Lékárník Dr. August Oetker

Dr. August Oetker - otec pudingu v prášku

Lékárník vymyslel směsi prášku do pečiva s jednoduchým použitím, které zajišťovaly vždy stejnou kvalitu pečiva. Balení pudingů různých příchutí pro jednoduché použití způsobilo revoluci v kuchyni. Kuchařky Dr. Oetkera znaly i naše babičky.

Lékárník z německého Bielefeldu Dr. August Oetker může být dnes pro vysvětlení pojmu "podnikatel" jedním z nejlepších příkladů. Miliony dětí dnes znají jeho pudingy. Jeho nápady, jak pomoci hospodyňkám v kuchyni při pečení, vešly do dějin. Koncern, který dnes zásobuje trhy na celém světě, řídí ve čtvrté generaci stále člen rodiny. V Německu zná jméno Oetker snad každá hospodyňka a kuchařské recepty uvádějí místo označení "prášek do pečiva" název "Backin", značkový výrobek firmy.

Doktorát z filozofie

August Oetker se narodil v roce 1862 jako nejstarší syn pekaře Augusta Adolfa Oetkera v dolnosaském městečku Obernkirchen. Navštěvoval tam měšťanskou školu a poté nastoupil jako učeň k lékárníkovi. Na přímluvu lékárníka začal studovat. Nejprve přírodní vědy, které Oetker ukončil již po čtyřech semestrech v Berlíně s výslednou hodnotící známkou "výborný". Protože ovšem již tehdy jeho filozofií bylo "nezůstat na jedné noze", vystudoval posléze univerzitu ve Freiburgu a v roce 1888 získal titul PhDr., tedy doktor filozofie. První obchodní aktivitu začal Oetker již v Berlíně, kde se podílel na chodu firmy dodávající zařízení lékárnám. Brzy se ale rozhodl z této firmy vystoupit a založil si vlastní zakoupil v Bielefeldu za dobrých podmínek lékárnu. Od začátku nenechával nikoho na pochybách, že svůj obchod chce vést vzorně. Zvláštní důraz kladl na vybavení své lékárnické laboratoře. Myšlenka kvality, která i po sto letech tvoří základní kámen výrobní politiky této rodinné firmy i reklamního sloganu "Kvalita je ten nejlepší recept", stála u prvních kroků firmy. Prodával pilulky, které si ještě každý lékárník vyráběl sám, léčivé byliny, ale třeba také jed na krysy nebo prášky proti bodavému hmyzu. Někdy také sám vyvíjel nové léky. Jeho životním krédem ovšem byla utkvělá myšlenka, že vymyslí něco zcela zvláštního. Dva roky intenzivně experimentoval s práškem na pečení. Nebyl jeho vynálezem, tyto prášky do pečení se tehdy již používaly. Ne vždy ovšem vedly ke stále stejnému výsledku, a navíc bylo třeba toto zboží zákazníkovi vážit. První Oetkerova myšlenka byla "vždy stejně dobrá kvalita prášku" a druhá myšlenka "balení hotové přímo k pečení". Své první výrobky podřídil těmto dvěma základním myšlenkám a začal dodávat svůj prášek do pečiva v balení, které odpovídalo 500 g mouky, tedy zhruba výrobku pro čtyři osoby. Nazval tento prášek "Backin" a prodával ho za 10 feniků. Bylo to podstatně více než dostával za dřívější prášky, 10 feniků nebylo zrovna málo, ale bielefeldské hospodyně objevily, že tento nápad se bohatě vyplácí a jejich nedělní buchta je díky němu stále vydařená. Garance kvality se potvrdila a o Oetkerův prášek do pečiva byl stále větší zájem.

Proměna reklamních sešitů na kuchařky

Dr. Oetker nebyl jen nadaným objevitelem, ale i podnikatelem. Nevrhl se s novým cizím kapitálem na velkovýrobu svého prášku, ale postupnými kroky získával prodejem "Backinu" kapitál, který znovu investoval. Důležitou součástí jeho prodeje byla reklamní kampaň. Nejen pro své prášky do pečiva, ale i pro ostatní zboží v lékárně začal Oetker vyrábět reklamní sešity. Jeden z prvních byl "Almanach pro nemocné", kde byly uváděny všeobecné rady pro užívání léků, i těch, které Oetker vyrobil. Zajímavé je, že i v onom almanachu byla zmínka o prášku do pečiva a u něj ihned dva recepty na bábovku a křehký dort. Vedle inzerátů, prospektů a plakátů používal vysvětlující brožury, ze kterých se časem staly sešity kuchařek Dr. Oetkera. Ostatně dnes jsou u nás opět k dostání. Oetkerovy sešity byly srozumitelné širokému okruhu zákazníků a byly psány velmi lehkým a jemným perem. August Oetker samozřejmě nezapomněl opatřit své zboží nezaměnitelnou značkou. Do znaku zakomponoval reklamní slogan "jasná hlava (= chytrá hlava) používá pouze výrobky Dr. Oetkera". Vznikla tak "jasná" světlá ženská hlava na červeném podkladě, stylisticky upravená tak, aby odpovídala tehdejším módním představám. Oetker nechal znak patentovat r. 1900 na patentovém úřadu v Berlíně. Tento firemní symbol zaujme na první pohled jednoduchostí, a proto zůstává "zakódován" v hlavě.

