Čína se stává významným dovozcem vína

Spotřeba vína v Číně se zvyšuje ročním tempem 11 %. V roce 1999 dosáhla objemu 250 tisíc tun. Čínský trh je označován za perspektivní, což ukazuje i mezinárodní srovnání. Zatímco ve světě dosahuje roční spotřeba vína na obyvatele čtyř litrů, v Číně je to pouze 0,2 litru, tj. 5 % světového průměru. V případě Číny je však třeba rovněž uvést následující skutečnost. Kromě révového vína s uvedenou roční produkcí 250 tisíc tun se v zemi produkují ještě vína z obilovin v objemu 5,7 miliónu tun, tedy dvacetkrát větším. Mezinárodní komparace je však v případě Číny často zavádějící, protože model chování čínského spotřebitele je v mnohém směru odlišný.

Přesto dovoz vína v roce 1998 dosáhl objemu 49 840 tun, což reprezentuje více než 15% podíl na trhu révového vína. Dováží se více než sto různých značek zahraničních vín z tradičních dodavatelských zemí, jako je Francie, Itálie, Španělsko, Německo, Austrálie a Chile. Tento náhlý příliv různých zahraničních značek však způsobil zmatení čínských spotřebitelů, u kterých nemá konzumace vína dlouhou tradici a nejsou zcela schopni rozlišovat víno podle jeho kvality.

Čínský trh vína není homogenní. Z hlediska spotřeby je největší trh ve východní oblasti země, na kterou připadá 41 % celkové spotřeby. Není bez zajímavosti, že tato oblast Číny má rovněž nejvyšší HDP na obyvatele (1070 USD). Druhou největší spotřebu má střední a jižní Čína s podílem 26 %, ale s výrazně nižším HDP na obyvatele (759 USD ). I za situace, kdy čínský spotřebitel nerozlišuje kvalitu jednotlivých druhů vín, jsou podle marketingových průzkumů místa jako Šanghaj nebo Kanton (Guangzhou), kde je zákaznické rozhodování již výrazně ovlivňováno chuťovými preferencemi. Tam se tedy již vyskytují náročnější zákazníci, kteří dokáží víno hodnotit i podle kvality a druhu.

Případný zájemce o vývoz vína na čínský trh musí počítat se dvěma překážkami. První je výše cla, které v současnosti činí 65 %. Druhou je pak problém spojený s nalezením vhodného dovozce. Velké maloobchodní řetězce či hotely totiž samy víno nedovážejí, ale nakupují od místních distributorů.

Vhodnou příležitostí, jak se blíže seznámit se situací na čínském trhu vína, je mezinárodní výstava, která se koná v Šanghaji od 21. do 24. listopadu. Bližší údaje lze získat v CzechTrade, A. Petříková, tel.: 02/2406 2365, fax: 02/ 2422 1575

CzechTrade Šanghaj

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info