Jsme tu pro veřejnost

Jsme tu pro verejnost

Západoceské mesto Cheb patrí k nejstarším mestum v Ceské republice. Zachovalé historické jádro se symbolickým Špalíckem je mestskou památkovou rezervací, v bezprostredním okolí mesta je neobycejne krásná a dochovalá príroda s prehradními nádržemi Jesenice a Skalka. Místo jako stvorené pro uplatnení dobré školy. A v Chebu jsou hned naše školy dve. O Strední odborní škole jsme psali v lonském dubnovém císle Zemedelské školy v rámci oslav 110 let zemedelského školství v Chebu a tam se mi dostalo i pozvání od pana reditele Ing. Jana Kota navštívit druhou školu. Urcite máme co ukázat, strucne doplnil, a o dva mesíce pozdeji (v kvetnu tohoto roku) jsem se mohla presvedcit ...

Nejdríve nahlížím do informacního letáku: Integrovaná strední škola zemedelsko-manažerská, Ucilište a Odborné ucilište Cheb je spojené školské zarízení, které má témer padesátiletou tradici. Snaží se být školou pro uchazece všech vrstev a vekových kategorií od 15 let veku výše. Svuj vzdelávací program má zamerený do nekolika smeru a stupnu vzdelávání:

Oblast zemedelství a potravinárství zahrnuje tríleté a dvouleté ucební obory: Opravár zemedelských stroju, Zemedelec (Hospodynka), Rezník - uzenár, Pekar (Pekarka), Zemedelská výroba, Potravinárská výroba.

Oblast stavební zahrnuje tríleté a dvouleté ucební obory: Zedník, Klempír pro stavební výrobu, Klempír pro strojírenskou výrobu, Pokrývac, Instalatér, Stavební výroba, Strojírenská výroba.

Oblast strojírenství zahrnuje tríleté ucební obory, dvouletý ucební obor a nástavbové studium: Mechanik opravár pro silnicní motorová vozidla, Zámecník, Technické služby v autoservisu.

Oblast služeb zahrnuje tríleté ucební obory, dvouletý ucební obor a nástavbové studium: Kuchar, Kuchar - cíšník pro pohostinství, Kaderník (Kadernice), Provoz spolecného stravování.

Oblast správní cinnosti pripravuje uchazece ve ctyrletém maturitním oboru Verejnosprávní cinnosti s možností pokracovat na fakulte Západoceské univerzity v Chebu v podobném zamerení.

Oblast vzdelávání absolventu zvláštní školy nabízí žákum po 9. rocníku obory: Malírské a nateracské práce, Kucharské práce, Opravárské práce.

Oblast rekvalifikací a kurzu zahrnuje kurzy bezpecnosti a ochrany zdraví pri práci, požární ochrany, výuku osob odborne zpusobilých v požární ochrane, sušení obilovin, inseminaci zvírat, rekvalifikaci v oboru Údržbár bytového fondu.

Oblast vysokoškolského vzdelávání je zajištována ve spolupráci s Ceskou zemedelskou univerzitou, fakultou provozne ekonomickou a umožnuje dálkové studium.

Zacneme oblastí vysokoškolského vzdelávání, která je jednou ze zvláštností školy.

Jak vznikla vaše spolupráce s Ceskou zemedelskou univerzitou ?

Projekt na naší škole navazuje na koncepci univerzit, podle které musí mít nejaké detašované pracovište mimo své objekty. Navíc navazuje na spolupráci, kterou u nás univerzita má už témer 30 let. Tehdy Vysoká škola zemedelská zapocala spolupráci s oborovým podnikem státní statek (byl to celý jeden okres), pro jeho odštepné závody rešila výzkumné úkoly - závazné technologie. Solidne se tady proto hospodarilo. Návaznost se prohloubila natolik, že v r. 1979 bylo pod Agrokombinátem (prejmenovaný oborový podnik) zahájeno vysokoškolské studium a my jsme jako škola následne tuto iniciativu prevzali a provozujeme to.