Nabídka se rozšiřuje

Brzy po úspěšném startu začal Oetker rozšiřovat svoji nabídku. Vyrobil celou řadu dalších výrobků ve vhodném balení pro přímé použití, jako např. vanilkový cukr k okořenění pečiva a dezertů nebo pudingový prášek v různých chuťových variacích. Čistý jedlý škrob nabídl jednak jako dětskou stravu, kterou označil odvozením ze svého jména "Gustin", a také jako pomocný prostředek při zavařování a výrobě marmelád a džemů. Z těchto jmenovaných výrobků předstihl obrat pudingu do 2. světové války pouze prášek do pečiva. Velmi brzy začal Oetker využívat veletrhů a výstav, aby zvýšil prestiž svých výrobků a zvýšil jejich prodejnost. Vyznamenání a medaile z výstav vyzdvihly Oetkerovy výrobky v očích široké veřejnosti. K tomu je třeba přidat zprávy o opravdové kvalitě výrobků, které se velice brzy rozkřikly. Cenu za "Backin" deset feniků za sáček mohl tak Oetker nechat po léta stejnou. Literatura uvádí, že snad neexistuje v dějinách značkového zboží druhý příklad tak dlouho ponechané stabilní ceny jednoho výrobku.

Moderní výroba

Dr. Oetker sledoval také nejnovější technické vymoženosti a brzy zavedl do své firmy mechanizaci především při balení výrobků. První stroje musely být vyrobeny podle vlastní předlohy, protože v té době neexistoval ještě žádný vzor. Přelom znamenal až v roce 1906 automatický plnicí stroj, který sáčky také uzavřel a čistě zalepil. Krátce před vypuknutím první světové války byla firma dr. Oetkera největším závodem v Bielefeldu. V té době měla již velký odbyt i v dalekém zahraničí uvádí se od Casablanky po Kapské Město, od Rio de Janeira po Tokio, také lidé ve východní Evropě znali výrobky firmy.

Král je mrtev, ať žije král

V roce 1914 stál August Oetker ve svých 52 letech na vrcholu díla a zdálo se, že nic nemůže zastavit další razantní vývoj jeho podniku. Rána přišla v podobě zprávy o smrti jeho jediného syna a nástupce Rudolfa Oetkera u Verdunu. Dr. Oetker i přes podporu ze strany své ženy zůstal zcela zlomeným člověkem a osud jeho země v první světové válce se podepsal také na tom, že již zemřel v 56 letech, 10. 1. 1918. Začala další etapa vývoje firmy Oetker. Vedení zůstalo v rodinných rukách, koncepce i filozofie podnikání zůstala stejná. Z dvacátých let se do dneška zachoval nápad, který firma začala realizovat. Šlo o osvětové akce na vesnici. Na vesnici přijížděl automobil firmy Oetker, zaměstnanci pořádali přednášky a názorné ukázky svých výrobků. Každá hospodyňka, která našla mandli ve svém zkušebním balení směsi na pečení, dostala za ni ještě jeden dárek kuchařku Dr. Oetkera. Po druhé světové válce převzal vedení firmy tehdy 28letý Rudolf August Oetker, vnuk zakladatele. Výroba sice zůstala u prášků do pečiva, těžiště se však postupně přesouvalo na výrobu pudingu. Ne náhodou byl v podnikatelských kruzích Rudolf August Oetker nazýván "pudingovým princem" a později "pudingovým králem". Století existence firmy potvrdilo oprávněnost filozofie jejího zakladatele: "Vezmi Dr. Oetkera. Kvalita je ten nejlepší recept."

Lékárník Dr. August Oetker

Zvláštní důraz kladl na vybavení své lékárnické laboratoře. Myšlenka kvality, která i po sto letech tvoří základní kámen výrobní politiky této rodinné firmy i reklamního sloganu "Kvalita je ten nejlepší recept", stála u prvních kroků firmy.

Jana Geršlová

Fotografie:

August Oetker měl velký smysl pro reklamu. Z jeho vysvětlujících brožur se časem staly sešity kuchařek, které jsou dnes opět k dostání.

Repro LN

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info