Interbrew "vyčistí" Pražské pivovary

Interbrew »vyčistí« Pražské pivovary

Dvojka tuzemského trhu s pěnivým mokem loni vystavila stejně, snížila ale podíl levných piv

Belgický vlastník nejdříve sníží základní jmění a poté ho navýší o tři miliardy korun.

Tomáš Kňourek

Hrozivá finanční situace Pražských pivovarů zřejmě brzy skončí. Nový vlastník společnosti, druhá největší pivovarnická skupina na světě, belgická Interbrew, totiž připravuje razantní kroky k vyřešení stále narůstajících záporných hodnot vlastního jmění. pražské firmy. To po loňské ztrátě 789 miliónů korun dosáhlo již minus 1,1 miliardy korun.

»Na mimořádné valné hromadě počátkem dubna by mělo být sníženo naše základní jmění z 1,7 miliardy na 429 miliónů korun. Poté se navýší o tři miliardy korun, překročení této částky není povoleno,« řekl generální ředitel pražské firmy, dvojky tuzemského pivního trhu, Tony Desmet.

Interbrew tak vyřeší problémy Pražských pivovarů, které zdědila po jejich bývalém vlastníkovi, britské společnosti Bass. Ta se v minulosti již pokusila jmění navýšit, její snahu ale ubrzdili minoritní akcionáři pivovarů soudními žalobami.

»Bez doplnění vlastního kapitálu by Pražské pivovary již nemohly dále existovat. Tento krok ale potřebovaly již hodně dlouho, špatná finanční situace jim například bránila i v boji o trh s Plzeňským Prazdrojem,« domnívá se analytik ČSOB Jan Tesař. Podle něj navýšení jmění pňspěje i ke zlepšení všeobecného podvědomí o firmě.

Desmet nechtěl příliš hodnotit neblahé působení bývalého vlastníka na hospodaření pivovarů. »Byli ve složité situaci, hledíme pouze do budoucnosti,« uvedl. Více i než polovinu loňské ztráty zapříčinily podle něj změny v účetních postupech a metodách oceňování aktiv. »Rozhodli jsme se také pro konzervativnější přístup v hodnocení rizika,« konstatoval.

Pražské pivovary loni prodaly 2,3 miliónu hektolitrů piva, tedy meziročně zhruba stejně. Asi o šest procent se ale v tuzemsku zvýšil zájem o značku Staropramen, jeho export pak vzrostl o pět procent. Prodej tohoto piva tak vyrovnal pokles výstavu levných značek, které Pražské pivovary rovněž vaří. V zahraničí slavil Staropramen úspěch hlavně v bývalé NDR, kde se na konci roku stal neprodávanější importovanou prémiovou značkou.

Pražská firma ovládá zhruba 13 procent tuzemského trhu. Její největší konkurent, skupina Plzeňského Prazdroje, loni vystavil 7,7 miliónu hektolitrů a na trhu tak má asi poloviční podíl.

Belgičané koupili celou pivovarnickou divizi Bassu v polovině loňského roku za 3,6 miliardy dolarů. Společnost, která vznikla v roce 1987 a zaměřuje se spíše na lokální pivní značky, nyní vlastní pivovary ve dvaadvaceti zemích.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info