Vyrešené je to tak, že regionální Agrární komora uzavrela smlouvu s Ceskou zemedelskou univerzitou o provozování studia a my jako škola poskytujeme prostory, ucebny, pocítacové vybavení, ubytování, stravování, privezeme skripta, rozmnožíme potrebné materiály... Prednášky zajištujeme spolecne s reditelem regionální Agrární komory, kterým je Ing. Josef Erhard. My dva jsme tak garanti studia. A byli jsme i mezi prvními studenty prijatými na toto studium v r. 1979.

Za podstatné považujeme využívání objektu školy i víkendech, styk s vysokou školou nám prináší informace z oblasti vzdelávání, a samozrejme daleko vetší styk s verejností.

Jak studium probíhá?

Pres týden ucíme žáky a o víkendech u nás studují budoucí inženýri. Jednak jsou to tzv. klasictí, tzn. magisterské studium. Pro zájemce nejdríve probehne prípravný kurz z cizího jazyka a matematiky, následují prijímací zkoušky, prijímáme bežne 60 - 80 studentu (pocet casem poklesne). Vedle tohoto petiletého magisterského studia (Provoz a administrativa) máme i druhé studium. Hlásí se k nám na studium pri zamestnání už vystudovaní bakalári z ruzných univerzit, které nemají akreditaci na magisterské studium pri zamestnání. Ceská zemedelská univerzita v Praze tuto akreditaci má. Studenti nejdríve absolvují vyrovnávací rocní studium, aby prešli na studijní program zemedelské univerzity, a potom tady dva roky studují magisterský studijní obor Verejná správa a regionální rozvoj. V soucasné dobe je zde necelých 50 frekventantu, kterí tu studují, chodí na prednášky, skládají zkoušky. Tak ukoncí vyrovnávací rocník, udelají prijímací zkoušky a prejdou na normální dvouleté studium. Behem semestru mají zpravidla osm hodin prednášek, osm hodin semináre a cvicení z každého predmetu, a jinak v prubehu studia vypracovávají ruzné eseje a posílají je vyucujícím docentum do Prahy k posouzení a k opravení. S prednášejícími komunikují pres internet a E-mail.

Byly i jiné duvody pro zrízení vysokoškolského studia?

(Do rozhovoru se zapojuje i Ing. Erhard.)

Pred lety si dnes už neexistující Agrokombinát nechal zpracovat od Karlovy univerzity sociologickou studii zamestnancu a lidí bydlících na venkove (vzorek asi 2000 lidí) a zjistili zajímavou skutecnost: Toto území je velice málo obsazené vysokoškoláky, což s sebou nese celou radu dusledku. Jedná se o príhranicní oblast od Chomutova po Klatovy. Zámer nabídnout zde vysokoškolské studium prišel hlavne od rezortu zemedelství, ale celé studium je širší. Tak k nám nechodí jen zemedelci, ale všichni, kterí mají zájem získat vysokoškolské vzdelání, i když zemedelství a potravinárství prevažuje. Jsme jediná škola tohoto typu v republice, ted se uvažuje o obdobném vysokoškolském centru v Moste, casem na jihozápade (Klatovy). Studium by probíhalo v podobné forme (ale jiný obor) ne tak stabilní jako u nás, ale jen na urcitou dobu. Na Mostecku je velká nezamestnanost a je tam snaha rešit problematiku lidí, kterí mají maturitu. Uvažuje se o otevrení vzdelávacího centra, možná i pro více univerzit, s nabídkou ruzných vzdelávacích programu, muže jít i jen o bakalárské studium.

Jací se k vám hlásí studenti?

Jsou to lidé, kterí už nekde pracují a ted si potrebují zvýšit kvalifikaci. Cili nejsou to žádní potenciální nezamestnaní, ale potrebují si doplnit vzdelání. Mužeme výber oboru prizpusobit zájmu a potrebe této oblasti. Když hovorím s prednostou okresního úradu, zvažujeme i zmenu oboru v horizontu našeho vstupu do EU. Univerzita je od univerzálního vzdelání.

Jak je zajištována vlastní výuka?

Jezdí sem ucit docenti, profesori, je to dobre obsazováno. Prijedou i na první (výjimecne druhý) termín zkoušky, vetšina si to odzkouší, na prípadný další termín už musí jet student do Prahy.

