Letošní propad exportu sráží Budějovický Budvar

MF Dnes 10.11.1999

Letošní propad exportu sráží Budejovický Budvar

Ceské Budejovice - Letní mesíce zapusobily jako balzám na letošní pochmurný vývoj exportu nejvetšího domácího vývozce piva Budejovického Budvaru. Zatímco ješte v pololetí se v kolonce export cervenalo minus osmnáct procent ve srovnání se stejným obdobím v lonském roce, o tri mesíce pozdeji je propad už "jen" osmiprocentní. Pokles celého ceského pivního vývozu je ješte dramatictejší témer osmadvacet procent, takže podíl Budvaru na nem vzrostl o pet procent na rovných petatricet. Na tuzemském trhu Budvar pokracuje v razantní expanzi pomocí nove budované vlastní distribucní síte doma zatím prodal 582 hektolitru, což je mezirocne asi o petinu více. Osmiprocentní pokles v Nemecku, na svém nejvetším zahranicním odbytišti, zduvodnuje obchodní reditel Budvaru Robert Chrt presyceností tamního trhu a cenovou válkou. "Ceny lahvového piva dramaticky spadly na úroven pred dvaceti lety. Navíc na pocátku roku byl náš propad v Nemecku ješte hlubší než pokles celého trhu, což bylo posledním impulsem ke vzniku vlastní distribucní spolecnosti," rekl Chrt. Spolecnost Budweiser Budvar Deutschland založil Budvar v polovine roku a jejím úkolem je koordinace celonemecké distribuce, marketing i reklama. Pod novou firmou zustává nadále pusobit puvodních šest regionálních zemských importéru. "Ti však sami nebyli schopni pokrýt celou zemi, což je kvuli sílícímu tlaku obchodních retezcu nezbytné," dodal Chrt. Budvaru naopak rostly menší zahranicní trhy jako Rakousko, Francie ci Polsko. Celková výroba tažená tuzemským odbytem vzrostla za devet mesícu mezirocne o 6,4 procenta na takrka 956 tisíc hektolitru. "Na domácím trhu jednoznacne napomohla Budvaru podobne jako Plzenskému Prazdroji vlastní distribucní sít. Ta navíc skýtá i velký potenciál do budoucna, kdy se muže otevrít i jinému zboží," míní analytik Patria Finance Daniel Martinu. Do výstavby distribucních stredisek zacal Budvar masivne investovat již loni. Zatím jich má šest a putuje pres ne polovina domácích prodeju. Tržby pivovaru rostly sedmiprocentním tempem, když za tri ctvrtletí dosáhly 1,815 miliardy korun. Zisk pred zdanením pak vyskocil dokonce o 17,2 procenta na 427 milionu korun. To podle Budvarských dokazuje, že jediným zdrojem príjmu není pouze export.

VÁCLAV DOLEJŠÍ

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info