Názory na brambůrky sbírají po hospodách kolem půlnoci

Říká se, že každá velká firma začínala v garáži. Jako nejlepší příklad vždy poslouží americký Apple. V českých, či přesněji řečeno moravských, reáliích může stát na počátku úspěšné firmy třeba jen stánek s občerstvením.

Přesně takový, jaký provozoval v roce 1988, tehdy ještě na povolení městského národního výboru, Petr Hobža ze Strážnice. Samozřejmě netušil, že svou podnikavou náturou pokládá základní kámen dnešní akciové společnosti Petr Hobža Snack, která zaměstnává zhruba padesát lidí. Geniální nápad s vyřazenou pánví

„Tatínek a současný akcionář naší firmy Petr Hobža tehdy provozoval u letního kina bufet,“ vzpomíná na dobu před více než třiceti lety Petr Hobža mladší, který má v současnosti v rodinné firmě na starosti oblast obchodu a efektivního řízení, a pokračuje: „Právě v něm dostal geniální nápad a zkusil usmažit bramborové lupínky.“

Jak to tak ale v životě bývá, jen málokdy vyjdou věci napoprvé.

„Táta tehdy koupil vyřazenou školní pánev na řízky a usmažil svých prvních pět kilo brambor, což ale dopadlo naprostou katastrofou. Brambory, které se používají na výrobu bramborových lupínků, jsou totiž diametrálně odlišné od běžných brambor, které používáme v domácnosti,“ říká s úsměvem na tváři Petr Hobža mladší.

“Kdo se vzdá, ten nevyhraje,“ je jedním z mott strážnické firmy, a tak se tehdy díky houževnatosti pana Hobži začala datovat úvodní etapa historie výroby smažených bramborových lupínků ze Strážnice.

Nejsme chipsy, jsme brambůrky!

Jen málokdo z konzumentů bramborových lupínků ví, že chipsy a smažené brambůrky nejsou totéž. Liší se totiž způsobem výroby, jak nám s hrdostí v hlase vysvětluje Petr Hobža ml.: „Hlavní rozdíl mezi chipsem a brambůrkem je takový, že brambůrek se před smažením propláchne ve studené vodě a potom se odstřeďuje od vody a smaží.

Je to technologicky náročnější postup, který ale zachovává charakteristickou bramborovou chuť. A tu bychom nevyměnili za nic na světě, protože právě ta dělá z našich brambůrek to, čím jsou. Díky tomu chutnají zkrátka tak, jako byste si je udělali doma.“

Oproti tomu chipsy se takzvaně blanšírují, což znamená, že se plátky nejprve uvaří a potom se smaží. Při blanšírování jsou však lupínky zbaveny nejen škrobu a cukru, ale bohužel také své typické bramborové chuti.

Právě kvůli tomu je výroba chipsů jednodušší, dá se na ní použít více bramborových odrůd a v konečném důsledku je ekonomicky výhodnější.

„Jenže výsledek má podle nás negativní vliv na chuťové vnímání, proto vyrábíme smažené brambůrky. Nic jiného,“ uzavírá jednoznačně informace z technologických tajů výroby Petr Hobža junior.

„Jsme přece Češi, tak se podporujme!“

Na výrobky rodinné firmy, v jejímž vedení pracují ještě maminka a druhý syn Libor, narazíte nejen po celém Česku a Slovensku, ale třeba také v Polsku a dokonce i v USA. S PENNY začali Hobžovi spolupracovat už před 12 let a za tu dobu se spolupráce hodně rozšířila.

„Aktuálně dodáváme do sítě prodejen PENNY naše výrobky Strážnické a Moravské brambůrky, nově i Hobžovy brambůrky v rámci exkluzivního balení. Také jsme se dohodli i na výrobě Vrubů pod značkou Karlova Koruna,“ říká Petr Hobža ml.

Pro každého českého výrobce je největší odměnou, pokud ho kupují čeští zákazníci.

To potvrzuje i Petr Hobža: „Jsme přece Češi, tak podporujme české výrobky a buďme na ně hrdí.“

Stejně tak je Petr Hobža hrdý i jako zaměstnavatel.

„V dnešní době u nás pracuje asi padesát zaměstnanců, a to pouze ze Strážnice a blízkého okolí. Žádní externí či zahraniční pracovníci u nás nepracují,“ říká.

Záměr, který se „trochu“ vymknul

Petr Hobža starší zakládal firmu s tím, že bude zásobovat pouze místní bary či restaurace.

„Jeho podnikatelský záměr ale začal nabírat trochu větších rozměrů,“ směje se jeho syn a dodává: „Dnešní denní produkce naší nové výrobní linky je zhruba šestnáct tun hotového výrobku, ale i tak se neustále snažíme kapacity navyšovat.“

Od chvíle, kdy se brambůrky smažily na vyřazené pánvi, firma prošla dvěma výrobními areály a na podzim 2019 byla spuštěna produkce ve zcela novém areálu postaveném ve strážnické průmyslové zóně takzvaně na zelené louce.

„Kromě jiného máme i novou výrobní technologii s unikátním systémem ohřevu oleje pro smažení, který rekuperuje veškeré páry vznikající při smažení a následně je spálí, takže se do ovzduší nedostávají žádné aerosolové ani aromatické látky,“ vysvětluje zapáleně Petr Hobža ml.

Nové chutě testují nejraději o půlnoci

Tisíc lidí, tisíc chutí, a tak se i strážnické brambůrky Petra Hobžy vyrábějí v celé řadě příchutí.

„Moje nejoblíbenější je samozřejmě solená varianta, ale mezi mé favority patří také česneková a hořčičná příchuť,“ prozrazuje Petr Hobža.

Novou chutí je nyní u Hobžů sůl a ocet.

„To je zajímavé a lidé na to poměrně dobře reagují, říká pan Petr. Ostatně reakce konzumentů jsou pro Hobžovi stále tím nejdůležitějším kritériem a nebojí se proto do standardního procesu výběru nových chutí zařadit i netradiční metody.

„Pokud nám v rodině nová příchuť chutná, necháme vyrobit testovací várku, kterou pak zdarma rozdáme po místních hospodách,“ vysvětluje Petr Hobža ml. a s úsměvem pokračuje: „Kolem půlnoci pak daná místa obcházíme a sbíráme osobní názory. V tu dobu už se nikdo moc nepřetvařuje, a tak je pro nás taková zpětná vazba nejrelevantnější.“ Když se příchuť setká s příznivou odezvou, firma s ní dále pracuje několik měsíců, někdy i několik let, a pak se jí snaží uvést na trh.

Až tedy budete v PENNY vybírat z nabídky Hobžových strážnických brambůrek, můžete si být jistí, že i vámi zvolená příchuť prošla nekompromisním testem zkušených konzumentů a je jedno, zdali si vyberete chuť smažené cibulky, pepře a rozmarýnu, nebo třeba cheddar a jalapeňo. 

Autor: Jiří Macek

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info