Malé pivovary loni chytily druhý dech

Více prodaného piva a lepší tržby, to byl pro malé pivovary loňský rok v Česku. Přestože nárůst jejich celkové produkce přesáhl deset procent, velcí konkurenti zůstávají v klidu. Celoročně totiž malé pivovary vyrobily navíc to, co Plzeňský Prazdroj zhruba za tři dny. "Uplynulý rok pro nás znamenal mírné uklidnění bojů o ceny a hospody," říká šéf pivovaru Černá Hora Ivo Štorek. Zároveň předseda Svazu malých a nezávislých pivovarů ovšem upozorňuje, že nedávný vstup zahraničního kapitálu na trh všechno změnil. "Po loňském vydechnutí musíme teď znovu do boje. Překupují se hospody, přicházejí velmi nízké ceny," říká Štorek.

O HOSPODY SE JEŠTĚ BUDE TVRDĚ BOJOVAT

S novými zahraničními majiteli velkých producentů - jihoafrické firmy SAB v případě Plzeňského Prazdroje a belgické Interbrew u Staropramenu - se podle zástupců malých konkurentů vrací znovu válka o hospody. "Problém je, že sami o sobě by na přetahování hospod neměly. Používají peníze vydělané jinde a podle zpráv, které od hostinských máme, se částky za převzetí hospody pohybují někdy i okolo milionu korun," říká Stanislav Bernard ze stejnojmenného pivovaru v Humpolci. "Bohužel se proti tomu nemůžeme prakticky bránit, neboť je to velice obezřetně právně ošetřeno a na stejné praktiky nemáme prostředky," připomíná šéf náchodského Primátora Josef Hlavatý. Pivní giganti přikyvují. "Všechny naše smlouvy má k dispozici antimonopolní úřad, který může kontrolovat, že jsou v souladu se zákonem," tvrdí mluvčí Prazdroje Jaroslav Pomp.

VYPLÁCÍ SE ZŮSTAT "OKOLO KOMÍNA"

Malé pivovary se proti tlaku velkých zatím brání pomocí věrných místních hostinských a několika fint. "Naše šance je v tom, že máme rozdílné pivo. Gambrinus a Staropramen teď točí skoro na každém rohu a když se chce hospodský odlišit, vezme naše pivo," říká šéf pivovaru v Nové Pace Dan Váša. Další možností, kterou některé malé pivovary zkouší, je pronájem. Vyhlédnou si vhodnou lokalitu, od majitele domu pronajmou prostory a ty pak dále za stejných podmínek pronajmou hostinskému. Zajišťují si tak odbyt a nemusí kupovat a budovat vlastní síť značkových restaurací, jako to dělá například Plzeňský Prazdroj nebo Staropramen. "Mnoho hostinských už má naše pivo zažité a nechtějí měnit. To nám samozřejmě pomáhá," upozorňuje i na to, že ne každý hostinský musí být zlatokop Váša.

SPECIÁLŮM ODZVONILO, ČEŠI CHTĚJÍ KLASIKU

Pár let starý názor, že malé pivovary si mohou udržet své místo na trhu se speciálními pivy, bere definitivně za své. "Potvrzuje se, že český konzument piva se drží tradičních a klasických druhů," upozorňuje Karel Witz z Měšťanského pivovaru v Poličce. Podobnou zkušenost mají i ostatní. Například Bernard v Humpolci přestal dělat pivo s whisky. "Bez masivní kampaně to nejde a dnešní sortiment sedmi druhů piva stačí," říká Bernard. Malým pivovarům se potvrzuje, že pokud jdou Češi na točené pivo, dopřávají si vícestupňové. "Chodí na poctivou dvanáctku. Letos už výroba a prodej ležáků vyrostla na šedesát pět procent celkové výroby," dodává Witz z Poličky.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info