Někteří čeští podnikatelé úspěšně čelí konkurenci zahraničních g
24.11.1999 | Lidové noviny
LN 24.11.1999
Nekterí ceští podnikatelé úspešne celí konkurenci zahranicních gigantu
Šikovní podnikatelé v Ceské republice nevymreli. Nekterí jsou úspešnejší než zahranicní koncerny .
PRAHA Ceské firmy jsou v nekterých oborech schopny úspešne konkurovat zahranicním nadnárodním koncernum. Mnohdy jde o spolecnosti, které jejich majitelé vybudovali behem nekolika let takrka z niceho. Dnes úspešne odolávají konkurencnímu tlaku velkých mezinárodních firem, které se snaží ovládnout tuzemský trh. Napríklad spolecnost Dedra , která vyrábí a prodává na tuzemském trhu mimo jiné prací prášky, zacala pred tremi lety s hrstkou zamestnancu. "Presvedcili jsme banku o kvalite našeho podniku, ta nám pak na rozjezd pujcila peníze," tvrdí její majitel František Cerný. V soucasné dobe firma ovládá kolem deseti procent trhu se saponáty, má vlastní vývojový program. Další spolecnost, která díky své expanzivní a agresivní cenové politice celí zahranicním koncernum je RoBIN Oil. Její majitel Jirí Zoubek v roce 1991 se svým tehdejším kolegou meli pocátecní kapitál jen 40 tisíc korun. Dnes firma s obratem témer sedm milionu korun má vetší zisk než její renomovaní konkurenti, jako jsou Agip nebo Aral. Tím ale výcet úspešných firem, které patrí do ceských rukou nekoncí.
Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí, která má tri spolumajitele - Zdenka Najmana, Pavla Prokopce a Kvido Štepánka, který rovnež pusobí jako generální reditel spolecnosti, vyrábí elektrospotrebice pro domácnost. Výrobky z vlastní vývojové dílny jsou natolik úspešné, že firma rozširuje výrobu a prijímá nové zamestnance. Isolit rovnež dodává výlisky z plastu pro renomované zahranicní spolecnosti, jako je Phillips ci HewlettPackard. V lonském roce se tržby pohybovaly kolem 600 milionu korun a zisk byl zhruba 80 milionu, letošní ukazatele by mely být obdobné.
Trinecké firme Walmark, založené v roce 1990 bratry polského puvodu Mariuszem, Valdemarem a Adamem Walachovými, se behem nekolika let podarilo vybudovat významné postavení na trhu s potravinárským a farmaceutickým zbožím. V prodeji nápoju, jako jsou limonády, džusy a prírodní štávy, loni spolecnost ovládla zhruba 16 procent trhu. První housle hraje Walmark na tuzemském trhu s vitaminovými a minerálními prípravky, rostlinnými a bylinnými výtažky vcetne ústní a vlasové kosmetiky. Aktivní je i na zahranicních trzích predevším ve východní Evrope kam každorocne vyveze zhruba jednu ctvrtinu své produkce. Walmark patrí mezi nejvetší svetové obchodníky s mákem. O úspešnosti firmy svedcí i rostoucí tržby, z 1,133 miliardy korun v roce 1997 na lonských 1,52 miliardy. Presnou výši zisku predstavitelé spolecnosti s odkazem na strategické zájmy firmy nezverejnují, pohybuje se podle nich v rádu nekolika desítek milionu korun.
Vadim Fojtík
Další články v kategorii Potravinářství
- Češi vyhodí asi třetinu potravin. Čtyřčlenná rodina může ušetřit 14 tisíc ročně (01.05.2024)
- „Nejzbytečnější cukr“ by mohla postihnout nová daň. Výrobci se brání (30.04.2024)
- ČSÚ zveřejní vývoj HDP v prvním čtvrtletí, analytici čekají růst (30.04.2024)
- Sladké nápoje by mohly podražit. Válek je pro speciální daň (29.04.2024)
- Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde (29.04.2024)
- Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo (28.04.2024)
- V jarním kole Sbírky potravin se vybralo rekordních 565 tun zboží pro potřebné (26.04.2024)
- Kontroly Potravinářské inspekce 2023: 49 tisíc kontrol, uloženy pokuty přes 128 milionů (26.04.2024)
- Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit (26.04.2024)
- Extrémní počasí ohrožuje potravinovou bezpečnost v EU, říká nová zpráva Komise (25.04.2024)