Škola i agrární komora spolupracujeme na dost velké úrovni s Nemeckem i s jejich agrární komorou a meli bychom zájem do dálkového studia zakomponovat hostujícího profesora, který by tu prednášel nekteré predmety ohledne legislativy nebo práva EU v nemeckém jazyce. Bylo by to prínosné a prestižní pro obe univerzity a i pro komoru.

A výhledy?

Chteli bychom príští rok podle zájmu zase otevrít trídu. Vloni (hlásilo se nám 130 studentu pro magisterské studium a prijali jsme 70) jsme s univerzitou pripravili pro zájemce prípravný kurz k prijímacímu rízení, protože nekterí jsou i pet let po škole. O sobotách a nedelích si meli možnost doplnit matematiku a cizí jazyk. Nikdo je nešetrí, studium je pro ne mnohem složitejší, ale nadšením a chutí neco dokázat vyvažují tech mín vedomostí.

Jak je rešeno financní ohodnocení bakalárského studia?

Titul bakalár není vyhrazen v tabulkách, mluví se o 9. platové tríde, od nového roku se pocítá se zmenou zákoníku práce a platových tarifu, z 12 tríd se rozšírí na 16 a tam už se s bakalári pocítá. Je i problém zarazení z hlediska jeho pusobení v pedagogické práci. Nekterí zamestnavatelé nechtejí bakaláre uznat jako vysokoškolský titul.

Vratme se k ostatním smerum a stupnum vzdelávání.

Jak už vyplývá z názvu, jsme škola složená, v soucasné dobe se skládáme ze ctyr škol. K puvodnímu SOU zemedelskému (vzniklo v r. 1955) jsme si pribrali nástavbové studium, strední odbornou školu - tím vznikla integrovaná škola (integrovaná znamená, že mužeme delat i maturity i výucní listy). Pak jsme se rozšírili o odborné ucilište, to je speciální školství, kde vzdeláváme žáky s problematickým vzdeláváním. Jsou to žáci, kterí jsou absolventy zvláštních škol, nicméne jsou to žáci vetšinou snaživí, pracovití.

Nejsložitejší skupinou je tzv. ucilište, kam prijímáme žáky, kterí vzdelání na základní škole mají ukoncené v nižším rocníku než v devátém, ale alespon v šestém. My je vzdeláváme v dvouletých oborech a k tomu se jim snažíme umožnit dokoncit devátý rocník základní školy (pokud si uvedomují, že to má pro ne význam). Nekterí potom ješte klidne nastartují jeden ucební obor - už treba tríletý - a mají dva výucní listy. Tady je snaha, aby vznikla tzv. dvouprofesnost (napr. dvouletý obor zedník a tríletý obor instalatér nebo kuchar - rezník, pokrývac - klempír), dve profese, které do sebe zapadají. Jinak by vyšel v 17 letech, kdy ho nikdo nezamestná, a je proto lepší, než brát podporu v nezamestnanosti vyucit se ješte jednou. Pak už je i starší a uplatnení najde snáze. To je naše úsilí.

Strední odborná škola jsme zejména proto, že tu máme tzv. šestkový obor. Puvodne jsme zavedli rodinnou školu, ty skoncily (nesouhlasím úplne s názorem, že absolventky byly nezamestnatelné), tak jsme si požádali o 4letý obor verejnosprávní cinnosti, což je obor, který je úplne nový. A proc byl zrízen? EU nám vytýká, že nemáme dobré a kvalitní úredníky potrebné pro náš vstup do EU, což všichni víme. Proto otevrelo ministerstvo školství nový studijní obor, ze kterého má vzejít jakoby budoucí úredník. Bude ovládat dva cizí jazyky, historii státní správy, verejnou správu, verejné finance, psychologii jednání s klientem, dále ekonomiku, úcetnictví a všechny další predmety, které mají podobné školy. Od druhého rocníku žáci navštevují ruzné státní úrady, seznamují se s jejich cinností. Žáky máme ve druhém rocníku, ted jdou do tretího. Musíme pro tento obor vytvorit dobré podmínky, zrizujeme pro ne samostatné prostory, abychom tomu dali potrebnou vážnost. O obor je veliký zájem, v letošním roce jsme meli na oba termíny 120 prihlášek, prijímali jsme 26 žáku.

Zminoval jste se o tradici nástavbového studia ...

