Nadějná zpráva o cenách masa má háček: Co udělá obchod?

ZN - 25.9.1997

Nadejná zpráva o cenách masa má jediný, zato zásadní hácek: Co udelá obchod?

- Statistiky firmy Satrapa dokazují, že prodává levneji, než ostatní masokombináty

Praha - Príznivá zpráva pro spotrebitele - nejvetší domácí firma pusobící v oblasti nákupu jatecných zvírat, produkce masných a uzenárských výrobku a samozrejme i ve sfére obchodu prý na podzim už nebude chtít za své zboží víc penez než dosud. "Ackoliv nakupujeme prasata a skot stále dráž, skutecne nehodláme jít s našimi cenami nahoru," potvrdil ZN ekonomický reditel spolecnosti Satrapa ing. Jaroslav Stanek. "Radou opatrení se nám podarilo snížit náklady na masivní centrální nákup zvírat (do pololetí 43 tisíc tun v živém) a pro naše masokombináty tím klesly ceny vstupu. Výsledek by se mel promítnout ve snížených cenách finálních výrobku, které nabízíme svým obchodním partnerum. Doufáme, že stejným zpusobem budou reagovat také oni, a zákazník proto ušetrí."

Potravinárský holding Satrapa (Masna Studená, Maso Planá nad Lužnicí, Masokombinát Klatovy, Masozávod Krahulcí, Masospol Písnice a Maso Hroznetín, podle slov svých majitelu s celkovým podílem 16 % na ceském trhu) tvrdí, že v porovnání s celorepublikovým prumerem prodává od 32. týdne svou produkci levneji o tri až 4,5 %. Proti cenám konkurence je na tom podle posledního zjištení stále nejlépe hovezí maso prední bez kosti (levnejší o 11,4 %), dále následují gothajský salám (levnejší o 5,9 %), veprová krkovice (levnejší o 4 %) a hovezí maso prední s kostí (levnejší o 3,7 %). Pripomenme si ale ješte jednou, že konecné spotrebitelské ceny, tedy to, za kolik fakticky nakupujeme u pultu, udelá skutecne až obchod. Snaha Satrapy tedy soucasne neznamená, že za maso musíme nutne platit stejne, nebo dokonce méne.

"Tok financních prostredku v celé ceské ekonomice je velmi složitý," sdelil dále ing. Stanek. Uzavírali jsme s prvovýrobci dlouhodobé smlouvy o nákupu, ale pusobením ruzných faktoru mimo naši firmu se prodloužila prumerná doba návratnosti od odberatelu našich výrobku zpet na úcty Satrapy. To logicky zpusobilo naše potíže plnit závazek tricetidenních smluv splatnosti, což zemedelce znervóznovalo. Díky více opatrením se nám nyní darí platiti za nakoupená zvírata ve lhute 40 až 45 dnu a koncem roku 1997 lze pocítat se stabilizací na 40 dnech."

Holding Satrapa pracuje nyní s novými "muži v cele", poté co zacal postupný prodej akciovky spolecnosti Masna Príbram (jejími vlastníky jsou dve fyzicky osoby). Podle této smlouvy došlo v zárí ke zmene v celkové strukture akcionáru: Masna Príbram (Zdenek Mezera, ing. Miloslav Brodacký) ted vlastní 32 % firmy Satrapa, 34 % patrí Sporitelní investicní spolecnosti a 34 % ing. Františku Chvalovskému (jinak predsedovi Ceskomoravského fotbalového svazu). K datu kontraktu ale došlo ke smluvnímu predání akcionárských práv v plném rozsahu. Nové predstavenstvo vede Z. Mezera, jeho spolecník M. Brodacký byl jmenován generálním reditelem Satrapy a F. Chvalovský zustal v cele dozorcí rady. Zákazníka tyto zmeny v podstate vubec nezajímají - ten se ptá, kolik bude kilo hovezího nebo veprového stát. Ve hre jsou totiž krome "rezníku" predevším obchodníci.

Jirí Krepelka

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info