letos kraj očekává, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD).

Vznikla knížečka s mapkou a seznamem téměř 90 farem a výrobců masa, mléka, vajec, medu, piva, pečiva, ovoce, zavařenin, čokolády, pražíren kávy a podobně. "Je to výběr těch nejšikovnějších. Mapa se samozřejmě bude nafukovat. Pohybuji se v tomto oboru 12 let a 99 procent výrobců a jejich výrobků jsem osobně ochutnal. Vím nejen, jak to dělají, což je pro mě důležité, ale i jak to chutná a jak se chovají k zákazníkům," popsal jeden z hlavních tvůrců projektu a organizátor plzeňských farmářských trhů Tomáš Popp ze sdružení Envic. "Smyslem projektu je odhalit ty nejlepší produkty, nejlepší jídlo z Plzeňského kraje. Nalákat a odhalit gastronomické krásy kraje," řekl. Výrobci v brožuře prodávají své výrobky doma, na farmářských trzích či ve farmářských obchodech. Řada z nich lidem dovolí si farmu prohlédnout a někteří nabízejí i ubytování.

Podpora lokálních farmářů je důležitá nejen z pohledu lokální ekonomiky a udržení života na venkově, ale má význam i pro zdraví, tvrdí Popp. "Pokud jíte produkty, které jsou zpracované co nejblíže spotřebiteli, dorostou v tu chvíli, kdy dozrát mají, je to to nejzdravější, co člověk může jíst," řekl. Zájem o farmářské potraviny podle něj v posledních letech prudce roste, zejména mezi mladší generací. V populaci je 20 až 30 procent lidí, kteří vyhledávají tento typ potravin, podobně je to v zemích západní Evropy. Zájem o kvalitní lokální potraviny podle Poppa vzrostl i v době koronavirové krize. "Když lidé byli doma a byli nuceni vařit denně pro celou rodinu několik týdnů, zjistili, kolik co stojí a začali hledat kvalitnější produkty," řekl.

To potvrdila i Dana Bělová z Kozí farmy Dřevec na Plzeňsku. Farmu má vystudovaná stavařka osm let, čtyři roky vyrábí kozí sýry. Teď kolem 20 kilogramů denně a zájem ji donutil zvýšit produkci. Ze stáda 150 koz nadojí denně od 70 zvířat 200 litrů mléka. Během karantény se farma orientovala na délezrající sýry a díky internetu se přihlásilo více zákazníků. "A ti nám zůstali," řekla Bělová. Kontakt s lidmi a prodej sýrů na trzích nebo přímo na farmě je pro ni zásadní. "Osobní kontakt se zákazníky je základ spokojeného farmáře. To je celý týden práce a sobota je za odměnu. Naložíme plné přepravky, odvezeme je na trh, mluvíme s lidmi a dostáváme zpětnou vazbu, " dodala.

Lada Pešková

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info