Nástavbové studium jsme zahájili v r. 1977 a byly jsme jednou ze dvou škol rezortu zemedelství v Západoceském kraji , které delaly vzdelávání formou nástaveb. Po dobu asi peti let jsme také zajištovali v rámci nástavbového studia vzdelávání pro celníky (s otevrením hranicních prechodu vznikla velká poptávka). Vždycky když je potreba, tak vytvoríme neco, co se hodí. (Doplnili jsme vzdelání ruzným soudním úredníkum, kterí meli pouze dvouletou ekonomickou školu ...) Zpravidla to deláme vecerne, je tak vetší napojení na školu, nikdy neprosazuji formu dálkovou.

Zmínil jste se, že škola vcelku nemá financní problémy. Mužete popsat podrobneji vaše cinnosti?

Bežne ucíme asi 20 ucebních oboru a jsme si tak schopni nejaké peníze jako škola vydelat. Napríklad máme stavební firmu, se kterou s žáky chodíme delat zakázky, máme školní autoservis, svárecskou školu (jediní v okrese), provádíme kurzy pro verejnost i pravidelná preškolení. Máme kuchare a s jejich pomocí varíme osm druhu jídel ve školní kuchyni (až 650 porcí) i pro verejnost (nemužeme uspokojit ani všechny zájemce).

To vše dohromady vytvárí predpoklad, že náš rozpocet není tak napnutý. U prevážné cásti škol pohltí mzdy 80% rozpoctu, 20% mají tak zteží na provoz. Nám mzdy odcerpají asi 50% rozpoctu, protože si neco vydeláme, a z druhých 50% jsme schopni školu i modernizovat (ted jsme si napr.koupili na autoškolu nový nákladní vuz zn. Iveco za 80 tisíc marek).

Nekdo ríká, že jsme bohatá škola, ale já ríkám, že nejsme bohatá škola, ale jsme škola, která umí s penezi hospodarit. Mám na to takový jednoduchý príklad: Zatímco jiné školy v cervnu zamknou a jedou na prázdniny a vtrhnou tam malíri a vymalují jim, tak my si to vymalujeme v prubehu roku našimi žáky a dáme za to neskonale méne. Takže v tom je to hospodarení. Ale na druhou stranu jsou to žáci odborného ucilište, s kterými je hodne práce, jiné školy se do toho nehrnou... Dnes, kdy spolu mluvíme, jsem tu od šesti hodin, za hodinu prijede školský úrad z Prahy, celý autobus na dva dny, chtejí od nás ubytování, program ..., my vše zajistíme, oni nám zaplatí.

Jak využíváte blízkosti státních hranic?

Dnes je to výhoda, že jsme tady u západní hranice, dríve to byla nevýhoda, nic se tu nestavelo. Ani tak moc nespolupracujeme se školami, ale obcas se navštevujeme. Ale poblíž ve meste Lengenfeld se nachází soukromá nemecká vzdelávací firma Pscherer, vzniklá z bývalé textilní továrny. Nemají žáky a vzdelávají pro stát. Jsou napojeni na program Phare, v rámci kterého spolupracují s celou západní Evropou, ale i treba se Slovinskem. My jsme pro ne partner. Když mají s námi smlouvu, získají peníze a my je využijeme.

Tak napr. naši kluci (obory opravár zemedelských stroju, automechanik) absolvovali kurz, který se jmenuje "Ekologická likvidace autovraku". Získají mezinárodní certifikát, který je opravnuje tuto cinnost provádet. Protože mesto Lengenfeld není tak daleko (asi 60 km), tak je tam denne dovážíme - je to pro nás ekonomictejší. Napred kurz absolvovali naši mistri, ted naši žáci s mistrem. Tímto zpusobem jsme na firmu Pscherer napojeni a dnes jsme v takové situaci, kdy se snažíme jejich aktivity (námi osvojené kurzy) pritáhnout do Ceské republiky, provádet je u nás i pro dospelé, pro hospodárskou komoru.

Uzavreli jsme spolecný cesko-nemecko-francouzsko-belgicko-italský projekt, kdy nositeli programu jsou Belgicané, kterí už mají prislíbeny z programu Phare peníze. Spolecne budeme využívat vzájemných výmenných možností, aby se naši žáci dostali do zahranicí. To je také výsledek spolupráce s nemeckou vzdelávací firmou Pscherer. Pracují v ní velmi šikovní a docela príjemní lidé. To jsou ty naše aktivity, není toho mnoho ...

