Maso Planá chce vyvážet do Evropy

Společnost investuje do rekonstrukce jatek kvůli »evropskému« razítku

Zpracovatelská skupina AGP Trading, do níž spadá i Maso Planá, zvažuje společnou obchodní značku.

Zdeněk Zuntych

Dalšími investicemi do rekonstrukce jatek je akciová společnost Maso Planá rozhodnuta získat zpět »evropské« razítko, umožňující vývoz masa a masných výrobků do zemí EU. Jeho platnost jí před časem evropští komisaři pozastavili.

Investice za 35 miliónů korun by měla být dokončena v příštím roce a naváže na stavbu expedice. »Hlavně jde o podlahy, dopravní cesty, šatny. Je to dědictví po bývalých vlastnících, kteří se před naším příchodem v podniku vystřídali,« říká František Janů, generální ředitel společnosti AGF Trading, která Maso Planou na podzim získala. Součástí AGF Tradingu, zastřešeného holdingovou společností Agrofert, je i masokombinát Masna Studená a zpracovatelé krůt Adex Tachov a Krůta Hodonín. Ti už certifikáty na vývoz do EU mají. »Je to strašně drahé, ale pro budoucnost absolutně nezbytné. Firmy, které zaostanou, budou po vstupu země do EU v nevýhodě.

Nebudou moci na evropský trh a konkurence je bude vytlačovat i z jejich lokálních odbytišť,« předpovídá Janů.

Podobnou filozofii, postavenou na vyhovění předpisům unie, razí i jiné velké masokombináty, jako například Martinov, Kostelec nebo Písek. Podle našich informací přitom není vyloučeno, že zpracovatelské firmy AGF Tradingu budou na trhu v dohledné době vystupovat pod společnou obchodní značkou. »To jim umožní se zákazníkem zcela jasně komunikovat, protože ten si značku časem spojí s určitou kvalitou. Zjistí-li, že mu chutná, bude ji žádat. Rizikem pro výrobce ale je, když se zákazník zklame. Pak se značce vyhýbá. To může být riskantní hlavně u salámů, jejichž kvalita v Česku obecně není valná, « říká Bohuslav Bohuněk z týdeníku Marketing & Media.

Podobný postup, zefektivňující i náklady na reklamu, využívají u svých výrobků také některé mlékárenské podniky. Podle výkonného ředitele Masa Planá Emila Kaspera se stabilizace vlastnických vztahů neprojevuje jen v investicích a obchodě, ale i v ekonomice firmy. »Máme prostě klid na práci,« připomněl Kasper neustálé změny většinových majitelů, které podnik provázely takřka po celou druhou polovinu 90. let. Jeden z největších domácích masokombinátů utržil za prvé čtvrtletí zhruba 340 miliónů korun. To proti stejnému období loňského roku představuje čtvrtinový nárůst, přestože trh citlivě reaguje na obavy z nemocí hovězího dobytka. Jeho porážky se ale stabilizovaly, zároveň rostou porážky vepřů. Například v březnu zde porazili 750 kusů hovězího a 12 tisíc prasat. Šéf podniku ale připomíná, že u zákazníků rozhoduje cena. »Tlak na ní trvá. Zlevníme-li, prodeje vždy rostou. Tomu proto musí odpovídat i náklady. Šetříme, kde se dá,« uvedl Kasper.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info