Jihoafričané udělají z Pilsner Urquell svou světovou značku

LN 8.10.1999

Jihoafricané udelají z Pilsner Urquell svou svetovou znacku

Ve stredu v deset hodin vecer byla v Londýne podepsána smlouva o prodeji majoritních balíku ve dvou nejvetších ceských pivovarech do rukou South African Breweries.

PRAHA Japonská Nomura ve stredu odmítla nabídky holandského Heinekenu i amerického Anheuser-Busch a rozhodla se prodat akcie Plzenského Prazdroje a Radegastu jihoafrické pivovarnické skupine South African Breweries (SAB). Za oba podíly Nomura dostane celkem 629 milionu amerických dolaru (21,4 miliardy korun). Zakoncilo se tak devítileté hledání strategického partnera pro oba pivovary. Podle reditele Nomura Europe Randalla Dillarda se zejména Plzenský Prazdroj díky jihoafrické akvizici dostane na jedno z predních míst na evropské scéne pivovaru. "Se SAB jsme dohodli duležitou vec, a to, že dají v rámci své skupiny znacce Pilsner Urquell celosvetove nejvetší prioritu," oznámil vcera v Praze Dillard. "Jsem hrozne rád, že jsme v alianci s takovým hrácem a mužeme se tedy úcastnit velkého pivovarnického byznysu," pripojil se šéf Plzenského Prazdroje Vladimír Perina. Oba ceské pivovary prý aliancí s SAB získávají okamžitou možnost stát se jednickami ve strední a východní Evrope. Jihoafrický pivovar je totiž hodlá prosazovat na všech trzích tohoto regionu, které dosud ovládl. Nomura si prozatím nechává 49procentní podíl na balíku, který prodala SAB. "Zavázali jsme se, že zustaneme akcionári po dobu dvou let, ale verím, že toto partnerství vydrží déle," prohlásil Dillard s tím, že to byl jeden z duvodu, proc nakonec dali prednost Jihoafricanum. Pro Ceskou republiku se prý tímto spojenectvím nic nemení. SAB se totiž hodlá zamerit zejména na expanzi ceského piva na mezinárodní trhy. Na dotaz LN Dillard uvedl, že South African Breweries nehodlá ani menit nynejší vedení pivovaru. Jeho predstavitelé však hovorí jinak: "Privedeme svuj management," uvedl financní šéf SAB Malcolm Wyman.

Ambiciozní cíl

Plzenskému Prazdroji pridelí SAB v rámci své strategie ambiciózní cíl. Mel by se stát vedoucím pivovarem v segmentu dovozových prémiových piv v západních zemích. Znacka Pilsner Urquell by se mela stát nejvýznamnejším dovozovým pivem napríklad v Nemecku. Vedoucí pozici by ceské pivo melo získat i v Polsku, kde je jeho dovoz dosud omezen kvótami. SAB chce totiž ve svých polských pivovarech vyrábet Radegast a Gambrinus. Madarský trh chce SAB dobýt zejména dovozem znacky Pilsner Urquell. Jak vcera rekli zástupci Nomury, SAB dosud nemely takto silnou znacku. S ní chtejí konkurovat Budvaru na britském trhu a smerovat by mela i do USA.

Pavla Nováková

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info