Není toho mnoho? Myslím, že byste mohl ješte dlouho pokracovat.

Každé jaro a podzim je tu strelecká soutež jednotek rychlého nasazení z celé Evropy (800 úcastníku), naše škola pro ne zajištuje potrebný servis. Dále jsme schopni nabídnout rekvalifikaci ve stavebních oborech, ve strojírenských oborech ..., naše spolupráce s úradem práce, s mestským úradem a se všemi institucemi funguje dobre, vzájemne si vycházíme vstríc.

Ukazoval jste mi desítky fotografií, na kterých jsou vaši žáci spolecne se známými osobnostmi z politického a kulturního života. Jak tato aktivita vznikla?

V Chebu na gymnáziu pusobí aktivní manažer a spolecne s gymnáziem jezdí naši žáci (studenti verejnosprávního oboru) navštevovat ruzné cinitele v rámci Ceské republiky (i Slovenské). Deti s ním udelají rozhovor o jeho živote a práci, který zpracují v esej.

Než si prohlédnu školní budovy, udelejme malou odbocku po krásném okolí mesta. Vaši školní restauraci, která leží u prehrady, jste mi dopoledne predvedl.

Pro zahranicní turisty predevším Nemce je to tu levné a také je láká hezké okolí. Jsou tu dve prehrady Jesenice a Skalka (tam škola provozuje hospodu), která tvorí turistická centra, pak tu je rada památkových rezervací. Napr. kousek od Chebu je prírodní rezervace Soos, rozsáhlé rašelinište a minerální slatinište s u nás velmi vzácnými jevy tzv. mofety (suché výrony CO2) a nepravými bahenními sopkami, se specifickým rostlinstvem a ptactvem. Poblíž se nachází motýlí dum s chovem motýlu.

Budovy vaší školy se nacházejí po celém meste.

Máme celkem šest budov. Výuka probíhá ve trech školních budovách, jeden objekt patrí dílnám, kde se provádí základní odborný výcvik. Domov mládeže s kapacitou 110 žáku (na tak velkou školu je to pomerne málo) odpovídá naší filozofii: chceme ucit mnoho oboru v menším množství pro tuto oblast. Ubytováváme približne 15% žáku a o sobotách, nedelích a prázdninách využíváme prostory už k výše zmíneným aktivitám. Jednu budovu rekonstruujeme (náš starý domov mládeže) na dum služeb. U neho máme predstavu, že tam budeme varit pro verejnost, budeme tam provozovat ucnovské kadernictví, nabízet úpravy šatu. A v prvním patre bychom chteli zrídit penzion. (Jsme zapojeni v rámci Chebu do informacního centra, do ubytovacích kapacit.) Všechno musí sloužit k produktivní práci žáku!

O které obory je u vás nejvetší zájem?

Nejvetší zájem je o kadernice, o kuchare, pomalu se zacíná projevovat vetší zájem o stavební obory, instalatéry ..., naopak absolventi ekonomických smeru hledají práci problematicky, už se vidí, že by se mohlo jít s nabídkou oboru do jiné oblasti.

Chebsko je turistická a lázenská oblast a toho vaše škola plne využívá nabídkou oboru. Darí se vám zajistit praktický výcvik?

Samozrejme, že rezníka ucíme v masném prumyslu, pekare v pekárnách, z jiných oboru chodí do nemocnice, kde se seznámí s dietami, navštevují lázenské domy ve Františkových Lázních. Nekteré zemedelské obory ucíme na školním statku v Chebu, kde máme bezplatne pronajatou dílnu na opravy zemedelských stroju, naši zemedelci tam chodí do stájí. Dobrou spolupráci máme s významným podnikem Mavex (maso - vejce - export). Mnohé podniky tvrdí, že bez našich ucnu by provoz težko zvládly.

Když máme k sobe duveru, tak fungují dobré lidské vztahy na základe vzájemné výhodnosti.

Mezi šest objektu školy patrí i dílny.

Naše dílny se nacházejí v tzv. prumyslové zóne Chebu. Meli jsme je puvodne ve vlastnictví asi do roku 1958, pak se jakýmsi vládním výnosem školám odebraly a prešly do majetku ministerstva zemedelství, donedávna pod státní traktorové stanice (STS). Když se rušil v r. 1990 Agrokombinát v jeho puvodní podobe (s STS jsme byly jeho soucástí), tak se podarilo škole získat dílny do majetku, to je obrovská výhoda. V dílnách máme nekterá cerná remesla a základnu tady mají hlavne žáci ucebního oboru automechanik, opravár zemedelských stroju, klempíri a cástecne instalatéri. Automechaniky po prvním rocníku dáváme na praxi do firem (Renault, Mazda, Volkswagen, Seat, Škoda) v Chebu. Jsme vybaveni i moderní svárecskou technikou, porádáme svárecské kurzy. V soucasné dobe celé dílny rekonstruujeme.

Ve všech školních budovách se stále neco deje, prestavuje, dostavuje, vylepšuje.

Zrovna pripravujeme televizní studio, budeme vysílat denní nebo týdenní školní zprávy. Tady rekonstruujeme panelový dum spojený se školou, vzniknou nové ucebny, laboratore, garsonky. Nepotrebujeme žádnou stavební firmu, zvládneme to vlastními silami v zime, kdy pro žáky nemáme žádnou práci. Provozujeme fiktivní firmu, chceme mít vzorový sekretariát, vzorovou úctárnu. To jen namátkou...

Na dverích jsou názvy ruzných pracovišt, které tu sídlí.

Máme u nás v nájmu Státní melioracní správu, územní pracovište MZe CR, Ceskou školní inspekci a další úrady. Zajímavostí je internetová kavárna, prostor jsme pronajali podnikateli, který nám ji vybavil pocítaci, my ji jako škola používáme, máme za to zadarmo webové stránky, je v provozu sedm dní v týdnu od devíti do devíti.

Co ješte zahrnuje oblast rekvalifikací a kurzu?

Vzdelávání dospelých bylo samostatnou cástí Institutu výchovy a vzdelávání MZe CR (bylo v rámci úsporných opatrení výnosem zrušeno a má se znova zavádet v souvislosti s programem Sapard). Pri rušení krajských stredisek (pro západoceský kraj v Dobranech u Plzne) jsme zamestnance jako škola prevzali (od r. 1994) a dodneška je zamestnáváme. Oni bydlí v Plzni a v rámci celého západoceského kraje jezdí a provádejí tyto kurzy. Všichni zájemci i dneska vedí, že je to záruka solidnosti. Máme akreditaci na kurzy: inseminace prasat, sušení zrnin, odborná zpusobilost požární ochrany, bezpecnost a ochrana zdraví pri práci. Je to veliká reklama pro školu. Máme z toho také nejaký menší zisk a nekdy také vzájemne výhodnou spolupráci.

S jakými pocity ocekáváte prestup škol pod VÚSC?

Až vstoupí v platnost kraje, tak teprve zacne optimalizace. Otázkou je, do jaké míry bude duveryhodná. Obáváme se toho také. Bude duležité, kdo za nás bude mluvit, kdo rekne: tahle škola je potrebná a tahle treba už ne. Jedna vec bude uplatnení absolventu, jak je ta která škola v daném míste potrebná, a druhá vec budou kompetence jednotlivých kraju k tem školám. Obávám se, aby tu nehrály roli takové malichernosti, ale na druhé strane verím, že zvítezí zdravý rozum. Musím být optimista. Chystáme se na to s tím, že se snažíme si vytvorit co nejlepší podmínky.

Za duležité považujeme napojení na verejnost, protože ta rekne: Ano, tuhle školu my potrebujeme, protože ta pro nás delá - to a to a to. O jiné škole treba ani verejnost neví presto, že v tom meste funguje a funguje treba dobre. Ale jenom v rámci té samotné školy, a to si myslím, že je málo. To je taková moje nejzákladnejší filozofie.

A jak to, prosím, všechno stihnete?

Mám velmi schopného cloveka jako asistenta pana Václava Bureše. Rozsah školy je tak veliký, že kdybych se mel utápet ve všech drobnostech, tak bych nemel cas a prostor pro jednání napr. dnes s vámi a jinde. On mi vše pripraví a já to jen podepíši.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info